In Abu Dhabi heeft Lewis Hamilton een fantastisch seizoen met zijn elfde seizoenszege afgesloten. Sebastian Vettel werd tweede, terwijl Max Verstappen zijn vijfde podiumplaats op rij pakte.
De kampioenschappen waren bij aankomst op het hoekige Yas Marina-circuit al beslist, dus besloten de teams nog eenmaal alles of niets te spelen. Zo haalde Mercedes de speciale semilegale velgen weer van stal die de grijze bolides na de zomer onverslaanbaar hadden gemaakt. Verder wisten ze Luis‘ bijna kapotte motor weer op te lappen, zodat de wereldkampioen, die aanvankelijk voor deze gelegenheid met startnummer 1 zou rijden, geen gridstraf in hoefde te lossen.
De Mercedes kwalificeerden zich daardoor, zoals verwacht, op de eerste startrij, met Luis wederom voor teamgenoot Bottas. De Fin wacht al het hele seizoen op een overwinning en wilde dolgraag zijn prestatie van vorig jaar herhalen. Achter hem stonden de Ferrari’s van Fattle en Rijkunnen en pas daarachter kwamen de Red Bulls van uittreder Ricciardo, die Max voor de tweede keer in de laatste drie races de baas was.
Ondersteboven
Zo ordelijk als de kwalificatie was, zo chaotisch was de race. Max lijkt bij de start een anker uit te gooien en valt terug tot de middenmoot. Zodoende kan hij toekijken hoe Hülkenberg zich voorbij Grosjean probeert te knokken. De Duitser knijpt de Zwitserse Fransoos in de chicane af, waardoor hij wordt afgeschoten en ondersteboven tegen de muur tot stilstand komt. Het ziet er gevaarlijker uit dan het is, want Hülkenberg kan het wrak uiteindelijk ongedeerd verlaten.
Door het ongeluk rukt de safetycar uit. Bij de herstart probeert Max zich langs Ocon te knokken. Hij drukt zijn kwelgeest van twee weken terug in de haarspeldbocht bruusk aan de kant, waarna hij door zowel Ocon als Pérez op het lange rechte stuk voorbij wordt gereden. Pérez krijgt hij op het volgende rechte stuk alsnog te pakken, waarna hij een ronde later definitief met Ocon afrekent.
Grote gok
De gevechten in de subtop worden plotseling onderbroken als Rijkunnen stilvalt. De Ferrari komt op het rechte stuk van start/finish tot stilstand, waarna de Fin beteuterd uit kan stappen. Het betekent bovendien dat de virtuele safetycar op de baan komt. Mercedes grijpt het buitenkansje aan om Luis van nieuwe banden te voorzien. Zijn voorbeeld wordt gevolgd door Leclerc en Grosjean, die hun fragiele hyperzachte banden inwisselen en zich plotseling helemaal in de staart van het veld terugvinden.
Luis is door zijn stop teruggevallen naar de vijfde plek, vlak achter Max. Hij grijpt de Red Bull meteen aan, maar als Max zijn plekje op het volgende rechte stuk herovert, houdt Luis zich verder gedeisd. Hij laat zich zelfs wat afzakken, waardoor er een tijdlang niks gebeurt. Er komt pas weer wat leven in de brouwerij als Ferrari Fattle naar de pits haalt. De Duitser heeft een slechte stop, waardoor hij tot precies achter Ocon terugvalt. Hij krijgt de Force India wel meteen weer te pakken, maar door het oponthoud blijft Bottas, die een ronde later stop, hem ruim voor.
Koppositie
Door de pitstops liggen de Red Bulls aan kop. Bandenfluisteraar Ricciardo weet zijn ultrazachte banden goed in leven te houden. Achter hem komt Max al snel zijn hyperzachte banden inwisselen. Hij komt weer achter Fattle terug op de baan. Samen maken ze jacht op Bottas, die door zijn stop weer achter Luis terecht was gekomen. De Fin krijgt het gat naar zijn teammaat echter niet dichtgereden.
Nadat een kort regenbuitje het woestijncircuit teisterde, haalt Ricciardo als laatste in de kopgroep nieuwe banden. Hij valt terug tot achter Max, maar hij rijdt het gat daarna snel dicht. Max en Fattle worden op hun beurt opgehouden door Bottas, die plotseling snelheid verliest. Door een remfout zit Fattle plotseling in zijn kofferbak. De Duitser weet wel van aanpakken en ontfutselt de Fin de tweede plaats. Daarmee is de laatste kans voor Bottas om het seizoen met een zege te eindigen verkeken.
Lijdensweg
Het wordt nog erger voor Bottas als ook Max hem aangrijpt. Hoewel de Red Bull op het lange rechte stuk niet snel genoeg is, komt Max aan het eind van het rechte stuk toch wel akelig dichtbij. Bottas verremt zich vervolgens hevig en gaat rechtdoor. Op de uitloopstrook trapt hij het gaspedaal tot op de bodem in, waardoor hij de Red Bull met startnummer 33 voorblijft. Vreemd genoeg wordt het incident niet eens door de wedstrijdleiding onderzocht, dus stelt Max een paar ronden later zelf orde op zaken. Bottas verdedigt als een Fisichella de binnenbocht en laat zich vervolgens in de chicane kinderlijk wegzetten. Als Ricciardo de Fin even later ook passeert, haalt Bottas nogmaals nieuwe banden.
In de slotfase bloedt de race een beetje dood. Ricciardo komt niet meer echt in de buurt van Max, die op zijn beurt de aansluiting met Fattle verliest als Gasly zijn Honda voor zijn neus opblaast. Daarmee was de Toro Rosso-coureur de vierde coureur die met een technisch defect de race moest staken. Eerder hadden naast Rijkunnen ook Ericsson en Ocon hun auto op of naast het circuit moeten stilzetten. Door de uitvallers kan zelfs Alonso in zijn hopeloos trage McLaren aan de punten snuffelen. In de slotfase zet hij aan om Magnussen van de tiende plek te verdrijven, maar als hij van de baan schiet krijgt hij direct een tijdstraf (en drie strafpunten op zijn superlicentie) aan de broek.
Recordboeken
Het is de tweevoudig wereldkampioen een worst. Na afloop van de race trakteert hij het publiek samen met Luis en Fattle op nog wat doughnuts. Na 17 seizoenen en 311 races zit het er weer op voor de wereldkampioen van 2005 en 2006, die in 2013 voor het laatst een race won. Geheel anders is de situatie voor Luis, die dankzij zijn elfde zege de meerderheid van de races in 2018 op zijn naam wist te schrijven. In deze vorm rijdt hij Michael Schumacher uit de recordboeken, iets wat enkele jaren geleden volkomen ondenkbaar leek.
Door zijn elfde podium van het seizoen ging Max Bottas nog voorbij in het kampioenschap. Hij bleef slechts op twee puntjes steken van Rijkunnen, die van geluk mocht spreken dat hij ondanks zijn vroege uitvalbeurt zijn derde plaats in het kampioenschap behield. Ricciardo miste het podium wederom nipt, wat betekent dat hij in Monaco voor het laatst op het podium heeft gestaan. Volgend jaar gaat hij voor Renault aan de slag, dat met een knappe zesde plaats van Science best of the rest werd. Leclerc werd zevende, voor Pérez en de Haasjes van Grosjean en Magnussen.
Zodoende kwam er na acht maanden een eind aan het Formule 1-seizoen van 2018. Op 17 maart ontwaakt de sport in Australië uit haar lange winterslaap.