Bottas komt bovendrijven in Turks waterballet

Valtteri Bottas heeft de Grand Prix van Turkije gewonnen. Op een nat Istanbul Park bleef de Red Bulls van Max Verstappen voor en Sergio Pérez voor. Lewis Hamilton werd vijfde na een inhaalrace en verloor de leiding in het kampioenschap weer aan Verstappen.

De kwalificatie van de Grand Prix van Turkije wordt gereden op een vochtig Istanbul Park en staat in het teken van gridstraffen door motorwissels. Niet alleen Luis laat delen van zijn motor vervangen, maar ook Science en Ricciardo, die daardoor achteraan moeten vertrekken. Luis is op de vrij gladde piste de snelste, maar wordt tien plekken teruggezet en mag als elfde beginnen.

Bottas erft zodoende de pole, met Max naast hem op de tweede plek. In tegenstelling tot vorig jaar komt de witgeschilderde Red Bull ditmaal wel goed van zijn plaats als de race een dag later op een natte baan van start gaat, waardoor Max achter Bottas als tweede de eerste bocht induikt. Leclerc behoudt zijn derde plaats, maar daarachter is het even chaos als de als vierde gestarte Gasly in de eerste bocht om de een of andere reden de deur open laat staan voor Chicko, niet goed in kan sturen en vervolgens de naast hem gestarte Alonso achterstevoren tikt. De Spanjaard verliest een hoop plaatsen en viert even later zijn frustratie bot op de knap als veertiende gekwalificeerde Mick, die achterstevoren gebeukt wordt en meteen teamgenoot Marsepein kan gaan vergezellen in de achterhoede.

Luis is in de openingsronde voorzichtig naar de negende plaats geslopen. In de openingsfase heeft hij het een tijd erg lastig met de Alpha Tauri van Tsoenoda, die hem rondenlang ophoudt. Wanneer Luis de Japanner eindelijk te grazen neemt, gaat hij met speels gemak voorbij Stroll en Norris, waardoor hij zesde is. Meteen rijdt hij de ene na de andere snelste raceronde en werkt hij zich moeiteloos voorbij Gasly in de andere Alpha Tauri.

Achter hem is Science ook met een inhaalrace bezig. Keer op keer waagt hij aan het eind van het lange rechte stuk de aanval. Alleen bij Fattle overspeelt hij zijn hand als hij wel erg laat remt en de Duitser op een schouderduw trakteert. De divebomb slaagt desondanks, waardoor de Spanjaard alweer in de punten rijdt.

In schril contrast daarmee staat de race van Ricciardo, die muurvast zit in de achterhoede in een flets weekend voor McLaren. Hij besluit zijn geluk maar te beproeven door vroeg in de race een nieuw setje intermediates te laten omleggen. Hij blijft de rijdende Haas-chicanes voor, maar dat is ook het enige goede nieuws, want op nieuwe banden is hij geen klap sneller dan voor zijn pitstop.

Vooraan kunnen Max en Leclerc koploper Bottas net volgen, maar absoluut niet bedreigen. Ze lopen langzaam maar zeker weg bij Chicko, die Luis halverwege de race op zijn dak krijgt. Rondenlang volgt Luis in zijn zwarte Mercedes de witte Red Bull als een schaduw terwijl ze nog langs de rijdende Haas-chicanes moeten wurmen. In de vierendertigste ronde prikt Luis ‘m ernaast aan het eind van het lange rechte stuk. Chicko geeft niet op, waarna de twee zij-aan-zij door de laatste bochtencombinatie gaan. Luis komt beter uit de laatste bocht en lijkt het duel in zijn voordeel te gaan beslissen, maar laat zich dan in de eerste bocht uitremmen, waardoor hij weer achter de Mexicaan gevangen zit.

Onder de bewolkte hemel droogt de baan voor geen meter op en dus is een overstap naar droogweerbanden niet aan de orde, iets wat Fattle tot zijn schade moet ondervinden als hij optimistisch een setje slicks laat monteren. Na tig uitstapjes en een spin in de pitstraat laat hij maar weer een nieuw setje intermediates monteren, waardoor hij terugvalt tot in de buurt van de rijdende Haas-chicanes.

Vooraan besluit Red Bull Max uiteindelijk maar van een nieuw setje intermediates te voorzien. De banden gaan er goed op en hij komt precies voor de deur bij Chicko en Luis de baan op. Bottas en Chicko duiken een ronde later eveneens de pits in, waardoor Leclerc aan de leiding komt te liggen. De Monegask blijft stoïcijns op zijn bijna tot slicks afgereden intermediates rijden. Minder handig is dat hij zich gelijk een aantal slippertjes permitteert in dezelfde bocht die hem vorig jaar de kop kostte, waardoor hij zijn voorsprong er gauw doorheen jaagt. Als Bottas hem tegen het eind van de race naar de tweede plaats terugverwijst, laat hij ook maar nieuwe banden omleggen.

Door de pitstops rukt Luis op naar de derde plaats. Zijn tempo is niet heel slecht, dus negeert hij keer op keer de oproep om ook maar een setje nieuwe intermediates om te laten leggen. Pas acht ronden voor het eind geeft hij zijn verzet op en stuurt hij zijn Mercedes met tegenzin de pitstraat in. Hij komt weer achter Leclerc en Chicko terug op de baan.

Leclerc is op zijn nieuwe intermediates geen klap sneller dan voor zijn stop, waardoor hij zijn derde plek aan Chicko verliest. Vervolgens krijgt hij Luis op zijn dak. Die is na zijn pitstop een paar ronden heel snel, maar haakt dan af omdat zijn intermediates oververhit raken. Zijn tegenaanval komt zodoende niet van de grond, waardoor hij het podium uit zijn hoofd moet zetten. Dat hij in het vervolg handen en voeten nodig heeft om Gasly en Norris achter zich te houden, maakt zijn gemoed er niet beter op.

Heel anders vergaat het Bottas, die in de slotronde nog even de snelste raceronde rijdt en dus met 26 punten naar huis gaat. Max wordt voor de tweede race op rij tweede, voor Chicko en Leclerc, waardoor hij de leiding in het kampioenschap herovert van een tot op het bot gefrustreerde Luis, die vijfde wordt. Pas helemaal op het einde komen zijn banden weer tot leven, waardoor hij Gasly en Norris nog voor weet te blijven.

Science bekroont zijn inhaalrace die hem de titel Driver of the Day oplevert met een achtste plaats. De negende plek gaat naar Stroll, die in de slotfase afrekent met Ocon, de eerste coureur sinds Mika Salo in 1997 die een race zonder pitstop weet te finishen. Hij blijft de Alfa Romeo’s van Giovinazzi en Rijkunnen, die in de slotfase afrekenen met Ricciardo, net voor.

De veertiende plek gaat naar Tsoenoda, die na een spin halverwege de race niets meer laat zien en Russle, Alonso en Latifi maar net achter zich kan houden. Fattle wordt achttiende na zijn desastreuze bandengok, terwijl Mick nog net weet af te rekenen met Marsepein, die zodoende twintigste en laatste wordt.

Over twee weken gaat het Formule 1-seizoen verder in Amerika. Weet Luis daar de koppositie in het kampioenschap weer te heroveren, of breidt Max zijn voorsprong dan verder uit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *