Luis wint Grand Prix van Duitsland
Alles zag er mooi uit voor Fattle: het hele seizoen was hij al vrijwel onaantastbaar en met de terugkeer van de geblazen diffusors, kon er weinig meer voor hem misgaan. Daarnaast reed hij op zijn thuiscircuit, de Nürburgring wat hem naar eigen zeggen nog sneller zou maken. Hij reed echter zijn slechtste race van het seizoen. Luis was de gelukkige winnaar, Alonso werd bekeken tweede en Webber was de lachende derde.
Kwalificatie
In de kwalificatie werd al duidelijk dat het geen al te makkelijk weekend voor Fattle zou worden. In de laatste kwalificatierun lijkt het een gevecht te worden tussen de Red Bull-coureurs. Na één run staan de Red Bulls eerste en tweede. Webber is de snellere van de twee. Anders dan bijvoorbeeld in Spanje, gaan de coureurs nog een keer de baan op om hun tijd te verbeteren. Dat lukt zowel Webber als Fattle, maar ze worden verrast door een razendsnelle ronde van Luis, die daarmee de tweede plaats pakt. Alonso doet ook nog goed mee: hij is vierde op maar drie tienden achterstand. Massa is nog net vijfde, voor Rosberg en een tegenvallende Button. Subtiel, Petjerov en Shoeface completeren de top tien.
Verder achterin zijn weer de gebruikelijke namen. Bümi moet als laatste starten vanwege illegale benzine en Liuzzi verloor een plaatsje vanwege een versnellingsbakwissel. Bij Lotus valt Chandhok in voor Trulli. Hij kan niet imponeren: Co Valainen is een seconde sneller en zelfs Glock verslaat hem in zijn matige Virgin.
Race
De weersomstandigheden in de race zijn zo mogelijk nog slechter dan in de kwalificatie, ongeveer zoals twee jaar terug. Het is er koud en er is nog steeds een kans op regen. Jippie, regen, want regenraces zorgen doorgaans voor spektakel. Of niet, wanneer de safetycar weer eens de halve race komt verknollen. In de Porsche Supercup-race werd de baan droog gereden en ook bij de start is het droog. Eigenlijk was er ook geen regen nodig voor een leuke race, want alle ingrediënten voor een leuk middagje waren aanwezig: de altijd slecht startende Webber op pole met de gretige Luis ernaast en Fattle erachter. Dat zou weleens krap kunnen worden in de eerste bocht.
Bij de verkorte aanloop naar de eerste bocht komen de verwachtingen ook uit. Webbers auto hapert even bij de start en hij wordt meteen verschalkt door Luis. De Ferrari’s zijn ook goed weg. Massa gaat buitenom langs Alonso en Fattle. Alonso neemt de binnenbocht en remt Fattle uit. Daarmee drukt hij Fattle en Massa bijna van de baan. Rosberg profiteert en schiet voorbij de ongelukkige Massa, die een plaats verliest, in plaats van dat hij er twee won. Button is ook slecht weg. Hij is teruggevallen naar de tiende plaats. Nog erger vergaat het Hidefeld. Hij raakt Die Resta en gaat achterstevoren.
Foutenfestijn
Vooraan gaat Luis als de brandweer. Webber houdt hem niet bij en Alonso zeker niet. De Spanjaard maakt namelijk in de tweede ronde een stuurfout en ziet Fattle passeren. Ondertussen zit Massa nog gevangen achter Rosberg. Met behulp van zijn DRS probeert hij de Duitser steeds in te halen, maar succes heeft hij er niet mee. Tandenknarsend ziet hij de koplopers aan de horizon verdwijnen. Inmiddels zijn de Red Bulls en Alonso op stoom geraakt. Luis ziet zijn voorsprong steeds verder slinken. De top vier komt dicht op elkaar te zitten. Alonso profiteert van zijn hogere topsnelheid en hij haalt Fattle weer in.
De Duitser lijkt uit zijn ritme te zijn, want even later spint hij op een amateuristische manier als hij bij het remmen met één wiel op het gras zit. Hij komt door zijn spin net voor de deur bij Rosberg en Massa de baan op. Op zijn verknalde bandenset is Fattle niet in staat nog heel snel te rijden. Rosberg en Massa blijven hem op de voet volgen. Massa ruikt zijn kans: hij nadert Rosberg en haalt hem in op het rechte stuk van start/finish. Dat bevestigde het vermoeden dat het verkeerde rechte stuk was uitgekozen voor DRS. Dat bewijst Hidefeld wel: in een poging Bümi in te halen, wordt hij door de Zwitser zonder pardon een reclamebord in gedrukt. Zijn voorvleugel breekt spectaculair af, waarna hij spint. Het betekent het einde van zijn race. Een schrale troost: Hidefeld stond op het punt een straf te krijgen voor zijn botsing met Die Resta. Opmerkelijk genoeg wordt Bümi niet gestraft voor het incident.
Vechtersbaas
Vooraan krijgt Luis informatie over de banden en de te voeren strategie. Of hij het een beetje rustig aan wilde doen. Prompt maakt hij een stuurfout in de chicane. Webber ziet zijn kans schoon en passeert de McLaren voor de laatste bocht. Luis geeft niet op en herovert zijn positie weer op het rechte stuk van start/finish. Alonso ziet zijn kans schoon: hij zit vlak achter de koplopers en hij probeert Webber een ronde later op het rechte stuk van start/finish in te halen. Webber remt later dan laat en weet de Ferrari zodoende nog net voor te blijven.
Wat verderop zit Massa in eenzelfde situatie. Hij is sneller dan Fattle, maar het inhalen is niet zo eenvoudig. Pas wanneer de gestopte Webber achter hem opduikt, ziet hij zijn kans schoon en passeert hij Fattle. Webber glipt meteen ook voorbij zijn teammaat, die meteen de pitstraat induikt. Voor hem zijn Luis en Alonso al gestopt en zij rijden weer vrolijk de baan op. Massa en Webber vliegen ze echter op racesnelheid voorbij. Massa rijdt aan de leiding, vlak voor Webber, Luis en Alonso. Wanneer de Braziliaan stopt, ligt Webber weer aan kop. De vroege pitstop lijkt te hebben gewerkt.
Strategie
Fattle zit na de pitstops nog steeds achter Massa. De twee moeten nog heel wat rijders voorbij die niet zijn gestopt. Co Biaggi kan niet veel weerstand bieden, Petjerov geeft zich pas twee ronden later over. Achter hen komen de Mercedes aanzetten. Ze passeren Co Biaggi en Petjerov zonder veel moeite. Van een echt Mercedesduel komt het niet: Schumacher maakt even later op hetzelfde punt als Fattle een vreemde schuiver en kan weer opnieuw beginnen. Wel een talent die Duitser, maar wat zou het schelen als ‘ie wat minder fouten maakt…
In de subtop rijden Button en Subtiel lang door op hun eerste bandenset. Button maakt zodoende nog wat van zijn mislukte weekend, Subtiel rijdt een wereldrace. Hoewel Button hem na zijn pitstop spoedig inrekent op nieuwe banden, is Subtiel in staat de halve race op zijn zachte banden te rijden. Dat was toch niet helemaal de bedoeling van Pirelli. De bandenleverancier noemde de lage temperaturen als de oorzaak voor de lage bandenslijtage.
Vooraan zijn alleen Webber, Luis en Alonso overgebleven. Massa en Fattle liggen inmiddels al ruim een pitstop achter. Halverwege de race neemt Webber opnieuw het voortouw voor de pitstops. Zijn voorbeeld wordt een ronde later gevolgd door Luis. Hoewel de bandenslijtage meevalt, wil hij niet te veel tijd verliezen op oude banden. Zijn pitstop oogt bovendien wat sneller en inderdaad: hij komt voor Webber op de baan. Dat is niet het hele verhaal: Webbers banden zijn al op temperatuur en hij probeert de McLaren buitenom te passeren. Dat laat Luis niet toe. Hij gebruikt zijn ellebogen en drukt de Australiër brutaal van de baan. Vervolgens komt Alonso binnen. Ook hij blijft na zijn pitstop aan de leiding, maar Luis haalt hem wel buitenom in. Daarmee werd Luis de winnaar van de tweede serie pitstops, terwijl Webber overduidelijk de verliezer werd.
Ondertussen is Button aardig op dreef. Hij probeert Rosberg in te halen. Die gebruikt zijn hoge topsnelheid om de aanval af te weren, om vervolgens in de eerste bocht rechtdoor te schieten, waardoor hij zijn plaats alsnog verliest. Even later slaat het noodlot toe bij Button: hij verremt zich bij de chicane, waarna hij langzaam de pits in rijdt en uitstapt. Er werd iets gezegd over een hydraulisch probleem.
Fattle-battle
Ondertussen strijden Massa en Fattle nog steeds om de vierde plaats. Fattle probeert het opnieuw met een vroegere pitstop. Massa stopt een ronde later en blijft de Red Bull opnieuw voor. Fattle moet er gek van zijn geworden, hoewel het team hem tot rust probeert te manen: een vijfde plek zou helemaal niet zo’n ramp zijn.
De koplopers weten dat ze nog één pitstop moeten maken: ze moeten nog op de hardere banden rijden. Aangezien Pirelli dit jaar nog niet zo succesvol is in het construeren van twee concurrerende banden, zijn de hardere banden beduidend trager dan de zachte banden. Net als in Spanje wilden de coureurs zo kort mogelijk op de harde banden rijden. Het zou dus maar zo kunnen dat de koplopers één ronde voor het einde naar de pits zouden gaan. Dat gebeurt niet. Luis, die na zijn pitstop sneller was dan Alonso en Webber, ziet zijn voorsprong plotseling slinken en duikt negen ronden voor het einde de pits in. Zoals gewoonlijk is Luis behoorlijk snel op de hardere band. Hij is zelfs sneller dan Alonso en Webber. Zijn achterstand loopt terug van dertien tot zo’n elf seconden, waarna eerst Alonso en later Webber de pits bezoeken. Na hun bliksembezoekjes (de pitstops kostten maar zo’n vijftien seconden) liggen ze tweede en derde. In de slotfase rijdt Luis onbedreigd naar de zege met zijn harde banden.
Achter hem is het spannender. Fattle krijgt twee ronden voor tijd van zijn team te horen dat hij het omgekeerde moet doen als Massa: naar de pits gaan als hij het niet doet en doorrijden als Massa naar de pits gaat. Wanneer Massa de pits voorbijraast, besluit Fattle ongehoorzaam te zijn. “Bij eerdere pitstops werkte de ‘undercut’ niet, dus waarom zou het nu wel moeten werken?”, zal hij wel hebben gedacht. Dus komen de twee een ronde later tegelijk binnen. Massa trakteert Fattle nog op een braketest, waarna Ferrari zijn pitstop verprutst en Fattle alsnog naar de vierde plek rijdt. Zijn gok had, niet voor het eerst dit seizoen, weer goed uitgepakt. Desondanks kan hij niet tevreden zijn over zijn eigen race.
Zijn achtervolgers in het kampioenschap kregen weer een beetje hoop. Deze Fattle was te verslaan! Luis won zijn tweede race van het seizoen, Alonso was tevreden dat hij de Red Bulls had verslagen en Webber finishte voor het eerst dit seizoen voor zijn teammaat. In het kampioenschap staan Webber, Luis en Alonso ook dicht bij elkaar, hoewel hun achterstand op Fattle nog altijd 77 (Webber), 82 (Luis) en 86 (Alonso) punten is; dat zijn ruim drie GP-zeges. Wie weet is de ommekeer ingezet en moet Fattle in de tweede helft van het seizoen puntjes sprokkelen, terwijl zijn achtervolgers de overwinningen onder elkaar verdelen, zoals in 2009 met Jenson Button het geval was. Zover is het niet, maar het is duidelijk dat Fattle de laatste tijd niet in goeden doen is.
Thuisvoordeel
Met de overwinning van Luis is het cirkeltje in ieder geval weer rond:
Fattle won in Spanje
Alonso won in Groot-Brittannië
Luis won in Duitsland
Wat zegt het thuisvoordeel dus nog?
Man van de race was echter Subtiel, die op een geweldige zesde plaats binnen kwam hobbelen, nog in dezelfde ronde als de leider. Daarmee was hij de enige Duitser die het thuisvoordeel wist te benutten, want Rosberg en Schumacher werden weer op een ronde achterstand gereden. Mercedes werd ook voor “eigen” publiek op z’n nummer gezet. Het enige lichtpuntje voor Mercedes is dat Renault er ook niks meer van bakt. Petjerov pakte met een tiende plaats achter Co Biaggi nog één puntje voor de moeite. De achterhoedeteams konden opnieuw niet meekomen. Co Valainen was opnieuw best of the worst, op twee ronden achterstand. Invaller Chandhok maakte het het bontst door stuurfout op stuurfout te stapelen, waardoor hij als laatste eindigde, nog achter de HRT van Ricciardo. Lotus zal wel blij zijn als Trulli volgende week weer rijdt.