Oscar Piastri heeft in Hongarije op een enigszins merkwaardige manier zijn eerste Grand Prix-zege geboekt. Teamgenoot Lando Norris moest in de slotfase voor de Australiër aan de kant en werd tweede, terwijl Lewis Hamilton na een botsing met Max Verstappen derde werd.
Na een vrij tam begin beginnen de spanningen in 2024 steeds verder op te lopen nu het seizoen op de helft is. Op de bloedhete Hungaroring liepen de gemoederen verder op, vooral bij Max Verstappen. Hoewel de drievoudig wereldkampioen een straatlengte voor ligt in het kampioenschap, baart de goede vorm van McLaren hem al wekenlang zorgen. Red Bull hoopt het tij met een zwik updates te kunnen keren, maar komt bedrogen uit. Hoewel Verstappen in de kwalificatie maar vijf honderdsten tekortkomt op Lando Norris’ poletijd, is hij slechts goed voor de derde tijd achter Oscar Piastri in de andere McLaren.
Waar McLaren voor het eerst sinds Brazilië 2012 de eerste startrij opeist, moet Mercedes na de zeges in Oostenrijk en Engeland weer een stapje terug doen. Lewis Hamilton kwalificeert zich tussen de Ferrari’s van Carlos Sainz en Charles Leclerc als vijfde op ruim zes tienden van de kop, terwijl George Russell, net als vorig jaar, de boot mist en slechts zeventiende is. Daarmee kwalificeert hij zich nog achter Sergio Pérez, die zijn bolide op een ietwat vochtige baan wederom in de muur gooit en de rest van de kwalificatie kan toekijken.
Bij het doven van de lichten komt Norris matig van zijn plek. Piastri neemt hem in de eerste bocht binnendoor te grazen, terwijl Verstappen zijn bolide er buitenom naast zet. Er is niet genoeg plaats voor de drie auto’s, dus moet Verstappen over de uitloopstrook. Hij sluit achter Piastri als tweede aan, maar komt wel onder druk te staan van Hamilton, die Norris eveneens voorbij is gereden. Verstappen rijdt de zevenvoudig wereldkampioen in de volgende bocht klem, waarna Hamilton zijn plek aan Norris meteen weer kwijtraakt.
Norris is niet blij dat Verstappen hem over de uitloopstrook had ingehaald. Nadat de stewards aankondigen het incident te bekijken, geeft Verstappen zijn tweede plek met de grootste tegenzin terug. In het vervolg moet hij lijdzaam toezien hoe de oranje bolides langzaam aan de horizon verdwijnen. Ondertussen kan hij Hamilton en Leclerc, die Sainz bij de start voorbij waren gegaan, niet afschudden.
De kopgroep van zes loopt al gauw hard weg bij Fernando Alonso, die als een van de weinige coureurs op de zachte kwalificatieband aan de race was begonnen en niet vooruit is te branden. Al gauw laat de ene na de andere coureur in de staartgroep nieuwe banden monteren om uit de file te komen, waarna de locomotief van het treintje hetzelfde doet.
Vooraan is Hamilton de eerste coureur die zijn banden laat verwisselen. McLaren reageert door eerst Norris en daarna pas koploper Piastri naar de pits te halen. Ondanks zijn latere stop blijft Piastri Norris voor. Verstappen gaat door de pitstops even aan kop, maar als hij eindelijk zijn banden laat verwisselen, vindt hij zich achter Hamilton terug op de baan.
Na zijn stop knabbelt Verstappen steeds weer wat van zijn achterstand op Hamilton af. Halverwege de race zit hij in de staart van de Mercedes. Hamilton verremt zich prompt in de eerste bocht, waarna Verstappen hem een bocht later fraai buitenom denkt te verschalken. Hij haalt de bocht echter niet en moet weer achter Hamilton aansluiten. In het vervolg probeert hij de Brit tevergeefs alsnog in te halen. Ondertussen komt Leclerc, die nog na Verstappen was gestopt, in de achtergrond gevaarlijk opzetten.
Mercedes besluit Hamilton vroeg voor de tweede en laatste keer binnen te halen. Ferrari brengt Leclerc gelijk ook naar de pits. Verstappen blijft stoïcijns op zijn oude banden doorrijden. Tevens loopt hij in op het McLaren-duo. Piastri heeft wat tijd in het verkeer verloren, waardoor Norris ineens op twee seconden van de Australiër zit. Tot verbazing van iedereen wordt Norris wederom als eerste naar de pits gedirigeerd. Tot nog grotere verbazing laat McLaren Piastri vervolgens nog twee ronden langer op zijn versleten banden doorrijden. Als hij vervolgens zijn tweede en laatste pitstop van de middag maakt, komt hij achter Norris terug op de baan.
Het is een onvervalste teamorder die de schoonheidsprijs absoluut niet verdient, maar gezien de stand in het kampioenschap valt het goed te begrijpen dat McLaren Norris wil laten winnen. De wegen van l’équipe de Zak Brown zijn echter ondoorgrondelijk, want even later wordt Norris gesommeerd zijn plek aan Piastri weer terug te geven. De Brit ligt dan al een handvol seconden voor en loopt steeds verder uit, wat de beslissing er alleen maar vreemder op maakt.
Ondertussen is Verstappen na zijn tweede en laatste stop naar de vijfde plek teruggevallen. Met het mes tussen de tanden moet hij op de baan zijn via de pitstops verloren terrein goedmaken, waar hij op zijn zachtst gezegd niet blij mee is. Met de nodige moeite knokt hij zich voorbij Leclerc, waarna hij jacht maakt op Hamilton.
De Brit is in de eerste sector niet op zijn sterkst. Met behulp van DRS komt Verstappen keer op keer langszij voor de tweede bocht, maar steeds kan Hamilton net counteren. Als ze op een achterblijver stuiten, probeert Verstappen Hamilton in de eerste bocht binnendoor voorbij te steken. Hij verremt zich echter en stuift met rokende banden rechtdoor, waarna hij over Hamiltons rechter voorwiel wordt gelanceerd. Wonder boven wonder blijft alles heel. Wel moet Verstappen na een rit over de uitloopstrook weer achter Leclerc aansluiten.
Met Verstappen op de vijfde plek is Norris op weg om 15 kostbare punten op de Nederlander goed te maken. Kort voor tijd besluit hij toch aan de krankzinnige oproep van zijn team gehoor te geven en Piastri erlangs te laten. De Australiër wint zodoende zijn eerste race voor Norris. Hamilton wordt derde, voor Leclerc, Verstappen en Sainz.
Zo slecht als de race voor Verstappen verloopt, zo goed verloopt de race voor teamgenoot Pérez. De Mexicaan had wat recht te zetten na zijn zwakke optredens van de laatste tijd en doet dat wonderwel. Nadat hij en Russell in de openingsfase lang achter Valtteri Bottas hadden klemgezeten, kwam zijn race na zijn late eerste pitstop tot leven. Na zich voorbij de middenmoot geknokt te hebben, eindigt hij als zevende. Russell wordt na twee late pitstops achtste, maar pakt nog wel het bonuspunt voor de snelste raceronde mee. De laatste punten gaan naar Yuki Tsunoda en Lance Stroll, die teamgenoot Alonso in de slotfase voorbij was gereden.
Vreemd genoeg tilt Norris na afloop niet zwaar aan zijn verloren zege. Dankzij zijn tweede plaats verkleint hij het gat to 76 punten naar Verstappen, die van geluk mocht spreken dat hij niet meer averij opliep na een frustrerende race door het cadeautje van McLaren. Volgende week gaat het seizoen verder in België en dan is er een zomerstop waarin de gemoederen tot bedaren kunnen komen. Voor Red Bull is het dan zaak om het lek boven te krijgen, want anders kan het nog een heel lang seizoen voor de Oostenrijkse renstal worden.