Verstappen verliest, maar wint ook

Charles Leclerc heeft een levendige Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven. Max Verstappen kwam voor eigen publiek op de Red Bull Ring niet verder dan de tweede plaats, terwijl Carlos Sainz en Sergio Pérez de finishvlag niet zagen. Lewis Hamilton werd voor de derde keer op rij derde.

Met een geruststellende voorsprong van 34 punten op teamgenoot Pérez begint Max aan zijn thuisrace op de Red Bull Ring, een voorsprong die hij vooral aan de onbetrouwbaarheid en de dwaze strategieën van Ferrari had te danken. De kwalificatiesnelheid is het hele jaar al het zwakke punt van de Red Bull, dus is Max blij verrast dat hij de Ferrari’s op het circuit van zijn werkgever met een miniem verschil weet af te troeven.

Leclerc is tweede, voor Science. Pérez klokt met de nodige moeite de vierde tijd en is ontstemd als de wedstrijdleiding hem na de kwalificatie zijn snelste tijd in de tweede kwalificatiesessie afpakt vanwege het overschrijden van de baanlimieten. De Mexicaan verliest daardoor met terugwerkende kracht het recht om aan de laatste kwalificatiesessie mee te doen en mag pas als dertiende aan de sprintrace beginnen.

In de sprintrace trekt Max aanvankelijk weg bij het Ferrari-duo, dat vooral oog voor elkaar lijkt te hebben. Hoewel Leclerc in de slotfase wat dichterbij komt, is het niet genoeg om hem te verontrusten, dus mag hij weer 8 WK-punten bijschrijven. Science wordt op enige achterstand derde. Pérez weet zich in de sprintrace naar de vijfde plek terug te knokken, waardoor alleen Russle nog tussen hem en de andere drie titelpretendenten in staat voor de hoofdrace.

Als de lichten op zondagmiddag doven, spuit Max er wederom vandoor. Hij trekt meteen een gat naar Leclerc, terwijl Russle naast Science opduikt. De Spanjaard gaat in de eerste bocht over de uitloopstrook en ligt aanvankelijk een neuslengte achter de Mercedes. In de klim naar bocht 3 blaast hij hem finaal voorbij, waarna Russle zelfs moet oppassen voor Pérez. Net als een jaar terug vindt de Mexicaan in bocht 4 zijn Waterloo als hij de Mercedes daar probeert in te halen en prompt achterstevoren wordt gebeukt.

Russle beschadigt bij de botsing zijn voorvleugel en ziet de drie koplopers in het vervolg gauw aan de horizon verdwijnen. Tevens krijgt hij volkomen terecht een tijdstraf voor het akkefietje, die hij uitzit als hij vroeg in de race zijn voorvleugel laat vervangen. Door de reparatiestop vindt hij zich in de staart van de middenmoot terug.

De rit door de grindbak en de reparatiestop hebben Pérez op zijn beurt bijna een volle ronde gekost. Eenmaal terug op de baan zit er totaal geen vaart meer in de Red Bull. Al gauw komen Max en Leclerc voorbijzeilen en niet veel later houdt Pérez het voor gezien.

Anders dan in de sprintrace kan de Leclerc de Red Bull met startnummer 1 flink bedreigen. Zonder moeite rijdt hij naar de staart van Max toe en keer op keer doet hij van grote afstand een inhaalpoging. Aanvankelijk kan Max nog counteren, maar in de twaalfde ronde is het dan echt raak en is Leclerc erlangs. Max duikt een ronde later de pits in om de mediums, die onder zijn Red Bull veel sneller dan verwacht sleten, voor een set harde banden in te wisselen.

Max hervat de race als achtste, maar wint onder andere door de pitstops in de subtop weer wat plekjes terug. Wel moet hij zich nog langs de subliem rondrijdende Mick en zijn grote vriend Luis zien te knokken. Daarna loopt hij langzaam maar zeker in op de Ferrari’s, die op een derde van de raceafstand hun banden laten verwisselen. Ze komen weer achter Max de baan op, maar ze rijden het gat naar de Red Bull op hun nieuwere banden gauw dicht.

Leclerc gaat Max zonder moeite voor de tweede keer in de middag voorbij. Wanneer Science zich opmaakt om Max van de tweede plek te verdrijven, haalt Red Bull de Nederlander halverwege de race voor de tweede keer de pits in voor een nieuwe set harde banden. Max hervat de race als derde.

Pas wanneer de Ferrari’s tegen het eind van de race voor de tweede keer hun banden laten verwisselen, komt de leiding weer even in handen van Max. Leclerc gaat hem al gauw voor de derde keer voorbij. Als Sainz zich even later opmaakt om de Nederlander voor de eerste keer in te halen, geeft prompt zijn krachtbron de geest. De vlammen slaan uit de Ferrari als de Spanjaard zijn bolide op de uitloopstrook aan het eind van de grindbak heeft stilgezet. Terwijl de bolide geblust wordt, rukt de virtuele safetycar uit.

Leclerc en Verstappen grijpen de neutralisatie aan om nogmaals nieuwe banden te halen. In de sprint naar de finish kan Max Leclerc voor het eerst in de middag bijbenen, ook omdat het gas bij de Ferrari blijft hangen. Heel langzaam knabbelt Max iets van zijn achterstand van een kleine vier seconden af. Het blijkt niet genoeg, dus wint Leclerc voor het eerst sinds april weer een race.

Max houdt de schade beperkt met een tweede plaats en het bonuspunt voor de snelste raceronde. Hij loopt zelfs uit op zijn naaste belager. Was dat voor de race nog teammaat Pérez, na de race is dat Leclerc, die door zijn zege op 38 punten van Max komt.

Science heeft op zijn beurt Russle weer in zijn nek hijgen in het kampioenschap na een dure uitvalbeurt. De Brit komt na een inhaalrace als vierde over de streep, niet eens heel ver achter Luis, die wederom naar het podium mag na een degelijk, doch niet heel sprankelend optreden. In ieder geval haalde Mercedes het maximale resultaat in een weekend dat nog slecht was begonnen nadat beide coureurs hun bolides in de kwalificatie in de muur hadden gesmeten.

Best of the rest wordt Ocon, terwijl Mick met een zesde plek wederom een flinke schep punten pakt. Teamgenoot Magnussen maakt het feest voor Haas compleet met een achtste plaats tussen de McLarens van Norris en Ricciardo in. Tiende wordt Alonso, die vanwege een elektrische storing niet aan de sprintrace deel had kunnen nemen en achteraan moest starten voor de hoofdrace. Daarin moest hij tijdens de virtuele safetycarfase vanwege trillingen een extra stop maken, waarna hij de vanuit de pits gestarte Bottas pas in de allerlaatste ronde het laatste punt wist te ontfutselen.

Twaalfde wordt Albon, terwijl Stroll niet verder komt dan een dertiende plaats, nadat hij nog een tijdlang op de vijfde plek had rondgetoerd. Een week na zijn klapper in Engeland komt Joe als veertiende over de streep, voor Gasly, die ijverig tijdstraffen had verzameld. Wel eindigt hij voor Fattle, die hij halverwege de race op een lompe manier in de beruchte bocht 4 achterstevoren had gebeukt. De Duitser wordt door het overschrijden van baanlimieten nog achter Tsoenoda in de tweede Alpha Tauri als zeventiende en laatste geklasseerd. Drie coureurs zagen de finish namelijk niet. Naast Pérez en Science had Latifi tegen het eind van de race met stille trom het strijdtoneel verlaten.

Over twee weken begint de tweede seizoenshelft in Frankrijk. Herpakt Red Bull zich na de offday voor eigen publiek, of gaat Ferrari op Paul Ricard wederom als de brandweer? Of moet diezelfde brandweer opnieuw uitrukken om een rode bolide te blussen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *