Max Verstappen heeft de chaotische Grand Prix van Australië op zijn naam geschreven. In een race die om de haverklap werd onderbroken rekende hij met Lewis Hamilton af, terwijl Fernando Alonso enigszins fortuinlijk voor de derde keer op rij derde werd.
Net als in Bahrein en Saoedi-Arabië is Red Bull in Australië het te kloppen team, maar heel makkelijk gaat het niet voor het Oostenrijkse team in de kwalificatie. Waar Max de pole met een uiterste krachtsinspanning voor de neuzen van het verrassend sterke Mercedes-duo wegkaapt, bewijst Pérez zichzelf een uitermate slechte dienst door van de baan te vliegen voordat hij een tijd op de klokken heeft gebracht, waardoor hij als laatste mag starten op Albert Park. De Mexicaan besluit daarom maar vanuit de pits te starten, net als de als negentiende gekwalificeerde Bottas.
Als de lichten een dag later doven, komt Max matig weg. De naast hem gestarte Russle duikt naast hem op en gaat als eerste de eerste bocht in. Max staat op het verkeerde been en komt prompt onder druk van Luis en Science te staan, die voor de volgende bocht aan weerszijden naast hem opduiken. Luis remt later dan laat en ontfutselt Max meteen ook de tweede plaats. In het gedrang daarachter knijpt Le Clèr Stroll af. De Ferrari eindigt in de grindbak en dus wordt de race gelijk geneutraliseerd.
Na de herstart komt Russle steeds meer onder druk te staan van Luis en Max. Dankzij DRS schuift de kopgroep van drie op de rechte stukken merkbaar in elkaar. In de trage laatste bochten kan Russle steeds weer een gaatje slaan, zodat de kopgroep als een harmonica uitrekt en weer inveert. De spannende openingsfase wordt na enkele ronden alweer onderbroken als de knap op de zesde plaats liggende Albon plotseling snoeihard van de baan tettert. De achter hem liggende Stroll en Hülkenberg kunnen de gebutste Williams maar net ontwijken en vanwege de ravage rukt de safetycar opnieuw uit.
Mercedes denkt slim te zijn door Russle meteen naar de pits te halen voor zijn verplichte bandenwissel. Hij hervat de race als zevende. Science doet hetzelfde en valt terug naar de elfde plek. De rest van het veld, afgezien van Magnussen, blijft gewoon doorrijden. Dat brengt de leiding in handen van Luis, die vermoedt dat zijn teamgenoot flink in het voordeel is. Prompt wordt de race afgebroken en kan iedereen tijdens de onderbreking gratis zijn banden laten verwisselen, tot grote frustratie van Russle.
Bij de tweede start komt Max wederom matig van zijn plaats. Ditmaal behoudt hij echter zijn tweede plaats achter Luis. Russle werkt zich op zijn beurt op naar de vijfde plaats, terwijl De Fries nogal sullig over het rechter voorwiel van Ocon heenrijdt en gelanceerd wordt. Hij kan zijn weg vervolgen, zij het achteraan en met een enigszins gehavende AlphaTauri.
Vooraan zet Max even aan en dat is genoeg om Luis met speels gemak voorbij te blazen. Het is bijna alsof de Mercedes-coureur in een GP2-auto onderweg is, want als de heren een paar bochten later op start/finish zijn aangekomen, is er al een gapend gat van twee seconden ontstaan.
Betere zaken doet Russle, die Gasly even later de vierde plek afpakt, zodat alleen Alonso nog tussen de zwarte bolides in rijdt. Niet veel later is het voor Russle ineens uit met de pret als zijn krachtbron de geest geeft. In een vlaag van verstandsverbijstering besluit de Brit de pitstraat voorbij te rijden, waarna hij zijn smeulende bolide aan het eind van de pitstraat parkeert. Meteen rukt de virtuele safetycar uit.
Na de hervatting loopt Max geleidelijk weg bij Luis, die op zijn beurt Alonso aan het elastiek heeft. Achter hen gooit Science zijn bolide brutaal langs die van Gasly. In het vervolg kunnen de Fransman en Stroll de Ferrari goed volgen en met zijn drieën lopen ze heel langzaam in op Luis en Alonso.
Pérez heeft zich halverwege de race na een paar mooie moves naar de subtop opgewerkt. In zijn jacht naar voren zet hij geregeld de snelste raceronde op zijn naam, maar zonder de mannen vooraan daar echt mee te verontrusten. Tegen het einde van de race gaat hij voorbij Norris en Hülkenberg en ligt hij zevende.
De hartslag aan de pitmuur bij Red Bull gaat even omhoog als Max in de een-na-laatste bocht het gras gaat maaien. Hij levert enkele seconden van zijn voorsprong in, maar revancheert zich door kort daarna de snelste raceronde weer wat scherper te stellen.
Achter Pérez gaat Norris na een bochtenlang gevecht langs Hülkenberg, die meteen van de baan vliegt en de grindbak omploegt. Even later is de andere Haas de pineut als Magnussen bij het uitkomen van de tweede bocht te wijd gaat en zijn rechter achterband verliest. De Deen parkeert zijn driewieler even verderop. Opnieuw rukt de safetycar uit en opnieuw wordt de race kort daarna voor de tweede keer afgebroken.
Er zijn nog drie ronden te gaan als het veld achter de safetycar naar de startopstelling rijdt voor de derde start. Ditmaal behoudt Max de leiding wel, voor Luis. Achter hen gaat alles mis als Science alleen oog heeft voor Gasly en Alonso achterstevoren beukt. Gasly gaat door het gras en ziet bij terugkomst op de baan uitgerekend teamgenoot Ocon over het hoofd, waardoor de twee Barbie-auto’s rechtsaf de vangrail in verdwijnen. De Fries en Sergeant liggen er dan al uit nadat de Amerikaan zijn rempunt finaal had gemist. Stroll doet voor de derde bocht hetzelfde in een duel met Science en kan na een rit door de grindbak als laatste aansluiten.
De race wordt voor de derde keer afgebroken. Alsof de herstart nooit had plaatsgevonden, wordt besloten de stand van voor de herstart te gebruiken als de allerlaatste ronde achter de safetycar wordt verreden. Dat is gunstig voor de Aston Martins, die zodoende hun derde (Alonso) en vijfde (Stroll) plaats weer in kunnen nemen. Aan de andere kant pakt het desastreus uit voor de Alpines, die in een niet-meetellende ronde hun Waterloo hadden gevonden en gelaten toe moeten kijken hoe hun rivalen met de punten naar huis gaan die zij hadden moeten scoren.
Niet veel beter vergaat het Science, die tijdens de onderbreking een tijdstraf van 5 seconden krijgt voor zijn botsing met Alonso die uiteindelijk geen gevolgen had voor de oudere Spanjaard. Door de tijdstraf kukelt Science naar de twaalfde en laatste plaats.
In een bedaard tempo komt Max na 58 ronden voor het eerst in Australië als winnaar over de streep, voor Luis en Alonso. Stroll wordt door Science’ tijdstraf als vierde geklasseerd, terwijl Pérez vijfde wordt en het bonuspunt voor de snelste raceronde opstrijkt. Norris scoort met een zesde plaats belangrijke punten voor McLaren, terwijl Piastri het feest compleet maakt voor de Britse renstal met een achtste plaats voor eigen publiek. Hülkenberg wordt zevende tussen de oranje bolides in, terwijl Joe en Tsoenoda de laatste puntjes pakken en voor het eerst in 2023 op het scorebord komen. Doordat zowel McLaren als AlphaTauri in de punten eindigde, zijn alle teams nu van de nul af. Bij de coureurs zijn alleen De Fries en Sergeant nog puntloos.
Pas over vier weken gaat het Formule 1-circus verder in de straten van Bakoe, waar eveneens een sprintrace is ingeroosterd. Levert dit een volle schroothoop op, of kan er echt geracet worden langs de Kaspische Zee? Domineert Red Bull daar, of legt Mercedes ze daar het vuur aan de schenen? Kan Ferrari zich daar revancheren voor de dramatische seizoensstart, of staat Aston Martin op de hoogste trede van het podium?