2018: een seizoen vol vreemde wendingen

Halverwege het seizoen heeft Lewis Hamilton een redelijk comfortabele voorsprong van 24 punten op naaste rivaal Sebastian Vettel, die twee races eerder nog aan de leiding ging. Het was tekenend voor het seizoen dat vol zat met vreemde wendingen en waarin de gedoodverfde winnaars vaak in het stof beten. Hoe had de stand er in een ideale wereld uitgezien?

Met 213 en 189 punten gaan Hamilton en Vettel ruim aan kop in het kampioenschap. Nummer 3 Räikkönen moet het doen met 146 punten, terwijl Mr. Wingman Bottas niet meer dan 132 punten heeft en maar net voor de Red Bull-coureurs staat. De onderstaande grafiek geeft weer hoe de koplopers geleidelijk aan bij de rest zijn weggelopen:

Puntenverloop top 6 in de eerste seizoenshelft.

Toch is dat niet het hele verhaal. Op internet circuleerde enige tijd geleden een artikel over hoe hoog Verstappen had kunnen staan als hij in het begin van het seizoen niet zo veel fouten had gemaakt. Verrassend hoog zo bleek, maar dat kwam ook omdat de pech en onkunde van de concurrentie niet was meegeteld. Niemand kende een perfect seizoen en iedereen liet, al dan niet door eigen schuld, dure punten liggen. Vooral het uitrukken van de safetycar gooide menig race volledig op zijn kop. Hieronder per race een overzicht waar iedereen had moeten finishen als ze 1) in de race geen fouten hadden gemaakt, 2) niet waren uitgevallen en 3) geen pech met de safetycar hadden gehad. De hieruit afgeleide stand geeft een beter beeld van het potentieel van de coureurs.

Australië
Hamilton domineert de kwalificatie en rijdt in de openingsfase weg bij de Ferrari’s van Räikkönen en Vettel, maar verliest de race door een ongelukkig getimede virtuele safetycar. Vettel profiteert en wint, terwijl hij eigenlijk derde had moeten worden. Verstappen komt bij de start achter Magnussen klem te zitten en spint knullig van de baan. Zonder die fout was hij vierde geworden voor Ricciardo. Bottas elimineerde zichzelf in de kwalificatie en mocht niet klagen over zijn achtste plaats.
Winnaar: Vettel
Wie had moeten winnen: Hamilton

Bahrein
In de slotfase van de race wist Vettel met succes de aanval van Bottas af te slaan, zodat hij de race verdiend won. Het grote vraagteken was wat Räikkönen had gedaan als alle wielen bij zijn laatste stop waren gewisseld. Nieuwe banden waren in de slotfase ongeveer anderhalve seconde per ronde waard, dus lijkt het aannemelijk dat hij beide Mercedes in de slotfase voorbij zou zijn gereden. Om dezelfde reden had Vettel de race waarschijnlijk ook gewonnen als hij nog een tweede stop had gemaakt. De Red Bulls vielen vroeg in de race uit. Op basis van de eerste ronden lijkt het aannemelijk dat ze in ieder geval voor Hamilton waren gefinisht.
Winnaar: Vettel
Wie had moeten winnen: Vettel

China
Een virtuele safetycar zette de race volledig op zijn kop. Koplopers Bottas en Vettel waren de pitstraat al voorbijgereden toen de race werd geneutraliseerd. Achter hen doken alleen de Red Bulls de pits in, waarna Ricciardo zich een weg naar voren baande en de race won. Zonder de virtuele safetycar had Bottas waarschijnlijk gewonnen, voor Vettel, Verstappen, Hamilton, Ricciardo en Räikkönen.
Winnaar: Ricciardo
Wie had moeten winnen: Bottas

Azerbeidzjan
Het verhaal van de race waren de Red Bulls die elkaar van de baan reden, iets wat Red Bull op honderd verschillende manieren had kunnen voorkomen. Door de crash rukte de safetycar uit, wat gunstig was voor Bottas, die als enige zijn banden nog niet had gewisseld. Zonder de safetycar had Vettel de race gewonnen en was Bottas net voor of net achter Hamilton geëindigd. Laten we zeggen dat hij tweede was geworden. Ricciardo had vierde moeten worden, voor Verstappen en de trage Räikkönen.
Winnaar: Hamilton
Wie had moeten winnen: Vettel

Spanje
In Spanje domineert Hamilton. Vettel rijdt in het begin op de tweede plek, maar valt door een extra pitstop nog tot achter Verstappen terug. Daardoor zou hij ook nog achter teamgenoot Räikkönen, die tot zijn uitvallen vlak voor Verstappen reed, als vijfde zijn geëindigd.
Winnaar: Hamilton
Wie had moeten winnen: Hamilton

Monaco
In Monaco was inhalen vrijwel onmogelijk, dus veranderde er weinig in de stand. Ricciardo won ondanks een motorprobleem, terwijl Verstappen vanaf de laatste plek nog negende werd.
Winnaar: Ricciardo
Wie had moeten winnen: Ricciardo

Canada
Vettel wint zonder problemen. Hamilton heeft een heel wat minder weekend. Hij ligt vierde als hij door een probleem eerder dan gepland binnen moet komen, waardoor hij zijn plek aan Ricciardo verliest.
Winnaar: Vettel
Wie had moeten winnen: Vettel

Frankrijk
Bij de start beukt Vettel Bottas achterstevoren. Ze kunnen nog verder, maar komen niet verder dan een vijfde (Vettel) en zevende (Bottas) plaats. Zonder de botsing waren ze hoogstwaarschijnlijk tweede (Bottas) en derde (Vettel) geworden.
Winnaar: Hamilton
Wie had moeten winnen: Hamilton

Oostenrijk
In de maand juli keert het onvoorspelbare van de Formule 1 weer terug. Mercedes domineert in de kwalificatie, maar na een vroege uitvalbeurt van Bottas en de onbegrijpelijke beslissing om Hamilton tijdens de virtuele safetycar niet naar de pits te halen, komt Verstappen ineens bovendrijven. Hij wint de race uiteindelijk knap voor de Ferrari’s van Räikkönen en Vettel, maar zonder het uitvallen van de Mercedes was een derde plek (en een zesde voor Ricciardo) het hoogst haalbare geweest.
Winnaar: Verstappen
Wie had moeten winnen: Hamilton

Groot-Brittannië
Hamilton heeft een erbarmelijke start en wordt in de tweede bocht achterstevoren gebeukt door Räikkönen. Het is moeilijk in te schatten waar Hamilton was geëindigd zonder die botsing. Waarschijnlijk was hij dan achter Vettel tweede geworden. Räikkönen was zonder het oponthoud bij de start en de tijdstraf vierde geworden, terwijl Verstappen Ricciardo, die op een andere strategie was gezet, waarschijnlijk wel had kunnen voorblijven.
Winnaar: Vettel
Wie had moeten winnen: Vettel (niet helemaal zeker)

Duitsland
Bijna slaat hij zijn stuur doormidden als hij vijftien ronden voor het einde in leidende positie zijn wagen tegen de muur tot stilstand zet. Vanaf de vangrail moet Vettel toezien hoe de als veertiende gestarte Hamilton er nog met de winst vandoor gaat. Onverdiend was de zege niet te noemen, maar eigenlijk had Vettel natuurlijk moeten winnen. Ricciardo’s inhaalrace had hem niet verder dan een zesde plaats gebracht als hij niet was uitgevallen.
Winnaar: Hamilton
Wie had moeten winnen: Vettel

Hongarije
In de natte omstandigheden in de kwalificatie zijn de Mercedes niet te houden. Hamilton weet de race vervolgens eenvoudig te winnen, terwijl Bottas lange tijd de Ferrari’s ophoudt. Pas in de slotfase glipt Vettel erlangs, waarna Bottas zijn voorvleugel beschadigt op de Ferrari en ook Räikkönen en Ricciardo ziet passeren. Dat laatste was zeker niet nodig geweest. Verstappen viel vroeg in de race uit en zou onder normale omstandigheden waarschijnlijk als vijfde zijn geëindigd.
Winnaar: Hamilton
Wie had moeten winnen: Hamilton

Daarmee komt de tussenstand er in de ideale wereld heel anders uit te zien:
1. Vettel 229 (+40)
2. Hamilton 223 (+10)
3. Bottas 186 (+54)
4. Räikkönen 148 (+2)
5. Verstappen 133 (+28)
6. Ricciardo 127 (+9)

In de ideale wereld gaat iedereen er dus op vooruit, maar zijn de individuele verschillen enorm. Waar Hamilton netto tien punten wint, wint Vettel er 40, waardoor hij in de ideale wereld zelfs aan de leiding gaat. Dat lijkt inderdaad meer in lijn te zijn met de krachtsverhoudingen. De Ferrari lijkt dit seizoen de iets betere auto, hoewel de vorm van race tot race verschilt.

De grootste pechvogel is Bottas, die comfortabel op de derde plek in het kampioenschap had moeten staan. Hij is maar liefst 54 punten (meer dan twee zeges) kwijtgeraakt. Dit in schril contrast met landgenoot Räikkönen, die ondanks twee uitvalbeurten maar twee punten extra had moeten hebben.

De Red Bulls blijken nog niet eens heel veel punten te hebben laten liggen. De vele uitvalbeurten lijken te worden gecompenseerd door miskleunen van de topteams. In de ideale wereld zou Verstappen zes puntjes meer dan Ricciardo gehad hebben.

Puntenverloop top 6 in de eerste seizoenshelft in een ideale wereld.

Te zien is hoe goed de Red Bull-coureurs aan Räikkönen gewaagd zijn, dat Bottas tot en met Canada bijna gelijke tred hield met Hamilton en dat Vettel bijna het hele seizoen een kleine voorsprong op Hamilton zou hebben.

Wat betekent dit voor de tweede seizoenshelft? Maakt Vettel te veel fouten om kampioen te worden? Of is de Ferrari echt zo goed dat Hamilton deze herfst lijdzaam moet toezien hoe de rode bolides aan de horizon verdwijnen? Kan Bottas zich nog herstellen van zijn ongelukkige eerste seizoenshelft, of zakt hij net als vorig jaar steeds verder weg? Over twee weken zal het langzaam duidelijk worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *