Waarom Vettel dit jaar geen wereldkampioen gaat worden

De Grand Prix van Frankrijk was zeker niet saai, maar helaas vonden de gevechten alleen in de middenmoot plaats. Vettel werd door zijn inhaalrace verkozen tot Driver of the Day, een titel waar het halve veld meer recht op had dan hij, want met een totaal onnodige botsing bij de start schoot de viervoudig wereldkampioen zichzelf opnieuw in de voet.

Na in Monaco en Canada sneller te zijn geweest dan Mercedes, moesten de Ferrari’s het op het lange Circuit Paul Ricard tegen de grijze bolides afleggen. De verbeterde motor zal Mercedes een handje geholpen hebben, maar de banden leken de belangrijkste factor te zijn. Net als in Spanje leken de dunnere banden Mercedes enorm in de kaart te spelen, wat betekende dat Vettel aan schadebeperking moest zien te doen. Net als in Spanje faalde hij opzichtig.

Door bij de start op Bottas te klappen, trakteerde hij het publiek op een ware inhaalrace. De vrees dat inhalen op het door een chicane opgeknipte rechte stuk erg moeilijk zou zijn, bleek volkomen ongegrond. Volgens Vettel zelf hielp de stevige tegenwind hem bij het slipstreamen, waarna DRS de rest deed. Zonder al te grote problemen werkte de viervoudig wereldkampioen zich op naar de vijfde plaats. Daarmee hield hij de schade na de desastreus verlopen start nog enigszins beperkt, maar verloor hij toch weer vijftien punten op Hamilton. Dat waren er vijf meer dan nodig.

Rondetabel van de race. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Bottas’ opmars door het veld verliep minder voorspoedig omdat hij door de botsing met Vettel schade aan de vloer had opgelopen. Hoewel de Fin na een late bandenwissel nog wel de snelste raceronde neerzette, kwam hij niet verder dan een zevende plaats, waarmee hij natuurlijk niet tevreden was. Het blijft hem dit jaar maar tegenzitten.

De Red Bulls profiteerden het meest van de chaos in de eerste bocht en leken lange tijd op weg naar een dubbele podiumfinish, totdat Ricciardo een beschadiging aan zijn voorvleugel opliep, waarna hij door Räikkönen werd ingehaald. De Fin revancheerde zich in de race van een zwak optreden op zaterdag. Met zijn racetempo was niks mis, wat des te knapper was omdat hij, net als Vettel, eigenlijk op de verkeerde banden was gestart.

Volgens de analyse van de rondetijden was de rode superzachte band de beste band in de race. De paarse ultrazachte band was bij de meeste coureurs trager, net als de gele zachte band, waar sommige coureurs bijna de hele race op reden. De slijtage op alle drie de compounds was gering, al liep de slijtage op de zachte band na dertig ronden hard op.

Bandenslijtage (in seconden per ronde) afgezet tegen het aantal afgelegde ronden op de ultrazachte band (paars), de superzachte band (rood) en de zachte band (groen).

De uit de hand gelopen slijtage werd Stroll uiteindelijk fataal toen zijn linker voorband het begaf, terwijl Alonso aan het eind van de race zo traag was dat hij kort voor tijd banden wisselde. Door de virtuele safetycar en een kapotte ophanging kon hij amper van zijn nieuwe banden profiteren.

In ieder geval was de superzachte band door de bank genomen de snelste band, gevolgd door de zachte band. Hamilton, Verstappen en Ricciardo lieten de ultrazachte banden dan ook links liggen, maar Räikkönen reed wel het grootste gedeelte van zijn race op de paarse banden, wat hem dus niet geholpen zal hebben. Inderdaad zag hij er op de superzachte banden in de slotfase beter uit.

Volgens de analyse van de rondetijden was de Fin maar een fractie trager dan Hamilton (+0,07), waarmee hij een fractie sneller was dan Verstappen (+0,10). Ricciardo (+0,30) was de nummer vier op snelheid, voor Vettel (+0,42) en Bottas (+0,68). Het was dus niet eens zo dat Vettel in de race heel snel was, mogelijk omdat hij bij zijn inhaalrace veel van zijn motor en banden vergde.

De rest van het veld volgde op grote achterstand. Sainz (+1,43), Magnussen (+1,44) en Hülkenberg (+1,46) ontliepen elkaar bijna niks. Grosjean (+1,67), Leclerc (+1,70) en Pérez (+1,84) vormden de middenmoot, terwijl de staart werd gevormd door Alonso (+2,04), Hartley (+2,18), Stroll (+2,33), Vandoorne (+2,42), Sirotkin (+2,46) en Ericsson (+2,67).

Dat brengt me tot de rangorde van de teams:
1. Mercedes
2. Ferrari +0,1
3. Red Bull +0,1
4. Renault +1,4
5. Haas +1,4
6. Sauber +1,7
7. Force India +1,8
8. McLaren +2,0
9. Toro Rosso +2,2
10. Williams +2,3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *