Sainz scoort zijn eerste zege in spektakelstuk op Silverstone

Carlos Sainz heeft op Silverstone zijn eerste Grand Prix-zege geboekt. In Engeland was hij te sterk voor Sergio Pérez en publiekslieveling Lewis Hamilton. Charles Leclerc viel door een onnavolgbare bandenstrategie terug tot buiten het podium, terwijl Max Verstappen in een beschadigde bolide als zevende over de streep kwam.

Dolblij is Science als hij in de regenachtige kwalificatie op Silverstone zijn eerste pole uit zijn carrière behaalt. Oud-teamgenoot Max kwalificeert zich naast hem op de eerste rij. De tweede startrij is een kopie van de eerste met Leclerc voor Pérez, terwijl de publiekslievelingen Luis en Norris de derde startrij delen.

Een dag later gaat de race op een droge baan en onder een bewolkte hemel van start. Bij het doven van de lichten komt Max, die als enige coureur vooraan op de zachte banden is gestart, veel beter weg dan polesitter Science, waardoor hij ruim als koploper de eerste bocht induikt. Achter hen gaat het helemaal mis als Gasly gesandwicht wordt tussen Joe en Russle. De Mercedes gaat dwars en torpedeert de Alfa, die al rollend de grindbak in verdwijnt. Tot overmaat van ramp stuitert het hevig verfomfaaide voertuig ook nog over de bandenstapel heen. Meteen wordt de race afgebroken.

Pas na lange tijd kan de Formule 1-wereld opgelucht ademhalen als blijkt dat Joe het avontuur zonder kleerscheuren heeft doorstaan. Tijdens de onderbreking worden her en der auto’s opgelapt. Naast Joe en Russle heeft ook Albon de eerste bocht niet overleefd. Na een tik van Fattle waren Ocon en Tsoenoda tegen zijn spinnende Williams aangereden. Waar de Japanner alleen zijn voorvleugel hoeft laten te vervangen, moet bij de Fransman de hele rechtervoorwielophanging gerepareerd worden.

Bijna een uur na de eerste start gaat de race voor de tweede keer van start, in dezelfde volgorde als de eerste start, wat betekent dat Science wederom als eerste vertrekt. Bij de start probeert Max, die tijdens de onderbreking naar de mediums was gewisseld, hem wederom de loef af te steken. Ditmaal rijdt Science hem klem, waardoor Max in de eerste bocht moet liften en bijna ten prooi valt aan Pérez.

De Mexicaan krijgt de schrik van zijn leven als Leclerc zijn bolide er in de vierde bocht langs gooit. De actie kost Pérez een deel van zijn voorvleugel, waardoor hij de drie koplopers al gauw aan de horizon ziet verdwijnen. Al na twee ronden haalt Red Bull hem voor de neus van de hongerige Norris en Luis vandaan voor nieuwe banden en een nieuwe voorvleugel.

Luis gaat meteen ook voorbij Norris en gaat op jacht naar de koplopers. In de kopgroep laat Max Science aanvankelijk uitrazen, om daarna de druk geleidelijk op te voeren. Prompt schiet de Spanjaard in Becketts van de baan, waardoor het voor Max een koud kunstje is om hem in te halen.

De euforie is van korte duur, want twee ronden later vliegt Max op hetzelfde punt als Science van de baan. Science neemt meteen de leiding over, terwijl Max meteen rechtsaf de pitstraat induikt omdat hij vermoedt dat hij een lekke band heeft. Hij hervat de race als zesde, maar als blijkt dat zijn Red Bull op nieuwe banden nog steeds als een dweil op de weg ligt, beseft hij dat hij een levensgroot probleem heeft. Een brokstuk blijkt de aerodynamica van de bolide verstoord te hebben en dus racet de Nederlander ineens nog maar voor de laatste WK-punten.

Door het wegvallen van Max liggen de Ferrari’s aan kop. Ondanks een kleine beschadiging aan de voorvleugel oogt Leclerc sneller dan koploper Science. In de achtergrond komt Luis langzaam opzetten. Nerveus geworden van de snelheid van de Mercedes besluit Ferrari Science voor de neus van Leclerc weg te halen. De Spanjaard hervat de race op een set harde banden als derde.

In zijn eentje blijkt Leclerc niet bepaald harder te kunnen en als hij zijn voorsprong op Luis er bijna helemaal doorheen heeft gejaagd, haalt Ferrari ook hem naar de pits voor een set harde banden. Hij hervat de race weer achter Science als derde. De koppositie is dan voor het eerst dit seizoen in handen van Luis, die op zijn oude mediums minstens zo hard gaat als Science, die Leclerc steeds duidelijker begint op te houden. Prompt krijgt de Spanjaard het bevel om Leclerc erlangs te laten.

Luis duikt niet veel later de pits in. Door een matige stop komt hij vrij ruim achter de Ferrari’s weer de baan op. Wel rijdt hij het gat naar Science, die Leclerc langzaam aan de horizon ziet verdwijnen, langzaam dicht.

In de middenmoot moet Max zich ondertussen het licht uit de ogen rijden om Ocon voor te blijven. Zijn Red Bull is er na een overstap op de harde banden en met een aanpassing aan de voorvleugel niet bepaald sneller op geworden. Wanneer Ocon een aanval waagt, geeft Max zijn achtste plaats zonder al te veel strijd op.

Niet veel later krijgt hij de plek terug als de Alpine ineens de geest geeft. De bolide komt op het voormalige rechte stuk van start/finish tot stilstand, waarna de race meteen geneutraliseerd wordt. Waar Leclerc de pitstraat voorbijrijdt, duiken Science en Luis achter hem gelijk de pits in voor een set zachte banden. Vervolgens is het spitsuur in de pitstraat. Alleen Fattle en Magnussen laten in navolging van Leclerc de kans schieten om zonder grote tijdsverliezen hun banden te verwisselen.

Bij de herstart wordt Leclerc, zoals verwacht, vrijwel meteen met huid en haar opgevroten door Science. Achter hen ontfutselt Pérez, die zich knap naar de vierde plek had teruggevochten, Luis de derde plek. Hij gaat gelijk op jacht naar Leclerc, maar wanneer hij de Monegask aan het eind van Hangar Straight probeert in te halen, gaat Luis de twee handig voorbij. Pérez pakt de tweede plek gelijk weer terug, waarna Luis ook Leclerc weer voorbij ziet komen. Hij moet zelfs oppassen voor Alonso, die Norris bij de neutralisatie voorbij was gegaan omdat de Brit een ronde te laat zijn banden had laten verwisselen.

Luis gaat de verbeten vechtende Leclerc in Luffield buitenom voorbij, om in Copse zelf buitenom te worden teruggepakt. Pas op Hangar Straight rekent Luis definitief met de Ferrari af. De strijd is daarmee wel gestreden. Science boekt zijn eerste overwinning, voor Pérez en Luis. Leclerc houdt Alonso en Norris nog net achter zich en wordt vierde. Max moet in de slotfase zelfs nog alle zeilen bijzetten om Mick voor te blijven. De posities blijven ongewijzigd, wat betekent dat Max toch nog 6 punten pakt en de zoon van de eerste WK-punten uit zijn carrière scoort. De laatste punten gaan naar Fattle en Magnussen.

Buiten de punten eindigen de als laatste gestarte Stroll en de als tiende gestarte Latifi. Ricciardo komt na een raadselachtig zwak optreden pas als dertiende over de finish. Hij finisht alleen voor Tsoenoda, die zijn team lekker van dienst was door vroeg in de race uitgerekend tegen teamgenoot Gasly aan te spinnen, waardoor de Fransman later in de race moest opgeven.

Door zijn overwinning meldt Science zich helemaal in de strijd om de tweede plaats. Het gat naar teamgenoot Leclerc is nog maar 11 punten. Omgekeerd ziet Leclerc zijn achterstand op Pérez naar 9 punten groeien. Ondanks de 6 punten die hij goedmaakte op Max, werd hij door de tactische misser van zijn team de grote verliezer van het weekend.

Over een week gaat het kampioenschap verder in Oostenrijk, op de Red Bull Ring. Kan Max daar revanche nemen voor zijn pechrace, of zit Leclerc hem dan een voet dwars? Of pakt Science meteen zijn tweede overwinning?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *