Met een matte race in Brazilië eindigde het 2011-seizoen van de formule 1. Het was het jaar van de Pirellibanden, het Drag Reduction System en de onophoudelijke zegetocht van Fattle, die met twee vingers in de neus kampioen werd. Teamgenootje Webber had nog geen race gewonnen. Nou ja, tot vandaag dan. Daarmee hebben we het opzienbarendste van de race wel weer gehad, want interessant werd het nooit.
Vorig jaar vocht hij nog voor de wereldtitel mee, dit jaar was hij wel erg nadrukkelijk de tweede man bij zijn team: Webber was totaal geen partij voor Fattle, die zijn vijftiende (!) pole van het seizoen pakte. Ditmaal stond Webber nog wel naast hem op de eerste startrij. Waar zijn teamgenootje dit seizoen al elf keer won, lukte Webber dat tot dusver niet. De ene keer was hij niet snel genoeg, de andere keer verprutste hij zijn start en anders gooide de bandenslijtage weer roet in het eten. Des te gênanter dat het Luis, Button en Alonso wel lukte om een race te winnen, ondanks dat zij niet de snelste auto hadden.
Voor Webber stond de tweede plaats in het rijderskampioenschap nog op het spel. Dan moest hij wel afrekenen met Button en Alonso, die een comfortabele voorsprong in het kampioenschap hadden. Verder vochten de Mercedescoureurs een onderling gevecht uit, terwijl Subtiel zijn vizier had gericht op de negende plek in het kampioenschap. Verder waren Toro Rosso en Sauber nog aan het strijden om de zevende plaats in het constructeurskampioenschap.
Brazilianen kansloos
Hoe interessant het ook allemaal was, in de race gebeurde er eigenlijk te weinig om niet de hele tijd naar het telraam te kijken. Bij de start spoot Fattle ervandoor, voor Webber, Button en Alonso, die Luis had verschalkt bij de start. Het wachten was op de regen die zou vallen. Het hele weekend werd erop gespeculeerd. Zo reed local hero Barrichello zijn laatste race van zijn carrière met een natweerafstelling. Een foute gok, want er zou in de race geen druppel vallen. Bovendien zette hij zijn keurige twaalfde startplaats om in een achttiende plek na de eerste bocht, waardoor hij kansloos was om voor eigen publiek te schitteren.
Datzelfde gebeurde met de neef van Senna. Hij was niet al te snel onderweg en Shoeface wilde hem maar al te graag passeren. De zevenvoudig wereldkampioen haalde de Braziliaan buitenom in bij het aanremmen van de eerste bocht. Senna kleunde wat onbeholpen tegen de Mercedes aan, maar dat was nog niks vergeleken wat er daarna gebeurde. Shoeface sneed de Renault, die een deel van zijn voorvleugel verloor, terwijl Shoeface’ band werd lekgestoken. Hij spinde bijna en kon na een langzame ronde over het circuit eindelijk zijn monteurs bezoeken. Opmerkelijk genoeg overkwam hem vijf jaar geleden, in zijn “laatste” race, precies hetzelfde. Destijds was zijn Ferrari zo snel dat hij alsnog stevig in de punten kon rijden. Nu, in de Mercedes, was dat niet meer mogelijk. Senna werd door de wedstrijdleiding als schuldige aangewezen en kreeg een drive-throughpenalty. Daarmee werd ook hij veroordeeld tot een verblijf in de onderste regionen.
Versnellingsbak
Vooraan had Button moeite om snelheid uit zijn McLaren te persen. Alonso naderde hem en in in de achtergrond komt Luis opzetten. Met een even gedurfde als geniale inhaalactie ging Alonso de Brit buitenom voorbij. Het was duidelijk dat de McLarens in de openingsfase flink aan het tobben waren. Bij Red Bull lijkt alles op rolletjes te gaan, maar ook daar hebben ze zo hun problemen. Zo heeft Fattle een versnellingsbakprobleem. Leek het erop dat Red Bull dit jaar gezegend was met een onverwoestbare auto, dan hebben de laatste twee races anders uitgewezen. Bij Red Bull verwacht men dat de bolide met startnummer 1 niet eens de helft van de race haalt.
De koplopers blijken ineens op een driestopstrategie te zitten. Voor de race werd juist verwacht dat iedereen maar twee pitstops zou maken. Waarom ook niet? Sinds de zomer gebeuren er weinig gekke dingen meer met de banden. Daarom had Pirelli ook een zachtere “zachte” band meegenomen, die dus wat sneller was dan de oorspronkelijke zachte (gele) band, maar ook wat sneller sleet. Van de topteams is Massa de enige die aan een tweestopstrategie vasthoudt. Daardoor ligt hij kortstondig nog aan de leiding, maar vanaf de 21e ronde nemen de Red Bulls de koppositie definitief over.
Bij Fattle worden de versnellingsbakproblemen steeds ernstiger. Webber loopt in en in de dertigste ronde is het zover: Fattle gaat nadrukkelijk opzij voor zijn teamgenootje. Na de tweede serie pitstops krijgt Luis ineens te kampen met een versnellingsbakprobleem. Misschien is dat de reden dat hij niet langs Massa komt, wat Button wel vrij gemakkelijk lukt. De Braziliaan is er alles aan gelegen om Luis achter zich te houden. Zoals ze bij Ferrari zouden zeggen: hij moest Luis’ race verpesten. Dat lukt aardig, want Massa is op versleten banden anderhalve seconde per ronde trager dan de mannen vooraan, waardoor Luis heel veel tijd verliest. Daarom probeert Luis met een vroegere pitstop langs de Ferrari te komen. Als dat ook mislukt, is Luis’ lot bezegeld.
Een paar ronden later valt Luis stil. De versnellingsbak heeft het begeven. Het was een tekenend einde voor de man die dit jaar een paar hoogtepunten en een heleboel dieptepunten kende. Fattle heeft daarentegen al het hele jaar het geluk aan zijn zijde, want zijn gangwissel houdt het prima vol. Sterker nog: zijn tweede plaats komt geen moment in gevaar. Meer zorgen moet Alonso zich maken. Button is tijdens zijn tweede stop overgeschakeld naar de harde banden en die bevallen hem een stuk beter. Na de laatste serie pitstops, waarbij de Red Bulls en Alonso ook moeten overstappen naar de hardere banden, loopt hij ook rap in op de Ferrari, die het hele jaar moeite heeft om te presteren op de hardere banden.
Het gevecht tussen Alonso en Button om de laatste podiumplaats is het bekijken waard. Button zet zijn bolide er op het rechte stuk van start/finish al naast, waardoor Alonso een krappere lijn moet rijden. Op het volgende rechte stuk, waar DRS mag worden toegepast, breekt hem dat op. Button zit vlak achter hem en zeilt hem vrij gemakkelijk voorbij.
Finish
Zodoende finisht de top drie in het kampioenschap op het podium. Door Buttons inhaalactie op Alonso verliest laatstgenoemde zijn derde plek in het kampioenschap aan Webber, wiens rampjaar in één keer bijna vergeten was. Button bleef netjes tweede. Massa finishte de race met hangen en wurgen als vijfde voor eigen publiek, terwijl Subtiel een wereldrace reed, die goed was voor een zesde plaats. Daarmee verdrong hij Petjerov van de negende plaats in het kampioenschap en daar was hij (terecht) heel blij mee. Petjerov finishte de race (net als het kampioenschap) nog wel als tiende, achter Rosberg, Die Resta en Co Biaggi. Uiteindelijk kwam Force India nog akelig dicht in de buurt van de vijfde plaats van Renault, dat na een goed begin ver was teruggezakt. Sauber sloeg het slotoffensief af van Toro Rosso, dat in de laatste twee races toch lucht tekort kwam. Alguersuari en Bümi finishten net buiten de punten. Barrichello eindigde zijn carrière kleurloos als veertiende, nog voor Shoeface, die in het kampioenschap toch weer werd afgetroefd door zijn jongere teamgenootje.
Zo eindigde het seizoen 2011 met een saaie race, ondanks dat de meeste verwachtingen niet uitkwamen. Na al het spektakel van de vorige edities van de Braziliaanse Grand Prix was het nu een beetje behelpen. Hopelijk levert het volgende Formule 1-seizoen wat meer spektakel op.