Na Australië likte Mercedes haar wonden. Kunnen de kampioenen van de afgelopen jaren in Bahrein terugslaan, of deelt Ferrari daar opnieuw een tik uit?
Met zijn interessante afwisseling van snelle en trage bochten is Bahrein een van de betere Tilkedromes. Met uitzondering van 2011 wordt er al sinds 2004 op het woestijncircuit gereden. Sinds 2014 wordt de race, net als Singapore en Abu Dhabi, ’s nachts gereden.
Dit jaar begint de race een kwartier na zonsondergang. Het betekent dat het met de hitte wel mee zal vallen, iets wat vooral voor het team van Mercedes gunstig is. De grijze bolides doen het al jaren minder goed in warme omstandigheden en in Australië klaagde Bottas dat zijn temperaturen pijlsnel opliepen op het moment dat hij vlak achter iemand reed.
De kwalificatie bevestigde dat Mercedes het dit weekend heel lastig gaat krijgen. Waar de Ferrari’s de voorste startrij voor zich opeisten (ditmaal met Vettel voor Räikkönen), waren de Mercedes slechts derde (Bottas) en vierde (Hamilton). Door een versnellingsbakwissel moest Hamilton nog vijf plekken inleveren, zodat hij slechts als negende mag vertrekken.
Eveneens in de problemen kwam Verstappen, die in een bocht plotseling 150 paarden extra onder zijn gaspedaal had en al in de eerste sessie van de baan ging. Hij moet daardoor als vijftiende vertrekken. Operationeel gaat het de laatste tijd dus niet al te lekker bij Red Bull.
Betere zaken deed Toro Rosso, dat met Gasly als vijfde de race aanvangt. Een bizar goed resultaat nadat de Fransman twee weken terug nog de langzaamste was van iedereen. Magnussen bewees dat het goede optreden van Haas in Melbourne geen toeval was, terwijl Force India weer in de middenmoot zit. Hieronder de startopstelling:
Startplaats | Rijder | Team | Snelste tijd | Sessie | Topsnelheid | Banden |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Vettel | Ferrari | 87.958 | Q3 | 322.8 | Super |
2 | Räikkönen | Ferrari | 88.101 | Q3 | 327.1 | Super |
3 | Bottas | Mercedes | 88.124 | Q3 | 324 | Super |
4 | Ricciardo | Red Bull | 88.398 | Q3 | 320.7 | Super |
5 | Gasly | Toro Rosso | 89.329 | Q3 | 322.5 | Super |
6 | Magnussen | Haas | 89.358 | Q3 | 322 | Super |
7 | Hülkenberg | Renault | 89.187 | Q2 | 318.2 | Super |
8 | Ocon | Force India | 89.874 | Q3 | 326.5 | Super |
9 | Hamilton | Mercedes | 88.22 | Q3 | 325.3 | Zacht |
10 | Sainz | Renault | 89.802 | Q2 | 320.6 | Super |
11 | Hartley | Toro Rosso | 90.105 | Q2 | 320.4 | Vrij |
12 | Pérez | Force India | 90.156 | Q2 | 326 | Vrij |
13 | Alonso | McLaren | 90.212 | Q2 | 314.2 | Vrij |
14 | Vandoorne | McLaren | 90.479 | Q1 | 310.7 | Vrij |
15 | Verstappen | Red Bull | 89.374 | Q1 | 314 | Vrij |
16 | Grosjean | Haas | 90.53 | Q1 | 324.7 | Vrij |
17 | Ericsson | Sauber | 91.063 | Q1 | 323.1 | Vrij |
18 | Sirotkin | Williams | 91.414 | Q1 | 319.1 | Vrij |
19 | Leclerc | Sauber | 91.42 | Q1 | 326.5 | Vrij |
20 | Stroll | Williams | 91.503 | Q1 | 320.3 | Vrij |
De startopstelling geeft een redelijk beeld van de krachtsverhoudingen van de trams. Ditmaal was Ferrari het snelst, voor Mercedes en Red Bull. Bemoedigend voor Red Bull is dat ze nog geen drie tienden trager zijn dan Mercedes. Dat doet vermoeden dat ze in de race een bedreiging kunnen vormen voor de grijze bolides, maar daarover later meer.
De subtop begint bij Gasly, die een seconde trager was dan Ricciardo. Opnieuw slaagde het Renault er niet in om te pieken in Q3. Hülkenberg had de snelheid om zich voor Gasly te kwalificeren, terwijl Sainz Ocon had moeten kunnen hebben, wat hem twee plekjes had opgeleverd (vanwege Hamiltons straf).
In de middenmoot vinden we de McLarens terug. Het team had ook geen verklaring voor het gebrek aan snelheid, al beweerde Alonso dat hij al van tevoren had verwacht dat ze het niet goed zouden doen in Bahrein. Maar dat zei hij ook in Australië. In de achterhoede staan, net als in Australië, de teams van Sauber en Williams. Williams presteerde het zelfs om bijna anderhalve seconde trager dan vorig jaar te zijn.
Race
Wat belooft dit allemaal voor de race? Afgaande op vorig jaar lijkt de strijd om de overwinning al bijna een uitgemaakte zaak. Vorig jaar wist Vettel namelijk al vanaf de derde plek de race te winnen. Dit jaar mag hij vanaf pole vertrekken en heeft hij zijn trouwe knecht Räikkönen nog als rugdekking. Als de Ferrari’s elkaar niet bij de start uit de race rijden, is de kans op een Ferrari-zege erg groot.
Mercedes heeft het in Bahrein traditioneel lastig in de race. De grijze bolides hebben de neiging hun achterbanden sneller op te vreten, wat een nadeel is op een circuit waar de achterbanden het zwaar te verduren krijgen. De zachtere banden die Pirelli dit jaar ter beschikking heeft gesteld, zullen het team waarschijnlijk ook niet helpen. Vorig jaar had Mercedes het namelijk al erg lastig op de zachtere compounds en dat probleem zal dit jaar alleen nog maar groter zijn geworden.
De grootste bedreiging voor Vettel vormt waarschijnlijk zijn vroegere (en mogelijk toekomstige) teamgenoot Ricciardo. De Red Bulls hebben geen goede kwalificatiemodus, waardoor ze het in de kwalificatie doorgaans laten liggen. In de race zijn ze vaak sneller. Zo reed Ricciardo in Australië de snelste raceronde. De vraag is wel hoe hij de Ferrari’s voorbij zou moeten gaan. Räikkönen heeft de hoogste topsnelheid van allemaal en zal dus een moeilijk te slechten horde vormen.
Misschien moet het dus van de strategie komen. Vorig jaar gingen de koplopers allemaal tweemaal naar de pits. Dit jaar zal dat vermoedelijk niet anders zijn. Het betekent dat Ricciardo twee kansen heeft om twee Ferrari’s te undercutten, mocht hij in de race sneller zijn. Het zal interessant worden hoe Ferrari op die dreiging gaat reageren.
De vraag is ook hoe goed Hamilton en Verstappen in de race kunnen herstellen van hun teleurstellende uitgangsposities. Hoewel Mercedes repte over een mogelijke éénstopstrategie om naar voren te komen, lijkt dat een beetje optimistisch. Het zal betekenen dat de Brit, die als enige in de top 10 op de zachte banden zal starten, bij zijn stop naar de mediums moet overstappen. Voor Verstappen, die door zijn crash in ieder geval een aantal setjes superzachte banden uitspaarde, kan een superagressieve driestopstrategie misschien wel de beste manier zijn om gauw uit het verkeer te komen. Kortom: de ingrediënten voor een interessante race zijn zeker aanwezig. We gaan het zien vanaf tien over 5.
Grand Prix van Bahrein 2018
Circuit: Bahrain International Circuit, Bahrein
Lengte: 5,412 km, 57 ronden
Bandenslijtage: hoog
Gebruikte banden: superzacht, zacht, medium
Tijdverlies door pitstop: 23-24 seconden
Moeilijkheid van inhalen: laag
Aantal inhaalacties in 2017: 35
Brandstofverbruik: hoog
Weer
Tijdstip van de race: 18:10 (lokale tijd)
Zonsondergang: 17:57 (lokale tijd)
Weersverwachting: droog, 27° C
Rapportcijfers Bahrain International Circuit
Lay-out: 7
Bahrein kwam in 2004 op de kalender en is een van de weinige Tilkedromes die ook echt iets aan de Formule 1-kalender toevoegt. De rechte stukken zijn niet al te lang en daarnaast bevat het circuit een aantal leuke bochtencombinaties. De keerzijde is wel dat de omgeving niet bijster interessant is.
Produceert interessante races: 9
Hoewel de races aanvankelijk niet al te interessant waren, is dat met de komst van de Pirelli-banden enorm veranderd. Inhalen is (zeker met DRS) goed mogelijk en door de hoge bandenslijtage gebeurt er op tactisch gebied altijd wel wat.