Niet voor het eerst probeerde de Formule 1 een poot aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Erg succesvol waren de eerdere pogingen niet: een afschuwelijke parkeerplaatsrace, een race op een stratencircuit in Manhattan-patroon die minder bekijks trok dan een struisvogelrace en dan had je nog het beroemde circuit van Indianapolis, waar de Formule 1 door het bandenfiasco definitief uit de gratie geraakte. Maar in Texas ging het een stuk beter: het raceweekend verliep zonder wanklanken en de race was misschien wel de beste van het jaar. De Formule 1 liet zich van zijn beste kant zien.
Aanvankelijk zag het er niet naar uit dat het spannend zou worden op het glooiende Hermann Tilke-circuit bij Austin: klassementsleider Fattle was in alle sessies heer en meester. Daar kon rivaal Alonso bitter weinig tegenoverstellen. In de kwalificatie komt hij ook niet verder dan de negende tijd, terwijl Fattle zoals verwacht de poleposition pakt. Toch is Luis maar amper langzamer. De Brit moest echter vanaf de vuile kant starten en dat kon hem wel flink opbreken. Alonso, die zelfs nog door teamgenoot Massa geklopt werd, zag de bui al hangen: door de versnellingsbakwissel van Grosjean promoveerde hij naar de achtste plek op de grid, aan de verkeerde kant van de baan dus. Ferrari loste het probleem op een even slimme als doortrapte manier op: ze wisselden Massa’s versnellingsbak, waardoor de Braziliaan van de zesde naar de elfde plek terugviel en Alonso naar de zevende plek oprukte, aan de goede kant van de startopstelling.
Bij de start toont Alonso al direct het gelijk van zijn team aan: hij rukt op naar de vierde plaats, pal achter Luis, die bij de start door Webber (!) wordt gepasseerd. Achter het leidende kwartet ligt Shoeface, die zijn een-na-laatste race uit zijn carrière met een positief gevoel begint. Dat gevoel duurt niet lang, want al binnen een ronde zijn de koplopers uit het zicht verdwenen en is het dringen geblazen achter de grijze bolide. Precies één ronde kan Shoeface de vijfde plek vasthouden, want dan is Hülkenberg hem voorbij en is de veteraan aangeschoten wild. Grosjean profiteert het meest en gaat zowel de Duitser als teamgenoot Räikkönen voorbij, waarna hij jacht maakt op Hülkenberg. Hij spint echter knullig van de baan en komt weer in de file achter Shoeface terug. Tot overmaat van ramp gaat iedereen hem daarna voorbij.
Vooraan passeert Luis Webber en maakt jacht op Fattle. De twee rijden gestaag weg bij Webber, die op zijn beurt niet echt bij Alonso weg kan rijden. Achter hen wordt Hülkenberg flink aan de tand gevoeld door Räikkönen. De Fin gaat de Duitser in een snelle bocht buitenom voorbij. Ondertussen wurmt Massa zich voorbij de andere Force India, die van DRS’ta. Ook Button, die in de kwalificatie pech had en niet verder kwam dan een twaalfde plek kwam, werkte zich op de hardere banden geleidelijk naar voren. Achter hem probeerde Rosberg hetzelfde te doen. Hij ligt vlak achter zijn teamgenoot en alleen Vergne zit tussen de twee in. In een duel met de grijze bolides breekt de stuurstang van de Toro Rosso, waardoor Vergne de eerste uitvaller is. Shoeface gaat direct naar de pits voor nieuwe banden. Hij zou de rest van de race in de achterhoede blijven rondsukkelen.
Ondertussen is Webber in de problemen: zijn KERS is weer eens kapot. Het is alsof de Australiër vervloekt is met dat CURSE-systeem, dat vaker kapot dan operationeel is. Ditmaal is er een goede reden waarom het systeem niet werkt: de dynamo is kapot, hetzelfde probleem dat Fattle (en Grosjean) in Valencia de overwinning kostte. Dus kwam de tweede Red Bull aan de kant van de weg te staan en nam Alonso de derde plek over.
Aan kop heeft Fattle weer een voorsprong van een paar seconden op Luis genomen en na de pitstops blijft dat zo. Wel ligt Räikkönen tussen de twee in, maar de Fin kan Luis niet lang voorblijven en eenmaal gepasseerd, haalt hij ook nieuwe banden. Zijn stop is traag en hij komt achter Massa, Button, Alonso en Ricciardo weer op de baan. Massa komt even later binnen en wordt op de baan direct door Räikkönen gepasseerd. Het is duidelijk dat de harde banden moeilijk op temperatuur komen. Button is op zijn oude banden zelfs nog sneller dan Alonso. Hij weet zijn enige pitstop erg lang uit te stellen en kan daarmee de schade van de verprutste kwalificatie nog zo veel mogelijk beperkt houden.
Datzelfde doel heeft Alonso, die door zijn koude banden op een onoverbrugbare achterstand is gezet. Een derde plek is het hoogst haalbare, maar met Fattle aan kop verliest hij er wel weer tien WK-punten mee. Daarmee zou zijn achterstand in Brazilië twintig WK-punten bedragen, waardoor Fattle in de slotrace aan een zevende plaats al genoeg zou hebben voor de titel. Liever hoopte Alonso dat Luis nog wat kon doen aan Fattles koppositie. Hoewel de McLaren binnen een seconde zit van de Red Bull, lukken zijn inhaalpogingen steeds net niet. Totdat er een HRT opduikt die Fattle even ophoudt. Dan lukt het ineens wel en gaat Luis naar de leiding.
Teamgenoot Button werkt zich na zijn pitstop langs de Loti. De First Lap Nutcase moet er het eerst aan geloven, daarna Räikkönen. Button heeft DRS, the Iceman heeft gelukkig nog Rexona. Het helpt hem om de beproeving zweetvrij te doorstaan, maar de vijfde plek houdt hij er niet mee vast. Kort achter de Loti zit Hülkenberg. Hij weet de Williams’ nog net achter zich te houden. Wel ruilen Senna en Pastoor in de slotfase nog van plaats.
Het is het laatste spektakel van de wedstrijd, want vooraan wint Luis met Fattle in zijn schaduw. De met successen verwende Duitser kon het niet laten om in de laatste ronde nog even de snelste ronde van de race te rijden. Op grote achterstand kwam Alonso binnenhobbelen. Ditmaal had de Spanjaard aan schadebeperking gedaan, maar hij had de winst van Abu Dhabi weer verspeeld. Met een achterstand van dertien punten wordt het een loodzware klus om volgende week alsnog wereldkampioen te worden. Maar het kan nog steeds. Meer hoeft Alonso niet te weten. In de schaduw van de grote man reed Massa naar een zeer knappe vierde plaats, voor Button, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Pastoor en Senna. Mercedes kwam voor de vijfde keer op rij niet in de punten (Rosberg werd dertiende, Shoeface’ klassering durf ik niet eens op te noemen), maar doordat Sauber niet verder kwam dan een elfde (Pérez) en veertiende plaats (Co Biaggi), komt de vijfde plek in het constructeurskampioenschap niet meer in gevaar. Een schrale troost voor het lachertje van de paddock.
Het lijkt erop dat de formule 1 eindelijk een goede beurt heeft gemaakt in Amerika. Het circuit was een schot in de roos en dankzij de leuke overtake-buttons was er ook het nodige spektakel te zien. Dit is het racen dat de Amerikanen graag willen zien. De Formule 1 is eindelijk klaar voor Amerika.