Max Verstappen heeft in Amerika zowel de sprint- als de hoofdrace op zijn naam geschreven. Op het Circuit of the Americas boekte de drievoudig wereldkampioen de 50e zege uit zijn carrière. Lewis Hamilton kwam beide keren als tweede over de streep, terwijl Lando Norris in de hoofdrace derde werd.
Op het zwierige Circuit of the Americas, dat al sinds 2012 het decor is voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, staat de vijfde sprintrace van het seizoen op het programma. In de kwalificatie voor de tweede minirace op rij pakt Max de pole, voor Leclerc en Luis. Bij de start steekt Luis de Monegask meteen voorbij, waarna hij een tijdlang in het kielzog van Max weet te blijven. Als Max in de slotfase even aanzet, rijdt hij de zevenvoudig wereldkampioen alsnog op bijna tien seconden. Leclerc wordt eveneens op flinke achterstand gezet en weet de in de slotfase sterk oprukkende Norris nog maar net voor te blijven.
Met de eenvoudige zege in de sprintrace op zak ziet Max de hoofdrace met vertrouwen tegemoet, ondanks dat hij slechts als zesde mag vertrekken nadat hij zijn snelste ronde vanwege het overschrijden van de baanlimieten was kwijtgeraakt. Polesitter is Leclerc, voor Norris, Luis, teamgenoot Science en Russle. Tussen Max en teamgenoot Pérez staan nog de Alpines van Gasly en Ocon, terwijl Piastri de top 10 completeert.
Grote afwezige vooraan is het team van Aston Martin, dat een meegebrachte update maar niet werkend krijgt in de ene vrije training die het Amerikaanse raceweekend rijk is. Na een volkomen mislukte kwalificatie besluit het team om beide bolides in de avond voor de race flink onder handen te nemen, waardoor Alonso en Stroll vanuit de pits moeten starten. Daar starten ze nog achter de twee Hazen van Magnussen en Hülkenberg, die om dezelfde reden op een alternatieve plek aan de race beginnen.
De 16 overgebleven coureurs stormen even na 2 uur lokale tijd op de eerste bocht af. Vooraan schuiven de coureurs die aan de binnenkant van de baan waren gestart allemaal een plekje op. Norris gaat binnendoor voorbij Leclerc, terwijl Science op een vergelijkbare manier langs Luis gaat. Max gaat op zijn beurt voorbij de slecht gestarte Russle. Wel moet hij zich in de openingsronde verdedigen tegen de als een raket gestarte Piastri, die nog een tik van Ocon had moeten verwerken.
Zo goed als Piastri in de openingsfase onderweg is, zo slecht gaat Ocon, die al gauw de locomotief van een heel treintje wordt. De Alpine ligt als een dweil op de weg en nadat Russle hem voorbijgaat, volgt Pérez meteen. Het hek is dan van de dam, want binnen een paar ronden ligt Ocon laatste. Even later wordt hij vanwege schade aan de sidepod uit de race gehaald. Voor Piastri is het even later vanwege een waterlek ook einde oefening.
Ondertussen heeft Luis Science weer teruggepakt. Even later gaat hij ook voorbij Leclerc, waarna hij op jacht kan naar Norris. Max kan in het spoor van Luis mee. Science rekent hij vrij makkelijk in, maar met Leclerc heeft hij even later meer moeite. Met gevaar voor eigen leven gaat hij de Ferrari in het bochtige gedeelte na het lange rechte stuk buitenom voorbij.
Eenmaal verlost van de Ferrari’s is het wachten op het moment dat Max zijn snelheid uit de sprintrace laat zien. In plaats daarvan trapt hij vooraan af voor de eerste serie pitstops. Hij laat zijn tweede set mediums monteren. Met een gewijzigde vleugelafstelling hervat hij de race tussen de AlphaTauri’s van Tsoenoda en de teruggekeerde Ricciardo als negende.
McLaren reageert door koploper Norris een ronde later naar de pits te halen. De olijke Brit krijgt noodgedwongen een set harde banden gemonteerd. Science en Pérez duiken meteen ook de pits in, terwijl de Mercedes-coureurs en Leclerc door blijven rijden in de hoop dat ze een pitstop kunnen uitsparen.
Op zijn oude banden heeft Luis het niet makkelijk. Kort nadat hij zich flink verremt wordt hij alsnog naar de pits gedirigeerd. De harde banden gaan er traag op en dus komt hij ruim achter Max weer de baan op. Russle duikt meteen daarna ook de pits in. Koploper Leclerc jaagt ondertussen zijn voorsprong op Norris er in een rap tempo doorheen. Wanneer hij de McLaren-coureur in zijn kofferbak heeft, duikt ook Leclerc de pits in voor zijn enige stop van de middag.
Eenmaal aan kop permitteert Norris zich een foutje in de bocht voor het lange rechte stuk. Het kost hem bijna de helft van zijn voorsprong op Max, die even later in zijn DRS-bereik zit. Vanaf grote afstand waagt Max het erop. Norris laat de deur wagenwijd openstaan, in de hoop dat hij zijn plekje meteen weer kan terugpakken als Max te ver door zou schieten. Max haalt de bocht echter probleemloos en neemt dankbaar de koppositie over.
Net als in de sprintrace heeft Max de nodige moeite om een Brit uit zijn DRS-bereik te rijden, maar als dat eenmaal gelukt is, loopt het gat hard op. Norris duikt niet veel later de pits in om zijn trage harde banden voor een nieuwe set trage harde banden in te wisselen. Max laat de witte band een ronde later eveneens omleggen en blijft Norris ruim voor.
De tweede serie pitstops is in volle gang als ook Science en Pérez hun banden laten vervangen. Luis wisselt bij zijn tweede stop terug naar de mediums. Het brengt de leiding in handen van Leclerc, die de leiding in de eerste bocht meteen weer verliest aan Max. De Nederlander ligt zodoende weer waar hij waar hij wil zijn, maar van een leien dakje gaat het allerminst. Vanwege een remprobleem kan hij maar mondjesmaat wegrijden bij Norris, die Leclerc eveneens weet in te rekenen.
De grootste bedreiging voor Max is niet Norris, maar Luis, die in de slotfase op oorlogspad is. Hij gaat de polesitter eveneens voorbij, waarna hij het gat naar Norris dichtrijdt. De jonge Brit probeert ditmaal wel te verdedigen, maar schiet in de eerste bocht te ver door en gaat alsnog voor de bijl. Luis maakt daarna jacht op Max. Het gat krimpt gestaag, maar aan de finish houdt Max nog twee seconden over, dus mag hij zijn 50e Grand Prix-zege laten bijschrijven. Norris wordt enigszins teleurgesteld derde, waardoor er drie enigszins ontevreden heren op het podium verschijnen: Max vanwege de remproblemen, Luis en Norris vanwege de strategische miskleunen.
Science komt als vierde over de streep, voor Pérez. Leclerc valt in de slotfase ver terug op zijn volkomen versleten banden en mag van geluk spreken dat hij Russle nog net voor weet te blijven. Gasly komt als achtste over de streep, terwijl de vanuit de pits gestarte Stroll voor het eerst in tijden weer punten scoort. Teamgenoot Alonso valt kort voor tijd uit met schade aan de bodemplaat, waardoor Tsoenoda het laatste puntje bemachtigt. De Japanner pakt tevens het bonuspunt voor de snelste raceronde door vlak voor tijd een nieuw setje banden om te laten leggen, zodat het feest voor AlphaTauri compleet is.
Buiten de punten eindigen de Williams’ van Albon en thuisrijder Sergeant. Hülkenberg komt als dertiende over de streep, voor de Alfa Romeo’s van Bottas en Joe, die erg vroeg in de race hun bandenwissels hadden gemaakt en daar in de slotfase de prijs voor betaalden, en teamgenoot Magnussen. Hekkensluiter is Ricciardo, wiens strategie volledig flopte.
Over een week gaat het besliste Formule 1-seizoen verder in Mexico.
Naschrift: Luis en Leclerc zijn na afloop gediskwalificeerd omdat de skidblocks onder hun auto’s te veel waren afgesleten. Zodoende eindigen de Williams-coureurs alsnog in de punten. De tiende plaats is voor Sergeant gelijk het eerste punt uit zijn carrière, waardoor alleen De Fries en diens opvolger Ricciardo nog puntloos zijn.
Prachtig verslag weer Jesper!