Rapportcijfers van de Grand Prix van Singapore

Door zijn vierde overwinning in vijf races verstevigde Lewis Hamilton zijn koppositie in het kampioenschap. Doordat Sebastian Vettel niet verder kwam dan een derde plaats achter Max Verstappen, bedraagt het verschil tussen de titelpretendenten nu 40 WK-punten.

Lewis Hamilton (1e)
Zijn kwalificatieronde neigde naar perfectie en in de race waren een paar supersnelle rondjes voor zijn pitstop genoeg om Vettel achter zich te houden, zodat hij de race verdiend won.
10

Valtteri Bottas (4e)
Lijkt net als vorig jaar na de zomerstop enorm weg te zakken. Kwam er in de kwalificatie niet aan te pas en in de race al helemaal niet. Dat hij Hülkenberg in de slotfase maar niet op een ronde kon zetten was tekenend voor zijn buitengewoon matige optreden.
6

Mercedes
Hoewel de Grand Prix van Singapore van tevoren als een lastige wedstrijd werd bestempeld, bleek dat enorm mee te vallen. De grijze bolides lagen strak op de weg en hadden het tempo goed te pakken. Bovendien klopte de strategie, dus won Mercedes net als de afgelopen twee jaren.
9

Sebastian Vettel (3e)
Liet het in de kwalificatie liggen, maar herstelde zich door zich in de openingsronde langs Verstappen te knokken. Verloor die plek weer door een uiterst dubieuze undercut op Hamilton die nooit ging werken, zodat hij met een derde plek genoegen moest nemen.
8

Kimi Räikkönen (5e)
De uitslag van de race werd achteraf gezien al op zaterdag bepaald, dus moest hij na een matige kwalificatie Bottas in de race vooruit duwen. Beter dan een vijfde plek werd het niet.
6

Ferrari
In de kwalificatie werden de hooggespannen verwachtingen totaal niet waargemaakt. In de race leek het wat beter te gaan, totdat Ferrari zichzelf bij de pitstops lelijk in de voet schoot, waardoor Vettel een plek en een hoop tijd verloor.
6

Daniel Ricciardo (6e)
De zesde tijd in de kwalificatie was flink schrikken voor de Singapore-expert. Probeerde nog wat van zijn race te maken door zijn banden extreem lang in leven te houden, maar omdat inhalen onmogelijk was, had hij daar alsnog niks aan.
7

Max Verstappen (2e)
Zijn tweede startplaats met een tegensputterende motor was minstens zo goed als Hamiltons pole. Kon Vettel in de eerste ronde niet achter zich houden, maar won de plek door een goed uitgevoerde overcut weer terug. Was daarna de enige die Hamilton kon volgen.
10

Red Bull
Een bug in de motorsoftware maakte het raceweekend in Singapore er niet makkelijker op voor de energiedrankfabrikant, maar in de race bleven de bolides wonder boven wonder rijden. De knappe tweede plaats van Verstappen was de kers op de taart.
9

Sergio Pérez (16e)
Gooide zijn reputatie te grabbel met een werkelijk waar schandalig optreden. Dat hij uitgerekend teamgenoot Ocon bij de start in de muur drukte was al onhandig, maar wat hij daarna bij Sirotkin flikte had hem op een zwarte vlag moeten komen te staan. Zondagsrijder!
1

Esteban Ocon (uitgevallen)
Werd nota bene door toedoen van zijn teammaat de enige uitvaller van de race en kon na afloop amper een woord uitbrengen. Achteraf gezien was het misschien niet zo verstandig om zijn auto op dat punt er aan de buitenkant naast te zetten, maar we zitten hier om te racen, niet om thee te drinken.
6

Force India
Met twee wagens in de top 10 op zaterdag leken punten een reëel doel, maar in de race ging werkelijk waar alles mis wat maar mis kon gaan. Dat lag voor een belangrijk deel aan de coureurs, maar het team moet ook de hand in eigen boezem steken, omdat ze Pérez te vroeg naar de pits haalden.
6

Lance Stroll (14e)
Was  de langzaamste op zaterdag, maar herstelde zich in de race door uit de problemen te blijven en naar de veertiende plek op te rukken. Daardoor hield hij in ieder geval nog vijf brokkenpiloten c.q. ongeluksvogels achter zich.
7

Sergey Sirotkin (19e)
Vormde een onneembare horde voor Pérez na diens vroege pistop en werd het slachtoffer van een kortsluiting in de hersenpan van de Mexicaan. Viel daarna met zijn beschadigde wagen terug naar de laatste plek, maar niet voordat hij Hartley op een lompe manier klem had gereden.
6

Williams
De kwalificatie was flink schrikken: afgetekend laatste op meer dan een seconde van de rest. In de race ging het wat beter, al kwam dat vooral omdat de concurrentie zichzelf in de voet bleef schieten. Er is nog heel veel werk aan de winkel voor het team dat zes jaar geleden voor het laatst won.
6

Nico Hülkenberg (10e)
Kwalificeerde zich net in de top 10 en dat bleek vanwege het bandennadeel vooral een handicap te zijn. Verloor bij de start terrein en zat in de race lang in het verkeer, dus was het nog heel wat dat hij op dezelfde plek eindigde als waar hij begonnen was.
8

Carlos Sainz (8e)
Profiteerde van de vrije bandenkeus door in de race via de pitstops van anderen op te rukken, zodat hij nog als achtste aan de finish kwam na een weinig enerverende race.
8

Renault
Door het falen van Haas kenden de Fransen een topweekend. De snelheid viel wat tegen, maar de strategie was dik in orde. Waar Sainz dankzij een late pitstop naar de achtste plek oprukte, wist Hülkenberg de trage Grosjean te undercutten, waardoor hij nog een punt pakte.
8

Pierre Gasly (13e)
De kwalificatie viel vies tegen, maar in de race ging het naar omstandigheden best aardig. Wist zijn hyperzachte banden lang in leven te houden, maar had daar weinig aan omdat hij na zijn stop alsnog in het verkeer terecht kwam.
7

Brendon Hartley (17e)
Hoopte van tevoren tegen beter weten in op een chaotische race, maar die kwam er niet, dus eindigde hij waar hij begon. Wisselde als een van de weinige coureurs twee keer van banden, maar had daar niets aan, omdat hij geen barkruk voorbijkwam. Een zwak optreden.
5

Toro Rosso
Traditioneel is Singapore een circuit waar Toro Rosso goed voor de dag komt. Hoe anders ging het dit jaar. De kwalificatie verliep teleurstellend en de de beslissing om beide coureurs vrijwillig op de zwakste band aan de race te laten beginnen ontbeerde elke logica.
4

Romain Grosjean (15e)
Presteerde op zaterdag naar behoren, maar kreeg in de race al heel vroeg enorme bandenproblemen, waardoor hij iedereen ophield. Na zijn stop was hij tot een verblijf in de achterhoede veroordeeld. Tot overmaat van ramp kreeg hij nog een tijdstraf voor het in de weg rijden van de leiders.
6

Kevin Magnussen (18e)
Begreep niet waarom hij in de kwalificatie zo traag was en liep in de race de hele tijd achter de feiten aan. Leek de slotfase als een soort testsessie te beschouwen en reed op nieuwe banden zowaar de snelste raceronde. Een leuk aandenken aan een weekend waarin hij allesbehalve snel was.
4

Haas
De auto was er, de coureurs waren er helaas (wederom) niet. Beide wagens vraten tijdens de race in hoog tempo hun banden op, waardoor de Amerikanen voor de tweede race op rij puntloos bleven.
7

Fernando Alonso (7e)
Alonso stelt in Singapore nooit teleur. De elfde startplaats bleek een prima uitgangspositie voor de race. Door stug op de ultrazachte banden door te blijven rijden, rukte hij op naar de zevende plaats, waar hij ook finishte.
9

Stoffel Vandoorne (12e)
Kwam er in de kwalificatie opnieuw totaal niet aan te pas, maar herstelde zich in de race door de van tevoren uitgestippelde strategie netjes uit te voeren, waardoor hij twaalfde werd.
6

McLaren
Een topchassis heeft McLaren dit jaar absoluut niet, dus kwam de voortijdige uitschakeling in de kwalificatie niet als een verrassing. In de race ging het dankzij de vrije bandenkeus veel beter, zodat er voor het eerst sinds de zomerstop punten werden gepakt.
7

Marcus Ericsson (11e)
Kwalificeerde zich direct achter Leclerc, al was het gat wel te groot. In de race verloor hij zijn teammaat langzaam uit het oog, waardoor Hülkenberg er nog tussen kroop en hij genoegen moest nemen met een klassering buiten de punten.
7

Charles Leclerc (9e)
Scoorde na een paar moeizame races eindelijk weer punten. Kwam bij de start klem te zitten achter Gasly, maar liet daarna zijn spierballen zien door het gat naar Sainz langzaam dicht te rijden. Een negende plaats was zijn beloning.
9

Sauber
Vanwege de verandering van het circuit en de betere weersomstandigheden was het een beetje appels met peren vergelijken, maar het feit dat Sauber zes seconden sneller was dan vorig jaar, zei heel veel. De racestrategie klopte vervolgens als een zwerende vinger.
8

De tussenstand is als volgt:
1. Hamilton 8,20
2. Alonso 7,80
3. Leclerc 7,53
4. Vettel 7,47
5. Verstappen 7,20
6. Hülkenberg 7,13
7. Magnussen 7,07
8. Ocon 7,00
9. Bottas 6,93
10-12. Ricciardo, Sainz, Gasly 6,87
13. Räikkönen 6,80
14. Pérez 6,60
15. Ericsson 6,33
16-17. Stroll, Grosjean 6,27
18. Sirotkin 6,07
19. Vandoorne 5,93
20. Hartley 5,60

En bij de teams:
1-2. Mercedes, Haas 7,20
3. Ferrari 7,07
4. Sauber 6,93
5. Force India 6,87
6. Red Bull 6,80
7. Renault 6,73
8. Toro Rosso 6,13
9. McLaren 5,60
10. Williams 4,73

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *