Het wonder van Hongarije

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Hongarije gewonnen. De zesvoudig wereldkampioen domineerde op de verraderlijke Hungaroring, waardoor hij de leiding in het kampioenschap heeft overgenomen. Max Verstappen kreeg voor de race de schrik van zijn leven, maar werd keurig tweede voor  Valtteri Bottas.

Na de kwalificatie stonden de gezichten bij Red Bull op onweer. Een zevende en dertiende (!) startplaats was niet waar l’équipe de Christian Horner op had gerekend op de bochtige Hungaroring, het circuit waar Max vorig jaar nog zijn eerste pole pakte. Het gat naar polesitter Luis was bovendien bijna anderhalve seconde.

Een dag later wordt het allemaal nog een graadje erger als Max in zijn installatierondje op de spekgladde piste van de baan glibbert en de voorkant van zijn Red Bull in de prak rijdt. Wonder boven wonder weet hij zijn gehavende bolide nog naar de startopstelling te rijden, waar zijn team een nog groter wonder verricht door de auto nog voor de start van de race weer helemaal op te lappen.

Als de lichten doven, beloont Max de wereldprestatie van de monteurs door meteen naar de derde plek op te rukken. Daarbij wordt hij enigszins geholpen door Bottas en Chicko, die allebei een poepstart hebben (in Bottas’ geval deels omdat hij te vroeg startte en daarna even wachtte met wegrijden om een straf te voorkomen), waardoor de twee hun tweede en vierde startplaats nog voor de eerste bocht verruilen voor een zesde en zevende.

De baan droogt in de openingsronden gauw op, waardoor de coureurs af en aan door de pitstraat rijden alsof het een showroom is. In de drukte verliest Fattle een hoop terrein omdat hij op een hele serie auto’s moet wachten, waardoor hij zich opeens achter teammaat Leclerc terugvindt. Niet beter vergaat het Latifi, die in het pad van Science de baan op werd gestuurd en dat met een lekke band en een tijdstraf moet bekopen.

Max wisselt als laatste zijn intermediates in voor droogweerbanden en rukt daardoor op naar de tweede plaats achter de ongenaakbare Luis. Hij blijft de Haasjes, die flink hadden geprofiteerd van de gok om de race op slicks te beginnen, net voor.

De Hazen kunnen zich niet handhaven in de kopgroep, maar ze verkopen hun huid duur, wat Max in staat stelt om een flink gat te trekken naar potentieel snellere concurrenten. Stroll is de eerste coureur die de Hazen weet te kloppen, maar als hij eenmaal vrij baan heeft, komt de als derde gestarte Canadees geen millimeter dichterbij.

Een ander verhaal is Bottas. De Fin moet zich aanvankelijk nog langs Leclerc worstelen, waarna hij de Hazen terugverwijst en het gat naar Stroll dichtrijdt. De roze Mercedes blijkt echter een te groot obstakel. Ondanks de regendreiging haalt Bottas halverwege de race een nieuw setje banden. De verwachte regen valt maar niet, dus meldt Stroll zich even later eveneens in de pits voor een nieuw setje banden, waardoor hij terugvalt tot ver achter Bottas. Wel blijft hij de rest van de middenmoot, met daarin onder anderen teamgenoot Pérez, ruim voor.

Eenmaal verlost van de Racing Point rijdt Bottas de ene na de andere supersnelle rondetijd. Zelfs als Max een nieuw setje harde banden heeft om laten leggen, hengelt de Mercedes met startnummer 77 hem binnen. Inhalen is een ander verhaal, dus haalt Mercedes de klassementsleider in de slotfase opnieuw naar de pits, een move die deed denken aan de strategische meesterzet van vorig jaar.

Op nieuwe banden weet Bottas het gat naar de Red Bull met startnummer 33 weer dicht te rijden, maar ditmaal houdt Max stand, waardoor hij een van tevoren nauwelijks verwachte tweede plaats binnenhaalt. Luis had zo’n voorsprong opgebouwd dat hij met een paar rondjes te gaan nog een setje rode banden om kon laten leggen, waardoor hij naast de zege ook nog het puntje voor de snelste raceronde opstreek. Een dominanter optreden was haast niet denkbaar.

Op grote achterstand kwam Stroll nog als vierde over de streep hobbelen. Achter hem wist Albon zijn geschonden blazoen op te poetsen door als vijfde binnen te komen, nog net in dezelfde ronde als de leider. De Britse Thai was vrijwel de hele race in gevecht met de Ferrari’s en hij kwam uiteindelijk als overwinnaar uit de strijd. Daar had hij wel twee lelijke uitglijders van Fattle voor nodig, die uiteindelijk als zesde finishte.

Zevende werd Chicko, die last had van duizeligheid en het hele weekend achter teammaat Stroll aanhobbelde. Een slechte start en dito stop veroordeelden hem tot de brede middenmoot, waar hij zich ook niet meer uit wist te ontworstelen. Achtste werd Ricciardo, wat in de matige Renault echt het maximaal haalbare was.

Magnussen wist nog beslag te leggen op de negende plek, waarmee hij het heel wat beter deed dan teammaat Grosjean, die helemaal naar de vijftiende plaats afzakte. Door een buitengewoon pietluttige straf moesten beide coureurs bij de eindafrekening nog een plekje inleveren. De verder tamelijk onzichtbare Science scoorde daardoor nog een extra puntje.

Heel veel te lachen viel er overigens niet voor McLaren, dat Norris slechts als dertiende zag eindigen. Ook Leclerc heeft betere dagen gekend (al ging het beter dan vorige week). De Monegask klaagde over een probleem met de balans van zijn Ferrari, waardoor hij nog buiten de punten eindigde.

Kwjat zal na afloop van de race wel de behoefte hebben gehad om iemand van zijn team te kelen. Zijn verzoek om, net als de Haasjes, aan het eind van de opwarmronde de pits binnen te rijden om op droogweerbanden aan de race te beginnen werd niet gehonoreerd, waardoor hij de hele middag in de middenmoot vertoefde en met een twaalfde plek genoegen moest nemen. Daarmee deed hij het overigens nog beter dan teammaat Gasly, die vroeg in de race een gloednieuwe motor opblies.

Ocon was de hele race onzichtbaar in zijn felgele Renault en eindigde als veertiende. Rijkunnen werkte zich ondanks een tijdstraf vanaf de laatste plaats naar de zestiende plek aan de finish op (en promoveerde naar de vijftiende plek door Grosjeans straf). Giovinazzi wist Russle nog net achter zich te houden. De jonge Brit had zich nog voor Albons Red Bull gekwalificeerd, maar in de race was die snelheid als sneeuw voor de zon verdwenen. Gecombineerd met wederom een poepstart en een erbarmelijke strategie leverde het hem slechts een achttiende plaats aan de meet op. Aan Latifi’s race kunnen misschien maar beter geen woorden worden vuilgemaakt.

Door zijn overwinning gaat Luis nu aan kop in het kampioenschap met 63 punten. Bottas volgt op 58, terwijl Max naar de derde plaats is opgerukt met, hoe kan het ook anders, 33 punten na het wonder in Hongarije. Over twee weken gaat het uitgeklede Formule 1-seizoen verder met een dubbele race op Silverstone.

2 gedachten aan “Het wonder van Hongarije”

  1. Bizar hoe soms werkelijk alles ook net de goede kant op kan vallen voor Max, ondanks dat veel concurrenten er veel beter voor stonden eigenlijk. Wel mooi dat dit dan net met Verstappen gebeurd na het fiasco van race 1. Leuk in ieder geval dat bandenstrategieen nog altijd impact houden. Op Silverstone zal echter denk ik het ware krachtenveld zichtbaar worden. Dan vrees ik op een derde plek als maximaal haalbare plaats…

  2. Afgelopen week verwachtte ik dat een zevende plaats wel zo’n beetje het maximaal haalbare was voor Max. Dat was niet een van m’n beste voorspellingen… Het lijkt erop dat de Red Bull in de race veel sneller is dan in de kwalificatie (nou ja, relatief tot anderen dan, want in de race wordt veel langzamer gereden dan in de kwalificatie), want Max was sneller dan iedereen behalve de Mercedes en Albon wist de Ferrari’s te kloppen. Om de een of andere reden krijgt Red Bull de auto in de kwalificatie niet in balans, wat heel raar is. Op Silverstone komt het meer op motorvermogen aan en ik verwacht dat Mercedes daar ook domineert. Red Bull zal het nog lastig genoeg krijgen met de Mercedes van vorig jaar als ze zich in de komende anderhalve week niet verbeteren. Een derde plek zal inderdaad wel het maximaal haalbare zijn, maar ik zal wel weer ongelijk krijgen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *