Hamilton met comfortabele voorsprong de zomerstop in
Luis heeft in de maand juli goede zaken gedaan in het kampioenschap. Na zijn zeges in Oostenrijk, Engeland en Hongarije won hij in het hol van de leeuw opnieuw. Rosberg kwam er voor eigen publiek nauwelijks aan te pas en kwam niet verder dan een vierde plaats, zodat hij inmiddels alweer tegen een achterstand van 19 punten aankijkt.
Het gaat niet goed met de racerij in Duitsland. Nadat Schumacher in 2012 zijn helm definitief aan de wilgen hing, is het met de belangstelling voor de Duitse Grand Prix, die al jaren afwisselend op de Nürburgring en Hockenheim verreden wordt, bergafwaarts gegaan. De bezoekersaantallen vallen tegen en dat terwijl de oosterburen dankzij Fattle en Rosberg toch heel wat om voor te juichen hebben. Vorig jaar ging de race op de Nürburgring al helemaal niet door en dat zou bijvoorbeeld in het racegekke Engeland ondenkbaar zijn.
Voor Rosberg was de race op de door Hermann Tilke verkrachte Hockenheimring een kans om de leiding in het WK van Luis over te nemen. Op zaterdag zag het er allemaal nog goed uit voor de vicewereldkampioen van 2014 en 2015. Ondanks een technisch defect wist hij in de beslissende kwalificatiesessie de poleposition op te eisen. Net als in Hongarije moest Luis genoegen nemen met de tweede plaats. Achter de Mercedes stonden de Red Bulls. Ricciardo was opnieuw wat sneller dan Max. De Red Bulls waren op hun beurt de Ferrari’s weer te snel af. Räikkönen was vijfde, Fattle, die veel te wild reed, was slechts zesde. Best of the rest was ditmaal Hülkenberg, die vanwege een vreemde fout van het team een plekje werd teruggezet, zodat Bottas als zevende zou starten.
Op zondag is alles meteen weer anders, want net als in Hongarije verspeelt Rosberg al gelijk bij de start zijn op zaterdag verworven voordeel. Zijn bolide zwiebert met doorslaande achterwielen alle kanten op, zodat hij niet alleen Luis, maar ook de Red Bulls voorbij ziet vliegen. Max vliegt in de eerste bocht brutaal buitenom voorbij Ricciardo, die meteen Rosberg op zijn dak krijgt. Hij maakt zijn wagen zo breed als de baan en weet zodoende de Mercedes voor te blijven. Rosberg probeert het een ronde later weer, maar faalt en laat zich terugzakken.
De race komt wat tot leven bij de pitstops. Waar Max en de wanhopige Rosberg op de superzachte banden blijven rijden, schakelen de andere coureurs in de top 6 wel over naar de zachte band. Op de zachtere banden kan Max echter geen gat slaan naar teamgenoot Ricciardo. Als Rosberg vroeg in de race voor de tweede keer banden wisselt, doet Max de ronde erna hetzelfde. Hij blijft de Mercedes voor, maar Rosberg heeft andere plannen. Uit het niets duikt hij bij het remmen voor de haarspeldbocht in een gat dat er eigenlijk niet is. Net als in Oostenrijk drukt Rosberg zijn rivaal van de baan door veel te laat in te sturen. Ditmaal blijft blikschade uit, maar Max, die noodgedwongen over de uitloopstrook moest rijden, was not amused. Rosberg kreeg niet lang na het incident een tijdstaf van vijf seconden.
De vraag was of Max daar echt wat aan had, want na Ricciardo’s tweede stop ligt Rosberg gewoon weer tweede. Zou hij met zijn superieure Mercedes niet fluitend aan de horizon verdwijnen? Het antwoord is nee, want Rosberg rijdt nauwelijks bij Max weg. Achter hem is Ricciardo nog sneller. De lachende Australiër is op de superzachte banden megasnel onderweg. Max, die zijn zachte banden niet aan de praat kreeg, liet zijn teammaat er maar gewoon langs, waarna Ricciardo het gat naar Rosberg gauw dichtreed.
Bij de laatste serie pitstops gaat het mis voor Rosberg, die nog zijn tijdstraf moet uitzitten. Doordat hij door zijn team eerder tien dan vijf seconden staande wordt gehouden, valt hij terug tot ver achter de Red Bulls. Het wachten is op een aanval van de Finse Duitser, maar die komt nooit. Rosberg blijft op een handvol seconden achter Max aan hobbelen, zodat de posities vooraan ongewijzigd blijven. Na 67 slaapverwekkende rondjes wint Luis, voor Ricciardo, Max en een gebroken Rosberg. Op gepaste afstand komen de Ferrari’s binnenhobbelen. Fattle smaakte nog wel het genoegen om zijn teammaat te kloppen, maar verder viel er voor Ferrari, dat de tweede plek in het constructeurskampioenschap verspeelde, weinig te genieten.
Op grote afstand werd Hülkenberg zevende, voor een sterk rijdende Button. Bottas viel in de slotfase terug naar de negende plaats, terwijl Pérez Alonso nog vlak voor het sluiten van de markt de tiende plaats afpakte. Het enige opmerkelijke was verder dat ditmaal beide Toro Rosso’s totaal niet uit de verf kwamen en dat de Brazilianen Massa en Nasr als enige de finish niet zagen.
Zodoende gaat Luis met een voorsprong van bijna een Grand Prix-zege de zomerstop in en dat hadden waarschijnlijk maar weinig mensen voorspeld toen hij na vier races een straatlengte achterlag op zijn teammaat. De vierde wereldtitel lonkt.