Verstappen profiteert van blunder Leclerc

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Frankrijk gewonnen. Op Paul Ricard profiteerde hij optimaal van een uitglijder van Charles Leclerc, die in leidende positie van de baan schoot. Tweede werd Lewis Hamilton, voor teamgenoot George Russell en Sergio Pérez in de andere Red Bull.

Vanwege de geplofte motor in Oostenrijk en de daarop volgende motorwissel weet Science dat hij in Frankrijk achteraan moet starten. In de beslissende kwalificatiesessie is hij zijn team van dienst door teamgenoot Leclerc een lekkere slipstream te geven, waardoor de Monegask op Circuit Paul Ricard overtuigend de pole pakt. Max is tweede op drie tienden, gevolgd door teamgenoot Pérez. Op gepaste afstand komen de Mercedes van Luis en Russle, met tussen hen in Norris.

Een dag later verzilvert Leclerc zijn pole probleemloos, terwijl Luis Pérez verschalkt. In de verder vrij tamme openingsronde beukt Ocon Tsoenoda in de chicane achterstevoren. De Japanner kan met grote achterstand zijn weg vervolgen, terwijl de Fransman gauw een tijdstraf aan de broek krijgt.

De koplopers rijden aanvankelijk hard bij Luis vandaan. Al na een paar ronden voert Max de druk op bij Leclerc, die prompt een foutje maakt in de chicane. Op het daaropvolgende rechte stuk komt Max akelig dichtbij, maar het blijkt net niet genoeg. In het vervolg zit Max rondenlang aan de staart van de Ferrari, die zich heel langzaam onder de druk vandaan rijdt.

Na zestien ronden vindt Red Bull het welletjes en haalt het Max als eerste in de kopgroep naar de pits. Hij komt pal achter Norris als zevende terug op de baan en zit vervolgens nog een halve ronde klem achter de McLaren. Leclerc pusht als een malle, dus laat Ferrari hem nog een ronde langer doorrijden. Die beslissing heeft desastreuze gevolgen als Leclerc in een snelle bocht ineens de macht over het stuur verliest en tegen de muur tot stilstand komt.

Tijdens de neutralisatie laat iedereen die dat nog niet had gedaan ook nieuwe banden omleggen. Luis heeft een matige stop, net als Pérez, die Russle maar net voorblijft. Nog minder vergaat het Science, die zich alweer naar de middenmoot had opgewerkt. De Spanjaard wordt op pad gestuurd op het moment dat Albon zijn monteurs komt bezoeken en krijgt eveneens een tijdstraf.

Door de pitstops aan kop ligt Max weer vooraan. Bij de herstart loopt hij meteen weer bij Luis vandaan. Achter hen is Science snel onderweg. Op de snellere mediums knokt de enig overgebleven Ferrari zich in een mum van tijd langs de subtoppers, waarna hij op jacht gaat naar de twee Red Bulls en de twee Mercedes vooraan.

Russle krijgt hij halverwege de race te pakken als de Brit aan het eind van het lange rechte stuk lucht gaat verdedigen en daardoor traag door de chicane gaat. Op het daaropvolgende rechte stuk duikt Science naast de Mercedes op, om hem buitenom in Signes in te halen. Even later gaat hij Pérez na een bochtenlang duel voorbij, waarna Pérez meteen Russle op zijn dak krijgt.

De Brit gooit zijn bolide er in de chicane met gevaar voor eigen leven naast, waarna Pérez zijn Red Bull noodgedwongen de uitloopstrook opstuurt om een aanrijding te voorkomen. Pérez duikt daardoor zelfs naast Science op, maar neemt gas terug om een straf te voorkomen, tot ongenoegen van een opgefokte Russle.

Erg lang kan Science niet van zijn inhaalactie genieten, want een ronde later wordt hij voor de tweede keer naar de pits geroepen omdat Ferrari er niet zeker van is dat de banden het wel zullen houden. Tijdens de pitstop zit Science tevens zijn tijdstraf uit, waardoor hij de race pas als negende hervat.

In de slotfase rolt Science in een mum van tijd de hele subtop op. Zijn inhaalrace wordt vlak voor tijd onderbroken als Joe zijn Alfa op de uitloopstrook parkeert en de virtuele safetycar uitrukt. Russle is bij de les als de race eindelijk hervat wordt en gaat alsnog langs Pérez.

Max krijgt er weinig van mee en wint vrij eenvoudig. Luis wordt op zo’n tien tellen achterstand tweede, terwijl Russle zich in de slotfase het licht uit de ogen moet rijden om Pérez voor te blijven. Driver of the Day Science sluit de rampdag voor Ferrari af met de vijfde plek en een punt voor de snelste raceronde na wederom een strategische miskleun.

Best of the rest is Alonso, die in de slotfase bij Norris wegloopt en vrij eenzaam als zesde finisht. Achter hen finishen hun teamgenoten Ocon en Ricciardo. Het laatste punt is een prooi voor Stroll, die teamgenoot Fattle net voor weet te blijven. Twaalfde wordt Gasly, die zich halverwege de race bij een inhaalactie op Albon vergaloppeerde, maar toch voor de Britse Thai eindigt. Bottas wordt na nog een tweede stop in de slotfase veertiende. Vlak voor tijd gaat hij nog langs Mick, die na een mislukte strategie en een beuk van Joe als laatste eindigt.

Joe wordt ondanks zijn uitvallen nog als zestiende geklasseerd. Naast hem zagen nog vier coureurs de finishvlag niet. Magnussen en Latifi kwamen elkaar in de tweede bocht tegen en konden niet veel later opgeven. Tsoenoda moest vanwege schade aan zijn bolide eveneens opgeven. De enige coureur die volledig door eigen toedoen de strijd moest staken, was Leclerc. Door zijn miskleun en de overwinning van Max is het gat in het kampioenschap gegroeid naar een kolossale 63 punten, wat betekent dat Max in ieder geval zomerkampioen is. Volgende week wordt in Hongarije de laatste race voor de zomerstop verreden. Kan Ferrari daar terugslaan, of verzinnen ze daar weer een nieuwe manier om hun eigen glazen in te gooien?

2 gedachten aan “Verstappen profiteert van blunder Leclerc”

  1. Volgende race pakt Ferrari wel een 1-2 gok ik, dus voor het constructeurskampioenschap wordt het vooralsnog spannender dan voor de coureurs. Ik hoop op een mooie race in Spa!

    1. Daar ben ik niet zo zeker van. Ik zie ze wel een manier vinden om de boel grondig te verknallen, ofwel door strategie, ofwel door betrouwbaarheid. Zoveel dubbelzeges heeft Ferrari dit jaar nog niet behaald. Toch denk ik dat het een mooie race gaat worden aankomende zondag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *