Max Verstappen heeft de zeer korte Grand Prix van België gewonnen. Op een verregend Spa-Francorchamps kwam hij in een race die eigenlijk geen race was als eerste over de finish, voor de fenomenale George Russell en klassementsleider Lewis Hamilton.
Niet Norris maar Russell
Loeisnel is Norris in de kwalificatie op een nat Spa-Francorchamps. Zowel in de eerste als tweede sessie is hij de snelste van allemaal en dus begint hij vol vertrouwen aan de derde en beslissende sessie. Het is intussen harder gaan regenen, waardoor de baan zo verraderlijk is dat de coureurs zelfs op de rechte stukken moeite hebben hun auto onder controle te houden. Fattle maant de wedstrijdleiding dan ook de sessie stil te leggen. Dat gebeurt ook, maar pas nadat Norris in de befaamde Eau Rouge snoeihard de muur in is gekletterd. Fattle komt nog even polshoogte nemen, maar als blijkt dat alleen Norris’ ego een deukje heeft opgelopen, rijdt hij weer verder.
Het restant van de sessie wordt even later door de resterende negen auto’s verreden. Luis trapt af in een tijd van 2:01.552, waarmee hij bijna een seconde sneller is dan Max. Vervolgens rijden ze allebei een langzame ronde om de systemen weer op te laden. Prompt rijdt Russle in zijn Williams een 2:00.086. Luis bijt zijn tanden daar in zijn laatste vliegende ronde op stuk en komt 13 duizendsten tekort. Max‘ beslissende ronde is beter en met een 1:59.765 eist hij de pole op.
Ricciardo verlicht de pijn bij McLaren door bij het sluiten van de markt de vierde tijd te rijden, voor Fattle, Gasly en Chicko. Bottas zakt weer eens door het ijs en is slechts achtste, wat door een gridstraf voor het omverkegelen van de concurrentie in Hongarije wordt omgezet in een dertiende startplaats. Ocon erft zodoende de achtste plaats, terwijl Norris vanwege een versnellingsbakwissel slechts als vijftiende aan de race mag beginnen.
Race valt in het water
Een dag later regent het nog steeds pijpenstelen in het oosten van België, dus wordt de start van de race uitgesteld. En van uitstel komt afstel, zo blijkt. Met bijna een half uur vertraging gaat de race achter de safetycar van start, maar na drie langzame rondjes houdt men het voor gezien omdat de coureurs in de nevel geen hand voor ogen kunnen zien. De rest van de middag houdt de wedstrijdleiding de buienradar gespannen in de gaten, maar de gehoopte weersverbetering komt niet. In het begin van de avond gaan de coureurs nogmaals achter de safetycar de baan op. Na drie langzame rondjes wordt de race afgebroken en ook niet meer hervat.
De coureurs finishen in dezelfde volgorde als in de kwalificatie in de race die geen race was. Max wint de race die de Grand Prix van Australië van 1991 uit de boeken rijdt als kortste Grand Prix ooit, voor een dolblije Russle en Luis. Ricciardo, Fattle, Gasly, Ocon, Leclerc, Latifi en Science pakken de laatste punten. Doordat de race maar drie ronden duurde, worden er voor het eerst sinds de Grand Prix van Maleisië in 2009 halve punten uitgedeeld. Het betekent dat Max 5 in plaats van 10 punten goedmaakt op Luis, waardoor hij in het kampioenschap nog tegen een achterstand van 3 punten aankijkt.
“En waar was Chicko dan?”, hoor ik u vragen. De Mexicaan reed zijn auto op weg naar de startopstelling in de prak. Door het enorme oponthoud wist Red Bull de verfomfaaide bolide nog voor de echte start van de race op te lappen, maar moest Chicko wel achteraan starten. Doordat de race geen race was, kreeg hij ook niet meer de kans om aan eerherstel te doen. Een schrale troost was dat Norris en Bottas ook geen punten scoorden, waardoor hij verder geen averij in het kampioenschap opliep.
Volgende week is het Formule 1-circus voor het eerst in 36 jaar weer te gast in Zandvoort, waar het naar verwachting droog zal blijven. Hopelijk gaat de tweede seizoenshelft waar iedereen vier weken naar had uitgekeken dan eindelijk echt van start.