Formule 1-Manager: de sprint naar de finish

Aankomend weekend wordt de Grand Prix van Mexico verreden. Daarna zijn er nog maar twee races op het programma: de Grand Prix van Brazilië op 12 november en de finale in Abi Dhabi (26 november). Dat betekent ook dat Formule 1-Manager 2017 er bijna opzit.

Lange tijd leek het erop dat Roland de competitie makkelijk zou winnen, maar de laatste weken is dat onzekerder geworden toen Ferrari begon te prutsen en McHonda zowaar een aantal acceptabele resultaten behaalde. Het gevolg is dat Richard en Ewoud weer iets in de buurt zijn gekomen:

Scoreverloop Roland (zwart), Richard (rood) en Ewoud (groen) met Formule 1-Manager 2017.

Roland staat nog altijd 64 punten voor op Ewoud en 89 op Richard, dat is ruim meer dan de gemiddelde score die per ronde wordt gehaald, dus is de kans groot dat hij wint, maar helemaal een gelopen koers is het niet.

Nu zijn er wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de stand. Allereerst is het me voor sommige races niet gelukt te achterhalen wie er tweede en derde zijn geworden in de Driver of the Weekend-verkiezingen. Vroeger werden de nummers twee en drie ook vermeld, maar tegenwoordig helaas niet meer.

Een belangrijker probleem vormen de invallers. Meestal leveren die geen problemen op. Zo viel Giovinazzi in het begin van het seizoen in voor Wehrlein, dus scoorde hij die races punten namens Wehrlein. Button die eenmalig inviel voor Alonso? Hij haalde die keer gewoon (straf)punten binnen voor Alonso. Di Resta die op het laatste moment Massa verving? Zijn punten gingen gewoon naar Massa.

De laatste races is het echter problematisch geworden, met dank aan Toro Rosso, dat heel erg met rijders is gaan goochelen. Vorig jaar ruilde het team Verstappen in voor Kwjat. Ik heb toen met de deelnemers gediscussieerd wat te doen en iedereen was het erover eens dat Verstappen punten moest scoren voor Verstappen en Kwjat voor Kwjat. Ze waren immers elkaars invallers. Aan die regel probeer ik nu ook vast te houden.

Dit jaar is het nog onoverzichtelijker geworden. Toro Rosso begon het seizoen met Sainz en Kwjat. Kwjat moest toen plaatsmaken voor Gasly. Gasly scoorde vanaf dat moment punten voor Kwjat. Daarna ging Sainz naar Renault, waar hij Palmer verving. Ze ruilden niet van plaats, dus scoort Sainz nu punten voor Palmer. Doordat Gasly (achteraf gezien voor niets) naar Japan afreisde, had Toro Rosso weer twee nieuwe coureurs nodig, dus kwam Kwjat terug en werd Hartley in de andere auto gestopt. Kwjat nam dus zijn oorspronkelijke plaats weer in, terwijl Hartley die van Sainz innam. In Mexico staat Kwjat weer langs de zijlijn en dus wordt zijn plek opnieuw door Gasly ingenomen.

In het kort:
Renault: Hülkenberg en Palmer/Sainz
Toro Rosso: Sainz/Hartley en Kwjat/Gasly

Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik heb gedaan en ik hoop dat niemand zich benadeeld voelt, want tot mijn spijt ontdekte ik dat ik helemaal geen regel in het reglement had opgenomen over deze kwestie. Voor volgend jaar is het misschien beter om de coureurs aan te duiden als “eerste coureur van Toro Rosso”, of “tweede coureur van Renault” om verwarring te voorkomen. Het probleem zijn die o zo lollige zelfgekozen startnummers waardoor het onderscheid tussen eerste en tweede coureur verdwenen is, wat het er voor mij allemaal niet makkelijker op maakt om een eerlijke competitie uit te schrijven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *