Formule 1-Manager: de stand na zes ronden

Inmiddels is het Formule 1-seizoen ongeveer op een derde en dat leek me een mooi moment voor de tussenstand van Formule 1-Manager. Wie hebben het goed gedaan, wie slecht en wie zijn mee- of juist tegengevallen?

De onbetwiste koploper is Roland met 293 punten, ruim honderd punten meer dan Ewoud (188) en Richard (178). Wat is zijn geheim?

Het verschil wordt ruimschoots verklaard door de motorkeuze. Waar Roland voor Ferrari koos, kozen Ewoud en Richard voor Honda. Zij waren niet de enigen die goede hoop hadden dat de Japanners eindelijk een goede motor zouden maken, maar niets is minder waar gebleken. Honda is zo mogelijk nog slechter dan bij hun dramatische rentree in 2015. Waar de Ferrari-motor al 135 punten heeft binnengehaald, staat de teller bij Honda nog op nul. WK-punten werden niet gepakt en zelfs de makkelijk te behalen bonussen voor als als alle Honda-aangedreven auto’s zelfs maar geklasseerd werden, waren te hoog gegrepen. Zeer teleurstellend, vooral ook omdat die verwachte bonussen wel in de prijs tot uitdrukking kwamen.

Ferrari is de verrassing van het seizoen. Ik moet zeggen dat ik de prijs van het Ferrari-chassis en de Ferrari-motor na de eerste wintertests maar wat heb verhoogd. Je weet natuurlijk nooit hoe betrouwbaar die tests zijn, maar ik had wel het idee dat Ferrari de winnaar van de nieuwe reglementswijzigingen kon zijn. Dat is ook gebleken en nu heb ik de Italianen alsnog te goedkoop ingeprijsd. Ze waren net zo duur als Red Bull dat amper een deuk in een pakje boter rijdt en een stuk goedkoper dan Mercedes dat nagenoeg even goed is. De wintertests zeggen dus wel iets. Een les voor de volgende keer.

De gedetailleerde scores per deelnemer zien er als volgt uit:

Richard:
Hamilton 152
Alonso -3
Renault 29
Honda 0
Totaal: 178

Ewoud:
Hamilton 152
Palmer 3
Williams 33
Honda 0
Totaal: 188

Roland:
Bottas 108
Kwjat 21
Renault 29
Ferrari 135
Totaal: 293

Voor Richard en Ewoud geldt dat ze vrijwel al hun punten door hun eerste coureur binnenhaalden. Inderdaad is Hamilton met een score van 2,79 punt per miljoen euro tot dusver een goede aankoop, maar bij lange na niet de beste. Het meeste waar voor zijn geld leverde de constante, doch agressieve Pérez op met 4,9 punten per miljoen euro, iets voor Vettel (4,75 punten per miljoen euro).

Gemiddeld genomen was het chassis echter de beste investering. Ook hier werd Ferrari net door een ander team afgetroefd: met 53 punten voor 10 miljoen euro doet Toro Rosso het vooralsnog het beste. Ferrari volgt met 185 punten voor 40 miljoen euro (4,63 punt per miljoen euro).

De slechtste investering was overigens de motor, vooral omdat het zo moeilijk blijkt te zijn om met alle coureurs in de punten te rijden. Met 3,38 punten per miljoen euro is de Ferrari-motor wel op afstand de beste keus geweest.

Hoe ziet het ultieme team er dan uit? Ik kom op Vettel en Kwjat of Magnussen in een Toro Rosso met een Ferrari-motor uit. Die combinatie staat nu op 407 punten. Kan iemand dat nog verbeteren? De referentiescore is op dit moment overigens 256 punten, een score die maar door één deelnemer wordt overtroffen. Werk aan de winkel dus voor Williams, Renault en Honda.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *