Singapore: lange race, veel botsingen
Ferrari is terug. Of beter gezegd: Fernando Alonso is terug. In de nachtrace in Singapore hield hij de Red Bulls knap in bedwang. Luis viel voor de tweede keer op rij uit door een botsing en zag zijn titelkansen schrikbarend afnemen.
Het stratencircuit van Singapore zou de Red Bull op het lijf geschreven moeten zijn. Fattle en Webber waren dan ook de torenhoge favorieten, maar tijdens de kwalificatie is het opeens Alonso die de pole pakt. Fattle is tweede, terwijl Webber zelfs nog de McLarens voor moet laten gaan en slechts vijfde is. Daarmee staan de titelkandidaten allemaal vooraan en konden ze in een rechtstreeks gevecht laten zien wie er de baas was.
Bij de start komen ze ook goed weg. Luis, die als derde mag vertrekken, hoopte Fattle bij de start te kunnen verrassen. Als de lichten doven komt hij echter slecht weg, in tegenstelling tot Fattle, die door Alonso professioneel wordt afgehouden. Button laat zijn teammaatje maar weer voor in de eerste bocht en Webber sluit als vijfde aan.
Vooraan wordt het veld al snel uiteengetrokken, maar het heeft geen betekenis, omdat de eerste safetycarperiode al spoedig aanbreekt. Nieuwkomer Hidefeld, die Pedro de la Rosa vervangt, klapt op Liuzzi. De Italiaan zet zijn wagen met een beschadigde ophanging op een stil plekje langs de baan. Desondanks besluit de wedstrijdleiding nog voor het eerste reclameblok de safetycar op de baan te sturen. Een kwalijke zaak, want achterin gaan alle loserbakken en Felipe Massa naar de pits om hun zachte banden in te wisselen voor harde banden, waarmee ze de race zonder verdere pitstop kunnen uitrijden. Vooraan gaat alleen Webber naar de pits en hij hoopt daarmee zijn concurrenten te kunnen verslaan.
Na de safetycar snijdt Webber als een warm mes door de boterzachte drab. Achtereenvolgens haalt hij een prutser, Co Biaggi en Shoeface in. Iets verder achter hem houdt Timo Glock een heel groepje op. Achter hem ontstaan de raarste gevechten. Nico Hülkenberg heeft hierin een vreemde hoofdrol als hij Petjerov probeert in te halen en hem daarbij bijna uit de race rijdt. Subtiel profiteert en gaat de twee heethoofden voorbij, om vervolgens weer op Glock te stuiten. Die weet niet alleen een zeer acceptabel tempo neer te zetten, zijn achtervolgers kunnen hem lange tijd ook niks maken. Pas in de vijftiende ronde passeert Subtiel hem. Een ronde later houdt Glock op hetzelfde punt weer de deur wijd open en passeert Hülkenberg hem hardhandig. Glock wordt bijna van de baan gedrukt en verliest daarbij veel snelheid. De sliert auto’s die achter hem gevangen zat, is er nu voorbij en Glock rijdt verder in de anonimiteit.
De race is vooraan een beetje doodgebloed. Fattle, die gewaarschuwd wordt vanwege zijn remmen, kan Alonso niet bedreigen, terwijl de McLarens het tempo vooraan totaal niet bij kunnen houden. De McLarencoureurs moeten ervoor zorgen dat ze genoeg tijd goedmaken op Webber, die vastzit achter Barrichello. De zachte banden lijken het weer aardig lang uit te kunnen houden, maar opeens storten de rondetijden van Luis in. Hij heeft op dat moment net niet genoeg voorsprong op Webber voor een veilige pitstop, waardoor hij na de pitstop achter de Australiër op de baan komt. Het is het startsein voor de koplopers om banden te wisselen. Doordat Alonso en Fattle in dezelfde ronde stoppen, blijven de posities hier ongewijzigd. Button valt na zijn stop weer terug naar de vijfde plaats.
Na de pitstops zet Fattle eindelijk druk naar Alonso, maar zijn jacht wordt verstoord door de tweede safetycarfase. Ditmaal liggen Co Biaggi en de neef van Senna eruit. Co Biaggi, die een paar ronden eerder Shoeface bijna uit de wedstrijd reed, ging er nu zelf hard af. Misschien was er iets van zijn auto afgebroken, al leek Shoefaces wagen, die bij de botsing zelfs de muur raakte, meer schade te hebben opgelopen. In ieder geval crashte Co Biaggi en werd Senna verrast door het wrak voor zijn neus, waardoor hij erbovenop klapte.
Na de safetycarfase wordt Luis opgehitst door zijn team. Zijn banden zijn beter en zijn remmen zijn in een betere conditie. Webber zou het dus zwaar gaan krijgen, helemaal als Luis zijn wagen ernaast zet. Hij is er bijna voorbij als ze een scherpe bocht aansnijden. Luis zit in de buitenbocht en stuurt in. Webber zit nog aan de binnenkant en de wagens raken elkaar. De situatie is vergelijkbaar als in Monza, toen Luis de achterste auto was en het moest ontgelden. Ditmaal was hij de voorste auto en opnieuw moest hij het ontgelden. De achterwielophanging van de fragiele McLaren brak af bij de touché en Luis kon woedend uitstappen. Het was een buitengewoon ongelukkig raceongeluk.
“He was in my blind spot, I didn’t even know he was still there.” Was het commentaar van de wereldkampioen van 2008.
In ieder geval betekende de tweede botsing in evenzoveel races dat hij weer geen punten scoorde. En dat terwijl Webber de race probleemloos uitrijdt. Button volgt hem als een schaduw, maar hij heeft kennelijk geen zin om een riskante inhaalactie te ondernemen.
Achterin het veld zijn weer de nodige botsingen. Zo werkt Shoeface Hidefeld uit de race, om zelf met een kapotte voorvleugel de pits te bezoeken. Kubica is in de slotfase op dreef. Hij moest een onnodige (?) pitstop maken vanwege een lekke band, maar het lijkt hem niet te deren: op nieuwe banden rolt hij het halve veld weer op. Uiteindelijk finisht hij als zevende; niet verkeerd gezien de tegenslag.
In de voorlaatste ronde vliegt Co Valainens Lotus nog in de fik. De Fin probeert nog net de start/finishlijn te halen, maar als zijn bolide tot op het koolstofvezel begint af te branden, springt hij er toch maar uit. Vervolgens gaat hij de bolide eigenhandig (en professioneel!) blussen. Het vuurwerk is dus tot het laatst bewaard.
Datzelfde geldt voor het gevecht tussen Alonso en Fattle. Pas in de slotfase dringt Fattle aan. In de laatste ronde doemen de achterblijvers op. Petjerov gaat gelukkig makkelijk aan de kant en Massa weet net te verhinderen dat hij wordt gedubbeld, waarna Alonso met nog geen drie tiende van een seconde voorsprong wint.
Door de zege rukte Alonso op naar de tweede plaats in het kampioenschap. Webber blijft aan de leiding. Zijn voorsprong is met 202 punten nog altijd 11 punten op de Spanjaard. Door zijn nulresultaten is Luis verder achteropgeraakt. Hij staat 20 punten achter Webber, terwijl Fattle (-1) en Button (-5) hem op de hielen zitten. Het kampioenschap is verder weg dan ooit voor de McLarencoureur.
Over twee weken wordt er in Japan gereden, een circuit dat de Red Bull zou moeten liggen. Dus zal Alonso daar iedereen wel weer te snel af zijn. De derde wereldtitel lonkt voor de man uit Noord-Spanje.