Max Verstappen heeft in Mexico zijn veertiende seizoenszege behaald, waarmee hij het record van dertien zeges in een seizoen van Michael Schumacher in 2004 en Sebastian Vettel in 2013 heeft verbroken. Net als vorig jaar werden Lewis Hamilton en Sergio Pérez tweede en derde.
Voor het raceweekend in Mexico wordt eindelijk duidelijk welke straf Red Bull krijgt voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021. Het team moet 7 miljoen dollar aftikken (een kostenpost die dan weer niet binnen het budgetplafond valt) en krijgt voor volgend seizoen 10 procent minder tijd te besteden in de windtunnel; als constructeurskampioen zou de Oostenrijkse renstal sowieso al de minste ontwikkelingstijd van alle teams krijgen.
Op het hooggelegen Autódromo Hermanos Rodríguez gaan de paarse bolides aanvankelijk niet bepaald als een speer. In de kwalificatie gaat het beter en pakt Max enigszins verrassend zijn eerste pole op het circuit waar hij al drie keer op had gewonnen; in 2019 was hij weliswaar de snelste, maar werd hij drie plaatsen teruggezet omdat hij de gele vlaggen had genegeerd.
Op drie tienden achterstand zijn de Mercedes van een zwaar gefrustreerde Russle, die dacht dat hij zonder fouten op pole had gestaan, en Luis tweede en derde. Pérez komt voor eigen publiek niet verder dan de vierde plaats. Ferrari is ondertussen helemaal nergens. Science is met hangen en wurgen vijfde, terwijl Leclerc Bottas zelfs nog voor moet laten en slechts als zevende van start mag.
Een dag later verschijnen de twee Red Bulls en de twee Ferrari’s op de zachte banden aan de start. De Mercedes beginnen daarentegen op de slijtvastere mediums. Bij de start zijn ze daardoor ontegenzeggelijk in het nadeel, maar doordat ze in de lange aanloop naar de eerste bocht in de slipstream van Max mee kunnen liften, duikt Russle voor de eerste bocht naast de Red Bull op. Max remt gewoon wat later en gaat als onbetwiste koploper de eerste bocht in. Russle ziet daarentegen Luis in de tweede bocht langszij komen. In de daaropvolgende bocht komt hij op de curbstone en verliest hij dusdanig veel tractie dat Pérez naast hem opduikt. De Mexicaan remt eveneens later en neemt, tot grote vreugde van het publiek, de derde plaats over.
Aanvankelijk gebeurt er heel weinig. De top 4 rijdt hard weg bij de twee Ferrari’s, die op hun beurt wegrijden bij de rest van het veld, aangevoerd door Alonso. In de kopgroep schommelen de onderlinge afstanden lange tijd rond de twee seconden. Naarmate de banden slijten moet Pérez langzaam terrein prijsgeven, dus duikt hij in de 23e ronde als eerste coureur vooraan de pits in voor een nieuwe set mediums. Zijn stop is traag omdat zijn linker achterband er niet meteen af wil en eenmaal terug op de baan moet hij eerst nog met de Ferrari’s af zien te rekenen. Max duikt even later de pits in voor een set mediums. Zijn stop is twee keer zo snel als die van zijn teammaat en hij blijft de Ferrari’s dan ook gewoon voor.
Luis duikt even later de pits in en laat de harde banden omleggen en even later doet Russle hetzelfde, waarna de top 4 weer in dezelfde volgorde als voor de pitstops over het ruim 4 kilometer lange circuit circuleert. Op de harde banden kunnen de Mercedes echter geen vuist maken en dus is de spanning vooraan ver te zoeken. Max verdwijnt langzaam maar zeker aan de horizon, op weg naar alweer zijn veertiende zege van het seizoen, terwijl Luis, net als vorig jaar, Pérez van zich af moet zien te houden.
Meer gebeurt er in de middenmoot, waar Ricciardo zijn enige bandenwissel van de middag heel laat uitstelt om in de slotfase op de zachte banden te kunnen aanvallen. Het plannetje werkt, want op de rode banden is hij niet te houden. Zijn eerste slachtoffer is Tsoenoda. Hij krijgt de Japanner op het lange rechte stuk niet te pakken, dus probeert hij het nogal onbeholpen in een van die veel te krappe bochten. Zoals verwacht eindigt het in tranen. Tsoenoda wordt over het linker voorwiel van de McLaren gelanceerd en ligt er vrijwel meteen uit. Ricciardo ontvangt op zijn beurt een tijdstraf van 10 seconden.
Het mag de pret niet drukken voor de lachende Australiër, die daarna gauw langs teamgenoot Norris en Bottas gaat en alweer negende ligt. Vervolgens zijn de Alpines aan de beurt. De blauw-roze bolide van Alonso loopt op zijn laatste benen, waardoor de Spanjaard Ocon en Ricciardo op het rechte stuk voorbij ziet zeilen. Ricciardo gaat kort daarna ook langs Ocon en rijdt meteen keihard bij de Fransman vandaan.
Kort voor het einde geeft Alonso’s motor definitief de geest en rukt de virtuele safetycar nog even uit. Wanneer de race weer wordt hervat, loopt Ricciardo dusdanig hard bij Ocon vandaan dat hij ondanks zijn tijdstraf gewoon zevende wordt. Max krijgt er weinig van mee. De banden houden het en dus haalt hij ogenschijnlijk moeiteloos zijn veertiende seizoenszege binnen. Daarmee verbreekt hij het record van meeste zeges in een seizoen van dertien, dat hij een week met Michael Schumacher en Sebastian Vettel had gedeeld.
Op vijftien tellen achterstand komt Luis als tweede over de streep. Pérez mag voor eigen publiek naar het podium, terwijl Russle vlak voor tijd nog een nieuw setje banden laat omleggen om het bonuspunt voor de snelste raceronde te pakken. Science wordt vijfde op bijna een minuut achterstand. Leclerc volgt op nog tien tellen.
Ricciardo wordt zevende voor Ocon, in de enig overgebleven Alpine, en teamgenoot Norris, die niet heel erg gelukkig met de gevolgde strategie zal zijn geweest. Het laatste punt gaat naar Bottas, die na zijn zesde startplaats ongetwijfeld op meer had gerekend, maar na een slechte start en een gebrek aan scherpte in de duels niet op een beter resultaat aanspraak kon maken. In ieder geval was het voor de Fin zijn eerste puntje sinds juni.
Net buiten de punten finisht Gasly in de enig overgebleven AlphaTauri, dat daardoor in het constructeurskampioenschap nog steeds achter Haas op de negende plaats blijft staan. Albon wordt twaalfde, voor Joe en de raadselachtig trage Aston Martins van Fattle en Stroll. Mick eindigt net voor teamgenoot Magnussen als zestiende in een hopeloos weekend voor Haas, terwijl de stuitend trage Latifi afgetekend laatste is op twee ronden achterstand.
Over twee weken gaat het Formule 1-circus verder in Brazilië. Scherpt Max zijn record daar nog wat verder aan, of steekt Mercedes daar eindelijk een stokje voor?