Rapportcijfers van de Grand Prix van Oostenrijk

In Oostenrijk zorgde een complete offday van Mercedes ervoor dat Max Verstappen zijn eerste zege van het seizoen behaalde en Sebastian Vettel de leiding in het kampioenschap heroverde.

Lewis Hamilton (uitgevallen)
Zat zich tijdens de race groen en geel te ergeren aan zijn team en dat leek ten koste te gaan van zijn focus, zodat hij ook nog een plek verloor aan Vettel. Door een technisch defect maakte dat allemaal toch niet meer uit. Wel kwam er een eind aan zijn reeks van 33 opeenvolgende puntenfinishes.
7

Valtteri Bottas (uitgevallen)
De held op zaterdag en de schlemiel op zondag. Presteerde het bij de start om in het korte stukje naar de eerste bocht drie plaatsen te verliezen, hoewel hij er gauw twee terugwon. Koos tot het verdriet van zijn team niet de handigste plek om zijn kapotte auto te parkeren.
7

Mercedes
Na afloop van de race ging het vooral over de strategische misser, die voor het resultaat uiteindelijk niet eens uitmaakte, omdat de grijze bolides door technische mankementen de finish niet haalden. Het was met recht een gitzwarte zondag.
3

Sebastian Vettel (3e)
Kende zeker geen vlekkeloos weekend, maakte met een derde plek weer de 15 punten goed die hij in Frankrijk had verloren. Herstelde zich in de race met moeite van een redelijk onnodige gridstraf en de plekken die hij in de eerste bocht verloor. Hoogtepunt was de inhaalactie op Hamilton.
7

Kimi Räikkönen (2e)
Presteerde het om in de eerste ronde ondanks een megastart nog een plek te verliezen, wat hem achteraf gezien de race kostte. Kwam tegen het eind van de race tot leven en bezorgde Verstappen de nodige zweetdruppeltjes, maar meer dan een tweede plek werd het niet.
8

Ferrari
Na de kwalificatie zag het er beroerd uit door de gridstraf van Vettel en de snelheid van de Mercedes. In de race ging het beter, al profiteerden de rode bolides vooral van het gebrek aan betrouwbaarheid bij de concurrentie. Door het dubbele podium voert Ferrari weer beide kampioenschappen aan.
7

Daniel Ricciardo (uitgevallen)
Het was niet zijn weekend. Kwalificeerde zich slechts als zevende en klaagde volkomen onterecht over de teamtactiek. Lag op zijn verjaardag nog wel even tweede, maar kreeg kort daarna bandenproblemen, zodat hij nogmaals banden moest wisselen. Lag vierde toen zijn uitlaat in de fik vloog.
6

Max Verstappen (1e)
Wist na de kwalificatie dat hij een hoop werk te verzetten had om zijn podiumklasseringen in Canada en Frankrijk te evenaren, maar in de race vielen de puzzelstukjes op de goede plaats. Was assertief bij de start en eenmaal aan de leiding reed hij een slimme race. Dit was Verstappen op zijn best.
10

Red Bull
Na de kwalificatie moesten de Oostenrijkers wel even slikken, want op hun thuiscircuit hadden ze zelfs moeite de Hazen voor te blijven. In de race ging het beter, ondanks dat de paarse bolides moeite hadden met oververhitting van de achterbanden. De zege van Verstappen was een leuke bonus.
7

Sergio Pérez (7e)
De kwalificatie leek nergens op, maar herstelde zich knap in de race. Was een van de weinige coureurs die tijdens de virtuele safetycar geen banden wisselde, maar dat leek hem niet te deren. Kreeg in de slotfase Ocon te pakken, maar moest zijn plaats in de laatste ronde weer afstaan.
7

Esteban Ocon (6e)
Kwalificeerde zich net buiten de top 10 en profiteerde in de race van de vele uitvallers voor hem, waardoor hij stevig in de punten reed. Moest tegen het eind van de race Magnussen laten gaan, die iets nieuwere banden had. Het teamwork met Pérez was vorig jaar nog ondenkbaar geweest.
8

Force India
Hoera, twee auto’s in de punten! Dat was voor het eerst dit seizoen, terwijl het vorig jaar nog de gewoonste zaak van de wereld was. Door de dubbele puntenfinish hijgt Force India McLaren en Haas weer in de nek. Zelfs de vierde plek van Renault is niet eens heel ver weg.
8

Lance Stroll (14e)
De kwalificatie ging helemaal zo slecht nog niet en bij de start maakte hij wat plekjes goed, maar dat was het dan wel. Viel daarna als een baksteen terug. Moest kort voor tijd nog een tweede keer banden wisselen en finishte door het negeren van blauwe vlaggen als laatste.
5

Sergey Sirotkin (13e)
Was een van de weinige coureurs die tijdens de virtuele safetycar niet zijn banden liet wisselen. Rookte zijn tweede bandenset op, waardoor hij nogmaals naar de pits moest komen. Finishte door Strolls tijdstraf zowaar als voorlaatste, maar goed was het allerminst.
5

Williams
In de kwalificatie leken de Britten het lek boven te hebben, maar dat was slechts schijn. In de race konden de witte bolides de rest van het veld niet bijbenen, waardoor ze helemaal achteraan eindigden.
6

Nico Hülkenberg (uitgevallen)
Had door de vele uitvallers achteraf gezien een hoop punten kunnen scoren, maar was helaas voor hem de eerste uitvaller. Zo’n rookwolk hadden we al jaren niet meer gezien. Lag tot dat fatale moment op de negende plaats, een plaatsje hoger dan waarvan hij gestart was.
7

Carlos Sainz (12e)
Liet een goede kwalificatie volgen door een slechte race. Verloor plekken bij de start en rookte zijn tweede set banden in hoog tempo op, waardoor hij nogmaals moest binnenkomen en heel ver terugviel. Kreeg daarna alleen de Williams’ nog te pakken.
6

Renault
Au, wat een pijnlijk weekend was dat! In de kwalificatie was al duidelijk dat Haas de status als best of the rest had overgenomen en in de race ging het van kwaad tot erger. Hülkenbergs geüpgradede motor explodeerde al na elf rondjes en daarna liep Sainz’ tweede stop ook nog volkomen in de soep.
4

Pierre Gasly (11e)
Baalde als een stekker dat hij ondanks alle uitvallers geen punten scoorde en dat kwam omdat Vandoorne bij de start bij hem naar binnen gereden was. Met een kromme auto reed hij nog een tijd in de punten, maar toen waren de banden op en verloor hij de ene na de andere positie.
7

Brendon Hartley (uitgevallen)
Bakte er niet veel van in de kwalificatie, dus kreeg hij weer eens een hele lading nieuwe motoronderdelen. Hield in de race zijn superzachte banden knap in leven en viel uit voordat hij zijn banden had kunnen laten wisselen. Punten hadden er waarschijnlijk niet in gezeten.
6

Toro Rosso
Voor het derde weekend op rij stond het B-team van Red Bull met lege handen. Pech bij de start was daar zeker debet aan, maar in de huidige vorm moet l’équipe de Franz Tost zelfs oppassen voor Sauber. De achtste plaats bij de constructeurs staat nu echt op de tocht.
6

Romain Grosjean (4e)
Eindelijk! Eindelijk is hij van de nul af. Waarom heeft dat negen races moeten duren? Zat er in de kwalificatie al goed bij en voerde bijna de hele race het peloton aan. Eindigde in de race wel ruim een ronde achter iemand die in de kwalificatie maar vijf honderdsten sneller was.
9

Kevin Magnussen (5e)
Kwam wat tekort in de kwalificatie en moest tijdens de virtuele safetycar buiten blijven, maar herstelde zich daar knap van door eerst Sainz en daarna Ocon in te rekenen. Kwam in de slotfase nog gevaarlijk dicht bij Grosjean. Was dolblij met zijn zevende plaats in het rijderskampioenschap.
8

Haas
Na een paar mindere races hebben de Amerikanen weer het niveau van de eerste races te pakken. Hoewel het misschien handiger was om de coureurs tegelijkertijd naar de pits te halen, verliepen de pitstops probleemloos, zodat de eerste dubbele puntenfinish van het seizoen werd behaald.
9

Fernando Alonso (8e)
Molde zijn voorvleugel in de kwalificatie in een poging tijd goed te maken en moest daardoor vanuit de pits starten. Hield zijn banden in leven en kwam in de slotfase van de race als een duveltje uit een doosje opzetten, waardoor hij zowaar vier punten pakte.
8

Stoffel Vandoorne (uitgevallen)
Molde zijn voorvleugel bij de start op Gasly en reed vanaf dat moment voor spek en bonen mee. Had de rode lantaarn stevig in handen toen hij kort voor tijd opgaf. Een race om gauw te vergeten.
4

McLaren
Zo slecht als in Frankrijk ging het nu niet in de kwalificatie, maar in de race reden de oranje bolides enige tijd als laatste en een-na-laatste rond. Gelukkig werden er voor het eerst sinds Spanje weer punten gepakt.
5

Marcus Ericsson (10e)
Moest in de laatste ronde zijn plekje afstaan aan Leclerc, wat eigenlijk niet terecht was. Kwam er in de kwalificatie niet aan te pas, maar baarde in de race opzien door heel lang op zijn eerste bandenset te rijden zonder traag te zijn. Scoorde gelukkig nog een puntje.
7

Charles Leclerc (9e)
Was in de tweede ronde iets te enthousiast en moest dat bekopen met een rit door de zandbak. Ging Alonso gauw weer voorbij, maar in de slotfase waren de rollen omgedraaid. Wisselde daarna nog tweemaal met Ericsson van plaats en scoorde voor de vijfde keer dit seizoen punten.
7

Sauber
Opnieuw een goed weekend voor het Zwitserse team, dat voor het eerst dit seizoen met beide auto’s in de punten reed. De snelheid was er en de strategie werkte eveneens. De achtste plek bij de constructeurs lijkt een reëel doel.
8

De tussenstand is als volgt:
1-2. Alonso, Leclerc 7,9
3. Vettel 7,7
4-5. Hamilton, Magnussen 7,4
6. Hülkenberg 7,3
7. Bottas 7,2
8-9. Ricciardo, Sainz 7,1
10. Ocon 6,9
11-12. Räikkönen, Pérez 6,8
13. Verstappen 6,7
14. Gasly 6,6
15. Ericsson 6,4
16. Stroll 6,0
17. Vandoorne 5,9
18. Grosjean 5,7
19. Sirotkin 5,6
20. Hartley 5,3

En bij de teams:
1. Ferrari 7,4
2. Sauber 7,3
3-4. Red Bull, Haas 7,2
5. Renault 7,0
6. Force India 6,7
7. Mercedes 6,4
8. Toro Rosso 6,2
9. McLaren 5,9
10. Williams 4,4

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *