Vettel zomerkampioen in bloedheet Hongarije

Na zijn dominante zege in Engeland leek Luis op weg om als koploper de zomerstop in te gaan, maar in Hongarije sloeg Ferrari terug met een dubbelzege. Fattle won en vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap van één naar veertien punten.

Het rode gevaar
De titelstrijd van 2017 blijft fascinerend. Het ene weekend is Mercedes sneller, het andere weekend is Ferrari sneller. Op de bochtige Hungaroring blijken de Ferrari’s in het voordeel. De wendbare rode bolides hebben al gauw een goed tempo te pakken en domineren de kwalificatie. Fattle zet zijn Ferrari op pole met Rijkunnen naast hem op de eerste rij. Mercedes moet genoegen nemen met de tweede startrij. Bottas troeft een vrij onzichtbare Luis af. De grijze bolides moeten zelfs nog oppassen voor de Red Bulls, die hun gebruikelijke derde startrij weer innemen.

Geen microfoon maar stuur
Meer verrassingen zijn er in de achterhoede, waar de Mercedes-aangedreven B-teams niet bepaald goed uit de verf komen. In het geval van Williams zijn er nog verzachtende omstandigheden doordat Felipe Massa te elfder ure afzegde. De veteraan was aan het eind van de vrije trainingen een paar keer duizelig uit zijn bolide gekropen en gooide vlak voor de kwalificatie pas echt de handdoek in de ring. Het betekende dat Williams reserverijder Paul di Resta voor de camera’s van Sky Sports moest wegrukken. Zonder enige voorbereiding ging de Schot met de Italiaanse naam, die in 2013 zijn laatste Formule 1-race had gereden, de kwalificatie in.

Van analist tot coureur: na bijna vier jaar maakte Di Resta een onverwachte comeback. Afbeelding: Sky Sports.

Veel potten kan Di Resta in zijn eerste sessie overigens niet breken: hij weet alleen Ericsson te kloppen. Heel vreemd was dat overigens niet, want teamgenoot Stroll doet het met een zeventiende plek maar iets beter. Ook de Force India’s, die doorgaans goed zijn voor een plekje in de top 10, komen niet verder dan een twaalfde (Ocon) en veertiende (Pérez) plek. Beter voor elkaar hebben de McLarens het. Zolang de circuits geen lange rechte stukken bevatten, kunnen de oranje bolides best lekker mee. Door de versnellingsbakwissel van Hülkenberg beginnen ze de race vanaf de vierde startrij.

Red Bull gooit eigen glazen in
Omdat inhalen op de Hungaroring bijna onmogelijk is en er van hoge bandenslijtage geen sprake was, moesten de positiewisselingen bij de start plaatsvinden. Dat had iedereen goed in zijn oren geknoopt. De Ferrari’s komen prima weg, maar achter hen wordt Luis overlopen door de Red Bulls. Max probeert via de buitenbocht beide Mercedes te pakken, maar wordt vervolgens door Bottas van de baan geduwd en verliest snelheid. Hij duikt zij aan zij met Ricciardo, die Luis in de eerste bocht was gepasseerd, de tweede bocht in en dat loopt uit op een drama. Max verremt zich en beukt Ricciardo vol in de flank. De Red Bull met startnummer 33 kan zonder problemen verder, maar voor de Red Bull met startnummer 3 is het meteen einde oefening.

“Foutje, bedankt!” Max elimineert teamgenoot Ricciardo in de tweede bocht. Afbeelding: AD.

De koelvloeistof spuit in het rond als Ricciardo zijn wagen in de derde bocht niet meer onder controle kan houden. Aan de voet van de heuvel moet hij zijn gehavende bolide parkeren, waarna de safetycar uitrukt. Na afloop heeft de doorgaans lachende Australiër de grootste moeite zich diplomatiek uit te laten.

Voor Max, die op dat moment op de vierde plek rijdt, is het mooiste er dan ook wel weer vanaf, want hij krijgt een tijdstraf van tien seconden aan de broek. Het betekent dat hij in feite een verloren race rijdt.

Stuur
De Ferrari’s controleren de race aan kop aanvankelijk met speels gemak. Bottas kan de rode bolides niet bijbenen en achter hem zitten Max en Luis zich te verbijten. Bedreigen kunnen ze elkaar geen moment. De spanning aan kop komt terug als blijkt dat Fattle een probleem met de stuurinrichting heeft. De wagen trekt naar rechts en dus moet de Duitser op de rechte stukken flink naar links tegensturen. Rijkunnen rijdt het gat naar zijn teammaat dicht en achter hem komt ook Bottas dichterbij.

Mercedes besluit Bottas relatief vroeg in de race binnen te halen in de hoop dat de Fin de trage Ferrari’s via de undercut kan inhalen. Ferrari reageert door eerst Fattle en daarna Rijkunnen binnen te halen. Ze blijven Bottas en Luis, die ook was gestopt, voor. De leiding komt daarmee in handen van Max. Negen ronden voert hij het veld aan. Dan pas komt hij naar de pits om zijn banden te verwisselen en zijn tijdstraf uit te zitten, waardoor hij naar de vijfde plek terugvalt.

Manipulatie
In de slotfase probeert Max op nieuwe banden het verloren gegane terrein goed te maken, zodat de kopgroep in elkaar schuift. Fattle krijgt echter rugdekking van Rijkunnen, die als een Eddie Irvine de Mercedes ophoudt. Uit pure wanhoop vaardigt Mercedes een teamorder uit. Bottas laat Luis er in de eerste bocht opzichtig langs, waarna de drievoudig wereldkampioen Rijkunnen zenuwachtig probeert te maken. Hij slaagt daar niet in en dus geeft hij vlak voor de finish zijn plaats terug aan teamgenoot Bottas, die Max inmiddels bijna in zijn kofferbak had zitten. Zodoende komt Luis niet eens op het podium en gaat hij, op het circuit waar hij zijn eerste Mercedes-zege boekte, af via de zijdeur.

Fattle maakt ondanks alles de 70 ronden probleemloos vol, met Rijkunnen die hem de hele race als een schaduw volgde. Door zijn overwinning vergrootte hij zijn voorsprong op Luis van een schamel punt naar veertien punten, zodat hij de zomerstop als WK-leider ingaat. Bottas verstevigde met de derde plek zijn derde plek in het WK, terwijl Rijkunnen Ricciardo tot op een punt naderde.

Het B-kampioenschap
Achter de topteams finishte Alonso als best of the rest. De Spanjaard wist halverwege de race landgenoot Science op de baan te passeren en zette in de slotfase zelfs de snelste raceronde neer. Daarmee toonde hij aan dat het met McLaren best wat kan worden als Honda zijn zaakjes voor elkaar krijgt. Science eindigde als zevende, voor de Force India’s van Pérez en Ocon. Vandoorne maakte er een dubbele puntenfinish voor McLaren van met zijn eerste puntje van het seizoen. Zodoende deed McLaren de laatste plaats in het constructeurskampioenschap over aan Sauber.

Er waren nog wel meer verliezers. Zo kon Hülkenberg zich niet meer herstellen van zijn versnellingsbakwissel en moest hij na een hard duel met Magnussen opgeven. Teamgenoot Palmer kwam er opnieuw nauwelijks aan te pas en finishte buiten de punten, net als Kwjat. Ook voor Williams waren punten geen moment een reële optie. Stroll werd veertiende, terwijl Di Resta tien ronden voor tijd door zijn team uit de race werd gehaald om hem de vernedering van de laatste plaats te besparen.

Hoe anders was de situatie bij Fattle, die terugsloeg op het moment dat niemand het verwachtte, zodat hij het momentum in de titelstrijd heroverde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *