Roland wint Formule 1-Manager 2017

Formule 1-Manager heeft een duidelijke winnaar opgeleverd: Roland won voor Ewoud en Richard.

Het idee van Formule 1-Manager is om gegeven een budgetrestrictie een winnend Formule 1-team samen te stellen, bestaande uit twee rijders, een chassis en een motor. Hoge klasseringen in de race leverden punten op, terwijl er ook bonussen voor de spectaculairste coureurs waren.

Het winnende team bestond uit Bottas en Kwjat in een Renault-Ferrari en was goed voor 973 punten. Ewoud en Richard, die allebei Hamilton en de Honda-motoren kozen, moesten het met 839 en 823 punten doen. Doordat Ferrari in 2017 juist hoge ogen gooide, ging Roland al vanaf de eerste race aan kop. Gedurende het hele seizoen had hij een vrij stabiele inkomstenbron, op een dipje tegen het eind van het seizoen na, toen Ferrari de betrouwbaarheid niet op orde had, wat duidelijk te zien is in de grafiek.

Gescoorde punten per deelnemer per race.

In totaal konden er 7527 punten gescoord worden voor 835 miljoen virtuele euro’s. Voor een budget van 100 miljoen virtuele euro’s werden dan dus gemiddeld 901 punten worden binnengehaald. Investeringen in het chassis bleken gemiddeld iets lucratiever dan investeringen in een sterke motor of een goede rijder, al waren de verschillen tussen de rijders onderling levensgroot.

De beste koop was opvallend genoeg Stroll, die maar voor 5 miljoen in de markt was gezet en in zijn debuutjaar zowaar een keer op het podium stond. Op grote afstand kwam Vettel als tweede uit de bus, voor het Force India-duo. Ericsson en Magnussen bleken allebei nog iets meer punten voor hun geld op te leveren dan het Mercedes-duo. Hamilton haalde weliswaar de meeste punten binnen (550), maar hij was ook het duurst (55 miljoen), zodat hij met een score van 10 punten per miljoen iets boven het gemiddelde zat.

Behaalde punten per miljoen afgezet tegen de kosten van de rijder.

De coureurs die achteraf gezien te goedkoop waren ingeprijsd,  hadden met elkaar gemeen dat ze de beschikking hadden over een Mercedes- of Ferrari-motor. Renault had zijn zaakjes duidelijk minder voor elkaar, maar het ergst was McLaren eraan toe, dat dankzij de chronisch zwakke Honda-motor amper tot scoren kwam. Vandoorne en Alonso waren dan ook op afstand de slechtste aankopen:

Coureur Motor Score Prijs Punt/€
Lance Stroll Mercedes 113 5 22.60
Sebastian Vettel Ferrari 485 40 12.13
Esteban Ocon Mercedes 174 15 11.60
Sergio Pérez Mercedes 231 20 11.55
Marcus Ericsson Ferrari 55 5 11.00
Kevin Magnussen Ferrari 106 10 10.60
Valtteri Bottas Mercedes 416 40 10.40
Lewis Hamilton Mercedes 550 55 10.00
Felipe Massa Mercedes 145 15 9.67
Romain Grosjean Ferrari 128 15 8.53
Nico Hülkenberg Renault 126 15 8.40
Pascal Wehrlein Ferrari 77 10 7.70
Daniel Ricciardo Renault 282 40 7.05
Kimi Räikkönen Ferrari 246 35 7.03
Carlos Sainz Renault 103 15 6.87
Max Verstappen Renault 251 40 6.28
Jolyon Palmer Renault 30 5 6.00
Daniil Kwjat Renault 59 10 5.90
Fernando Alonso Honda 68 20 3.40
Stoffel Vandoorne Honda 35 15 2.33

Qua tweede rijders had geen van de deelnemers overigens een gelukkige hand: Ewoud had in Palmer nog de minst slechte keus gemaakt. Hij deed dat voordeel overigens weer teniet door voor een Williams-chassis te kiezen, waar de andere twee voor Renault kozen.

Chassis Score Prijs Punt/€
Ferrari 509 40 12.7
Force India 297 25 11.9
Sauber 58 5 11.6
Mercedes 664 65 10.2
Toro Rosso 102 10 10.2
Renault 100 10 10.0
Red Bull 369 40 9.2
Haas 119 15 7.9
Williams 154 25 6.2
McLaren 68 15 4.5

Roland had zijn zege vooral te danken aan zijn keuze voor Ferrari-motoren, al was het verschil met de zwakke Honda-motoren nog niet eens heel groot. Doordat Honda alleen aan het team van McLaren leverde, kregen de Honda-motoren makkelijker bonuspunten voor als alle Honda-aangedreven bolides de finish haalden (maar dat was natuurlijk al ingeprijsd).

Motor Score Prijs Punt/€
Ferrari 398 40 10.0
Mercedes 605 65 9.3
Renault 299 40 7.5
Honda 105 15 7.0

Tot slot: was was het optimale team? Ik kom op Vettel en Stroll in een Ferrari-Honda. Die combinatie zou goed zijn voor 1212 punten. Kan iemand dit nog verbeteren?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *