Rapportcijfers van de Grand Prix van Frankrijk

Dankzij een gemakkelijke overwinning heroverde Lewis Hamilton in Frankrijk de koppositie in het kampioenschap van de stuntelende Sebastian Vettel.

Lewis Hamilton (1e)
Behaalde op zaterdag zijn 75e pole en op zondag zijn 65e overwinning, waardoor hij de leiding in het WK binnen een race weer heroverde. Heel veel beter dan dit wordt het niet.
9

Valtteri Bottas (7e)
Bleef bij de start keurig naast Hamilton rijden, waardoor hij Vettel geen kans gaf de Mercedes de loef af te steken. Moest dat bekopen met een lekke band en een flink beschadigde auto, waardoor hij er in het vervolg niet meer aan te pas kwam.
7

Mercedes
Na twee mindere weekends sloegen de kampioenen van de afgelopen jaren weer hard terug. Door de botsing bij de start bleef een dubbelzege uit, al zullen Toto Wolff en de zijnen stiekem wel opgelucht zijn dat Vettel de “verkeerde” Mercedes op de hoorns nam.
9

Sebastian Vettel (5e)
Het was niet de eerste keer dat hij zijn rempunt voor de eerste bocht verkeerd inschatte, waardoor hij zijn eigen race en die van Bottas om zeep hielp. De vijfde plaats aan de finish deed het goede werk in Canada weer teniet.
5

Kimi Räikkönen (3e)
Zou hij onderhand niet eens moe van zichzelf worden dat hij keer op keer zijn kwalificaties verknalt? In de race deed hij het een stuk beter en rukte hij door een goed racetempo en de pech van anderen op naar het onderste treetje van het podium.
7

Ferrari
Na een verrassend goed optreden in Canada stonden de Italianen in Zuid-Frankrijk weer met beide benen op de grond. Deels was het mindere optreden al ingecalculeerd, maar echt een sterke indruk maakte Ferrari niet tot het te laat was.
6

Daniel Ricciardo (4e)
Het zit even tegen. Was het hele weekend de langzamere van de twee Red Bull-rijders, maar leek Verstappen voor de pitstops onder druk te zetten. Nadat de voorvleugel wat onderdelen was verloren, zag de wereld er weer heel anders uit en floepte Räikkönen er nog langs.
7

Max Verstappen (2e)
Stond voor de derde keer in vier races op het podium: ineens loopt het weer als een trein bij hem. Hoewel hij Hamilton niet echt kon bedreigen, verloor hij de Brit nooit helemaal uit het oog. Een knappe prestatie op een circuit waar motorvermogen van cruciaal belang is.
9

Red Bull
De kogel is door de kerk! Red Bull gaat met Honda in zee. Nota bene een week voor de thuisrace van Renault maakte de energiedrankfabrikant het nieuws bekend. En geef ze eens ongelijk, want ook in Frankrijk kwamen de Red Bulls vermogen tekort om zich echt in de strijd vooraan te mengen.
8

Sergio Pérez (uitgevallen)
Kwam er in de kwalificatie niet echt aan te pas. Het hoogtepunt van zijn race was de start, maar nadat hij tot buiten de punten was teruggevallen, kapte de auto er opeens mee. Een weekend om gauw te vergeten.
6

Esteban Ocon (uitgevallen)
Bleef net steken in Q2 en trof bij de start zijn landgenoten op zijn pad: eerst beukte Grosjean hem hardhandig van de baan en daarna reed Gasly al slippend bij hem naar binnen, dus zat zijn race er na drie bochten alweer op.
6

Force India
Kon als enige team halverwege de race al beginnen met inpakken, toen Pérez zijn wagen met een mechanisch mankement in de pits afleverde. Punten waren op dat moment al langzaam uit zicht geraakt. Een verloren weekend.
6

Lance Stroll (uitgevallen)
Probeerde de hele raceafstand op een set banden uit te rijden, maar strandde in het zicht van de haven. Een flinke flat spot was de oorzaak van de klapband die de baan met rotzooi bezaaide. Een goed resultaat had er echter nooit in gezeten.
5

Sergey Sirotkin (15e)
Kreeg een tijdstraf nadat het team hem in de eerste ronde had opgedragen een gat te laten vallen naar Stroll, zodat hij in de pits niet op zijn teammaat hoefde te wachten. Hield zijn banden wel in leven, maar snel was hij allerminst.
6

Williams
Het was aan de gridstraf van Hartley te danken dat de witte bolides niet samen op de laatste startrij stonden. In de race konden ze nog een heel klein beetje met de rest vechten door tijdens de neutralisatie banden te wisselen, maar het gebrek aan snelheid in de slotfase was stuitend.
4

Nico Hülkenberg (9e)
Kwam in de kwalificatie net een tiende tekort en moest dat bekopen met een matige uitgangspositie. Herstelde zich in de race door Pérez, Grosjean en Leclerc te kloppen, zodat hij nog negende werd.
7

Carlos Sainz (8e)
Slalomde handig om de chaos heen en lag in de openingsfase derde. Kon weinig doen om Ricciardo en de Ferrari’s achter zich te houden en nadat zijn MGU-K de geest gaf, floepten Magnussen en Bottas hem ook nog voorbij. De virtuele safetycar aan het eind van de race was zijn enige gelukje.
9

Renault
Twee auto’s in de punten, dat is een solide prestatie. Toch zal het derde fabrieksteam niet de loftrompet afsteken over de achtste en negende plaats voor eigen publiek, zeker niet omdat er in het begin van de race een veel beter resultaat in leek te zitten.
7

Pierre Gasly (uitgevallen)
In de kwalificatie ging het redelijk, al was de veertiende plek ook weer niet heel geweldig. Dook te hard de derde bocht in en werd lelijk verrast door een nogal bruuske stuurbeweging van Ocon, waardoor hij zijn landgenoot niet meer kon ontwijken en de rest van de race kon toekijken.
5

Brendon Hartley (14e)
Kreeg weer eens een motorwissel te verstouwen en reed weer eens de hele race in de achterhoede rond. Kreeg op het eind nog de ongelooflijk trage Williams’ te pakken, maar dat was het dan ook wel.
6

Toro Rosso
Verloor voor het tweede opeenvolgende weekend een auto bij de start en bleef voor het tweede opeenvolgende weekend puntloos. De snelheid was er niet en de betrouwbaarheid was er eigenlijk ook niet.
5

Romain Grosjean (11e)
Weer lukte het hem niet een punt te scoren, ondanks dat hij de snelheid goed te pakken had. Vergooide in de kwalificatie door een domme crash een beter resultaat en maakte in de race een weinig doortastende indruk.
6

Kevin Magnussen (6e)
Klaagde na de kwalificatie over Räikkönen, die hem flink had opgehouden, waardoor hij nog achter Leclerc als negende moest starten. In de race deed hij alles goed. Hield Bottas in de slotfase achter zich en kreeg door Sainz’ motorprobleem zelfs nog de zesde plaats in de schoot geworpen.
9

Haas
Ze waren even weggeweest, maar in Frankrijk stonden de Amerikanen er weer. Het hele weekend waren de zwart-wit-rode bolides snel en dus was Magnussens zesde plaats loon naar werken. De zesde plaats bij de constructeurs lonkt ineens weer.
9

Fernando Alonso (uitgevallen)
Een week na zijn winst in Le Mans ging werkelijk waar alles fout wat maar fout kon gaan. De snelheid was volkomen zoek en de koddige spin bij de herstart in een poging Vettel voor te blijven, maakte het er niet beter op. Reed laatste toen de ophanging het begaf.
5

Stoffel Vandoorne (12e)
In de kwalificatie was het opnieuw niet veel soeps, maar in de race ging het beter. Smaakte het genoegen Alonso nog in te halen. Tot meer dan een twaalfde plek aan de finish was de McLaren niet in staat.
7

McLaren
Elk weekend denken de Britse praatjesmakers het slechtste wel gehad te hebben en dan blijkt het de week erop gewoon nog slechter te kunnen. In de kwalificatie waren de oranje bolides zestiende en achttiende. Hoe diep kun je zinken?
3

Marcus Ericsson (13e)
Als Leclerc er niet zou zijn, zou je denken dat Ericsson een prima race had gereden. Een dertiende plek, voor een Toro Rosso en een Williams geëindigd in een Sauber, daar kun je mee thuiskomen. Nou nee, want Leclerc werd met dezelfde auto tiende.
5

Charles Leclerc (10e)
Zelf vond hij dat hij maar slecht had gereden, maar met een achtste startplaats en een tiende plaats aan de finish oversteeg hij het materiaal wederom. Maakte alleen een foutje toen Hülkenberg hem onder druk zette, maar dat is hem na zijn vierde puntenfinish gauw vergeven.
9

Sauber
Het gaat weer de goede kant op met het Zwitserse team. Voor het eerst in jaren vochten ze weer mee in de subtop. Dat was natuurlijk vooral de verdienste van potentiële topcoureur Leclerc. Het valt te hopen voor Sauber dat de Monegask niet volgend jaar al in de tweede Ferrari zit.
7

De tussenstand is als volgt:
1. Leclerc 8,0
2. Alonso 7,9
3. Vettel 7,8
4. Hamilton 7,5
5-6. Hülkenberg, Magnussen 7,4
7-9. Bottas, Ricciardo, Sainz 7,3
10-11. Pérez, Ocon 6,8
12. Räikkönen 6,6
13. Gasly 6,5
14. Ericsson 6,4
15. Verstappen 6,3
16-17. Stroll, Vandoorne 6,1
18. Sirotkin 5,6
19-20. Hartley, Grosjean 5,3

En bij de teams:
1. Ferrari 7,5
2. Renault 7,4
3-4. Red Bull, Sauber 7,3
5. Haas 7,0
6. Mercedes 6,9
7. Force India 6,5
8. Toro Rosso 6,3
9. McLaren 6,0
10. Williams 4,3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *