Formule 1-Manager: de tussenstand

Had je nou Hamilton of Vettel in je team moeten hebben? Was het Mercedes-chassis zijn geld waard of was Sauber een betere keus? En was de Honda-motor niet ongemerkt een goede aankoop? Hieronder de voorlopige conclusies gebaseerd op de eerste seizoenshelft.

Ook dit jaar had ik weer een spelletje Formule 1-Manager uitgeschreven, waar uiteindelijk drie liefhebbers (Jarno, Richard en Ewoud) aan meededen. Ook kreeg ik nog het verzoek om zelf (als een soort aap) mee te doen als referentie. Een dilemma! Zou ik het slecht doen, dan leek het alsof ik geen verstand van de Formule 1 had, maar zou ik het goed doen, dan had ik de coureurs en de teams verkeerd ingeprijsd. Dat laatste is dan ook gebeurd.

Wie waren in het spel de verrassingen van het seizoen? Wie had je beslist in je team moeten hebben? De meeste punten haalde Hamilton binnen (315), maar met 50 euro was hij ook het duurst (de bedragen zijn eigenlijk in miljoenen). Met 6,3 punt per euro presteerde hij iets boven het gemiddelde van 6,18 punt per euro.

Punten per (miljoen) euro uitgezet tegen de kosten voor alle rijders.

De beste koop was Leclerc, die tot de goedkoopste coureurs behoorde. Met 71 punten voor 5 euro scoorde hij dus 14,2 punt per euro. Goede tweede was Magnussen met 11,5 punt per euro. Aan de onderkant staan de Williams- en Force India-coureurs. De puntloze Sirotkin presteert het slechtst met maar 26 punten voor 10 euro. Nauwelijks beter doen Pérez (71 punten voor 25 euro) en Vandoorne (29 punten voor 10 euro) het. Vooral laatstgenoemde stelt teleur. Teamgenoot Alonso, die in de kwalificatie altijd sneller was, heeft namelijk al 119 punten verzameld.

Punten per (miljoen) euro uitgezet tegen de kosten voor alle chassis.

De Formule 1 was dit jaar redelijk voorspelbaar, dus waren de chassis redelijk veilige investeringen. De meeste chassis presteerden ongeveer naar verwachting. Er waren twee uitzonderingen: Haas deed het met 91 punten voor 5 euro extreem goed, terwijl Williams met maar 18 punten voor 10 euro een flinke miskoop was. Van de topteams waren Ferrari (317 punten voor 40 euro) en Red Bull (230 punten voor 30 euro) nog de beste aankopen, terwijl McLaren (67 punten voor 15 euro) en vooral Force India (81 punten voor 25 euro) tegenvielen.

Punten per (miljoen) euro uitgezet tegen de kosten voor de vier motorleveranciers.

Hoewel de Mercedes-motor met 289 punten de meeste punten opleverde, leverde zowel de Ferrari- als de Renault-motor meer punten per euro op. Met 8,48 punt per euro was de Renault-motor zelfs de beste aankoop. Honda, dat alleen aan Toro Rosso motoren leverde, won als enige motorfabrikant geen race en bleef daardoor staan op 48 punten (4,8 punt per euro), waarmee het de slechtste aankoop was.

Hoe deden de deelnemers het? Hieronder een overzicht:

Jarno
Stroll (39)
Vandoorne (29)
Mercedes (328)
Honda (48)
Totaal: 444 punten (90% van referentiescore)

Het leeuwendeel van Jarno’s punten wordt binnengehaald door het Mercedes-chassis. Stroll en Vandoorne hebben het nog niet waargemaakt dit seizoen en Honda heeft ondanks een aantal aansprekende resultaten van Toro Rosso nog niet echt veel punten gepakt, vooral ook vanwege de slechte betrouwbaarheid van de Toro Rosso’s. Met 444 punten zit Jarno onder de referentiescore van 495 punten.

Richard
Vandoorne (29)
Ericsson (32)
McLaren (67)
Mercedes (289)
Totaal: 417 punten (84% van referentiescore)

Ook Richard heeft het grootste gedeelte van zijn budget aan een Mercedes-onderdeel uitgegeven, in dit geval de motor. Jammer genoeg voor hem zijn zijn andere investeringen niet echt een succes gebleken. Ericsson doet het redelijk, maar Vandoorne valt, net als McLaren overigens, behoorlijk tegen. De overstap naar Renault heeft het Britse team bar weinig gebracht. Met 417 punten zit ook Richard onder de referentiescore.

Ewoud
Ocon (88)
Gasly (82)
Force India (81)
Renault (212)
Totaal: 463 punten (94% van referentiescore)

Met zijn keuze voor Ocon en Force India heeft Ewoud gegokt op weer een seizoen als vorig jaar voor het Indiase team. Dat is er niet van gekomen. Vorig jaar hadden de roze bolides na elf races 101 punten bij elkaar gereden, dit jaar slechts 59 punten na twaalf races. Daar staat tegenover dat Gasly en Renault-motoren wel goede aankopen zijn gebleken, zodat Ewoud met 463 punten in de buurt van de referentiescore zit.

Jesper
Vettel (285)
Grosjean (56)
Toro Rosso (38)
Renault (212)
Totaal: 591 punten (119% van referentiescore)

Met een score van 591 punten heb ik de lat behoorlijk hoog gelegd als aap. Echt slechte investeringen zitten er niet tussen (zelfs Grosjean scoort nog 5,6 punt per euro), maar dat neemt niet weg dat er ook nog kansen zijn gemist. In plaats van Toro Rosso zou Haas een veel betere investering zijn geweest en in plaats van Grosjean had ik natuurlijk Magnussen moeten kiezen. Vooralsnog voldoet de huidige selectie prima.

Wat brengt de tweede seizoenshelft? Op basis van mijn niet onaanzienlijke voorsprong bombardeer ik me tot de duidelijke favoriet om het spel te winnen. Wie kan me nog afstoppen? Puur op basis van statistiek verwacht ik dat Ewoud de grootste kans maakt. Met zijn team is het vaak alles of niets, wat blijkt uit het feit dat hij de de meeste punten in een ronde gepakt (72 punten in Monaco). De gemodelleerde verdelingsfuncties van het aantal gescoorde punten heb ik hieronder weergegeven:

Gemodelleerde verdelingsfuncties van het aantal gescoorde punten voor Jarno (rood), Richard (groen), Ewoud (blauw) en Jesper (zwart).

Richard heeft de minste variatie in zijn scores van alle deelnemers. Zowel bij hem als bij Jarno haalt Mercedes de meeste punten binnen. Het verschil lijkt te zijn dat de prestaties van het Mercedes-chassis en de Honda-motor licht positief gecorreleerd zijn, wat betekent dat als de een goed presteert, de ander vaak ook goed presteert, terwijl de prestaties van het McLaren-chassis en de Mercedes-motor licht negatief zijn gecorreleerd. Hierdoor worden de uitschieters bij Jarno (in het eerste geval) iets versterkt, terwijl ze bij Richard (in het tweede geval) iets gedempt worden.

Bij Ewoud zijn de prestaties van Ocon en Force India van nature gecorreleerd omdat Ocon voor Force India rijdt. Opmerkelijk genoeg blijken de prestaties van Ocon en Gasly ook sterk gecorreleerd met elkaar te zijn. In Monaco hadden ze bijvoorbeeld allebei een topweekend, terwijl ze elkaar in Frankrijk bij de start uit de race reden.

Aantal punten gescoord door Gasly (blauw) en Force India (roze) uitgezet tegen het aantal punten gescoord door Ocon.

Doordat de prestaties van Ocon zo sterk gecorreleerd zijn met die van Gasly en Force India, zijn Ewouds prestaties behoorlijk volatiel. Tezamen haalden de coureurs en het chassis 54% van zijn punten binnen, waardoor ze een flink effect op zijn totaalscore hadden.

Zelf heb ik twee puntenleveranciers: Vettel en de Renault-motoren. Samen waren zij goed voor 84% van mijn punten. Er is een negatieve correlatie tussen hun prestaties, wat redelijk verklaarbaar is aangezien de door Renault aangedreven Red Bulls concurrenten van Vettel zijn.

Aantal punten gescoord door Vettel uitgezet tegen het aantal punten gescoord door Renault.

Inderdaad valt Renaults slechtste race samen met een van Vettels beste races (Bahrein), terwijl het omgekeerde ook waar is: de beste race van Red Bull was een van Vettels slechtste races (China). Door die licht negatieve correlatie had ik een redelijk stabiele puntenstroom (tussen de 30 en 65 punten per race).

Kan ik mijn voorsprong vasthouden, of kaapt iemand de winst nog voor mijn neus weg? Dat gaan we dit najaar zien. Op Facebook zal ik braaf na elke race de nieuwe tussenstand publiceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *