Rosberg wint op zijn tandvlees en leidt weer

Het was lange tijd gruwelijk saai in Singapore. Zelfs van de gebruikelijke safetycar-chaos was geen sprake. Desondanks werd het tegen het eind nog flink spannend. Rosberg won nipt voor Ricciardo en nam de leiding in het WK over van Luis, die slechts derde werd.

Het was een vreemd raceweekend, de Grand Prix van Singapore van vorig jaar. De Mercedes bakten er het hele weekend niks van en Fattle won de race voor Ricciardo en teamgenoot Räikkönen. Dit jaar had Mercedes het beter voor elkaar, al splitste Ricciardo de grijze bolides ditmaal. Rosberg pakte overtuigend de pole, terwijl Luis toch wel beduidend trager was. Hij was nog wel iets sneller dan Max, die vierde was op een circuit waar hij had gedacht om de pole mee te kunnen doen. Räikkönen was vijfde, voor de verrassend sterke Toro Rosso’s, terwijl Fattle vanwege een probleem als laatste moest starten.

Bij de start gaat het meteen al mis als Max vanwege een probleem met de koppeling weer niet goed van zijn plek komt. Hij wordt direct gepasseerd door oud-teamgenoot Science, die op zijn beurt wordt gepasseerd door Hülkenberg. De Duitser kan geen kant meer op en wordt door de Toro Rosso getorpedeerd, waarna zijn Force India met twee wielen minder achterstevoren op het circuit tot stilstand komt. De safetycar komt meteen de baan op.

In het gedrang hebben nog meer auto’s schade opgelopen. Bottas strompelt over de baan met een lekke band, terwijl Button schade heeft opgelopen aan zijn voorvleugel. Science rijdt met een beschadigd bargeboard rond en kort nadat de race wordt vrijgegeven, krijgt hij van de wedstrijdleiding de zwart-oranje vlag, een teken dat hij zijn auto snel moet laten repareren. Door zijn vroege stop kon hij achteraan bij Bottas en Button aansluiten. Later voegt Ericsson zich bij het groepje. Met zijn vieren zitten ze Ocons Manor op te jagen. Inhalen is een heel ander verhaal en dus worden ze op grote achterstand gereden.

Dat merkt Max wel, die na zijn verprutste start achter Kwjat ligt. De Rus rijdt voor het eerst sinds zijn degradatie naar het B-team van Red Bull een puike race. Hij weet Max netjes achter zich te houden. De Belgische Nederlander krijgt al gauw bandenproblemen, zodat hij de aansluiting met de Toro Rosso verliest en maar nieuwe banden haalt. Het werpt hem flink terug in de stand, want na zijn stop moet hij zich nog langs zijn Formule 3-rivaal werken en daarna is de andere Manor, die van Wehrlein, aan de beurt.

De top 3 in de race is nog dezelfde als in de kwalificatie. Rosberg slaat langzaam een gat naar Ricciardo, die op zijn beurt wegloopt bij Luis. De op de vierde plek rijdende Räikkönen kan dat tempo amper bijbenen. De rest van het veld, aangevoerd door Alonso, doet amper meer mee. De stand blijft ongewijzigd bij de pitstops, maar na de bandenwissels loopt Räikkönen ineens in op Luis. De Fin is naar de rode superzachte band overgeschakeld, terwijl Luis de gele zachte band onder zijn Mercedes heeft laten schroeven. Räikkönen rijdt het gat langzaam dicht en komt tot in de DRS-zone. Als Luis een fout maakt, is hij er dan ook echt voorbij. Ferrari haalt Räikkönen meteen naar de pits. Als Luis een ronde later stopt, is hij alleen nog maar verder achteropgeraakt.

Luis geeft niet op en hij rijdt het gat naar de Ferrari weer langzaam dicht. Op de gele banden is de rode bolide lang zo snel niet. Als Luis het gat bijna weer heeft dichtgereden, haalt Mercedes hem voor de laatste keer naar de pits. Het werkt perfect, want als Räikkönen een ronde later stopt, komt hij weer achter de Mercedes op de baan. Ferrari had zich, niet voor het eerst dit seizoen, tactisch in de luren laten leggen door Mercedes.

Mercedes sneed zichzelf echter ook nogal dom in de vingers door raceleider Rosberg niet op tijd naar de pits te halen. Ricciardo zat binnen vier seconden en pushte na zijn derde en laatste stop als een malle om Rosberg te kloppen. In zijn outlap ging de Australiër zo gigantisch snel dat het maar de vraag was of Rosberg de leiding zou behouden. Mercedes besloot hem daarom maar op zijn oude banden door te laten rijden.

In de eerste ronden na zijn stop kwam Ricciardo met een sneltreinvaart dichter bij aan Rosberg. Na een tijdje stabiliseerde het tot een vaartje van twee en een halve seconde per ronde. Ronden die een eeuwigheid lijken te duren voor Rosberg. Langzaam tikken de ronden af. Twintig seconden worden tien seconden, tien seconden worden vijf… Met nog twee ronden te gaan is het verschil teruggelopen tot drie seconden. In de verte doemt een groep achterblijvers op. Zou Rosberg het kunnen houden? Of ging Ricciardo er alsnog met de overwinning vandoor?

In de laatste ronde is het verschil nog twee seconden. Ricciardo’s superzachte banden hebben hun beste tijd echter wel weer gehad. Rosberg komt op zijn beurt maar niet voorbij Magnussens Renault. In de laatste bochten zit Ricciardo op Rosbergs staart, maar hij komt hem niet meer voorbij. Zodoende wint Rosberg, voor Ricciardo en Luis. Door de strategische onoplettendheid finisht Räikkönen twee seconden naast het podium. Betere zaken deed Ferrari met Fattle, die zich vanaf de laatste plek met een bekeken strategie nog naar de vijfde plek vocht. Op grote afstand finishte Max als zesde. De bijna 19-jarige Red Bull-coureur liep na zijn slechte start natuurlijk constant achter de feiten aan, maar heel hoopgevend was zijn racepace ook weer niet. Na drie setjes superzachte banden over de baan te hebben uitgesmeerd, kon hij in zijn laatste stint op de gele banden nog wat aan eerherstel doen door achtereenvolgens Pérez, Kwjat en de briljant rijdende Alonso op te vegen. Uiteindelijk finishte hij op driekwart minuut van Fattle en dat mag wel als een afgang worden bestempeld. Na Alonso, Pérez en Kwjat pakte Magnussen knap het laatste puntje.

Zodoende eindigde een weinig enerverende Grand Prix van Singapore met een nieuwe WK-leider. Na zijn mindere optredens in juli was hij alweer volledig afgeschreven, maar door zijn hattrick na de zomerstop doet Rosberg weer volledig mee. Over twee weken mag Luis in Maleisië een poging doen de leiding in de tussenstand te heroveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *