In Abu Dhabi sloot Bottas het seizoen goed af met een overwinning voor de twee viervoudig wereldkampioenen. Het was zijn eerste zege sinds begin juli.
Lewis Hamilton (2e)
Werd voor het eerst in de tweede seizoenshelft in een rechtstreeks duel geklopt door zijn teammaat, een duidelijk teken dat hij de teugels na het behalen van de wereldtitel liet vieren, net als twee jaar geleden. Niet erg professioneel.
8
Valtteri Bottas (1e)
Sloot zijn seizoen na een erg matige tweede seizoenshelft op de mooist mogelijke manier af, zodat hij voor volgend jaar mentaal op poleposition staat. Reed ook nog de snelste raceronde, waardoor hij zelfs bijna een grand slam behaalde.
9
Daniel Ricciardo (uitgevallen)
Het lijkt erop dat de pechduivel van Red Bull in de laatste races aan de andere kant van de garage huishoudt. Raakte door zijn derde uitvalbeurt in vier races nog zijn vierde plek in het kampioenschap kwijt aan Räikkönen, al was het volgens hem nog een wonder dat hij boven de Fin in het WK stond.
8
Max Verstappen (5e)
Kwam er in de kwalificatie nauwelijks aan te pas en zat in de race vooral de versnellingsbak van Räikkönen te bestuderen en viel daarvan bijna in slaap. Door het uitvallen van Ricciardo scoorde hij zijn zesde vijfde plaats van het seizoen.
6
Sebastian Vettel (3e)
Kon voor het eerst sinds Italië het hele weekend geen vuist maken tegen de Mercedes. Moest halverwege de race ineens veel brandstof sparen, waardoor hij op grote achterstand werd gezet. Eindigde desondanks nog bijna een halve minuut voor zijn teammaat.
8
Kimi Räikkönen (4e)
Won net als in 2007 en 2015 bij het sluiten van de markt een plekje in het kampioenschap, hoewel hij daar gezien zijn povere prestatie in de race weinig recht op had. Verveelde zich dood omdat hij zo veel brandstof moest sparen.
6
Sergio Pérez (7e)
Drukte Hülkenberg bij de start nogal hardhandig van de baan en klaagde dat de Duitser hem over de uitloopstrook was gepasseerd. Verloor vervolgens dusdanig veel tijd dat de Duitser hem ondanks een tijdstraf voorbleef en was daar niet blij mee. Kwam dankzij zijn zevende plaats wel op 100 WK-punten.
8
Esteban Ocon (8e)
Moest het in de kwalificatie nipt afleggen ten opzichte van zijn teammaat. Had in de race de betere strategie, maar kon in de slotfase geen vuist maken, zodat hem een achtste plaats restte.
7
Felipe Massa (10e)
Na veertien en een half seizoen zit het er dan echt op. De manier waarop Alonso hem de negende plaats ontfutselde halverwege de race zal hem aan zijn Ferrari-tijd hebben doen terugdenken. Ging dankzij een tiende plaats niet met lege handen naar huis.
7
Lance Stroll (18e)
Werd met complimenten overladen nadat hij zich knap had gerevancheerd voor zijn matige seizoensstart, maar de laatste races lijkt het erop alsof hij het autorijden volledig verleerd is. Gebruikte zestien banden om als achttiende en laatste over de streep te hobbelen.
2
Fernando Alonso (9e)
Kwalificeerde zich keurig als elfde en probeerde het voordeel van nieuwe banden in de openingsronde uit te buiten, maar verslikte zich in Ocon, waardoor Massa hem voorbijreed. Wist zijn voormalig teamgenoot direct na de pitstops te passeren, zodat hij keurig als negende eindigde.
9
Stoffel Vandoorne (12e)
Zat er in de kwalificatie nog redelijk bij, maar zakte in de race behoorlijk door het ijs nadat hij het idee had een rallywagen te besturen. Wist door een vroege stop wat plekjes te winnen, waarna hij in de slotfase de locomotief was van het treintje in de achterhoede.
6
Pierre Gasly (16e)
Au, au, au! Wat waren de Toro Rosso’s pijnlijk traag in Abu Dhabi. Maakte geen al te beste indruk door in de openingsfase te spinnen, maar voor het eindresultaat had het weinig uitgemaakt. Extra pijnlijk was dat Toro Rosso de zesde plek in het constructeurskampioenschap verloor aan Renault.
5
Brendon Hartley (15e)
Kreeg voor de vierde keer in vier races een gridstraf aan de broek, maar dat maakte weinig uit omdat hij toch laatste was in de kwalificatie. In de race ging het iets beter, maar dat hij nog achter Wehrlein eindigde, was helaas veelzeggend.
5
Romain Grosjean (11e)
Liet het in de kwalificatie afweten, maar revancheerde zich in de race. Wist door een late stop uit de mongolenwaaier te komen en zat in de slotfase Massa nog voorzichtig op te jagen. Genoeg voor een punt was het echter niet.
8
Kevin Magnussen (13e)
Vergooide zijn verdienstelijke veertiende plek in de kwalificatie door bij de start te spinnen, waarna hij heel langzaam terrein goedmaakte in de achterhoede. Uiteindelijk bleek Vandoorne een te groot obstakel, zodat hij met een dertiende plaats genoegen moest nemen.
5
Nico Hülkenberg (6e)
Revancheerde zich voor een slechte start door de Force India’s voor de eerste bocht uit te remmen. Had er een tijdstraf voor over om Pérez voor te blijven. Sloeg vervolgens een groot genoeg gat en bleef zesde, waardoor Renault op de valreep zesde werd bij de constructeurs.
8
Carlos Sainz (uitgevallen)
Liet het in de kwalificatie behoorlijk liggen en plukte daar in de race de wrange vruchten van. Had een goed tempo te pakken toen hij eindelijk vrij baan had. Had het gat naar Ocon bijna dichtgereden toen hij binnenkwam voor zijn noodlottige pitstop.
7
Marcus Ericsson (17e)
De zeventiende plaats betekende dat hij, net als vorig jaar, puntloos bleef. Daarmee is hij de enige vaste rijder die geen toptienklasseringen achter zijn naam heeft. Lijkt zich te realiseren dat zijn Formule 1-carrière er weleens op kan zitten.
7
Pascal Wehrlein (14e)
Wist zijn teammaat in de kwalificatie nipt te kloppen. In de race was het verschil groter en zaten de Toro Rosso’s er nog tussen. Nam met een puike veertiende plek vermoedelijk afscheid van de Formule 1, want door de interesse van Williams voor Kubica lijkt hij opnieuw buiten de boot te vallen.
8
Dit geeft de volgende eindstand:
1. Hamilton 8,15
2. Alonso 8,11
3. Verstappen 7,90
4, Vettel 7,85
5. Ricciardo 7,55
6. Hülkenberg 7,15
7. Massa 7,11
8. Pérez 7,11
9. Bottas 7,00
10. Ocon 6,90
11. Hartley 6,75
12. Räikkönen, Vandoorne, Sainz 6,60
15. Wehrlein 6,50
16. Gasly 6,40
17. Ericsson 6,30
18. Grosjean 6,15
19. Magnussen 6,00
20. Kwjat 5,93
21. Palmer 5,63
22. Stroll 5,55