Voorbeschouwing op de Grand Prix van China

Ferrari begon het seizoen met twee overwinningen. Kunnen ze er in China drie op een rij van maken, of is Mercedes ze ditmaal te snel af? En kan Red Bull zich revancheren voor de zwakke seizoensstart?

Net als Bahrein verscheen de Grand Prix van China in 2004 op de Formule 1-kalender. Het circuit bevat een aantal snelle bochten, waaronder de eindeloos lange eerste bocht en de bocht die tot het lange rechte stuk leidt. Daarnaast bevat het circuit ook een aantal trage bochten, waaronder de haarspeldbocht aan het eind van het lange rechte stuk.

Circuitplattegrond Shanghai International Circuit. Afbeelding: Google Earth.

Door de hogesnelheidsbochten ligt de bandenslijtage op het circuit doorgaans vrij hoog. Vooral de voorbanden krijgen het hierdoor zwaar te verduren. Dat is in het voordeel van bolides die hun achterbanden zwaarder belasten, wat ook verklaart waarom het team van Mercedes hier de laatste jaren heeft gedomineerd. In 2012 boekte het team hier namelijk al haar eerste overwinning.

Dit jaar is alles anders. De hand van James Allison, die voorheen werkzaam was bij Ferrari, is duidelijk zichtbaar. Net als bij Ferrari en Lotus heeft hij een bolide ontworpen die wat pure snelheid mist, maar wel langer met de banden kan doen. Dat was de eerste races al zichtbaar. Ondanks dat de banden dit jaar zachter zijn dan vorig jaar, gaan de banden langer mee dan vorig jaar, en dan vooral bij de Mercedes.

Een nadeel van een auto die de banden weinig belast, is dat de banden soms niet op temperatuur komen. Inderdaad had Mercedes in de koude omstandigheden in de kwalificatie de grootste moeite om de banden op de juiste temperatuur te krijgen. Het gevolg was dat de Ferrari’s ruim een halve seconde sneller waren dan de Mercedes, die de Red Bulls nog maar net achter zich konden houden.

Wat minder geordend was de middenmoot, waar Renault best of the rest is met een zevende plek voor Hülkenberg en een negende plek voor Sainz. Pérez zette ditmaal zijn Force India in de top 10 en toonde daarmee aan dat het team voorzichtig op de weg terug is. Datzelfde kan gezegd worden van Grosjean, die zich revancheerde voor zijn zwakke vertoning van vorige week. Met een tiende en elfde plaats is Haas wel afgezakt naar de middenmoot.

Met een 13e en 14e plaats is McLaren wederom het slechtste Renault-team. Verrassender is dat Toro Rosso de vorm van Bahrein niet heeft weten vast te houden. Gasly kwam ditmaal niet verder dan een 17e plaats… De achterhoede wordt gevormd door de teams van Williams en Sauber. Opmerkelijk genoeg hebben de Williams de laagste topsnelheid van iedereen, een duidelijk teken dat de bolide van dit jaar totaal anders is dan zijn voorgangers. De Saubers waren ditmaal duidelijk het traagst. Beide coureurs hadden de grootste moeite om hun bolide in het juiste spoor te houden. Ondanks een spin in de laatste bocht was Leclerc Ericsson ditmaal wel te snel af.

Startplaats Rijder Team Snelste tijd Sessie Topsnelheid Banden
1 Vettel Ferrari 91.095 Q3 331.1 Zacht
2 Räikkönen Ferrari 91.182 Q3 327.7 Zacht
3 Bottas Mercedes 91.625 Q3 329.6 Zacht
4 Hamilton Mercedes 91.675 Q3 327.4 Zacht
5 Verstappen Red Bull 91.796 Q3 321.9 Ultrazacht
6 Ricciardo Red Bull 91.948 Q3 321.9 Ultrazacht
7 Hülkenberg Renault 92.494 Q2 324.8 Ultrazacht
8 Pérez Force India 92.758 Q3 327.8 Ultrazacht
9 Sainz Renault 92.819 Q3 323.6 Ultrazacht
10 Grosjean Haas 92.524 Q2 328.1 Ultrazacht
11 Magnussen Haas 92.986 Q2 327.6 Vrij
12 Ocon Force India 93.057 Q2 328.2 Vrij
13 Alonso McLaren 93.232 Q2 325.3 Vrij
14 Vandoorne McLaren 93.505 Q2 324.2 Vrij
15 Hartley Toro Rosso 93.795 Q2 325.3 Vrij
16 Sirotkin Williams 94.062 Q1 320.3 Vrij
17 Gasly Toro Rosso 94.101 Q1 322.7 Vrij
18 Stroll Williams 94.285 Q1 321.5 Vrij
19 Leclerc Sauber 94.454 Q1 325.3 Vrij
20 Ericsson Sauber 94.914 Q1 324.3 Vrij

Strategie
Vanwege de relatief hoge bandenslijtage en de vele inhaalmogelijkheden zal de race in ieder geval minder statisch verlopen dan de seizoensopener in Australië. Mogelijkerwijs zal de race zich meer ontvouwen als die van vorige week. Het goede nieuws is dat de Red Bulls nu allebei in de kopgroep zitten, wat mogelijkerwijs betekent dat zes coureurs voor de zege gaan strijden.

De verwachting is dat Mercedes, net als vorige week, in de race sterker voor de dag zal komen dan in de kwalificatie. De hogere temperaturen tijdens de race zullen daar eveneens aan bijdragen. Hetzelfde geldt voor de Red Bulls, die vanwege het ontbreken van een zogenaamde “partymode” in de kwalificatie het ook vaak beter doen in de race. Daarnaast staan de paarse bolides op andere banden dan hun rivalen.

Waar Ferrari en Mercedes ervoor kozen om in Q2 op de zachte band te rijden, reden de Red Bulls gewoon op de ultrazachte band, zodat ze op die band moeten starten. Bij de start kan dat een voordeel zijn. De vraag is alleen wel hoelang de banden meegaan. De Red Bulls zullen naar verwachting dus eerder stoppen dan hun rivalen, wat natuurlijk ook het voordeel van de undercut met zich meebrengt. Het nadeel is dat hun tweede setje banden ze dan mogelijkerwijs niet aan de finish brengt.

De Ferrari- en Mercedes-coureurs zullen naar verwachting maar één keer hun banden laten verwisselen. Als reactie daarop kan Red Bull voor een 2-stopstrategie kiezen, waardoor Verstappen en Ricciardo in de slotfase van de race op nieuwe banden flink in het voordeel zijn. In dat geval is de Grand Prix van Amerika van vorig jaar een goed voorbeeld van hoe de race dan kan verlopen, mochten de Red Bulls heel blijven.

Grand Prix van China 2018
Circuit: Shanghai International Circuit, Bahrein
Lengte: 5,451 km, 56 ronden
Bandenslijtage: hoog
Gebruikte banden: ultrazacht, zacht, medium
Tijdverlies door pitstop: 23-24 seconden
Moeilijkheid van inhalen: heel laag
Aantal inhaalacties in 2017: 35
Brandstofverbruik: gemiddeld

Weer
Tijdstip van de race: 14:10 (lokale tijd)
Zonsondergang: 18:22 (lokale tijd)
Weersverwachting: droog, 20° C

Rapportcijfers Shanghai International Circuit
Lay-out: 8
Misschien wel het allerbeste Tilkedrome dat ooit gebouwd is. Het circuit bevat een leuke afwisseling van snelle en trage bochten. Bovendien biedt het circuit legio inhaalmogelijkheden. Het enige minpuntje is de nogal sneue omgeving.

Produceert interessante races: 9
De race van twee jaar geleden leverde een recordaantal inhaalacties op. Inhalen is goed mogelijk en dus worden verschillen in bandenslijtage aan het eind van de race echt belangrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *