Max Verstappen heeft in België zijn achtste opeenvolgende Grand Prix-zege binnengehaald, nadat hij op zaterdag ook al de sprintrace had gewonnen. Teamgenoot Sergio Pérez werd tweede, voor Charles Leclerc en Lewis Hamilton, die tevens het bonuspunt voor de snelste raceronde pakte.
Sinds jaar en dag is de Grand Prix van België de eerste race na de zomerstop. Dit jaar is de race een maand naar voren gehaald en vormt het juist het sluitstuk van de eerste seizoenshelft. Tevens is het 7 kilometer lange Spa-Francorchamps het decor voor de derde sprintrace van het seizoen. Het weer trekt zich ondertussen weinig van de verschuiving op de kalender aan, want de regen is nooit ver weg. Zowel de kwalificatie voor de hoofdrace als die voor de sprintrace verlopen wisselvallig.
De sprintrace zelf verloopt ook nat. Met de ongelukken als die van Dilano van ’t Hoff in het begin van de maand in het achterhoofd gaat de sprintrace dan ook van achter de safetycar van start, waardoor de minirace nog verder wordt ingekort. Wanneer het veld eindelijk wordt losgelaten, duikt het halve veld meteen de pits in om de door de wedstrijdleiding verplicht gestelde regenbanden in te wisselen voor de veel snellere intermediates. De andere helft volgt een ronde later.
Door de pitstops raakt Max de leiding kwijt aan de indrukwekkende Piastri. Kort daarna wordt de race geneutraliseerd als Alonso van de baan spint. Bij de hervatting krijgt Max Piastri meteen te pakken, terwijl Luis Pérez aangrijpt als de Mexicaan wijd gaat in Stavelot. Luis komt in de volgende bocht op het natte gedeelte en kleunt op de Red Bull, waarbij de van papier-maché gemaakte sidepod wordt opengereten. De gewonde Red Bull wordt prompt links en rechts voorbijgereden, waarna Pérez de pijp aan Maarten geeft.
Luis komt achter de bij de pitstops sterk opgerukte Gasly als vierde over de streep, maar krijgt een tijdstraf en valt terug naar de zevende plaats, achter de Ferrari’s van Science en Leclerc, en de McLaren van Norris. Hij blijft teamgenoot Russle nog wel net voor.
In tegenstelling tot de kwalificaties verloopt de zondag grotendeels droog. Vanwege een versnellingsbakwissel mag Max, die net als een jaar eerder het veld in de kwalificatie had gedeclasseerd, pas als zesde van start. Leclerc erft zodoende de pole, voor Pérez, Luis, Science en Piastri.
Als de lichten doven, stormen de koplopers als een stel wielrenners in waaiervorm op de eerste bocht af. Science komt aan de linkerkant in de verdrukking en besluit in de remzone bruusk naar rechts te sturen. Daarbij rijdt hij Piastri klem, die tussen de Ferrari met startnummer 55 en de muur geplet wordt en vrijwel meteen kan opgeven. Science heeft ook schade, maar kan verder als vijfde.
Even verderop vliegt Pérez op Kemmel met groot machtsvertoon voorbij Leclerc. Max is op zijn beurt naar de vierde plek opgerukt. Aanvankelijk kan hij niks uitrichten tegen Luis, maar als de Brit uit het DRS-bereik van Leclerc valt, gaat hij alsnog voor de bijl. Even later is de Ferrari-coureur aan de beurt, waardoor de Red Bulls alweer eerste en tweede liggen. De kopgroep van 4 is dan al ver bij de rest van het veld weggereden, dat een tijd door Science was opgehouden.
Aanvankelijk heeft Pérez de race redelijk onder controle. Hij weet het gat naar Max constant te houden op tweeëneenhalve seconde. Dat verandert wanneer de Red Bulls, in navolging van Luis en Leclerc hun zachte banden inwisselen voor een set mediums. Eerst duikt Pérez de pits in, een ronde later volgt Max. Ondanks de undercut van Pérez is het gat op de baan nog steeds tweeëneenhalve seconde tussen de Red Bulls. Max rijdt het gat razendsnel dicht en gaat Pérez even later eenvoudig voorbij.
Kort daarna begint het te regenen en glibbert Max in de Eau Rouge bijna van de baan. Hij blijft zijn voorsprong op zijn teamgenoot echter vergroten. Meer spanning is er in de middenmoot, waar Stroll, Russle en Gasly in afwachting van de regen nog geen nieuwe banden hebben gehaald. Als de regen niet doorzet, laten ook zij nieuwe banden monteren en kunnen ze weer achteraan aansluiten.
Hetzelfde doet Norris, die vanwege zijn regenafstelling op de rechte stukken niet vooruit te branden was en al spoedig zijn trage harde banden in komt wisselen. Op zijn nieuwe zachte banden is hij in de listige omstandigheden niet te houden en dus rukt hij sterk op. Het omgekeerde traject bewandelt Albon, wiens Williams juist op de rechte stukken niet te houden is. De Britse Thai gaat in de regen juist nat en valt na een extra bandenwissel ver terug.
Vooraan zet Max direct na zijn tweede en laatste stop de snelste raceronde scherper, tot ongenoegen van zijn engineer, die vreest dat hij daarmee zijn banden te veel heeft afgebeuld. De banden houden het en dus wint Max met ruim 20 tellen voorsprong op Pérez. Leclerc valt pas in de slotfase terug, maar finisht nog wel als derde, terwijl Luis vlak voor tijd een nieuw setje mediums laat omleggen en op de gele band Max’ eerdere snelste raceronde verpulvert.
Alonso wordt op gepaste afstand vijfde, niet eens ver voor Russle. Norris komt nog als zevende over de streep, voor Ocon, die in de slotfase op oorlogspad was. Stroll wordt negende, terwijl Tsoenoda na een prima optreden met het laatste puntje aan de haal gaat.
Door zijn overwinningen in de sprint- en hoofdrace houdt Max 33 punten aan het Belgische raceweekend over en gaat hij de zomerstop met een royale voorsprong van 125 punten op Pérez in. Over vier weken is het Formule 1-circus te gast op Zandvoort, op Max’ andere thuisrace. Kan hij daar Fattles reeks van 9 opeenvolgende zeges uit 2013 evenaren?