Max Verstappen heeft in Oostenrijk een perfect weekend afgewerkt. De klassementsleider won zowel de sprint- als de hoofdrace en legde tevens beslag op het bonuspunt voor de snelste raceronde. Op gepaste afstand werd Charles Leclerc tweede, voor Sergio Pérez en Carlos Sainz.
Al vanaf de eerste ronden op de korte Red Bull Ring hebben de coureurs hun mond vol van de baanlimieten. Het blijkt namelijk niet makkelijk om de 2 meter brede bolides binnen de lijntjes te houden, waardoor de wedstrijdleiding keer op keer als politieagent optreedt en rondetijden ongeldig verklaart.
Op de kwalificatie op vrijdag is Pérez de gebeten hond. In de tweede kwalificatiesessie worden hem al zijn drie snelle rondetijden afgepakt omdat hij ergens buiten de lijntjes kleurt, waardoor hij slechts als vijftiende mag starten in de hoofdrace. Ondertussen eist Max in de andere Red Bull de pole op, voor de verrassend snelle Ferrari’s van Leclerc en Science.
Een dag later revancheert Pérez zich door in de kwalificatie voor de sprintrace de tweede tijd te klokken. Wel moet hij op de opdrogende baan een halve seconde toegeven op Max, die wederom de pole pakt. Norris en Hülkenberg delen verrassend de tweede startrij, terwijl de Mercedes verzuipen en bijna helemaal achteraan starten.
Als het veld vier uur later op een natte baan wordt losgelaten voor de sprintrace, vat Pérez de stier meteen bij de hoorns. Hij komt beter weg dan Max en gaat als koploper de eerste bocht in. Max geeft zich niet gewonnen en zet meteen de aanval in, maar wordt dan het natte gras op gedwongen. De tweevoudig wereldkampioen is not amused en gooit zijn bolide er in de volgende bocht vanaf grote afstand alsnog langs. Pérez probeert te counteren, maar komt een bocht later opnieuw in de verdrukking, waarna Hülkenberg hem zelfs nog inhaalt.
In het vervolg zit Pérez nog een halve sprintrace vast achter de formidabel rijdende Hülkenberg. Als de Mexicaan hem eindelijk voorbij is, gaat ook Science er nog langs en valt de Duitser langzaam ten prooi aan de Aston Martins van Stroll en Alonso. Vanwege de opdrogende baan besluit Haas een gokje te wagen door Hülkenberg vlak voor tijd naar de pits te halen voor een setje droogweerbanden. Op de profielloze banden is hij inderdaad loeisnel, maar verder dan een zesde plek achter de Aston Martins komt hij niet. Alleen Russle weet met de overstap naar slicks terrein te winnen. Hij komt net tekort om Ocon van de zevende plaats te verdringen, dus moet hij met het laatste punt genoegen nemen. Max pakt 8 punten door de sprintrace onbedreigd te winnen. Pérez heeft Science de hele race in zijn spiegels en eindigt op ruim 20 tellen achterstand als tweede.
Tijdens de hoofdrace op zondag is het weer droog. Max behoudt nu de koppositie, maar moet zijn Red Bull een halve ronde lang heel breed maken om Leclerc af te schudden. In de achterhoede gaat het meteen mis als Tsoenoda in de eerste bocht zijn voorvleugel beschadigt. Even later ploegt de kleine Japanner door de grindbak na wederom een inschattingsfout. Prompt verschijnt de safetycar op de baan zodat de brokstukken opgeruimd kunnen worden.
Bij de hervatting trekt Max meteen een gat naar Leclerc, terwijl de strijdlustige Tsoenoda in de achterhoede meteen langs De Fries en Bottas gaat. Ondertussen werkt Pérez zich in de middenmoot gestaag op. Eén plek krijgt hij cadeau als Hülkenberg al vroeg in de race zijn volkomen versleten mediums in komt wisselen. Van zijn nieuwe banden kan hij welgeteld één ronde genieten, want dan geeft zijn Ferrari-motor de geest.
Na enig aarzelen besluit de wedstrijdleiding de virtuele safetycar in te zetten. Meteen is het spitsuur in de pitstraat en laat iedereen die dat nog niet gedaan had nieuwe banden omleggen. Alleen de Red Bulls blijven op hun oude banden doorrijden. Het helpt Pérez naar de derde plaats, terwijl Science, die in de pits op teamgenoot Leclerc moest wachten, zich ineens op de zesde plaats terugvindt.
Na de hervatting gaat de Spanjaard zonder veel moeite voorbij Norris en Luis, waarna hij ook Pérez nog te pakken krijgt. De Mexicaan slaagt er op zijn versleten banden nog wel in Luis en Norris achter zich te houden. De zevenvoudig wereldkampioen is niet onder de indruk dat de Red Bull-coureur daarbij steeds buiten de baan komt. Omgekeerd is Norris achter hem maar gestopt met bijhouden hoe vaak Luis buiten de baan is gekomen.
Inderdaad is Luis de eerste coureur die een tijdstraf aan de broek krijgt voor het veelvuldig overschrijden van de baanlimieten. Daar blijft het niet bij, want in het vervolg krijgen ook Science, Albon, Gasly Sergeant en Magnussen voor hetzelfde vergrijp een tijdstraf. De onstuimige Tsoenoda ontvangt er zelfs twee. Het gaat alle perken te buiten, maar een vangrail om het circuit zetten is ook geen optie, zoals het tragische overlijden van Dilano van ’t Hoff in een Formule 3-race op een kletsnat Spa-Francorchamps een dag eerder bewijst. Lange uitloopstroken zijn nog altijd het veiligst, maar dat betekent ook dat die baanlimieten nog tot in de lengte der dagen slachtoffers zullen maken.
Aan Max’ reeks van 248 ronden aan de leiding komt een eind als hij op een derde van de raceafstand zijn banden laat verwisselen. Het betekent dat de Ferrari’s aan kop gaan, maar niet voor lang. Science krijgt Max meteen al te pakken en even later is Leclerc aan de beurt. Pérez valt bij zijn stop terug tot de middenmoot, maar hervat op nieuwe banden zijn inhaalrace.
Norris krijgt ondertussen Luis te pakken. Bij de tweede serie pitstops zit Luis zijn tijdstraf uit, waardoor hij ook nog eens een plek aan Alonso verliest. Als Science even later nieuwe banden haalt en eveneens zijn tijdstraf uitzit, valt hij terug tot pal achter Norris. Hij gaat de Brit meteen voorbij, waarna hij de McLaren als schild hoopt te gebruiken tegen Pérez.
Als Pérez in navolging van Max zijn tweede pitstop van de middag maakt, ligt hij vijfde. Hij rijdt het gat naar Science en Norris gauw dicht. Ondanks dat Norris nog steeds binnen het DRS-bereik van Science zit, gaat hij wel spoedig voor de bijl. Science biedt meer weerstand en tovert elke denkbare blokkeertechniek uit de hoge hoed. Keer op keer vecht hij terug, ook omdat Pérez hem in bocht 3 steeds voor het DRS-detectiepunt inhaalt. Pas wanneer de Mexicaan daar iets geduldiger is, kan hij Science op het daaropvolgende rechte stuk makkelijk inrekenen. Ondanks dat hij de bocht nog bijna mist, voltooit hij zijn inhaalmanoeuvre en verzekert hij zich van het podium.
Max heeft ondertussen een voorsprong van ruim 20 tellen opgebouwd en besluit om vlak voor het einde nog een nieuw setje banden te halen om het bonuspunt voor de snelste raceronde van Pérez af te pakken. Red Bull protesteert aanvankelijk, maar gaat toch overstag. Wanneer Max voor de 71e keer over de finishstreep komt, verpulvert hij de eerdere snelste raceronde van de zieke Mexicaan, die op het thuiscircuit van zijn werkgever helemaal niks gegund wordt.
Leclerc wordt tweede, voor Pérez en Science. Best of the rest is Norris, voor een vrij onzichtbare Alonso. Luis en Russle komen als zevende en achtste over de streep in een ontnuchterend weekend voor Mercedes. Gasly wordt negende, terwijl Stroll met een vreemde 3-stopstrategie het laatste punt pakt.
Net buiten de punten finisht Albon, terwijl Ocon na een tijdstraf voor een unsafe release niks meer laat zien en kleurloos als twaalfde eindigt, net voor de tweede Williams van Sergeant. Joe wordt veertiende voor De Fries, die ondanks een tijdstraf voor een akkefietje met wederom Magnussen vijftiende blijft. Bottas wordt zestiende, voor Tsoenoda, die door zijn tijdstraf nog achter Piastri geklasseerd wordt. Laatste wordt Magnussen.
Door zijn vijfde overwinning op rij vergroot Verstappen zijn voorsprong op Pérez naar 81 punten. Volgende week is het Formule 1-circus te gast op Silverstone, de andere thuisrace van Red Bull. Breidt Max zijn reeks daar uit, of krijgt hij tegenstand uit onverwachte hoek?
Als er tegenstand komt denk ik eigenlijk dat die uit verwachte hoek komt obv dit seizoen :-p Het is te hopen dat het pakket van Aston Martin hier beter werkt, en daarnaast zal Ferrari wellicht voordeel hebben van hun bandengebruik op Silverstone. Het leuke van die baan is dat het vrij divers is qua lay-out.
Verwachte hoek? Ferrari, omdat Leclerc altijd sterk is op Silverstone? Mercedes, omdat Hamilton voor eigen publiek niet te houden is? Aston Martin, omdat die weer aan de beurt zijn voor een goede race? Nee, het is de geüpdatete McLaren! Wat een vaart zit er opeens in dat ding. Maar kunnen ze dat tempo in de race vasthouden?
Geweldig inderdaad! Piastri toont ook meteen aan waarom hij in dat 2e stoeltje zit, wat een held! En dan hebben we het nog niet eens over Williams gehad die ook in de vrije trainingen echt on merit bovenaan stonden. Jammer dat Sargeant nog niet de ervaring van Albon heeft, maar die hadden echt prima ook beiden in Q3 kunnen rijden. Het middenveld is echt heel competitief. Denk dat Ferrari de grootste kans heeft binnenkort eindelijk die eerste grand prix 2023 te pakken.
Piastri was megasnel inderdaad en had pech met de safetycar. Leuk dat McLaren Alpine al voorbij is in het kampioenschap, dat had ik echt niet verwacht. Ik dacht dat Alpine wel redelijk veilig zou zijn. Te klein voor het tafellaken wellicht, maar te groot voor het servet. Inmiddels lijken ze verzwolgen te worden door het middenveld, omdat Williams ondertussen ook een best lekker karretje heeft, vooral op de snellere circuits. Hongarije zal nog wel even doorbijten worden, maar op Spa en Monza kunnen ze echt nog wel potten breken. Ik denk dat ik toch eerder mijn geld op McLaren dan Ferrari inzet als het gaat om wie Red Bull als eerste kan verslaan. Zoveel tegenstand als nu heeft Verstappen nog niet gehad van iemand anders dan Pérez.