Max Verstappen heeft in Miami zijn derde overwinning van 2022 behaald. Na een kort gevecht rekende hij af met Charles Leclerc, die tweede werd voor Carlos Sainz in de andere Ferrari en Sergio Pérez in de tweede Red Bull.
Racen op een parkeerplaats: Amerikaanser dan dat kan bijna niet. In Miami vormde een geschilderde jachthaven het decor van de vijfde race van het seizoen, die als Grand Prix van Miami door het leven zou gaan. Op het bijna vijf en een halve kilometer lange Miami International Autodrome zijn de crashes niet van de lucht. De vangrails staan dicht op het parcours en door de slechte kwaliteit van het asfalt worden de foutjes genadeloos afgestraft.
Uitgevallen, gewonnen, uitgevallen, gewonnen: die haast Amerikaanse score had Max achter zijn naam voor hij in Amerika aankwam. Positief was dat hij de races waarin zijn Red Bull heel bleef had gewonnen, maar minder positief was dat hij door de slechte betrouwbaarheid tegen een achterstand van 27 punten op Leclerc aankeek in het kampioenschap.
In de trainingen gaat het dankzij allerhande betrouwbaarheidsproblemen niet veel beter en in de kwalificatie veroordeelt een foutje hem tot een plek op de tweede startrij achter de Ferrari’s van Leclerc en Science, wat betekent dat hij in de race nog een hoop werk heeft te verzetten.
Bij de start rekent hij meteen al met zijn oud-teamgenoot af. Science komt vanaf de stoffige kant van de startopstelling goed van zijn plek, maar is wat voorzichtig in de eerste bocht. Max weet wel van aanpakken en gaat de Spanjaard brutaal buitenom voorbij.
De volgende Ferrari gaat niet veel later voor de bijl. Wanneer Max na een handvol ronden het tempo opvoert, rijdt hij naar de staart van Leclerc. Met behulp van de drie DRS-zones en de enorme topsnelheid van zijn Red Bull gaat hij de Monegask in de negende ronde vrij eenvoudig voorbij.
Daarmee is hij er nog niet, want vervolgens krijgt Leclerc DRS en doet hij enkele pogingen om de koppositie weer terug te pakken. Leclerc moet de aanval opgeven wanneer hij te wijd door een bocht gaat, naast de ideale lijn komt en meteen een volle seconde verliest. In het vervolg ziet hij Max aan de horizon verdwijnen.
De andere Red Bull, die van Pérez, begint zich ook te roeren. De Mexicaan meldt zich aan de staart van Science, maar net als hij zich wil opmaken om de Spanjaard aan te vallen, verliest hij vermogen. Het probleem wordt pas verholpen op het moment dat Pérez zeven seconden is kwijtgeraakt.
Verstappen ligt op zijn beurt zo’n vier seconden voor op Leclerc, die halverwege de race als eerste in de kopgroep zijn banden laat verwisselen. Max stopt twee ronden later. Het gat krimpt niet, maar verdubbelt juist en daarmee lijkt de race gereden.
De spanning komt terug als Alonso Gasly tegen het einde van de race torpedeert in de drukke middenmoot. De Fransman raakt meteen zijn plek kwijt aan Stroll en wordt daarna in zijn kreupele bolide ook door de beide Haasjes ingehaald als hij naast de ideale lijn komt. Norris probeert in het spoor van de witte bolides mee te gaan, maar snijdt Gasly af en eindigt met een harde klap in de muur. Vanwege het ongeval komt eerst de virtuele safetycar op de baan, gevolgd door de echte.
Red Bull maakt van de gelegenheid gebruik door Pérez nogmaals naar de pits te halen, zonder dat het hem zijn vierde plek kost. Achter hen maakt de als twaalfde gestarte Russle zelfs pas zijn eerste pitstop van de middag. Hij verliest alleen zijn plek aan Bottas en Luis.
Door de neutralisatie krijgt Leclerc een tweede kans om de race te winnen en hij grijpt die kans bij de herstart met beide handen aan. Rondenlang legt hij Max het vuur aan de schenen, maar de Nederlander geeft geen krimp. Achter hen jaagt Pérez Science op, maar omdat zijn motorprobleem nog steeds niet helemaal is opgelost, kan hij niet echt een vuist maken. Eenmaal stuift hij de Ferrari in de eerste bocht voorbij. Hij haalt de bocht niet, dus kan Science zijn derde plek meteen weer terugpakken.
Achter de Red Bulls en Ferrari’s ontfutselen de Mercedes Bottas de vijfde plek als de Fin een fout maakt en wijd gaat. Russle gaat Luis vervolgens voorbij, maar moet de inhaalactie overdoen omdat hij bij buiten de baan was gekomen. In tweede instantie gaat Russle zijn steen en been klagende teamgenoot dan toch voorbij.
Mick lijkt intussen op weg naar zijn eerste punten, maar als hij een foutje maakt, gaat Fattle hem voorbij. Mick probeert zijn plek meteen weer te heroveren, maar doet dat zo lomp dat hij Fattle uit de race ramt. In een-na-laatste ronde doet teamgenoot Magnussen het nog eens dunnetjes over door Stroll in de tweede Aston Martin op een lompe manier van de sokken te rijden. De aanstichter moet vanwege een gebrek aan nieuwe voorvleugels meteen opgeven.
Max rijdt in de slotfase bij Leclerc weg en boekt zijn derde overwinning van het seizoen. Een knappe zege, die door het bonuspunt voor de snelste raceronde nog een gouden randje krijgt. Science houdt Pérez achter zich, terwijl Russle voor de vijfde keer op rij in de top 5 eindigt. Luis wordt zesde, voor Bottas.
Alonso komt als achtste over de streep, maar krijgt voor zijn banzai-move op Gasly en voor het afsnijden van de baan twee tijdstraffen, waardoor hij nog buiten de punten eindigt. De laatste punten gaan zodoende naar Ocon, Albon en Stroll, die alle drie achteraan gestart waren.
Ricciardo krijgt voor het afsnijden van de baan ook nog een straf en eindigt nog achter Tsoenoda als dertiende. De totaal onzichtbare Latifi komt als veertiende over de streep, terwijl Mick vijftiende en laatste wordt. Naast teamgenoot Magnussen zagen ook Fattle, Gasly, Norris en Joe door botsingen de finish niet.
Door zijn zege verkleint Max het gat naar Leclerc tot 19 punten. Kan hij het gat naar de Monegask over twee weken in Spanje verder verkleinen, of heeft Ferrari dan iets extra’s achter de hand?
Met zo’n circuit altijd maar afwachten of er leuke race komt; maar was blij met de safetycar. Geweldig hoe generatiegenoten Russell en Albon beiden zo’n mooie opmars beleven door het veld. Stroll eerder met mazzel van de straf een puntje. Wel jammer voor Vettel en Schumacher, had hen beiden punten gegund. Zou me niets verbazen als Ferrari in Barcelona ineens weer voor staat en Mercedes de sidepod configuratie weer onder de loep neemt. Het seizoen is iig nog lang gelukkig! Ik hoop vooral dat RB haar betrouwbaarheid weet op te vijzelen, je kunt een kampioenschap niet bouwen op zoveel onbekenden.