George Russell heeft de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven. De Mercedes-coureur profiteerde optimaal van de botsing tussen Max Verstappen en Lando Norris. Oscar Piastri werd tweede, voor Carlos Sainz.
De Oostenrijkse Red Bull Ring is het decor voor het derde sprintweekend van het seizoen. Op het thuiscircuit van zijn werkgever is Max Verstappen in alle drie de kwalificatiesessies de snelste, waardoor hij de sprintrace vanaf pole mag aanvangen. Naast hem op de eerste startrij staat zijn grote vriend en rivaal Lando Norris, met diens teamgenoot Oscar Piastri daar weer vlak achter.
In de sprintrace zelf draait het op een mooi gevecht tussen de drie heren uit. Norris valt Verstappen in de openingsfase fanatiek aan. Hij gooit zijn auto er in de derde bocht langs, waarna hij op het daaropvolgende rechte stuk zelf DRS heeft. Verstappen geeft niet op en duikt in de slipstream van de McLaren, om hem voor de volgende bocht brutaal uit te remmen. Het wordt nog erger voor Norris, die gelijk ook zijn tweede plek aan Piastri verliest.
In het vervolg rijdt Verstappen langzaam weg bij de McLarens. Achter hen gaat George Russell langs Carlos Sainz, die hem bij de start was gepasseerd, waardoor hij best of the rest wordt. Charles Leclerc herstelt zich van een mislukte kwalificatie door tot aan de staart van Lewis Hamilton op te rukken, terwijl de immer tegenvallende Sergio Pérez met de achtste plaats het laatste punt pakt.
Na de sprintrace besluit Verstappen de afstelling van zijn Red Bull nog iets aan te passen, waardoor hij in de echte kwalificatie nog sneller is. Maar liefst vier tienden scheiden hem en Norris dit keer, een eeuwigheid anno 2024.
Piastri rijdt wederom de derde tijd, maar die wordt hem vanwege het overschrijden van de baanlimieten afgepakt. Doordat de organisatie delen van de uitloopstrook had vervangen door grindbakken, werden de baanlimieten minder vaak overschreden dan in eerdere jaren, hoewel er dus nog altijd coureurs tegen de lamp liepen.
Piastri moet genoegen nemen met de zevende startplaats, waardoor de Mercedes- en Ferrari-coureurs allemaal een plekje opschuiven. Wederom is Russell de snelste van hen, voor Sainz, Hamilton en Leclerc. Net als in de sprintrace is Pérez achtste.
Als de lichten op zondagmiddag doven, spuit Verstappen er meteen vandoor. Minder vergaat het Leclerc, die voor de eerste bocht in het midden van de baan gaat rijden en wordt gemangeld door Piastri en Pérez. Bij het contact raakt de voorvleugel van de Ferrari beschadigd en dus racet de Monegask naar de pits voor een nieuwe. In de tussentijd komen Pérez en Piastri elkaar in de beruchte vierde bocht tegen. Pérez verdedigt agressief en laat de Australiër zelfs wat grind happen.
Hamilton is bij de start naar de vierde plek opgerukt en heeft zijn zinnen gezet op de derde plek die teamgenoot Russell in handen heeft. Met behulp van DRS wisselen de Mercedes-coureurs kortstondig van positie. Nadat ze zijn uitgespeeld, laat Hamilton Sainz er plotseling langs. Hij had de Spanjaard bij de start via de uitloopstrook ingehaald en dus geeft hij zijn plek terug om een eventuele straf te ontlopen.
Achter hen gaat Piastri voorbij Pérez, wiens Red Bull bij hun vechtpartij in de openingsronde een behoorlijke knauw blijkt te hebben gekregen. De andere Red Bull is wel te snel voor de andere McLaren. Norris heeft geen antwoord op het tempo van Verstappen, die langzaam maar zeker bij hem aan de horizon verdwijnt.
Vanwege de hoge bandenslijtage volgen de pitstops elkaar in hoog tempo op. De in de middenmoot rijdende Haasjes bijten het spits af. Eenmaal terug op de baan vliegen ze elkaar gelijk in de haren. Vooraan duiken Hamilton en Pérez als eersten de pits in. Hamilton heeft zijn Mercedes niet helemaal onder controle en drift over de witte lijn bij de pitingang, wat hem een tijdstraf oplevert.
Nadat Russell en Sainz binnen zijn geweest, haalt Red Bull Verstappen naar de pits. McLaren reageert door Norris gelijk ook naar de pits te dirigeren. Verstappen heeft geen geweldige stop, waardoor hij in het pad van Norris wordt weggestuurd. Hij mag van geluk spreken dat hij geen tijdstraf voor een unsafe release aan de broek krijgt.
Nadat ook Piastri nieuwe banden heeft gehaald, ligt Verstappen weer aan kop. Hij lijkt de race onder controle te hebben, maar op de harde banden is hij niet meer zo dominant als eerder in de race op de mediums. Het gat tussen hem en Norris blijft de hele tijd rond zo’n zeven seconden schommelen.
Bij de tweede en laatste serie pitstops verdwijnt zijn voorsprong als sneeuw voor de zon. Door een klemmend linker achterwiel heeft hij opnieuw een slechte stop. Door het tijdsverlies moet hij bovendien wachten op Norris, die wederom tegelijk met hem naar de pits was gegaan. Door het oponthoud ligt hij ineens nog maar twee seconden voor.
Tot overmaat van ramp heeft Verstappen een gebruikt setje mediums meegekregen, terwijl Norris op een fonkelnieuw setje onderweg is. In tegenstelling tot zijn rivalen had Verstappen namelijk alleen een nieuwe set harde banden, maar de wit gemarkeerde banden blijken niet zo goed als gedacht, dus blijven ze in de verpakking zitten.
Heel veel beter gaat de Red Bull met startnummer 1 in ieder geval niet op de gele banden. Verstappen blokkeert zijn wielen meteen al hevig in bocht 4, waarna Norris de aansluiting heeft en er in het vervolg nog eens goed voor gaat zitten. Met niet minder dan drie DRS-zones is het voor hem prijsschieten.
Keer op keer grijpt Norris Verstappen van grote afstand aan. Steeds kan Verstappen counteren, maar het is op zijn tandvlees. Ondertussen heeft Norris zijn laatste waarschuwing voor het herhaaldelijk overschrijden van de baanlimieten aan de broek, waardoor ook hij op scherp staat. Het wachten is op het moment dat het misgaat en dat moment komt in de 64e ronde.
Als Verstappen in bocht 3 de binnenkant afschermt, probeert Norris hem ditmaal buitenom in te halen. Verstappen stuurt naar hem toe, waarna de twee bolides contact maken. Verstappens vermaledijde linker achterwiel loopt er meteen af, terwijl Norris’ rechter achterband op weg naar de pits volledig desintegreert. De flarden richten een ravage aan waar je u tegen zegt en dus moet de doorgaans vrolijke Brit zijn bolide in de pits achterlaten.
Verstappen kan na een derde pitstop nog door en hervat de race als vijfde. De koppositie is in handen gekomen van Russell. Achter hem gaat Piastri op een fraaie manier voorbij Sainz, waarna hij in de slotfase op Russell jaagt. Het gat is te groot, dus komt Russell voor de tweede keer in zijn carrière als winnaar over de streep.
Hamilton wordt vrij anoniem vierde. Verstappen heeft een tijdstraf van tien seconden gekregen voor de botsing met Norris. Daar heeft hij geen last van, omdat zijn voorsprong op de verrassende Nico Hülkenberg groot genoeg is. De Duitser heeft de race van zijn leven, want hij weet Pérez nog tot het einde achter zich te houden. Teamgenoot Kevin Magnussen vergroot de feestvreugde bij Haas met een achtste plaats. De laatste punten gaan naar Daniel Ricciardo en Pierre Gasly, terwijl Leclerc buiten de punten eindigt na vijf setjes banden over de ruim 4 kilometer lange Red Bull Ring te hebben uitgesmeerd.
Het slotakkoord is voor Fernando Alonso, die vlak voor tijd een nieuw setje banden haalt. In de laatste ronde verbetert hij Verstappens snelste rondetijd en neemt hij de Nederlander op de valreep nog diens bonuspunt af. Zelf schiet de Spanjaard er niks mee op, omdat hij na een warrig gereden race als achttiende eindigt.
Na afloop gaat het alleen nog maar over de botsing tussen Verstappen en Norris. De Brit was zeer ontstemd en hoopte over een week voor eigen publiek wraak te kunnen nemen. De spanningen lopen op en de messen zijn geslepen. Wellicht raakt Silverstone dan toch nog uitverkocht.