Rapportcijfers van de Grand Prix van Brazilië

In Brazilië haalde kersverse wereldkampioen Lewis Hamilton alweer zijn tiende seizoenszege binnen, waardoor hij zijn totaal op 82 polepositions en 72 zeges bracht, maar makkelijk ging het zeker niet en aan geluk ontbrak het hem ook niet.

Lewis Hamilton (1e)
Heeft op dit moment het geluk van een kampioen. Bandenproblemen zorgden ervoor dat hij halverwege de race de koppositie aan Verstappen verloor, maar toen was er ineens Ocon. Daarnaast bleef de motor tegen alle verwachtingen in heel, dus boekte hij weer eens een overwinning.
8

Valtteri Bottas (5e)
Rukte bij de start op naar de tweede plek, maar viel daarna langzaam maar zeker ten prooi aan de Red Bulls en Räikkönen. Gooide er daarom nog een tweede bandenwissel tegenaan, zodat hij voor de zevende keer dit seizoen de snelste raceronde neerzette. Meer dan een vijfde plek leverde het niet op.
6

Mercedes
Joepie, de constructeurstitel is binnen en daarmee heeft Mercedes al voor het vijfde seizoen op rij de maximale score behaald, een historisch gezien ongekend lange tijd. Is het einde van het Mercedes-tijdperk nabij? In Brazilië waren de haarscheurtjes in elk geval duidelijk zichtbaar.
6

Sebastian Vettel (6e)
Het was niet zijn weekend, al mocht hij nog van geluk spreken dat hij vanaf de eerste startrij mocht vertrekken nadat hij in de kwalificatie een weegbrug had gesloopt. In de race was vanwege een sensorprobleem een flinke lijdensweg, waardoor hij slechts als zesde finishte.
7

Kimi Räikkönen (3e)
Had, net als Vettel, weinig profijt van zijn bandengok en zat lange tijd gevangen achter Bottas. Reed goede tijden toen hij zijn landgenoot eenmaal voorbij was, maar toen was het al te laat om de koplopers te verontrusten. Hield Ricciardo in de slotfase nog wel netjes achter zich.
7

Ferrari
De snelheid van de rode bolides liet te wensen over, maar omdat Mercedes in de race niet bijster snel was, had Ferrari toch een overwinning kunnen stelen. Merkwaardig gegoochel met banden en een sensorprobleem zorgden ervoor dat de Italianen ook nog door Red Bull geklopt werden.
4

Daniel Ricciardo (4e)
Was enorm snel onderweg in zijn een-na-laatste race voor het team, maar liep vanwege de gridstraf de hele tijd achter de feiten aan. De motor bleef ditmaal heel, maar omdat Räikkönen in de slotfase een te groot obstakel vormde, bleef het podium (opnieuw) buiten bereik.
9

Max Verstappen (2e)
De woede naar Ocon was begrijpelijk, want tot het spraakmakende incident verliep zijn race precies als gepland. Dat hij ondanks een beschadigde auto nog als tweede eindigde na als vijfde te zijn gestart, was zeer bemoedigend te noemen.
9

Red Bull
De tweede en vierde plek aan de finish deden geen recht aan de ongelooflijke racepace van de Red Bulls. Een agressieve achterblijver en een wat agressief blussende Mexicaanse marshall zetten de paarse bolides op achterstand. Pech in het kwadraat dus.
9

Sergio Pérez (10e)
Kwam er het hele weekend nauwelijks aan te pas en finishte na een late stop op behoorlijke achterstand als tiende. Lijkt, ondanks het gescoorde punt, de zevende plaats in het kampioenschap op zijn buik te kunnen schrijven. Moet zelfs nog oppassen dat hij niet de achtste plaats kwijtraakt.
7

Esteban Ocon (14e)
Spreidde een schaamteloos gebrek aan respect tentoon door Verstappen na de race uit te lachen, in plaats dat hij door het stof ging vanwege de hoofdrol die hij (hopelijk ongewild) in de race had gespeeld. Dat de teams niet voor hem in de rij staan, is misschien toch niet zo vreemd.
3

Force India
Het momentum is helemaal weg, want ook in Brazilië slaagden de roze bolides er niet in zich in de top 10 te kwalificeren. In de race scoorde Pérez nog het laatste puntje. Ocon had elfde moeten worden, maar waarom zat het team hem zo op te hitsen om Verstappen voorbij te gaan?
5

Lance Stroll (18e)
Traag in de kwalificatie en zwak in de race. Had niet zijn gebruikelijke superstart en bivakkeerde de hele race in de onderste regionen. Niet voor het eerst gingen zijn banden in de slotfase van de race naar de knoppen, waardoor hij nogmaals moest stoppen en afgetekend laatste werd.
5

Sergey Sirotkin (16e)
Haalde zowaar het tweede deel van de kwalificatie, maar was die goede uitgangspositie bij de start meteen al kwijt. Wist in de slotfase redelijk constante rijden te rijden, maar kon niet voorkomen dat hij na de een-na-laatste plek afzakte. Dankzij Alonso’s tijdstraf werd hij nog zestiende.
6

Williams
Het leek de afgelopen tijd enigszins de goede kant op te gaan met het team dat in 1997 voor het laatst beide kampioenschappen binnenhaalde, maar in Brazilië werd l’équipe de Claire Williams weer met beide benen op de grond gezet.
5

Nico Hülkenberg (uitgevallen)
Kwam er in de kwalificatie nauwelijks aan te pas en zat in de race lange tijd vast achter Sainz, die hem in de eerste ronde bijna van de baan drukte. Liet, toen hij eenmaal vrij baan had, goede rondetijden noteren, totdat de auto er genoeg van had.
7

Carlos Sainz (12e)
Stelde hevig teleur in de kwalificatie door in Q1 te blijven steken, maar compenseerde dat bij de start, waarna hij Hülkenberg tot aan zijn pitstop ophield. Haalde later in de race nog een tweede setje nieuwe banden om de Toro Rosso’s te kloppen. Die missie slaagde voor de helft.
6

Renault
De snelheid was er niet in de kwalificatie en in de race werd het er niet veel beter op, zeker niet na Hülkenbergs uitvalbeurt. Een twaalfde plek was de oogst slechts, terwijl Red Bull opnieuw liet zien waartoe de Renault-motor in staat is. Gelukkig is de vierde plek bij de constructeurs bijna binnen.
5

Pierre Gasly (13e)
Liet opnieuw een prima kwalificatie volgen door een zwakke race. Vooral in de slotfase was hij niet vooruit te branden, waarna hij Hartley nog een hele tijd ophield, om in de laatste ronden te worden terugverwezen naar de dertiende plek, vier plekken lager dan waarvan hij gestart was.
6

Brendon Hartley (11e)
In de kwalificatie was het verschil tussen een roemloze aftocht in Q1 en een optreden in Q3 maar een paar tienden, maar helaas kwam hij net aan de verkeerde kant van de streep te staan. In de race ging het een stuk beter en door een late stop werd hij nog elfde, al bleven punten ver buiten bereik.
7

Toro Rosso
Hoewel men lovend is over de progressie die Honda heeft geboekt, is die progressie niet in de resultaten terug te zien. Slechts 5 punten werden na de zomerstop gepakt en ook in Brazilië kwam daar geen verandering in. De racepace van de blauwe bolides liet opnieuw veel te wensen over.
6

Romain Grosjean (8e)
Liet een degelijke kwalificatie volgen door een goede race, waarin hij naar eigen zeggen ook nog met een beschadigde auto reed. In dat licht bezien was de achtste plaats, niet eens heel ver achter de topteams en ver voor de concurrenten als Renault en Force India, een hele prestatie.
8

Kevin Magnussen (9e)
Liet het in de kwalificatie een beetje liggen, maar herstelde zich in de race, waarin hij een indrukwekkend tempo aan de dag legde. Reed na een late stop het gat naar Grosjean dicht en scoorde voor de tiende keer dit jaar punten.
8

Haas
Een indrukwekkend optreden van de Amerikanen in Brazilië, maar ondanks de dubbele puntenfinish wisten ze slechts 6 punten van hun achterstand van 30 punten op Renault af te knabbelen, waardoor het erop lijkt dat ze genoegen moeten nemen met de vijfde plek in het kampioenschap.
9

Fernando Alonso (17e)
Deed zijn ding in de kwalificatie door Vandoorne opnieuw te kloppen, al reed hij slechts de achttiende tijd. Door de versnellingsbakwissel van Ocon mocht hij als zeventiende starten, waar hij na een verprutste pitstop en een tijdstraf voor het negeren van de blauwe vlaggen ook eindigde.
6

Stoffel Vandoorne (15e)
Kwalificeerde zich, zoals gebruikelijk, als laatste en had in de race ook lange tijd de rode lantaarn in handen. Rukte dankzij goed bandenmanagement in de slotfase van de race nog naar de veertiende plek op, al verloor hij een plaatsje vanwege het eveneens negeren van de blauwe vlaggen.
7

McLaren
De uitslag in de kwalificatie toonde eens te meer aan dat McLaren het zwakste team is geworden, een status die het grootste gedeelte van het seizoen voor Williams was weggelegd. In de race ging het ietsjes beter, al bleef het gerommel in de marge.
4

Marcus Ericsson (uitgevallen)
Kwalificeerde zich knap als zesde, maar kon in de race niet van zijn royale uitgangspositie profiteren. Nadat hij bij de start schade aan zijn auto had opgelopen, viel hij als een baksteen terug en gaf hij er niet lang na een schuiver de brui aan.
7

Charles Leclerc (7e)
Dacht dat het doek al voor hem was gevallen in Q2, maar perste er toen op een steeds natter wordende baan een fantastische tijd uit, waardoor hij als zevende mocht starten. Was in de slotfase zelfs nog even voor Vettel te vinden en eindigde dankzij een fantastisch tempo als best of the rest.
9

Sauber
Met twee zevende plaatsen in twee races heeft Sauber de eindsprint ingezet. In Brazilië waren de wit-rode bolides duidelijk best of the rest en in de huidige vorm is de zevende plek bij de constructeurs nog haalbaar. Met 42 WK-punten is Sauber op weg naar het beste seizoen sinds 2013.
9

De tussenstand is als volgt:
1. Hamilton 8,05
2. Leclerc 7,75
3. Verstappen 7,65
4. Alonso 7,55
5. Vettel 7,30
6. Ricciardo 7,25
7. Hülkenberg 7,20
8-9. Räikkönen, Sainz 6,95
10. Bottas 6,90
11-12. Magnussen, Ocon 6,80
13-14. Pérez, Gasly 6,75
15. Grosjean 6,35
16. Ericsson 6,30
17. Vandoorne 6,10
18. Stroll 5,95
19. Sirotkin 5,90
20. Hartley 5,80

En bij de teams:
1. Red Bull 7,25
2. Sauber 7,15
3. Haas 7,05
4. Mercedes 7,00
5. Ferrari 6,85
6. Force India 7,75
7. Renault 6,65
8. Toro Rosso 6,10
9. McLaren 5,30
10. Williams 4,90

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *