Rapportcijfers van de Grand Prix van België

Door een gecontroleerde zege in België verkleinde Vettel zijn achterstand en vergrootte hij de spanning in het kampioenschap, terwijl Verstappen dankzij een prima optreden oprukte naar de vijfde plek in het WK.

Lewis Hamilton (2e)
Voor het derde raceweekend op rij gingen de hemelsluizen open en voor de derde keer leek hij ervan te profiteren, ditmaal door de pole te pakken. In de race was hij de leidende positie al gauw weer kwijt. Hielp vervolgens zelf de herkansing bij de herstart om zeep, zodat hem de tweede plaats restte.
9

Valtteri Bottas (4e)
Moest achteraan starten vanwege een motorwissel en kleunde in de eerste bocht op Sirotkin, wat hem na de race nog een tijdstrafje opleverde. Hoogtepunt was de inhaalactie op Hartley buitenom in de Eau Rouge, al bivakkeerde hij wel veel te lang in de achterhoede voor een hoger cijfer.
6

Mercedes
Na de kwalificatie zag het er nog fantastisch uit, ondanks een motorwissel voor Bottas. Een dag later deed de manier waarop Hamilton in de eerste ronde voorbij werd geblazen door Vettel veel pijn in Brackley. Na vier en een half jaar heeft Mercedes eindelijk haar gelijke gevonden.
8

Sebastian Vettel (1e)
Hoewel de kwalificatie enigszins in het water viel, ging in de race alles goed. Slipstreamde zich in de eerste ronde voorbij Hamilton en controleerde de race vervolgens als in zijn Red Bull-jaren. Een essentiële zege en de beste manier om aan de tweede seizoenshelft te beginnen.
9

Kimi Räikkönen (uitgevallen)
Je kan je klok er bijna op gelijkzetten dat ergens rond de klok van vier op zaterdag iets volledig in de soep loopt voor de tweede Ferrari-coureur. Ditmaal zorgde een benzinetekort ervoor dat hij genoegen moest nemen met een zesde tijd. Lag er in de race gauw buiten zijn schuld uit.
8

Ferrari
De manier waarop Vettel Hamilton voorbij blies op het rechte stuk was zoete wraak op vorig jaar, toen het hem niet lukte. Het toonde aan hoe krachtig de Ferrari-motor is geworden. Aan de andere kant van de garage was de sfeer minder opgelaten na een kwalificatieblunder en een botsing bij de start.
8

Daniel Ricciardo (uitgevallen)
Werd in de kwalificatie helemaal het snot voor de ogen gereden door Verstappen. Kon in de race niet aan eerherstel doen omdat hij door Alonso’s vliegende auto werd geraakt. Een weekend om gauw te vergeten.
6

Max Verstappen (3e)
Was totdat de benzine op was snel onderweg in de kwalificatie, dus was de zevende startplaats teleurstellend. Deed in de race alles goed. Maakte een goede start en ging de Force India’s snel voorbij, zodat hij keurig derde werd.
9

Red Bull
Het verschil met de andere Renault-aangedreven teams was gigantisch, maar desondanks was de snelheid er niet om Ferrari en Mercedes uit te dagen. De derde plek aan de finish was het maximaal haalbare, ondanks een gok in de kwalificatie die weer niet goed uitpakte.
8

Sergio Pérez (5e)
Profiteerde in de kwalificatie van het geklungel van de topteams en zette zijn roze bolide op de tweede startrij. In de race volgde dan de verwachte terugval, maar niet nadat hij Ocon in de eerste ronde voorbij was gereden.
9

Esteban Ocon (6e)
Schitterde in de kwalificatie en deed in de eerste ronde zowaar een gooi naar de leiding. In plaats van dat hij twee plekken won, verloor hij er een aan Pérez doordat hij als eerste in de ankers ging. Kon Pérez daarna niet bijbenen en eindigde als zesde.
8

Force India
In de bloedserieuze wereld van de Formule 1 is er geen ruimte voor humor, hoewel sommige regels zo krom zijn dat de bedenker ervan onmogelijk serieus geweest kon zijn. Toch verloor het Brits geworden Force India alle dit seizoen gescoorde punten. Maar nu de echte grap: na een race staan ze alweer boven Williams in het kampioenschap.
9

Lance Stroll (13e)
Als hij volgende week in een Force India zit, dan is 13 voor hem een geluksgetal, want op basis van zijn prestaties in de Ardennen had hij weinig recht op het zitje. Moest zowel in de kwalificatie als in de race Sirotkin voor zich dulden. Toch was de dertiende plek niet desastreus.
7

Sergey Sirotkin (12e)
Klopte Stroll zowel op zaterdag als op zondag en wist ook Sainz nog lange tijd achter zich te houden. Reed door de uitvallers bij de start nog een tijd in de punten, maar uiteindelijk zakte hij af naar de twaalfde plaats. Op Monza moeten de punten dan maar gepakt worden.
8

Williams
Doordat de jongens van Renault er een potje van maakten startten de witte bolides zowaar van de achtste startrij en konden ze in de race zelfs even aan de punten snuffelen. Daar bleef het bij. Bovendien scoorde Force India een heleboel punten, waardoor de rode lantaarn weer in Grove schijnt.
6

Nico Hülkenberg (uitgevallen)
Moest vanwege een motorwissel achteraan starten en stormde als een jonge hond op de eerste bocht af, waar hij Alonso’s auto maar als rem gebruikte. Elimineerde met die Grosjeanesque actie zichzelf en drie anderen. De gridstraf van tien plaatsen voor Monza is dan ook meer dan terecht.
3

Carlos Sainz (11e)
Was traag in de kwalificatie, al maakte dat door zijn motorwissel weinig uit. Leek er in de race ook met de handrem op te rijden, wat hem misschien een afgang als die van Hülkenberg bij de start bespaarde, maar waardoor hij wel lange tijd gevangen zat achter de Williams’. Geen best optreden.
5

Renault
Met de komst van Ricciardo hebben de Fransen een megaslag geslagen. Desondanks was het een ruw ontwaken uit de zomerstop, zo traag waren de gele bolides. De ene eindigde in de achterkant van een Renault-aangedreven McLaren en de andere werd door het klantenteam op een ronde gezet.
4

Pierre Gasly (9e)
Bleef net steken in Q2, maar deed in de race aan vormbehoud door in de middenmoot mee te blijven rijden en twee puntjes te pakken. Bleef nog net in dezelfde ronde als de leider en dat was wel ongeveer het hoogst haalbare.
7

Brendon Hartley (14e)
Kon Gasly in de kwalificatie goed bijhouden, maar zakte in de race heel ver weg. Reed door een extreem lang uitgestelde stop nog even in de buurt van Gasly, maar kreeg daarna op beduidend nieuwere banden het gat naar de Williams’ niet eens dichtgereden.
5

Toro Rosso
Vanwege de vele rechte stukken had niemand een cent voor de kansen van Toro Rosso gegeven. Des te opmerkelijker was dat de blauwe bolides zich in de kwalificatie en race gewoon in de middenmoot wisten te handhaven. Die Honda-motor is zo slecht nog niet.
8

Romain Grosjean (7e)
Reed zich in de kwalificatie in de kijker met een fraaie vijfde plaats. Reed in de race lange tijd op de zesde plaats rond, totdat hij werd geovercut door Bottas. Moest zich Magnussen in de slotfase van het lijf houden, maar scoorde wel voor de derde keer op rij punten.
8

Kevin Magnussen (8e)
Kon het in Q3 niet bolwerken, maar wist bij de start uit de problemen te blijven. Raakte Grosjean bij de pitstops uit het oog, maar hengelde hem in de slotfase snel binnen. Verstevigde met zijn achtste plaats de achtste plaats in het kampioenschap.
8

Haas
Hoewel de Force India’s het hele weekend net wat te snel waren, was het belangrijkste nieuws dat Renault helemaal nergens was, zodat de Amerikanen de Fransen dankzij een dubbele puntenfinish tot op zes punten zijn genaderd in het kampioenschap.
8

Fernando Alonso (uitgevallen)
Zijn woede-uitbarsting op Hülkenberg sierde hem niet, al was het te begrijpen dat hij niet blij was dat een van zijn laatste Formule 1-races op zo’n domme manier beëindigd werd. Hoogstwaarschijnlijk bespaarde die beuk hem slechts een anoniem optreden in de achterhoede.
7

Stoffel Vandoorne (15e)
Laatste in de trainingen, laatste in de kwalificatie, laatste in de race: heel veel slechter dan dit kan het niet. Slofte in zijn thuisrace eenzaam achter de rest aan. Dat naast Nando ook testrijder Lando Norris in de vrije trainingen meteen sneller was, deed zijn marktwaarde geen goed.
4

McLaren
Waar McLaren dit jaar mee bezig is, is werkelijk waar een raadsel. Niet met het ontwikkelen van de auto in ieder geval. Het team glijdt steeds verder af en België was een nieuw dieptepunt. In de kwalificatie vochten de amberkleurige bolides zelfs met de Williams’ om de rode lantaarn. Hoe moet dat volgend jaar zonder Alonso, vraag je je dan af.
2

Marcus Ericsson (10e)
Het gerucht ging dat hij via een ingewikkelde stoelendans in Italië bij het grofvuil gezet zou worden. De toekomst zal uitwijzen of dat ook gebeurt. Presteerde in België in de kwalificatie en in de race naar behoren, en pakte het laatste puntje.
7

Charles Leclerc (uitgevallen)
Bedankte de veiligheidsmaatregelen na het zien van de bandafdruk op zijn halo en was blij dat hij ongeschonden uit de startcrash was gekomen. Jammer was wel dat hij buiten zijn schuld niet van zijn kansrijke uitgangspositie kon profiteren.
7

Sauber
Het puntje van Ericsson betekende dat het Zwitserse team de achtste plaats in het constructeurskampioenschap nog uit de klauwen van het hongerige Force India heeft gehouden. En dat ondanks dat Leclerc bij de start uit de race werd gebeukt. Of hadden ze het punt juist aan de startcrash te danken?
7

De tussenstand is als volgt:
1. Hamilton 7,9
2. Alonso 7,8
3. Vettel 7,6
4-5. Magnussen, Leclerc 7,5
6. Hülkenberg 7,2
7. Bottas 7,1
8-9. Verstappen, Ocon 7,0
10-11. Ricciardo, Pérez 6,9
12. Gasly 6,8
13-14. Räikkönen, Sainz 6,7
15. Ericsson 6,3
16-17. Grosjean, Stroll 6,1
18. Sirotkin 5,9
19. Vandoorne 5,8
20. Hartley 5,6

En bij de teams:
1. Haas 7,4
2. Ferrari 7,2
3-5. Mercedes, Force India, Sauber 6,9
6. Red Bull 6,7
7. Renault 6,6
8. Toro Rosso 6,2
9. McLaren 5,5
10. Williams 4,5

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *