Sebastian Vettel heeft voor het eerst sinds 2009 de Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen. Op Silverstone wist hij in een incidentrijke race rivaal Lewis Hamilton en teamgenoot Kimi Räikkönen te verslaan, terwijl Max Verstappen zijn podiumreeks beëindigd zag worden door een uitvalbeurt.
Wie de race niet had gevolgd, kreeg tijdens de podiumceremonie alsnog een goed beeld wat zich het afgelopen anderhalve uur had afgespeeld. Luis drukte bij de interviews direct na de race zijn snor, terwijl Rijkunnen zich bij het champagnespuiten opmerkelijk afzijdig hield. Van de podiumgangers had alleen Fattle echt wat te vieren, want door zijn overwinning vergrootte hij zijn voorsprong in het kampioenschap.
Op zaterdag zag de wereld er nog een stuk beter uit voor Luis, die op zijn tandvlees de pole voor de Ferrari’s wist te pakken. Een dag later deed hij zijn harde werk op zaterdag al binnen de eerste honderd meter teniet. Fattle lijkt wel een seconde eerder van start te gaan en duikt met een ruime voorsprong de eerste bocht in. Luis moet ook Bottas erlangs laten, waarna hij naast Rijkunnen de tweede bocht in duikt. Net als in Frankrijk loopt het verkeerd af als de Ferrari-coureur zich verremt en de Mercedes achterstevoren beukt.
Terwijl Luis op de uitloopstrook op zoek is naar de eerste versnelling, raast het hele veld hem voorbij. Rijkunnen valt op zijn beurt ten prooi aan de Red Bulls. Ricciardo krijgt hij nog in de openingsronde te pakken, maar Max blijkt daarna een te groot obstakel.
In de achterhoede ontdoet Luis zich met speels gemak van de also-rans. Op de rechte stukken haalt hij de Mercedes- en Ferrari-klantenteams in alsof ze stilstaan. Een plek krijgt hij cadeau als Hartley zijn afschuwelijke weekend (in de vrije training crashte hij hard toen een wiel afbrak, waardoor hij de kwalificatie moest laten schieten) na een trage ronde beëindigt. Ook hoeft hij niet af te rekenen met Pérez, die in de eerste bocht op een amateuristische manier tegen een reclamebord spinde en bijna nog de vanuit de pitstraat gestarte Williams’ meenam.
Al snel ligt Luis zesde, op dik tien tellen van de Red Bulls, die op hun beurt dik tien tellen achter raceleider Fattle liggen. Rijkunnen is de eerste coureur in de kopgroep die nieuwe banden haalt. Doordat de Fin nog een tijdstraf voor het veroorzaken van de botsing met Luis moet uitzitten, valt hij tot in de middenmoot terug. Wel rijdt hij op nieuwe banden scherpe tijden, waardoor Red Bull beide coureurs naar de pits haalt. Zowel Max als Ricciardo blijft Rijkunnen voor.
Koploper Fattle heeft op dat moment een handvol seconden voorsprong op Bottas, maar als zijn rondetijden plotseling instorten, haalt Ferrari hem ook naar de pits. Hij blijft Luis net voor. Bottas stopt een ronde later en komt precies achter zijn teammaat de baan op. Al snel herovert hij zijn positie, waarna hij jacht maakt op Fattle. Luis haalt even later als laatste coureur in de kopgroep nieuwe banden, waardoor hij weer naar de zesde plaats terugvalt, achter Fattle, Bottas, Max, Ricciardo en Rijkunnen.
Op nieuwe banden was de regerend wereldkampioen meteen supersnel. De vraag was of de concurrentie verder nog pitstops had ingeroosterd. Zouden Fattles banden het houden? Red Bull wachtte niet af en haalde Ricciardo gauw naar de pits voor een nieuw setje banden, waardoor de Australiër naar de zesde plek terugviel. Een strategische meesterzet of een ordinaire blunder? Die vraag werd helaas nooit beantwoord omdat Ericsson met een noodgang van de baan vloog.
Voor en tijdens het weekend was er veel kritiek over de eerste DRS-zone, die de snelle eerste bocht omvatte. Grosjean illustreerde het gevaar in de vrije training door op hoge snelheid de macht over het stuur te verliezen. Hetzelfde overkwam Ericsson, die zijn DRS bij het insturen open liet staan en op hoge snelheid in de bandenstapel eindigde.
Door het ongeluk rukte de safetycar uit, dus haalden de Ferrari’s en Max nieuwe banden. Mercedes besloot om, net als vorige week, de safetycarfase niet aan te grijpen om nieuwe banden te halen, waardoor de grijze bolides oprukten naar de eerste en derde plaats. Ricciardo bleef zesde en was daarmee de grote verliezer van de neutralisatie.
Bij de herstart weet Bottas Fattle probleemloos achter zich te houden. Luis blijft Max nog net voor, waarna de Nederlander ten prooi valt aan Rijkunnen. Hij geeft niet op en herovert zijn plek meteen weer. Zij aan zij gaan ze door Copse, waar Rijkunnen eieren voor zijn geld kiest en inbindt. Dat doen Grosjean en Science even later niet, waardoor de twee op elkaar klappen en de safetycar opnieuw uitrukt.
Bij de tweede herstart probeert Fattle Bottas opnieuw onder druk te zetten. In de eerste en laatste sector is hij duidelijk sneller, maar in de snelle bochtencombinatie Maggots en Becketts verliest hij terrein, zodat hij op Hangar Straight nooit een aanval kan wagen. Alleen op Brooklands komt hij dichtbij, maar daar verdedigt Bottas keer op keer met succes de binnenkant. Zou hij dan eindelijk zijn eerste race van het seizoen winnen?
Het antwoord is nee, want met nog zes ronden te gaan laat hij de deur wel openstaan, waarna Fattle zijn Ferrari ernaast gooit en aan de horizon verdwijnt. Bottas laat ook Luis er maar langs, waarna Rijkunnen hem in nog van het podium drukt. In de slotfase moet Bottas alle zeilen bijzetten om Ricciardo, in de overgebleven Red Bull, voor te blijven. Max moest door een remprobleem kort voor tijd opgeven, waardoor hij zijn fraaie podiumreeks beëindigd zag worden.
Door zijn tweede plaats zag Luis een reeks van vier thuiszeges beëindigd worden, waar hij duidelijk van baalde. De boeman in de ogen van het Engelse publiek was de verder immens populaire Rijkunnen, die ruiterlijk de schuld van de botsing bij de start op zich nam. Daarmee was de kous voor Mercedes nog niet af, dat vermoedde dat er opzet in het spel was, iets wat door racewinnaar Fattle (uiteraard) werd weggewuifd.
Achter Bottas en Ricciardo eindigde Hülkenberg als best of the rest. Hij bleef Ocon en Alonso Das Phantom voor. Magnussen werd negende, voor Gasly, die na de race nog een tijdstraf kreeg omdat hij Pérez op een onbeholpen manier had ingehaald. Zodoende pakte de Mexicaan het laatste puntje.
In het kampioenschap vergrootte Fattle zijn voorsprong naar acht punten. Over twee weken heeft hij op de Hockenheimring bovendien zelf een thuiswedstrijd. Kan hij daar zijn voorsprong verder vergroten, of slaat Luis onverbiddelijk terug?