20 coureurs en uiteindelijk wint Hamilton

Lewis Hamilton heeft in Spanje zijn derde seizoenszege binnengehaald. Max Verstappen moest zich in de slotfase gewonnen geven, maar pakte wel het punt voor de snelste raceronde mee. Valtteri Bottas completeerde het podium.

In de eerste drie races van het seizoen hadden Luis en Max om beurten de overwinning gepakt. Ook op Circuit de Barcelona-Catalunya steken ze weer met kop en schouders boven de rest uit. De eerste slag is voor Luis, die Max met 36 duizendsten klopt en zijn honderdste pole uit zijn carrière pakt. Bottas is derde op een tiende. Grote afwezige vooraan is Pérez, die slechts achtste is na een schuiver.

De tweede slag is voor Max, die een goede start maakt en veel risico neemt door later dan laat voor de eerste bocht te remmen, waardoor hij de bocht bijna niet kan halen. Luis besluit maar wat bij te remmen om een aanvaring te voorkomen, waardoor hij als tweede kan aansluiten. Achter hen gaat Leclerc Bottas buitenom in de derde bocht voorbij, waardoor Mercedes overduidelijk de verliezer bij de start wordt.

In het vervolg rijden Max en Luis hard weg bij Leclerc, maar als Vloekie Tsoenoda in de zevende ronde op een ongelukkig punt stilvalt en de safetycar op de baan komt, kunnen ze weer opnieuw beginnen. Na de hervatting rijden ze al snel weer weg bij Leclerc, die Bottas moeiteloos achter zich houdt. Mercedes besluit de Fin door een vroege stop weer in stelling te brengen.

Bij Max is het mooiste ook wel weer van zijn zachte banden af en als hij op een ongelukkig punt wordt opgehouden door een achterblijver, zit Luis ineens in zijn kofferbak. Red Bull besluit Max meteen naar de pits te halen, maar verrast daar ogenschijnlijk zichzelf mee, want als de coureur zich bij zijn team komt melden, heeft het niet alle banden paraat, waardoor de stop langer duurt dan nodig is.

Luis laat even later ook nieuwe banden omleggen, waardoor Max de leiding weer overneemt. Wel rijdt Luis het gat naar Max rap dicht. Inhalen is er niet bij en dus rijden ze rondenlang vlak achter elkaar aan. De ene ronde heeft Luis wel DRS, de andere ronde niet, maar het lijkt weinig uit te maken. In de 42e ronde duikt Luis plotseling voor de tweede keer de pits in, een move die deed denken aan de strategische meesterzet in Hongarije twee jaar terug.

Op nieuwe banden is Luis beduidend sneller dan Max. Wel moet hij eerst nog teamgenoot Bottas voorbij. De Fin, die vermoedelijk aan het eind van het seizoen zijn zitje kwijtraakt aan Russle, voelt er weinig voor om mee te werken en houdt zich Oost-Indisch doof voor de bevelen vanaf de pitmuur. Tegen een ontketende Luis op nieuwere banden heeft hij echter geen verweer, waarna hij zelf ook maar nieuwe banden om laat leggen.

Het strijdplan van Max is om de race zonder verdere pitstops uit te rijden, net als bij zijn eerste zege op hetzelfde circuit vijf jaar eerder. Genoeg voor de zege is het niet, want zes ronden voor tijd gaat Luis hem vrij gemakkelijk voorbij. De derde slag is gewonnen door Mercedes en daarmee is de strijd beslist. Max duikt meteen de pits in om zijn volkomen versleten mediums in te wisselen voor een fonkelnieuw setje zachte banden, waardoor hij met het punt voor de snelste raceronde in ieder geval nog de troostprijs heeft gepakt.

Bottas, die zich na zijn stop nog langs Leclerc moet knokken, legt beslag op de laatste podiumplaats. Leclerc wordt vierde, terwijl Pérez met hangen en wurgen vijfde wordt, voor Ricciardo en Science. Norris wordt achtste, voor Ocon, die als een van de weinige coureurs maar één keer zijn banden had laten verwisselen en in de slotfase flink traag is. Hij weet Gasly, die zich goed herstelt van twee trage stops (waarbij zijn eerste stop traag was vanwege een straf omdat hij op de startopstelling niet op zijn juiste plaats stond), nog net voor te blijven.

Geen punten zijn er voor de Aston Martins van Stroll en Fattle, met tussen hen in Rijkunnen. Giovinazzi eindigt op zijn beurt tussen de twee Williams’ van Russle en Latifi in. Alle drie hadden ze hun banden tijdens de neutralisatie laten verwisselen en daarmee deden ze het beter dan Alonso, die net als Ocon in de slotfase geen grip meer had en na een late stop op een nogal beschamende zeventiende plek over de finish komt. Hij weet alleen de Haasjes van Mick en Marsepein achter zich te houden.

Door zijn derde overwinning breidt Luis zijn voorsprong op Max uit naar 14 punten. Over 14 dagen is Monaco het decor voor de vijfde krachtmeting van het seizoen. Kan Max daar terugslaan, of loopt hij in het vorstendom alleen nog maar verdere averij op?

5 gedachten aan “20 coureurs en uiteindelijk wint Hamilton”

  1. Interessante vraag of Max niet meteen naar binnen had moeten duiken na de stop van Lewis. Windsor gaf aan dat hij dan vermoedelijk nog te snel zijn softs erdoor had gejaagd en dat hij pas laat Bottas voorbij zou kunnen; maar hij had dan sowieso wel snelste racerondepunt kunnen pakken, vermoedelijk Bottas er wel op kunnen leggen, en proberen Lewis af te houden van de overwinning. Ze waren echter wel briljant op de mediums. Die pace was ongelooflijk.

    Mooie strijd dit jaar dus, maar uiteindelijk is Mercedes nog maatje te groot, tenzij een Mazepin Lewis er een keer uit kaatst ofzo. Ik zie Bottas hem in ieder geval geen strobreedte in de wegleggen.

    1. Om bij het laatste te beginnen: Bottas is na vier races wel afgeschreven, denk ik. Drie derde plaatsen en uit de race gebeukt toen ‘ie door een Williams werd ingehaald: dat is gewoon slecht. Misschien komen hierna zijn goede races, maar daar reken ik niet op.

      Mercedes hanteerde dezelfde strategie als in Hongarije twee jaar terug. Ook toen hebben veel mensen zich afgevraagd of Red Bull niet iets anders had kunnen doen. Destijds dacht ik van niet (https://f1beterbekeken.blogspot.com/2019/08/hongarije-mercedes-en-hamiltons.html).
      Een ronde na Hamilton stoppen had sowieso niet gewerkt, want dan was hij achter Hamilton op de baan gekomen zonder een substantieel bandenvoordeel.

      Omdat inhalen in Barcelona vrij lastig is, kon Red Bull na Hamiltons tweede stop alleen maar stug blijven doorrijden en hopen dat Hamilton het gat pas na de finish had dichtgereden, of niet snel genoeg was om te kunnen inhalen. Dat gebeurde niet, wellicht ook omdat de bandenslijtage hoger was dan vorig jaar (toen veel coureurs in de middenmoot maar eenmaal hun banden lieten vervangen), waardoor Max op het eind te traag was om nog enig weerwerk te bieden. Op een gegeven moment werd het wel duidelijk dat hij het niet zou redden, maar toen was het al te laat om nog van strategie te veranderen.

      Had Red Bull deze nederlaag op een andere manier kunnen voorkomen? De enige manier waarop ze de race hadden kunnen winnen, was door zelf eerder dan Hamilton voor de tweede keer te stoppen. Hamilton had in zijn jacht naar Verstappen zijn tweede bandenset afgebeuld, dus wellicht had hij het einde van de race niet gehaald op die bandenset en had hij later in de race nogmaals moeten stoppen. Garanties waren er niet en Red Bull had die 2-stopper voor de race kennelijk ook niet als serieuze optie in het achterhoofd gehouden, getuige het ene setje gele banden dat ze voor de race hadden, maar die strategie was achteraf gezien wellicht wellicht wel kansrijker.

      Het probleem van Red Bull lijkt dit jaar de gebrekkige racepace te zijn, waar dat in het verleden altijd de kwalificatiesnelheid was. Mercedes is sneller en gaat beter met de banden om, waardoor Red Bull alleen maar moet verdedigen in de race. Dat Pérez nog weinig heeft laten zien, helpt ook niet.

      1. Ik zag screenshot voorbijkomen ergens ( https://www.youtube.com/watch?v=rzjHvW_Q-Fw) dat het gat van Hamilton op Verstappen na zijn 2e pitstop 23 seconden was toen Max (de ronde erna) voorbijreed bij de ingang van de pitstraat. Met een 2 seconden pitstop zou het normale tijdsverlies in de pitstraat 22 seconden zijn geweest; wat dus de mogelijkheid had geboden voor Verstappen nog voor Hamilton en natuurlijk achter Bottas de baan op te komen. Natuurlijk wel op het randje dan, maargoed, het was wel een nieuw setje rood. Mocht hij dan dus idd die voorsprong op Lewis behouden hebben dan had hij weer bij hem weg kunnen rijden mits Bottas snel genoeg gepakt wordt. Maargoed die zou natuurlijk zo scherp mogelijk verdedigen. Windsor betwijfelde of Verstappen dan op de lange duur Hamilton had kunnen afstoppen. Hoe dan ook had dan alles gestaan of gevallen met Bottas.

        Interessante dingen. Boeiend idd wat je schrijft over racepace. Ik vond het wel briljant van Lewis gewoon 2 seconden per ronde te pakken. Windsor was ook lyrisch over de manier waarop Lewis en Leclerc hun banden optimaal wisten te benutten. Hij heeft het altijd over ‘rounded corners’. Verstappen vroeg volgens hem meer van zijn banden doordat hij bochten anders nam dan laatstgenoemden. Het is dan enerzijds dus die pace, maar ook anderzijds je banden beter benutten en sparen waardoor je meer (potentie) ‘over’ hebt. Helaas ben ik er niet hoopvoller door over de kansen van Verstappen. Hopen maar op enkele onverwachte wendingen in races. Die sprintraces kunnen nog wel eens een extra interessant element voor de puntenstrijd zijn, en verder is natuurlijk ook zo dat Hamilton dit jaar al een zeldzaam foutje maakte wat weliswaar niet werd bestraft. Hopelijk werkt druk toch ook op hem in (iig voor de strijd in het kampioenschap). Overigens erger ik me meer en meer aan de manier waarop Verstappen vragen van interviewers beantwoord. Gewoon hele normale vragen die hij afblaft. Dan zijn Lewis en Bottas een verademing om naar te luisteren. Of eigenlijk elke andere F1 coureur uit dit veld, misschien op Kimi na. In dat opzicht zal ik nooit fan van de persoon Verstappen kunnen zijn. Het is te hopen voor de F1 wereld dat Russell snel op dat 2e stoeltje zit, goede technische analyse, zinnige teksten.

        1. Bij Verstappen zie je in de interviews wel een dat hij onder hoogspanning staat. Een beetje te gefrustreerd, een beetje te gestrest. Het hoort een beetje bij de leeftijd. Max wil graag kampioenschappen winnen, maar het lukt steeds maar niet en de klok tikt door. Hamilton heeft alles gewonnen wat je maar kan winnen en geniet veel meer van het racen en de uitdagingen waar hij elke keer mee te maken krijgt, wetende dat hij ze waarschijnlijk het hoofd kan bieden. Dat komt ook door het materiaal, want Mercedes is denk ik nog steeds in het voordeel als het er echt op aankomt, maar die relaxtere houding stelt je vaak in staat om beter van de geboden kansen te profiteren.

          Ik kan me voorstellen dat je de banden minder belast als je de bochten soepeler neemt. Ik heb daar nooit zo op gelet, maar het zou het bandenvoordeel van Hamilton kunnen verklaren. Vaak ligt het ook gewoon aan de auto. Mercedes heeft heel lang moeite gehad om de banden in leven te houden. Enkele jaren terug kende Mercedes juist vaak bandenproblemen omdat de banden oververhit raakten. De overgang naar banden met een dunner loopvlak heeft ze wel in de kaart gespeeld, maar dat ze er nu zo goed in zijn, is wel indrukwekkend. Het verschil in bandenslijtage kan verklaren waarom Mercedes in de races sterker is dan Red Bull. Is het de auto? Is het de afstelling? Is het de coureur? Ik weet het niet, maar het lijkt erop dat Red Bull op dit terrein nog wel wat progressie kan boeken.

          Over de strategie: het tijdsverlies in de pitstraat is niet gelijk aan het tijdsverlies door een pitstop. Als Red Bull kans had gezien om Max naar de pits te halen zonder zijn plek aan Hamilton kwijt te raken, dan hadden ze dat wel gedaan. Omgekeerd was Mercedes dan nooit aan die tweede stop begonnen, omdat Hamilton op dat moment sneller was en de race wellicht op eigen kracht gewonnen had (een achterblijver die Max op het verkeerde moment had opgehouden zou daarvoor al genoeg kunnen zijn). Het geniale van de strategie van Mercedes is dat Red Bull op dat moment gewoon geen goed antwoord meer had. Ze moesten hopen dat Max Hamilton achter zich had kunnen houden. Dat was geen gekke gedachte, omdat inhalen hier niet heel makkelijk is, maar op het eind was het snelheidsverschil gewoon te groot.

          Voor de titelstrijd ziet het er inderdaad niet goed uit voor Max. In Portugal kon hij het circuit nog de schuld geven, hier niet. Het voordeel dat Red Bull in de wintertests had, is eveneens verdwenen. De volgende keer staat Monaco op het menu, een circuit waar het bijna alleen op de kwalificatie aankomt, dus heeft Red Bull wellicht nog kans om Mercedes te frustreren. Aan de andere kant heeft Max hier nog nooit op het podium gestaan, dus hou ik mijn hart een beetje vast.

        2. Een beetje als mosterd na de maaltijd wilde ik mijn reactie van drie weken geleden corrigeren.
          Ik ben nu bezig met het analyseren van de Grand Prix van Spanje van 2012 (de race die Maldonado won) om de vraag te beantwoorden die me al 9 jaar bezighoudt: had Hamilton het tempo om de race te winnen? Het voorlopige antwoord: ja! Zijn strategie was die dag veel te behoudend. Maar goed, ik vroeg me af wat de pitstopdelta was in Spanje. Die is 17 of 18 seconden (uitgaande van een goede pitstop) en dat is minder dan die 22 seconden die de coureurs in de pitstraat doorbrengen (die tijd is doorgaans groter dan het werkelijke tijdsverlies door een pitstop omdat je in de pits nog wat afstand aflegt). Hamiltons rondetijden bevestigen dat. Hij verloor 4 seconden in de ronde dat hij naar de pits ging en 14 in de ronde erna, dus in totaal 18. Hij kan dus nooit 23 seconden achterstand hebben gehad. Waarom dat scherm dat toch zei, weet ik niet, maar het scherm had het dus fout.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *