Webber oppermachtig, Schumacher diep triest

Webber wint Grand Prix van Hongarije
Na de kwalificatie twijfelde niemand er meer aan: als de Red Bulls de finish zouden halen, zouden ze het hele veld declasseren Gelukkig voor de Formule 1 kwam dat niet uit, want Red Bull greep weer eens een paar keer lelijk mis, waardoor Webber bijna een bovenmenselijke inspanning moest leveren om te winnen en Fattle boos derde werd.

Zelden zal een team in de kwalificatie zo dominant zijn geweest als Red Bull op Hongarije. Op het bochtige circuit is heel veel downforce een vereiste en dat zit bij Red Bull wel goed. Ze zeggen niet voor niets dat het drankje je vleugels geeft. Doorbuigende vleugels zelfs. Bij voldoende hoge snelheden buigen de vleugeluiteinden door, wat voor extra downforce zorgt. Ferrari heeft die dingen tegenwoordig ook. Gelijk is het Italiaanse team de best of the rest, maar het gat met Red Bull is enorm.

In de kwalificatiesessie reed Alonso zich het licht uit de ogen om het vooraan nog een beetje spannend te houden, maar desondanks moest hij in de beslissende sessie bijna een seconde (!) toegeven op Webber. Vervolgens duikt Fattle vier tienden onder Webbers tijd door. AU!

McLaren is weer vrij onzichtbaar. Luis pakt nog de vijfde plek, Button haalt “Q3” niet eens en start als elfde. Bij Mercedes doet Rosberg het weer goed met een zesde plek, zijn teamgenoot haalt zoals gewoonlijk Q3 niet. Zoals gewoonlijk slaagt Robert Kubica daarin wel, maar desondanks wordt hij geklopt door zijn teamgenootje Petjerov. Verder staan De la Rosa en Hülkenberg in de top 10. De la Rosa’s fraaie negende plaats was een hele opsteker na de dramatische kwalificatie van Co Biaggi. Die haalt Q2 niet eens en wordt bovendien nog vijf plekken teruggezet omdat hij de technische keuring voorbij reed, waardoor hij als één-na-laatste start. Achterin doen de loserbakken een wedstrijdje “wie de traagste ronde kan rijden”. Laatste is Yamamoto, een afschuwelijk trage coureur die bij HRT Chandhok vervangt. De Japanner komt in zijn “snelste” tijd bijna ACHT seconden tekort op Fattles poletijd. Overigens is zijn teamgenootje amper sneller. Zijn oom zou zelfs in een Formule 1-auto uit 1950 nog blokjes om hem heen hebben gereden als hij nog geleefd had.

Race
Vooraan hebben de Red Bull-coureurs maar één zorg: de start. Webber, die als tweede start, staat op de verkeerde lijn en moet maar hopen dat hij Alonso voor kan blijven. Dat lukt hem niet en Alonso doet zelfs een gooi naar de leiding. Fattle kan de Ferrari afhouden, waarna hij in de openingsfase het rijk vooraan alleen heeft. Webber moet wachten op de pitstops, want alleen zo kan hij voorbij Alonso komen.

Petjerov heeft een goede start gemaakt en komt de eerste ronde als vijfde door. De Renault rijdt echter vrij nerveus en Luis kan de vijfde plek verrassend eenvoudig heroveren. Achter in het veld blaast Chaime Algerswari zijn motor op en is daarmee de eerste uitvaller.

Voor regerend wereldkampioen Button ziet het er niet goed uit: na de start is hij teruggevallen tot de vijftiende (!) plek en zit hij klem in het middenveld. Hij wint slechts een plaatsje als Liuzzi zich verslikt en even van de baan vliegt.

Vooraan gebeurt er niet veel. Een brokstuk op de baan is echter de aanleiding voor een safetycarperiode. Meteen vliegt iedereen de pits in. Fattle zit op dat moment al in de laatste bocht en ternauwernood weet hij zijn bolide alsnog de pitsstraat in te sturen. De pitstops zorgen meteen voor een enorme CHAOS. Allereerst wordt Rosberg weggestuurd met een niet goed vastgemaakt wiel. Wanneer hij de koppeling op laat komen vliegt het wiel als een gevaarlijk projectiel door de pitsstraat. Levensgevaarlijk dus en hier lijkt een dikke boete mij geheel op zijn plaats. Vreemd overigens dat dit altijd op Hongarije lijkt te gebeuren…
Achter Rosberg is verwarring ontstaan. Terwijl de Mercedes naar het einde van de pitsstraat kruipt, om daar op te geven, bezoekt Subtiel zijn monteurs. Precies op dat moment wordt Koebietsa door zijn monteurs weggestuurd. Het gevolg is dan ook een botsing. De klap is vrij heftig en Subtiel kan meteen opgeven vanwege een kapotte ophanging. Koebietsa kan nog wel verder rijden, maar geeft niet lang daarna eveneens op.

Vooraan rijdt opeens Webber. Hij is opmerkelijk genoeg nog niet gestopt. Opmerkelijk, want de Ferrari’s, die vlak achter elkaar reden, konden wel achter elkaar binnenkomen. Wel kostte het Massa wat tijd, waardoor hij een plaatsje verloor aan Luis, maar dat is beter dan op volle snelheid een pitstop maken. Of niet? De stand vooraan is dus: Webber, Fattle, Alonso, Luis, Massa. Daarachter ligt Barrichello, die eveneens niet is gestopt. Daarmee lag een interessante race in het verschiet, want Webber moest zo’n twintig seconden goedmaken op zijn achtervolgers. En dat met zachte banden. Daarmee was het scenario hetzelfde als bij de Grand Prix van Duitsland in 2008, toen Luis in een dergelijke situatie zat.

Webber gaat dus voor goud, maar de verwachting was dat hij niet al te lang op de zachte banden kon doorjakkeren. Misschien tot de vijfentwintigste ronde, maar toch niet veel langer? Bij de herstart is hij er in ieder geval als een haas vandoor. Fattle laat een gat vallen en houdt zijn teammaat in het vervolg ook niet bij. Webbers gok begint zowaar ergens op te lijken. Hij rijdt de ene na de andere kwalificatieronde en verdwijnt daarmee uit het zicht van de achtervolgers.

Voor WK-leider Luis is de race na de 24e ronde alweer voorbij. Door een kapotte versnellingsbak moet hij zijn wagen in het gras zetten. Een dure opgave. Het betekent dat de Red Bulls en Ferrari’s vooraan het rijk alleen hebben. Fattle rijdt op dat moment een gewonnen race: Webber zal zo wel stoppen en zonder veel moeite rijdt hij weg bij Alonso. Hoewel de overmacht van Red Bull in de race minder is dan in de kwalificatie, is het ruim voldoende voor een zege. Een drivethroughpenalty gooit roet in het eten. Fattle krijgt de straf omdat hij tijdens de safetycarfase te ver achter zijn teamgenootje lag. Achteraf blijkt het geen bewuste tactiek te zijn geweest van Red Bull om Webber een paar extra seconden cadeau te doen. Het kwam doordat Fattle niet wist dat de safetycar de baan zou verlaten. Met de straf op zak moet Fattle de schade beperken door nog even drie rondjes op volle snelheid door te blazen. Hij komt daardoor na zijn straf nog als derde de baan op, voor Massa, die was geïnstrueerd om geen gekke dingen te doen; volgens het team zou Fattle achter hem de baan op komen. Niet dus.

Fattle begrijpt niks van de straf die zijn race vergalt. In de pitsstraat houdt hij zijn handen vragend in de lucht. Voor de overwinning komt hij niet meer in aanmerking, want hoewel hij naar Alonso toe kan rijden, weet hij dat inhalen bijna onmogelijk is. Webber is op dat moment nog steeds bezig kwalificatierondjes te rijden. Zonder moeite rijdt hij een halve raceafstand op de zachte banden. Het tempo blijft indrukwekkend: iedere ronde pakt hij weer een seconde op Alonso. Pas in de 43e van de 70 ronden stopt hij en blijft hij aan de leiding.

De stand vooraan is daarmee wel bepaald. Alonso weet dat Fattle alleen op het rechte stuk van start/finish een inhaalactie kan doen, dus neemt hij steeds zo veel mogelijk snelheid mee uit de laatste bocht, waardoor Fattle nooit direct achter hem zit.

De enige rijder die nog niet is gestopt, is Barrichello. Hij bezoekt zijn monteurs pas in de 55e ronde, waardoor hij van de vijfde plek terugvalt naar de elfde plek, nog achter Shoeface. De Duitser wordt in de 59e ronde gedubbeld en gaat bijna stilstaan om Webber erlangs te laten. Barrichello rijdt op nieuwe banden een veel beter tempo en hij zit al snel vlak achter de ex-wereldkampioen. Tot een echte inhaalactie komt het niet. Shoeface komt de laatste bocht goed uit, waardoor Barri alleen bij het remmen dichtbij kan komen. Shoeface lijkt vooral in de tweede bocht problemen te hebben, maar hij kan Barri daar nog net afhouden. Pas in de 66e ronde moet hij buigen. Barri zit al bij het begin van het rechte stuk van start/finish in het kielzog van de Mercedes. Ter hoogte van start/finish komt hij langszij. Om zijn droevige lot te ontlopen, besluit Shoeface Barri de muur in te drukken. Gelukkig is er net genoeg ruimte over, waardoor de actie niet in tranen eindigt. Het was niet de eerste bespottelijke actie van Shoeface dit seizoen. Wanneer gaat die man nou eens met pensioen? Hij is alleen een gevaar op de weg, terwijl hij de snelheid mist die Rosberg wel heeft.

Voor Webber breekt de laatste ronde aan. Hij zal het wel Australisch benauwd hebben gekregen toen hij een groene auto voor zich zag opdoemen. “Wat is nou erger dan één Lotus voor m’n snufferd? Twee Loti voor m’n snufferd!” Zowel Co Valainen als Trulli rijdt voor hem. Een klapper zoals in Valencia wilde Webber niet meemaken. Gelukkig gaan de twee bolides braaf aan de kant en kan Webber naar de finish freewheelen. Wat een zege! Maar wat had hij het verdiend. Hij reed een briljante race.

Alonso reed eveneens sterk en werd tweede, vlak voor Fattle, die het gezicht van een oorwurm had. Webber was na de race helemaal verward. Hij vergat zich zelfs nog te wegen. Fattle mopperde over de race, hij stamelde iets als: “The safety car lights were off”. Hij kon dus niet begrijpen waarom hij de straf nou kreeg. Na afloop werd het hem duidelijk gemaakt.

In ieder geval is de strijd om het WK weer spannender geworden. Webber nam de leiding over door zijn overwinning. Hier het overzicht:

1. Webber 25 161
2. Luis157
3. Fattle 15 151
4. Button 4 147
5. Alonso 18 141

Waren er verder nog leuke dingen te melden? Ja, Petjerov werd knap vijfde, terwijl bijna-Nederlander Hülkenberg knap zesde werd. Op meer dan een ronde achterstand eindigden de Saubercoureurs De la Rosa (7) en Co Biaggi (9), wat vooral voor laatstgenoemde een goed resultaat was na zijn zwakke kwalificatie. Button werd achtste en Barrichello pakte het laatste puntje.

Jammer genoeg gaat het Formule 1-circus nu op vakantie. De volgende race, op Spa-Francorchamps, is pas over vier weken. Gelukkig was dit een veelbewogen race met een geweldige winnaar. Hoewel eigenlijk de verkeerde Red Bull won, heeft Red Bull eindelijk weer een poleposition verzilverd. De zwaarbevochten manier waarop zal het alleen nog maar mooier maken. Ondertussen is de Ferrari behoorlijk snel geworden. Je hoeft niet helderziend te zijn om te voorspellen dat Alonso een grote rol in de titelstrijd gaat spelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *