Rapportcijfers van de Grand Prix van Maleisië

Mercedes was ongewoon traag, Ferrari kende motorproblemen, dus won Verstappen maar in Maleisië. Hoewel Hamilton in het kampioenschap weer uitliep op Vettel, lijkt het kampioenschap er met de race spannender op te worden.

Lewis Hamilton (2e)
Mercedes had het niet in Maleisië, maar toch was hij op zaterdag weer de snelste. Op zondag volgde dan de verwachte terugval, al wist hij Ricciardo en Vettel wel voor te blijven en dat was het belangrijkste.
9

Valtteri Bottas (5e)
Leek als een microscoop de problemen van Mercedes uit te vergroten en kwam er geen moment aan te pas. Fungeerde als proefkonijn voor aerodynamica-updates die averechts bleken te werken en was zowel in de kwalificatie als in de race stuitend traag.
5

Daniel Ricciardo (3e)
Weer een podiumplaats, maar nu stond zijn teammaat voor de verandering op de hoogste trede. Was ook in de kwalificatie de achterste Red Bull en dat brak hem bij de start op toen Bottas hem verschalkte, wat hem kansloos maakte voor de zege.
8

Max Verstappen (1e)
Eindelijk! Eindelijk had de concurrentie eens problemen en hij niet. Het resultaat was een vrij eenvoudige overwinning. Verschalkte Hamilton in de openingsfase alsof het niets was en reed daarna fluitend bij hem vandaan. Dit soort races mag hij vaker hebben.
10

Sebastian Vettel (4e)
Had de snelheid om de race te winnen, maar moest vanwege een motorprobleem in de kwalificatie als laatste starten. Werkte zich in de race gestaag naar voren, maar rookte daarbij zijn tweede set banden in een te hoog tempo op om Ricciardo of zelfs Hamilton te verschalken.
8

Kimi Räikkönen (niet gestart)
Moest door het wegvallen van Vettel zelf de eer hooghouden voor Ferrari, maar liet zich in de kwalificatie verrassend kloppen door Hamilton. Kreeg door een motorstoring in de verkenningsronde geen kans meer om in de race aan eerherstel te doen.
7

Sergio Pérez (6e)
Gaf aan behoorlijk ziek te zijn, maar daar was in de race weinig van te merken. Hield Bottas in de beginfase van de race nog in het vizier en finishte uiteindelijk in het niemandsland tussen de kop- en de staartgroep.
9

Esteban Ocon (10e)
Net als twee weken terug een tiende plaats en weer was hij er niet blij mee. Liep door een lekke band in de beginfase van de race en een botsing met Sainz later in de race een hoop vertraging op. Zo bezien was dat ene WK-punt nog een hele prestatie.
7

Felipe Massa (9e)
Het is een never-ending story. Na de “Fernando is faster than you” en de “Valtteri is faster than you” moest hij ook voor het rijkeluiskind Stroll aan de kant. En dat precies op het moment dat Vandoorne uit de pits kwam. Het resultaat was dat hij niet één maar twee plaatsen verloor…
7

Lance Stroll (8e)
Zag tot zijn verbazing dat Massa bij de pitstops als eerste binnengeroepen werd, waardoor hij zijn plekje aan zijn teammaat verloor. Heroverde het plekje op een wat onbesuisde manier, waarna Vandoorne hem binnendoor verraste. Kwam de McLaren daarna ook niet meer voorbij.
7

Fernando Alonso (11e)
Werd in de kwalificatie opnieuw door zijn teammaat geklopt en kwam bij de start in de verdrukking. Hield Vettel nog wel een tijdje achter zich, maar kwam zelf ook maar weinig mensen voorbij. Had de snelheid gewoon niet.
5

Stoffel Vandoorne (7e)
Snel, foutloos en assertief: Stoffel, je bent een echte topcoureur! Startte knap als zevende en kwam na de eerste bocht als vijfde door. Voorkwam eigenhandig dat zijn slecht getimede stop hem plekken kostte door de twee Williams’ in de eerste bocht te verschalken.
10

Carlos Sainz (uitgevallen)
In de kwalificatie is het vaak treurig gesteld met de Toro Rosso’s en Maleisië was geen uitzondering. In de race ging het tot aan de uitvalbeurt beter, al is het maar de vraag of hij veel hoger dan Alonso zou zijn gefinisht. De botsing met Ocon was overigens wel onnodig.
7

Pierre Gasly (14e)
Een prima debuut voor de vervanger van Kwjat. Deed geen gekke dingen en reed anoniem in de staart van de brede middenmoot mee. Kortom: hij reed ongeveer als Kwjat in zijn betere dagen.
7

Romain Grosjean (13e)
Viste bij de start achter het net en dat was natuurlijk weer de schuld van iedereen behalve hemzelf. Haalde, omdat hij toch niks meer te verliezen had, nog een derde setje banden en wist daardoor nog iets van het verloren gegane terrein terug te winnen.
6

Kevin Magnussen (12e)
Maakte zijn status als agressiefste coureur weer waar door bij de start een heleboel plekken te winnen en vervolgens zijn huid duur te verkopen. Zakte door een slechte racestrategie terug tot buiten de punten.
7

Nico Hülkenberg (16e)
Au, au, au! Wat was dit een slechte race. Zal na zijn achtste plaats heel misschien nog van het podium gedroomd hebben, maar zakte in de race door een bedroevend tempo en een nog bedroevendere strategie terug naar de zestiende plaats, net voor de Saubers.
4

Jolyon Palmer (15e)
Mocht blij zijn dat hij er nog bij was. Kreeg het voor elkaar om in een tijdsbestek van drie bochten twee keer te spinnen, waardoor hij de nodige plaatsen verloor. Reed in een poging het verloren gegane terrein goed te maken bijna nog Verstappen uit de race.
4

Marcus Ericsson (18e)
Kon zijn teammaat het hele weekend niet bijbenen en eindigde afgetekend als laatste, op twee ronden van de winnaar. Was tijdens de pitstops heel even in de middenmoot te vinden. In ieder geval deed Sauber weer een heel klein beetje mee in Maleisië.
6

Pascal Wehrlein (17e)
Voor het eerst sinds de zomer kon Sauber weer een beetje aanhaken bij de rest en meteen liet hij zich weer zien. Hield Grosjean lange tijd achter zich en finishte betrekkelijk kort achter de Renaults. Een goede race, vooral ook voor Sauber.
8

Dit geeft de volgende tussenstand:
1. Hamilton 8,27
2. Alonso 7,93
3. Verstappen 7,80
4. Vettel 7,73
5. Ricciardo 7,60
6. Pérez, Massa, Gasly 7,00
9. Hülkenberg 6,93
10. Bottas 6,87
11. Vandoorne 6,80
12. Ocon, Sainz 6,60
14. Räikkönen 6,53
15. Grosjean 6,47
16. Wehrlein 6,46
17. Magnussen 6,27
18. Ericsson 6,07
19. Stroll 6,00
20. Kwjat 5,87
21. Palmer 5,60

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *