Formule 1-tussenrapport 2014

Een nieuwe formule
Voor het eerst sinds 1988 worden de Formule 1-wagens weer door turbomotoren aangedreven en dat leidde meteen tot verontwaardigde reacties bij de fans, die het beschaafde turbogebrom maar niks vonden. Ze wilden het geschreeuw van de V8-motoren weer terug. Om over de V10’s en V12’s maar te zwijgen. Maar de Formule 1 gaat met zijn tijd mee. Het is indrukwekkend dat het brandstofverbruik dit jaar met meer dan een derde is afgenomen: alleen in het begin van het seizoen leek de brandstoflimiet van 100 kg per race een hindernis. Daarnaast had Pirelli de banden aangepast na de aanhoudende bandenproblemen van vorig jaar. Hoewel het eindproduct nog steeds verre van volmaakt is (veel coureurs klaagden erover dat de banden veel te hard en te traag waren), spelen de banden dit jaar lang niet zo’n (negatieve) hoofdrol en dat komt de spanning op de baan ten goede: de coureurs zijn in ieder geval niet het grootste gedeelte van de race hun banden aan het sparen. De Formule 1 is na het desastreuze 2013 weer op de weg terug. Daarom is het ook jammer dat de FIA met allerlei kunstgrepen als foevoezela-uitlaten (voor het geluid), titanium skidblocks (voor vonkenregens) en een dubbeltellende seizoenafsluiter het spektakel probeert te vergroten. Een overzicht van de eerste seizoenshelft:

Australië
Rosberg wint nadat Hamilton al vroeg in de race uitvalt. Ricciardo finisht als tweede, maar wordt gediskwalificeerd, zodat Magnussen doorschuift naar de tweede plaats. Button wordt derde, voor Alonso en Bottas, die na een stuurfout een geweldige inhaalrace rijdt. Kwjat pakt bij zijn debuut meteen zijn eerste punten.
Stand: Rosberg-Alonso-Hamilton: 25-12-0

Maleisië
Hamilton wint onbedreigd. Rosberg kan Vettel maar net voorblijven en finisht op grote achterstand als tweede. Alonso wordt vierde, Ricciardo valt uit door een verprutste pitstop.
Stand: Rosberg-Hamilton-Alonso: 43-25-24

Bahrein
De Mercedes rijden op zevenmijlslaarzen bij de rest van het veld weg, maar dat weerhoudt ze er niet van om heel hard tegen elkaar te vechten. Uiteindelijk houdt Hamilton Rosberg achter zich. Pérez houdt Ricciardo achter zich en rijdt zich verrassend naar het podium.
Stand: Rosberg-Hamilton-Alonso: 61-50-26

China
Hamilton wint weer gemakkelijk, terwijl Rosberg na een moeilijke race met pijn en moeite tweede wordt. Alonso verslaat de Red Bulls en is best of the rest. Ricciardo finisht ver voor Vettel.
Stand: Rosberg-Hamilton-Alonso: 79-75-41

Spanje
Hamilton wint de vierde race op rij en is de nieuwe koploper. Wel moet hij de hele race de druk weerstaan van Rosberg, die in de slotfase gevaarlijk dichtbij komt. Ricciardo wordt derde, voor Vettel die vanaf de vijftiende startplaats een wereldrace rijdt. Alonso wordt zesde achter Bottas.
Stand: Hamilton-Rosberg-Alonso-Vettel-Ricciardo: 100-97-49-45-39

Monaco
Rosberg pakt op een controversiële manier de pole en wint de race probleemloos. Een mokkende Hamilton wordt tweede, voor Ricciardo. Alonso wordt vierde, Vettel valt uit en Marousja pakt zijn eerste punten.
Stand: Rosberg-Hamilton-Alonso-Ricciardo-Vettel: 122-118-61-54-45

Canada
Problemen voor Mercedes: halverwege de race verliezen beide bolides veel vermogen. Voor Hamilton is het snel einde oefening, Rosberg haalt de finish nog. Wel wordt hij in de slotfase gepasseerd door Ricciardo. Vettel wordt derde en mag van geluk spreken dat hij in de laatste ronde niet betrokken raakt bij het ongeluk van Massa en Pérez.
Stand: Rosberg-Hamilton-Ricciardo-Alonso-Vettel: 140-118-79-69-60

Oostenrijk
De Mercedes-coureurs hebben geen vlekkeloze kwalificatie: Rosberg is derde, Hamilton is slechts negende na twee fouten. In de race zetten ze weer orde op zaken: Rosberg wint en Hamilton wordt tweede. De Williams’ zetten hun eerste startrij om in een derde en vierde plaats aan de finish. Alonso wordt vijfde.
Stand: Rosberg-Hamilton-Ricciardo-Alonso: 165-136-83-79

Groot-Brittannië
Opnieuw geen goede kwalificatie voor Hamilton, die door een opdrogende baan verrast wordt en slechts als zesde mag starten. In de race, die door een heftig ongeluk van Räikkönen een uur wordt stilgelegd, heeft hij meer geluk, want ditmaal gaat Rosbergs auto kapot. Vanuit de middenmoot werkt Bottas zich op naar de tweede plaats, voor Ricciardo en Button. Vettel verslaat Alonso in een zenuwslopend gevecht om de vijfde plaats.
Stand: Rosberg-Hamilton-Ricciardo-Alonso: 165-161-98-87

Duitsland
Door een defecte rem duikt Hamilton in de kwalificatie de muur in, waarna hij vanuit de achterhoede naar het podium rijdt. Bottas krijgt hij niet meer te pakken, evenals Rosberg, die de race gemakkelijk wint. Vettel wordt vierde, voor Alonso en Ricciardo.
Stand: Rosberg-Hamilton-Ricciardo-Alonso: 190-176-106-97

Hongarije
Ditmaal verpest een olielek Hamiltons kwalificatie. Rosberg heeft in de race ook niet echt het geluk aan zijn zijde: door een safetycarfase verliest hij een aantal plekken. Ricciardo profiteert er het meest van en hij wint zijn tweede race van het seizoen. Alonso houdt de Mercedes’ achter zich en wordt tweede, terwijl Hamilton Rosberg nog van het podium verdringt.
Stand: Rosberg-Hamilton-Ricciardo-Alonso: 202-191-131-115

Midterm-reports

Mercedes (1e met 393 punten)
Een revolutionaire motor en een puik chassis: Mercedes had het dit jaar duidelijk het beste voor elkaar en dat leidde tot het ene na het andere dominante optreden. De vergelijking met McLaren in 1998 dringt zich echter op, want terwijl de grijze bolides langzaam hun snelheidsvoordeel op de concurrentie verliezen, steken de betrouwbaarheidsproblemen steeds meer de kop op. Een verontrustende trend. Mercedes zal de zomerstop hard nodig hebben om het verval een halt toe te roepen. Maar toch: het constructeurskampioenschap kan ze al bijna niet meer ontgaan en dat had twee jaar geleden niemand verwacht.
9

6 Nico Rosberg (1e met 202 punten)
Een redelijke coureur die weinig fouten maakt: die eigenschappen maken Nico Rosberg de ideale coureur voor het dominante Mercedes. Door vrijwel iedere race netjes aan de finish te komen, is Rosberg de trotse klassementsaanvoerder. Toch kwamen zijn zwakke plekken in de eerste seizoenshelft aan het licht: Hamilton is doorgaans net een paar tienden sneller en veel sterker in de duels. Vooral dat gebrek aan slagkracht kan Rosberg dit seizoen nog lelijk gaan opbreken. In Hongarije kregen we daar al een voorproefje van.
7

44 Lewis Hamilton (2e met 191 punten)
Kop dicht en rijden. Dat zou het devies moeten zijn voor Lewis Hamilton. Psychologische spelletjes spelen met iemand die drie keer zo intelligent is als hijzelf is vragen om moeilijkheden, zoals hij in Monaco ondervond. In alle opzichten is Hamilton de betere van de Mercedes-coureurs, maar door een chronisch gebrek aan geluk (je zou bijna aan een complot gaan denken) en gepruts op de momenten dat het er echt om gaat, blijft Hamilton maar achter de feiten aan lopen. Dat hij al zes races niet van pole is gestart, is in dat opzicht veelzeggend. Dat moet in de tweede seizoenshelft toch beter.
8

Red Bull-Renault (2e met 219 punten)
Ontwenningsverschijnselen? Na vier kampioenschappen op rij moest Red Bull een stapje terug doen. Gelijk begon het team om zich heen te slaan. Ontwerper Adrian Newey vond dat hij bij de huidige regels het verschil niet meer kon maken, terwijl teambaas Christian Horner uithaalde naar Renault. Natuurlijk zijn de Renault-motoren de zwakste van het spul, maar bij een teamsport win je en verlies je als een team. Niet bij Red Bull. Als ze winnen, komt het door henzelf, als ze verliezen, komt het door de motoren. Toch verdient het team lof hoe het zich heeft gerevancheerd voor de knullige seizoenstart. De twee overwinningen die het team heeft geboekt, zijn er twee meer dan ze vooraf hadden verwacht.
8

3 Daniel Ricciardo (3e met 131 punten)
Voor het seizoen vroeg iedereen zich af of Daniel Ricciardo niet, zoals zijn landgenoot Webber de afgelopen vijf jaar, met boter en suiker zou worden ingemaakt door Vettel. Het omgekeerde is echter het geval: waar Ricciardo al twee overwinningen en vijf podiumklasseringen achter zijn naam heeft staan, staat de teller bij de viervoudig wereldkampioen vooralsnog op twee lullige derde plaatsen. En dan zou je nog bijna vergeten dat Ricciardo in Australië door een reeks stommiteiten van zijn team een tweede plaats kwijtraakte. Ricciardo’s derde plaats in het kampioenschap is ook allesbehalve geflatteerd.
10

1 Sebastian Vettel (6e met 88 punten)
Wat was Sebastian Vettel woest toen zijn zegereeks in Australië ten einde kwam. Het zou niet de enige race zijn waarin de Duitser een technisch probleem had: in Monaco was zijn motor al even levenloos en in Oostenrijk viel hij ook ineens stil. Aan overwinningen hoeft Vettel in ieder geval niet meer te denken: teamgenoot Ricciardo finishte, op de Grand Prix van Duitsland na, altijd hoger dan Vettel. Is Ricciardo zo goed? Was Webber zo slecht? Of heeft Vettel de turbomotoren nog altijd niet goed onder de knie? Vooralsnog is het in ieder geval gissen naar zijn traagheid.
5

Ferrari (3e met 142 punten)
Het is hard maar waar: na het vertrek van Schumacher en zijn vertrouwelingen is Ferrari in een neerwaartse spiraal terechtgekomen. Toch wil het team nog steeds bewijzen dat het ook met een stel chaotische Italianen de top kan bereiken. Hoe ze dat doen? Door bakken met geld uit te geven. Massa werd op straat gezet en Räikkönen werd voor veel geld als een verloren zoon teruggehaald. Het hielp niet. Datzelfde kan gezegd worden van de aanstelling van Marco Mattiacci als teambaas. Het team wil laten zien dat er iets gebeurt, voordat stercoureur Alonso zijn heil bij een ander team zoekt, want dan is Ferrari nog verder van huis.
5

14 Fernando Alonso (4e met 115 punten)
Fernando Alonso zal vaak met weemoed terugdenken aan die twee wereldtitels die hij bijna een decennium geleden behaalde. Toen hij nog een winnende auto onder zijn kont had. Waar is het misgegaan? Dat McLaren-avontuur heeft hem geen goed gedaan en als hij in 2010 in de laatste race niet zo door het ijs gezakt was, had de wereld er misschien ook heel anders uitgezien. De tijden zijn veranderd en van meest gehate coureur is Alonso de meest gerespecteerde coureur geworden. Iedereen gunt die man nog een wereldtitel. Of in ieder geval een zege en dat is dit jaar al te veel gevraagd, al zat Alonso er in Hongarije nog verdomd dichtbij. Het is tekenend voor de man die alles uit zijn auto haalt en nauwelijks fouten maakt.
9

7 Kimi Räikkönen (12e met 27 punten)
Van tevoren werd er reikhalzend uitgekeken naar de confrontatie tussen Kimi Räikkönen en Alonso. De een voorspelde dat Räikkönen Alonso eindelijk eens zou laten zien wat echt racen inhield. De ander voorspelde dat Alonso Räikkönen gigantisch in zou maken. Dat laatste is ook gebeurd. Räikkönen kon zelden aan Alonso’s tempo tippen. Bovendien maakte hij geregeld vreemde uitglijders. Kan hij niet met de turbomotoren overweg? Of is de auto te veel op Alonso’s rijstijl aangepast? Räikkönen oogt gedesillusioneerd en dat hij heeft aangegeven om eind volgend jaar te stoppen, zal zijn motivatie ook geen goed doen. Toch reed hij in Hongarije ineens zijn beste race van het seizoen: hij werd zesde.
4

Williams-Mercedes (4e met 135 punten)
Het is ongelooflijk, maar Williams is weer terug. Na een dramatisch slecht 2013, waarin de auto zo slecht was dat Maldonado het team zelfs beschuldigde dat ermee geknoeid was, zijn de witte bolides dit jaar weer vooraan te vinden. Natuurlijk heeft het team geprofiteerd van de sterke Mercedes-motoren, maar dat de teams van McLaren en Force India met dezelfde motor steeds overtuigender verslagen worden, zegt iets over hoe goed het chassis is. Zelfs de oppermachtige Mercedes’ worden zo nu en dan aan de tand gevoeld. De snelheid is er, nu nog de topteammentaliteit. Veel goede resultaten werden door gepruts in de pits, te grote voorzichtigheid of rijdersfouten in de prullenbak gegooid.
8

77 Valtteri Bottas (5e met 95 punten)
Na een zwaar debuutjaar heeft Valtteri Bottas nu een auto onder zijn kont waarmee hij wel elke race punten kan scoren en dat doet hij dus ook. Alleen in Monaco kwam hij niet aan de finish door een opgeblazen motor. Waar iedereen verwachtte dat Williams gedurende het seizoen zou terugzakken, blijkt het tegenovergestelde het geval. Hoewel Bottas in Australië door een stuurfout een mogelijke podiumklassering verspeelde, maakte hij dat ruimschoots goed door in Oostenrijk, Engeland en Duitsland drie podiums op rij te scoren.
8

19 Felipe Massa (9e met 40 punten)
Het was een noodgedwongen overstap, maar Felipe Massa heeft voor het juiste team gekozen. Na jarenlang bij Ferrari als tweede coureur naast Alonso te hebben gediend, was Massa maar al te blij dat hij bij Williams een frisse doorstart kon maken. En laat de Williams dit seizoen zelfs nog beter zijn dan de Ferrari. Zie Räikkönen daar eens wegkwijnen. Gelijk had Massa zijn praatjes weer terug. Hij haalde vooral verbaal hard uit naar degenen die hem uit de race hadden gereden: in elf races raakte Massa, al dan niet buiten zijn schuld, bij vier botsingen betrokken. Toch kan hij zijn energie beter richten op het behalen van goede resultaten, want zijn score van één vierde plaats (nota bene behaald na vanaf pole te zijn gestart) steekt schil af bij de bekers die Bottas al behaald heeft.
5

Force India-Mercedes (5e met 98 punten)
Force India is heel hard toe aan de zomerstop. Het team heeft met de superconstante Hülkenberg en de grillige Pérez een interessant rijdersduo, maar de laatste races zijn de resultaten flink verslechterd: zo kwam er in Hongarije kwam er een eind aan Hülkenbergs reeks puntenfinishes. Bahrein, waar Pérez nog op het podium stond, lijkt inmiddels alweer heel lang geleden. De gebreken van de auto komen steeds beter aan het licht: vooral op circuits waar de aerodynamica een grote rol speelt, zakken de zwart-wit-oranje bolides door het ijs, wat doet vermoeden dat de Mercedes-motor lange tijd veel gebreken heeft verhuld.
6

27 Nico Hülkenberg (7e met 69 punten)
Na een jaartje Sauber is Nico Hülkenberg weer terug bij Force India en dat doet hij helemaal niet verkeerd: hij heeft nu al meer punten dan de afgelopen jaren aan het eind van het seizoen. Het is te danken aan een karrevracht aan vijfde plaatsen. Echte uitschieters zitten er helaas niet tussen en dus moet het Hülkenberg pijn hebben gedaan dat Pérez wel het podium haalde. Vanaf de Grand Prix van Oostenrijk kwam Hülkenberg er echter nauwelijks meer aan te pas en dat in Hongarije zijn reeks puntenfinishes ten einde kwam, zal hem een flinke kater hebben bezorgd.
7

11 Sergio Pérez (11e met 29 punten)
Eén keer niet gestart en drie keer uitgevallen: Sergio Pérez heeft de finishvlag dit jaar nog niet al te vaak gezien. Daarbij moet echter wel worden aangetekend dat die uitvalbeurten geen technische oorzaak hadden: in Monaco en Canada werd Pérez uit de race gebeukt en in Hongarije crashte hij uit zichzelf. Des te opmerkelijker is daarom zijn podiumplaats in Bahrein. Zijn beste wedstrijd was evenwel de Grand Prix van Oostenrijk, waarin hij gestart vanaf de zestiende plaats zelfs even naar de leiding oprukte, om uiteindelijk als zesde te finishen. Helaas is het bij die twee uitschieters gebleven.
5

McLaren-Mercedes (6e met 97 punten)
Het is bijna niet te geloven, maar McLaren is dit jaar zelfs nog slechter dan vorig jaar. Teambaas Martin Whitmarsh eruit, Éric Boullier erin: het heeft niets uitgemaakt. Zelfs Ron Dennis is weer terug. Zijn taak lijkt te zijn om Jenson Button middels gepeperde uitspraken in de media te motiveren. Hoewel McLaren in Australië op het podium stond, was dat het enige goede nieuws van het seizoen. De auto komt neerwaartse kracht tekort en is vaak maar net goed genoeg voor een paar WK-puntjes. Tel daar nog wat slechte racestrategieën en een weerman die de plank constant misslaat bij op, en je begrijpt dat McLaren ondertussen is afgezakt naar de zesde plaats in het constructeurskampioenschap. Daarmee is McLaren het slechtste Mercedes-team en dat is voor een Ron Dennis een onacceptabele zaak.
3

22 Jenson Button (8e met 60 punten)
Als Jenson Button eind 2011 met pensioen was gegaan, was hij de geschiedenisboeken ingegaan als een groot wereldkampioen, die zich zelfs tegen Hamilton staande wist te houden. Drie jaar later is er van die goede reputatie weinig meer over. Button krijgt het kwakkelende McLaren niet uit het slob. Hij is een grijze muis geworden, een coureur die niks spectaculairs laat zien, geen risico’s neemt en geregeld punten pakt. Helaas levert het Button niet veel meer op dan hier en daar een vierde plaats kan McLaren onmogelijk blij zijn. Nu Ron Dennis weer terug is, lijkt een onvrijwillig vertrek voor Button nabij.
6

20 Kevin Magnussen (10e met 37 punten)
In Australië leek het erop dat Kevin Magnussen in de voetsporen van Hamilton zou treden, die zeven jaar eerder bij zijn debuut bij McLaren meteen een podiumplaats behaalde. Daar hielden de gelijkenissen echter op, want waar Hamilton meteen nog acht keer op het podium stond, kwam Magnussen niet verder dan twee zevende plaatsen en een aantal knullige aanrijdingen. Misschien was de druk na de vliegende start te groot, maar het roept de vraag op of Magnussen nou echt beter is dan zijn voorganger Pérez.
6

Toro Rosso-Renault (7e met 17 punten)
Het is niet moeilijk te raden wat de zwakke plek is van de Toro Rosso. Wat het nog eens extra pijnlijk maakt, is dat het zusterteam van Red Bull juist van Ferrari naar Renault was overgestapt. Een pijnlijke fout. Met negen uitvalbeurten, waarvan vijf gerelateerd aan de motor, behoort Toro Rosso samen met Lotus, Sauber en Caterham tot de teams die hun betrouwbaarheid niet op orde hebben. Desondanks heeft het Italiaanse team in de meerderheid van de races punten gescoord en met een zevende plaats in het constructeurskampioenschap doet Toro Rosso het helemaal niet verkeerd.
7

25 Jean-Éric Vergne (13e met 11 punten)
Terwijl oud-teamgenoot Ricciardo bij Red Bull om de overwinningen vecht, moet Jean-Éric Vergne het doen met de kruimels. Bovendien heeft hij in Kwjat een jonge, talentvolle teamgenoot. Kortom: Vergne zit niet bepaald in een benijdenswaardige positie. Vergne laat zich echter niet uit het veld slaan. In de zes keer dat hij de finishvlag zag, scoorde hij vier keer punten en dat is voor een Toro Rosso een zeer goed rendement.
7

26 Daniïel Kwjat (15e met 6 punten)
Dat Daniïel Kwjat snel is, daar was iedereen al gauw van overtuigd. De Rus had bij zijn debuut al meteen een record te pakken: door zijn negende plaats werd hij de jongste coureur aller tijden die in de punten eindigde. Dat hij in de slotfase van de race teamgenoot Vergne zat op te jagen, maakte het extra knap. Dankzij de slechte betrouwbaarheid en wat beginnersfoutjes is de glans er wel een beetje af, maar zes WK-punten is zeker niet verkeerd voor een debutant.
7

Lotus-Renault (8e met 8 punten)
Dat was schrikken: in Australië stonden de gevorkte bolides helemaal achteraan en dat zette de toon voor het seizoen. Aanvankelijk kon alles nog op de motor afgeschoven worden, maar waar de andere Renault-teams hun problemen langzaam oplosten, was daar bij Lotus nauwelijks sprake van. De Lotus E22 blijft een zorgenkindje en dus moet het team na twee vette jaren, waarin het op te grote voet leefde, ineens een sprong terug doen. Door twee achtste plaatsen van Grosjean is de nul in ieder geval van het scorebord, maar nu het team ook nog eens de grootste verliezer van het FRIC-verbod lijkt, zullen er waarschijnlijk niet veel punten meer bij komen.
4

8 Romain Grosjean (14e met 8 punten)
2013 was het jaar van eerherstel voor Romain Grosjean. Aan het eind van het seizoen vocht hij leuk tegen de Red Bulls en dus werd hij na het vertrek van Räikkönen de onbetwiste kopman van het team. Helaas is er dit jaar weinig eer met de Lotus te behalen. Zodra de circuits ook maar een paar rechte stukken hebben, zijn de goud-zwarte bolides gezien. Dat het ontwerp van de bolide echter niet zo slecht is, bewees Grosjean door in Spanje, waar de aerodynamica een hoofdrol speelt, in de subtop mee te blèren. Helaas bleef het bij twee achtste plaatsen en een sullige uitglijder achter de safetycar.
7

13 Pastor Maldonado (19e met 2 12e plekken)
Voor Pastor Maldonado verliep 2013 precies omgekeerd als voor zijn teamgenoot: hij scoorde slechts één punt en verliet het team van Williams met slaande deuren. Daar zal hij inmiddels wel spijt van hebben gehad, want waar de Williams’ om de podiumplaatsen strijden, is de Lotus met startnummer 13 nog geen enkele keer in de punten geëindigd. Maldonado zou Maldonado niet zijn als hij niet een coureur op een lompe manier uit de race zou helpen: de manier hoe hij Gutiérrez in Bahrein ondersteboven kegelde, leverde hem een recordaantal strafpunten op zijn superlicentie op.
5

Marussia-Ferrari (9e met 2 punten)
Hoera! Het is Marussia gelukt! Bianchi’s negende plaats in Monaco leverde het team de eerste punten op, iets wat Caterham en HRT, de andere teams die in 2010 debuteerden, niet voor elkaar hebben gekregen. Of het nou komt doordat Lotus en Sauber er dit jaar een potje van maken, feit is dat Marussia dit jaar dicht in de buurt van het middenveld zit. Ook hebben ze Caterham meestal in hun zak. De betrouwbaarheid van de Marussia is bovendien in orde en dat is misschien wel het belangrijkste voordeel van hun overstap naar de Ferrari-motoren.
8

17 Jules Bianchi (16e met 2 punten)
Zal Jules Bianchi niet dit jaar al het stoeltje van Räikkönen overnemen? Waar de Fin een uitgebluste indruk maakt, zit het met de gretigheid van de Ferrari-protegé wel goed. Een agressieve race in Monaco leverde Bianchi en zijn team de eerste waardevolle punten op. De kansen grijpen wanneer ze zich aandienen: daar herken je een groot coureur aan. Bianchi is duidelijk toe aan een stapje hogerop en voor zijn ontwikkeling zou het goed zijn om een teamgenoot te krijgen die iets sneller is dan Chilton.
8

4 Max Chilton (21e met 2 13e plaatsen)
Een inschattingsfout bij de start van de Canadese Grand Prix zorgde er hoogstwaarschijnlijk voor dat Max Chilton niet voor de 26e keer op rij aan de finish kwam. Wat de actie nog minder geslaagd maakte, was dat hij uitgerekend teamgenoot Bianchi in zijn ondergang meenam. Net als vorig jaar maakt Chilton weinig indruk: als er een Marussia zich door een Caterham laat ringeloren, dan is het steevast de Marussia die door Chilton wordt bestuurd. Ontsnapte in Engeland ook nog aan een groot ongeluk.
5

Sauber-Ferrari (10e met 2 11e plaatsen)
Een te zware auto, twee tamelijk zwakke coureurs en een zwakke motor: niets klopt bij Sauber. De auto is onvoorspelbaar, de coureurs maken te veel fouten en verder heeft het team meer dan de andere door Ferrari aangedreven teams te kampen met motorstoringen. Na elf races staat de teller nog altijd op nul punten: Sauber is bezig aan het slechtste jaar van z’n 22-jarige bestaan. Net als Red Bull heeft Sauber vorig jaar de fout gemaakt te laat de bakens te verzetten naar 2014 en daar betaalt het team nu een hoge prijs voor.
4

99 Adrian Sutil (17e met 2 11e plaatsen)
Wat was hij lekker op dreef in Monaco: na in de achterhoede al drie man te hebben ingehaald, vergooide hij alles door opeens hard de vangrails in te vliegen. Bianchi, die voor hem reed, finishte uiteindelijk in de punten. Geen goede beurt dus van Adrian Sutil, die alleen in Hongarije in de buurt van de punten kwam. Misschien is hij toch te veel een wildebras om in een slechte auto punten te scoren.
5

21 Esteban Gutiérrez (20e met 1 12e plaats)
Ook Esteban Gutiérrez faalde in Monaco: in het zicht van de haven maakte hij een beginnersfout, waardoor hij en zijn team nog steeds met lege handen staan. Viel verder in het seizoen alleen op door zijn twee botsingen met Maldonado, waarbij in beide gevallen aan het kortste eind trok.
5

Caterham-Renault (11e met 1 11e plaats)
Tony Fernandes eruit, Christijan Albers erin: dat werd tijd. Nu pas wordt goed duidelijk hoezeer Caterham de afgelopen jaren in zijn ontwikkeling is blijven stilstaan. Marussia was vorig jaar vaak al sterker en dit jaar is dat meer regel dan uitzondering. Dat het Russisch-Engelse team bovendien twee WK-punten heeft gescoord, maakt de zaken er niet bepaald beter op. Caterham is nog steeds puntloos en dreigt miljoenen mis te lopen.
3

9 Marcus Ericsson (18e met 1 11e plaats)
Het kan een voordeel zijn om bij het slechtste team te debuteren: er is geen druk en je kunt je ontwikkelen zodat je ooit klaar bent voor een beter team. Voor Marcus Ericsson gaat die vlieger niet bepaald op: hij wordt vrijwel altijd afgetroefd door teamgenoot Kobayashi. Bovendien smeet hij zijn wagen geregeld in de muur. Toch was hij in Monaco dicht bij een punt en met een elfde plaats evenaarde hij het beste resultaat ooit van Caterham.
6

10 Kamui Kobayashi (22e met 2 13e plaatsen)
Na een jaar uit de Formule 1 te zijn geweest, kreeg Kamui Kobayashi het in 2014 voor elkaar om zich dankzij zijn fans bij Caterham in te kopen. Veel waar voor hun geld hebben ze niet gekregen: de Caterham is ongeveer net zo traag als dat hij lelijk is. “Een conservatief ontwerp” noemde Kobayashi het. Toch had hij nog wel wat lol dit seizoen: zo reed hij in Maleisië even in de top 10 rond en smaakte hij in China het genoegen Vettel in te halen. Dat waren de hoogtepunten ook wel en het is te hopen dat een van de andere teams de avontuurlijke Japanner bij Caterham uit zijn lijden komt verlossen.
7

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *