Dankzij een eenvoudige zege heeft Sebastian Vettel de leiding in het kampioenschap weer overgenomen van Lewis Hamilton, die in Canada slechts als vijfde over de streep kwam.
Bijna geen sport is zo voorspelbaar als de Formule 1, waarin de winnaars van vandaag de winnaars van morgen zijn. De topteams liggen nog steeds mijlenver voor op de rest, McLaren komt iedere race weer met nieuwe excuses voor het pijnlijke gebrek aan snelheid en de titelstrijd gaat weer tussen Luis en Fattle.
De eerste races waren voor Fattle, maar daarna sloeg Luis terug. Hij tilde er ook niet zo zwaar aan dat Fattle in Monaco wat punten goedmaakte, want het snelle Circuit Gilles Villeneuve in Canada was hem op het lijf geschreven. In zijn jacht op de zevende overwinning op het stratencircuit moesten hij en teamgenoot Bottas het wel met een oude motor doen, in tegenstelling tot de concurrentie.
Luis’ kansen op de overwinning kregen op zaterdag al een flinke knauw, want waar Bottas in de spannende kwalificatiesessie nog de tweede plek achter Fattle opeiste, kwam hijzelf na een matige ronde niet verder dan een vierde plek, nog achter Max. De kwalificatie is altijd al de achilleshiel van de Red Bull geweest, dus was de Nederlander positief verrast door de snelheid van zijn bolide.
In de race had hij maar één tactiek: vol in de aanval. Daarbij werden hij en teamgenoot Ricciardo geholpen door hun agressieve bandenkeuze. Waar de teams van Ferrari en Mercedes op de (hardere) ultrazachte band startten, startten de Red Bulls op de (zachtere) hyperzachte band, wat in de beginfase een voordeel zou moeten zijn. Bij de start zet Max zijn auto dan ook naast die van Bottas. De Fin geeft niet op en haalt de Nederlander in de tweede bocht weer in. Achter hen gaat Ricciardo Rijkunnen wel voorbij.
Net als het lijkt dat iedereen de start ongeschonden is doorgekomen, klappen Hartley en Stroll op elkaar. De Canadees kreeg een lekke band op het moment dat Hartley naast hem zat, waardoor de twee bolides met een harde klap het strijdtoneel verlieten. Door de ravage kwam de safetycar even op de baan.
Bij de herstart rijdt Fattle gauw weg bij Bottas, die Max in zijn kofferbak heeft zitten. Een paar ronden kan hij de Mercedes bijhouden, maar dan begint hij terrein te verliezen omdat zijn banden sneller afbouwen. Achter hem kan Luis, die over problemen met zijn powerunit klaagt, hem ook niet bedreigen. Hetzelfde geldt voor Ricciardo en Rijkunnen, die wat fantasieloos hun rondjes reden.
Meer strijd was er achter hen, waar de teams van Renault en Force India om de zege in het B-klassement vochten. Force India deelde bij de start de eerste tik uit: Ocon glipte voorbij Hülkenberg. Renault sloeg meteen terug: Science beukte Pérez bij de herstart van de baan. De arme Mexicaan verloor door een rit over het gras een heleboel plaatsen, terwijl Science onbestraft bleef. De twee Renaults zaten vervolgens Ocon op te jagen. Inhalen lukte niet, maar Force India besloot de Fransen de helpende hand toe te steken door de Fransoos voor hun neus naar de pits te halen. De pitstop liep vervolgens in de soep, dus bleven Hülkenberg en Science hem na hun stop gewoon voor.
De pitstops in de subtop zijn voor Red Bull het sein om Max maar naar de pits te halen. Opmerkelijk genoeg sluipt Luis achter hem aan de pitstraat in. Ze komen precies voor de wederom ijzersterk rijdende Leclerc op de baan. Luis zwabbert in zijn eerste ronde op nieuwe banden alle kanten op, waardoor hij ook nog zijn plek verliest aan Ricciardo, die een ronde later stopt.
De koplopers rijden nog veel langer door op hun ultrazachte banden. Pas halverwege de race laten ook zij nieuwe banden omleggen. Eerst gaat de totaal onzichtbare Rijkunnen naar de pits, daarna Bottas en vervolgens Fattle, die daardoor aan de leiding blijft.
Door de pitstops ligt Max weer derde, voor teamgenoot Ricciardo, die Luis en Rijkunnen in zijn kofferbak heeft zitten. Op nieuwe banden rijdt de Fin gauw naar de staart van Luis toe, om zich vervolgens te laten afzakken, klagend over te hoge remtemperaturen. Luis kan op zijn beurt ook niet veel uitrichten, terwijl Max langzaam maar zeker bij Ricciardo aan de horizon verdwijnt.
In de slotfase worden zelfs de Renaults op een ronde gezet. Treffender kan de dominantie van de drie topteams niet geïllustreerd worden. Bottas verslikt zich in Science en gaat wijd, waardoor hij tijd verliest. Max ruikt bloed en rijdt het gat dicht, maar verder dan dat komt hij niet, ook omdat een of ander omhooggevallen modelletje de race twee ronden te vroeg afvlagde, dus finisht de top 3 op de plekken waar ze begonnen waren.
Door de overwinning nam Fattle de leiding in het WK over van Luis, die tussen Ricciardo en Rijkunnen in als vijfde eindigde. Renault was best of the rest met een zevende plaats voor Hülkenberg en een achtste voor Science. Ocon reed na zijn mislukte pitstop de hele race vlak achter de gele bolides aan en finishte als negende. Het laatste punt was voor Leclerc.
Buiten de punten finishten Gasly en Grosjean, die vanwege motorproblemen achteraan gestart waren. Grosjean reed tot zijn late stop nog in de punten, maar kon het verloren gegane terrein in de slotfase niet meer heroveren. Daarmee deed hij het overigens nog beter dan Magnussen, die twee plekjes lager eindigde dan waar hij gestart was. Pérez herstelde zich niet meer van de opdoffer van Science en eindigde troosteloos als veertiende. Helemaal achterin eindigden de usual suspects Ericsson, Vandoorne en Sirotkin, terwijl Alonso zijn 300e race voortijdig moest beëindigen door een kapotte uitlaat. Daarmee was hij de enige coureur die de verder erg bloedeloze Canadese Grand Prix met een technisch defect moest staken.