Verstappen beëindigt zegereeks Mercedes

Max Verstappen heeft in de tweede race op Silverstone zijn eerste zege van het seizoen behaald. In de zogenaamde 70th Anniversary Grand Prix wist hij het Mercedes-duo Lewis Hamilton en Valtteri Bottas vanaf de vierde startplaats te kloppen.

Het onderwerp van gesprek in het begin van de tweede Britse Grand Prix was de straf die het team van Racing Point had gekregen voor het illegaal gebruiken van de remleidingen van Mercedes. Het team zelf was woedend, terwijl de concurrentie de straf nog niet hoog genoeg vond.

In alle consternatie mocht Nico Hülkenberg voor het tweede weekend op rij een roze bolide besturen, nadat Chicko opnieuw niet door de coronatest was gekomen. De Duitser verraste door in de kwalificatie de derde tijd te klokken, waarmee hij alleen het Mercedes-duo voor hoefde te laten gaan.

Max moest genoegen nemen met de vierde startplaats. Vanwege de hoge bandenslijtage had hij als enige coureur vooraan besloten om op de harde banden aan de race te beginnen. Bij de start lijkt het hem niet te deren, want nog voordat hij naar zijn tweede versnelling heeft opgeschakeld, is hij al langs Hülkenberg.

In de openingsfase lopen de Mercedes, met polesitter Bottas nog steeds trots aan kop, langzaam weg bij Max, totdat hun mediums afbouwen en Max het gat dichtrijdt. Vanuit de pitmuur krijgt hij opdracht om het rustig aan te doen, maar daar heeft hij geen boodschap aan. Hij blijft de zwarte bolides opjagen, totdat ze allebei hun banden laten wisselen, waardoor hij aan kop gaat.

Eenmaal aan kop voert Max zijn tempo op. Bottas rijdt op nieuwe banden nog even een paar snelle ronden, maar al snel is het mooiste van zijn harde banden af, waardoor hij alleen maar tijd op de Red Bull met startnummer 33 verliest.

Halverwege de race komt Max eindelijk binnen voor nieuwe banden. Zijn stop is matig, waardoor hij precies achter Bottas, maar ruim voor Luis, de baan op komt. Hij heeft de Fin binnen een paar bochten te grazen genomen. Echt veel snelheid kan hij daarna niet meer uit zijn mediums peuren, dus duikt hij even later samen met Bottas de pits in voor een nieuw setje harde banden.

Dat brengt de leiding in handen van Luis, wiens banden onder de blaren zitten. De zesvoudig wereldkampioen blijft echter stoïcijns doorrijden. Zou hij de race zonder verdere bandenwissels proberen uit te rijden? Lange tijd blijft het gat naar Max rond de 10 seconden slingeren, maar als Max even aanzet, vliegen de seconden van Luis‘ voorsprong af en wordt hij nogmaals naar de pits gehaald.

Op een nieuw setje banden gaat Luis in de slotfase nog vol in de aanval. Daarbij moet hij eerst nog wel zien af te rekenen met een voortreffelijk rijdende Leclerc, die maar één keer zijn banden heeft gewisseld en daardoor derde ligt. Op versleten banden heeft hij weinig tegen de Mercedes met startnummer 44 in te brengen.

Luis gaat vervolgens op jacht naar Bottas. De Fin verliest Max in de slotfase uit het oog en ziet in de slotfase ook zijn teammaat nog voorbij glippen, waar hij op zijn zachtst gezegd niet blij mee was. Het is too little too late en Max‘ zege komt daardoor niet meer in gevaar. Met 10 seconden voorsprong wint hij zijn eerste race van het seizoen.

Luis wordt tweede, voor Bottas, terwijl Leclerc zijn Ferrari als vierde over de streep bracht. Achter hem wist Albon in de tweede Red Bull de Racing Points nog te kloppen. Na bijna de hele race in het verkeer te hebben gezeten, kwam de Britse Thai in de slotfase tot leven. Een paar ronden voor het einde kreeg hij Stroll te pakken. Hülkenberg was door een merkwaardige derde stop al geklopt, maar finishte desondanks nog als zevende.

Achter hem was het een drukte van jewelste. Ocon trok met hangen en wurgen een achtste plaats over de streep na een tegenvallende kwalificatie en een gridstraf. Norris moest genoegen nemen met een negende plaats in een weekend waarin McLaren niet bijster snel was. Kwjat pakte het laatste punt.

Teamgenoot Gasly smaakte wederom het genoegen om Fattle te kloppen. De Duitser ging in de eerste bocht op een koddige manier achterstevoren en klaagde daarna over de gevolgde strategie. Desondanks wist hij Science, die halverwege de race nog even op de vierde plek rondreed, voor te blijven.

Grootste verliezer van de race was evenwel Ricciardo, die een knappe vijfde startplaats omzette in een veertiende plek aan de finish na een knullige spin en drie bandenwissels. De als laatste gestarte Rijkunnen wisselde maar een keer van banden en wist nog beslag te leggen op de vijftiende plaats, voor Grosjean en teamgenoot Giovinazzi. De Williams’ van Russle en Latifi kwamen dankzij onnavolgbare strategieën weer als laatste aan de finish, terwijl Magnussen kort voor tijd opgaf na een waardeloos gereden race.

Door zijn zege rukte Max op naar de tweede plaats in het kampioenschap, op 30 punten van Luis. Volgende week staat de Grand Prix van Spanje op het programma, wat naar verwachting eveneens een heet raceweekendje belooft te worden. De titelstrijd ligt ineens weer helemaal open!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *