Foutloze Verstappen domineert in Imola

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Emilia-Romagna overtuigend gewonnen. Sergio Pérez maakte er een dubbelzege van voor Red Bull en Lando Norris completeerde het podium. Ferrari kende een mindere dag met een zesde plek voor Charles Leclerc en een uitvalbeurt voor Carlos Sainz.

Na drie normale raceweekenden staat er voor de Grand Prix van Emilia-Romagna een sprintrace op het programma. Op het krappe Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari is Max in de regenachtige kwalificatie op vrijdag duidelijk het snelst. In de levendige sprintrace op zaterdag moet hij Leclerc na een slechte start lange tijd voor zich dulden, om hem vlak voor tijd in te halen, wat hem alvast acht kostbare punten oplevert. Pérez en Science herstellen zich in de sprintrace van hun matige kwalificatie, waardoor de eerste twee startrijen voor de hoofdrace op zondag door de vier beste wagens worden ingenomen.

Op een vochtige baan gaat de 63 ronden tellende race van start. Waar de Red Bulls goed van hun plek komen, doen de Ferrari’s dat niet. Max duikt als koploper de eerste bocht in, voor Pérez en de als vijfde gestarte Norris. Leclerc valt terug naar de vierde plaats, maar dat is nog altijd beter dan Science, die in de eerste bocht een duw van Ricciardo krijgt en voor de tweede race op rij in de grindbak eindigt.

Als de race na een korte neutralisatie wordt hervat, lopen Max en Pérez meteen weg bij Norris, die Leclerc niet heel lang achter zich kan houden. In de middenmoot verliest Alonso na de herstart de ene na de andere plaats. De Spanjaard is met een gehavende auto onderweg nadat Mick bij de start tegen hem aan was gespind. Wanneer Luis hem inhaalt, vliegt er gelijk een stuk bodywork van de sidepod van de Alpine en moet de tweevoudig wereldkampioen gedesillusioneerd opgeven.

De baan droogt langzaam op en achterin besluit Ricciardo om, ondanks de regendreiging, voor proefkonijn te spelen door als eerste coureur zijn intermediates voor droogweerbanden in te wisselen. De Australiër is meteen snel onderweg, dus buitelen de coureurs over elkaar heen om ook profielloze banden te laten omleggen.

Leclerc weet Pérez via de bandenwissel in te halen, maar veel heeft hij er niet aan als de Mexicaan hem meteen daarna op de baan inhaalt. Pérez weet langzaam bij de Monegask weg te rijden, totdat hij in de Variante Alta rechtdoor schiet en weer opnieuw kan beginnen. Ondanks dat DRS halverwege de race vanwege de verbeterde weersomstandigheden wordt toegestaan, handhaaft Pérez zich moeiteloos op de tweede plaats, op een tiental seconden van Max.

De verwachte regen valt niet en dus besluit Ferrari tegen het einde van de race wat te forceren door Leclerc naar de pits te halen voor een hagelnieuw setje zachte banden. Die move lijkt meteen al verkeerd uit te pakken als hij op de baan voorbij wordt gereden door Norris. Wanneer de rode banden op bedrijfstemperatuur zijn, gaat Leclerc de McLaren op start/finish zonder enige moeite voorbij. Precies op dat moment komt Pérez uit de pits razen.

Binnen enkele bochten zit Leclerc weer op de staart van Pérez, maar wanneer de banden onder de Red Bull op bedrijfstemperatuur zijn, loopt de Mexicaan weer langzaam bij de Ferrari vandaan. In een poging bij te blijven neemt Leclerc enorme risico’s. Hij verslikt zich volkomen in de Variante Alte en komt achterstevoren tegen de muur tot stilstand. Wonder boven wonder is alleen de voorvleugel van de Ferrari beschadigd en kan de Monegask na zijn ongeplande reparatiestop als negende zijn weg vervolgen.

Max heeft op zijn beurt eveneens een nieuwe set rode banden om laten leggen zonder de leiding te verliezen. Door het wegvallen van Leclerc rijden de Red Bulls onbedreigd naar een dubbelzege, de eerste sinds eind 2016. Max wint voor Pérez en pakt tevens het bonuspunt voor de snelste raceronde mee, waardoor hij 34 punten aan een perfect weekend (pole, van start tot finish aan de leiding en de snelste raceronde) overhoudt. Norris wordt derde, terwijl Russle in de slotfase alle zeilen bij moet zetten om Bottas, wiens plek hij bij Mercedes had ingenomen, achter zich te houden.

Leclerc finisht uiteindelijk nog als zesde na een stevige inhaalrace. Tsoenoda wordt knap zevende, voor Fattle en Magnussen. Stroll legt beslag op het laatste punt, waardoor Aston Turtle Martin zowaar met beide wagens in de punten finisht, wat na de desastreuze seizoensstart een hele opsteker was.

Als elfde komt Ocon over de streep voor het geplaagde Alpine, maar vanwege een unsafe release in de pitstraat eindigt de Fransman als veertiende, achter Albon, Gasly en een totaal machteloze Luis, die op dezelfde plek eindigde als waarop hij de sprintrace was begonnen. Vijftiende wordt Joe, voor Latifi en King of Spin Mick. Ricciardo eindigt na een hoop gegoochel met banden afgetekend als laatste in een race die hij ongetwijfeld het liefst zo snel mogelijk zou willen vergeten.

Door zijn overwinning verkleint Max zijn achterstand in het kampioenschap tot 27 punten. Kan hij het momentum vasthouden als het seizoen over twee weken verdergaat op een gloednieuw circuit in Miami?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *