Hoelang
Hoelang bestaat de Formule 1 nog? De situatie is kritiek en iedere dag worden er weer tegenstrijdige berichten de wereld in geholpen. Ik zit er niet mee. De laatste jaren zijn er zoveel akkefietjes geweest, dat het imago van de formule 1 al niet al te best was. Hoe arrogant kan de FIA zijn dat zij denken de grote autoproducenten wel effe naar hun pijpen te laten dansen? Als er een breuk komt, dan heeft de FIA dat volledig aan zichzelf te danken. De arrogante zakkenvullers.
Gelukkig werd er ook nog geracet en dat was een veel positiever verhaal. Komt de spanning in het kampioenschap terug? Wie weet, want de overmacht van de Red Bulls was enorm. Waar Brawn dit jaar in elke race goed meedeed, kon het team nu geen vuist maken. In de kwalificatie liet Vettel, in het vervolg aan te duiden als Fattle, er geen misverstand over bestaan wie de beste was: met een zware wagen eiste hij de pole position op. Barrichello hield het gezichtsverlies voor Brawn nog beperkt met een tweede plaats voor Webber. De koploper in het kampioenschap kwam voor eigen publiek niet verder dan een zesde plaats. Dat deed zeer, maar het was niks vergeleken de negentiende startplaats van Lewis Hamilton, in het vervolg aan te duiden als Luis. McLaren is ondertussen zo’n beetje het slechtste team op de grid…
Race
In de race moesten de Britten maar proberen naar voren te komen. Zowel Barrichello als Button kwamen goed weg vanaf de vuile kant van de baan. “Barri” behoudt zonder moeite zijn tweede plaats, Button wordt echter lelijk geblokt door de als vierde gestarte Jarno Trulli en werd buitenom gepasseerd door drie man. Daar sta je dan met je goeie gedrag…
Opmerkelijk was de vierde positie van Kazuki Nakajima, die een prima kwalificatie reed en ook in de race met de besten mee kon komen. Vooraan reed Fattle keihard weg van Barrichello. Per ronde werd het verschil ongeveer een seconde groter tussen de nummer één en twee; anno 2009 een ongehoord verschil.
Nee, de echte gevechten werden in de verre achterhoede geleverd. Luis probeerde vanaf achteraf door het veld heen te klieven, maar zijn snode plannetjes mislukten opzichtig. Dat kwam aan de ene kant door Nick Hidefeld, die zijn voorvleugel had beschadigd en vreselijk traag was. Alonso drong aan, maar toen Hidefeld zich breed maakte en de Spanjaard naar buiten dwong, glipte Fisichella er brutaal langs. De Italiaan gaf vervolgens zijn Force India de sporen en liep keihard weg bij de beschadigde BMW.
Luis, die met weinig benzine was gestart, moest in de openingsfase veel tijd goedmaken om zijn strategie te doen slagen. Toen hij achter Alonso aansloot was het mooiste van de race wel voorbij. Hij maakte geen reclame voor Mercedes, want iedereen reed op het rechte stuk bij hem vandaan. Wat hij ook deed, nergens kon hij een inhaalpoging doen. Toen Alonso nog een foutje maakte en Luis het gras op dwong, glipte ook nog Kubica erlangs. De Pool had juist bijzonder veel benzine aan boord en moest flink zijn best doen om zijn teamgenootje bij te houden. Ook nu kwam Luis er niet langs. De strategie had weer eens niet gewerkt. Achteraf makkelijk praten, maar als je achteraan start, kun je je wagen beter helemaal voltanken om eventueel naar voren te kunnen komen.
Vooraan spelen de pitstops een cruciale rol. Waarom zou je die dingen willen afschaffen? Nakajima komt al na vijftien ronden binnen. Problemen met het linker voorwiel zorgen voor een vrij lange stop. Na de eerste serie pitstops zal de Japanner nooit meer vooraan meestrijden. De makkers achter hem stoppen allemaal later en blijven voor hem. Opmerkelijk is hoe goed de strategie van Ferrari rendeert. Felipe Massa blijft lang rondrijden en wint ontzettend veel posities.
In de strijd om het podium passeert Mowk Webbah Barrichello eenvoudig via de pitstops. In het vervolg van de wedstrijd blijft hij steeds op zo’n twintig seconden van zijn teamgenootje rijden. Barrichello ziet ondertussen ook de tweede Red Bull aan de horizon verdwijnen.
Halverwege de race komen ook de 1-stoppers binnen. Opmerkelijk genoeg komt Kovalainen, in het vervolg aangeduid als Co Valainen, die op de een of andere manier ver was teruggevallen na de start, weer voor zijn teamgenootje op de baan. Hij staat zijn positie echter al gauw af aan zijn teamgenoot, want die moet nog een keertje naar binnen. Vervolgens knalt Bourdais bij hem naar binnen. Tijdens een van die vervelende commercial-breaks gebeurt het. Er komt rook van de wielen en de Torro Rosso rijdt met een gehavend aangezicht door het gras. Beide wagens kunnen nog naar de pits, maar niet lang daarna geven ze er de brui aan. Het zouden de enige uitvallers van de race zijn, wat niet zo gek is met huidige motorreglement: de motoren moeten lang meegaan en ze mogen niet teveel toeren draaien. Geen wonder dat er nooit een kapot gaat. En dat David Coulthard met pensioen is scheelt ook weer een paar uitvallers per race.
Ondanks dat rijdt Fisichella op een fantastische tiende plaats. Net als in Monaco rijdt hij een superrace en komt hij maar twee seconden tekort voor een puntje. In de laatste ronden zit hij Räikkönen (!) en Glock flink op te jagen.
Datzelfde doet Button bij Massa (4) en Rosberg (5). Op de zachte banden rijdt hij opeens wel hard. Vreemd dat hij niet eerder op de zachte banden mocht rijden. Nee, strategisch maakte Brawn geen beste beurt. Toch mocht Button nog tevreden zijn dat hij in een slechte race toch punten pakte. De Engelse fans zien het met lede ogen aan. Wat nou langste dag? Het weer hield niet over en de “helden” komen er maar bekaaid vanaf: Button zesde en Luis… ZESTIENDE. Nee, het leven van een wereldkampioen gaat niet over rozen. Dat bewijst Alonso wel. Hij eindigt als veertiende, zelfs nog twee plaatsen achter zijn teamgenoot.
Nee, Fattle zit in een hele andere situatie. In een race die veel verliezers kende, won hij toch maar mooi. In Turkije was Brawn sterker, nu was Red Bull veel sterker. Het enorme klasseverschil kan nog een leuke seizoensontknoping opleveren, mocht het zo doorgaan. Opmerkelijk is wel dat de andere teams zich amper in dit gevecht kunnen mengen. Brawn en Red Bull zijn nog steeds de te kloppen teams. Vreemd is het wel. Wat hebben Ferrari, McLaren, BMW en Renault de afgelopen winter dan zo gruwelijk verkeerd gedaan? Een opmerkelijk wereldje, de Formule 1, waar de winnaars van vroeger de verliezers van nu zijn. In dat licht zou het zo weer kunnen omslaan. Het zijn onzekere tijden.