Pérez wint, Verstappen tweede na tegenslag in Saoedi-Arabië

Sergio Pérez heeft de Grand Prix van Saoedi-Arabië op zijn naam geschreven, voor de als vijftiende gestarte Max Verstappen, die nog wel de snelste raceronde op zijn naam schreef. Fernando Alonso eindigde wederom als derde, maar verloor zijn plek door een tijdstraf aan George Russell.

Het hele weekend is Max niet te houden op het ruim 6 kilometer lange  Jeddah Corniche Circuit in Saoedi-Arabië. Hij heeft er alleen niets aan als zijn aandrijfas het halverwege de kwalificatie ineens begeeft en hij slechts als vijftiende mag starten. Beter heeft teamgenoot Pérez het voor elkaar, die de pole opeist voor Leclerc. De Ferrari-coureur moet echter 10 plekken inleveren vanwege een motorwissel, waardoor Alonso er een Spaanssprekende eerste startrij van maakt.

Als de lichten op zondagavond doven, ontfutselt de 41-jarige Spanjaard Pérez meteen de koppositie. Pérez doet aan het eind van de eerste ronde al een tegenaanval en als DRS na een paar ronden is toegestaan, verwijst hij de Aston Martin probleemloos terug naar de tweede plek. Op dat moment is het verlies van de koppositie Alonso’s minste zorg. Doordat hij zijn groene bolide niet in zijn vak had geparkeerd op de startopstelling, krijgt hij prompt een tijdstraf van de wedstrijdleiding.

In de subtop banen Leclerc en Max zich langzaam een weg naar voren. Max zit aanvankelijk klem, maar wanneer hij de Hazen voorbij is, komt hij op stoom en gaat hij Leclerc achterna. De Monegask is als een van de weinige coureurs op de zachte kwalificatieband onderweg en gaat niet alleen de twee Alpines van Gasly en Ocon voorbij, maar ook Luis. Max gaat de drie ook voorbij en rijdt vervolgens naar de staart van de Ferrari met startnummer 16. Van een duel komt het niet, want net als Max de aanval inzet, duikt Leclerc de pits in.

De pitstops zijn dan in volle gang. Door de pitstops van Stroll en Science komt Max op de vierde plek te liggen, achter Pérez, Alonso en Russle. Wanneer Stroll vervolgens stilvalt, rukt de safetycar uit, ondanks dat de Canadees zijn Aston Martin keurig achter de vangrail had geparkeerd. De koplopers kunnen zonder grote tijdsverliezen hun banden laten verwisselen en behouden hun voordelige posities. Alonso kan zelfs zijn tijdstraf uitzitten zonder zijn tweede plek aan Russle te verliezen.

Bij de herstart spuit Pérez er gelijk vandoor. Max kan Russle pas voorbij op het moment dat DRS weer is toegestaan. Alonso gaat niet lang daarna eveneens voor de bijl, waardoor de Red Bulls alweer eerste en tweede liggen voordat de race op de helft is. Pérez heeft echter al een gat geslagen naar de rest van het veld. Aanvankelijk knabbelt Max wat van zijn achterstand af, maar daarna geeft Pérez wat meer gas en blijft het gat tussen de 4 en 5 seconden schommelen.

Al gauw is de snelle Pérez Max‘ minste zorg als hij opeens vreemde trillingen in zijn aandrijfas voelt. Het zal toch niet weer? In de slotfase besluit hij het daarom maar wat rustiger aan te doen. De techniek houdt het en dus kan Max de verleiding niet weerstaan om Pérez in de slotronde het bonuspunt voor de snelste raceronde af te pakken. Zodoende blijft hij de Mexicaan, die de vijfde overwinning uit zijn carrière boekt, een punt voor in het kampioenschap.

Alonso moet er in de slotfase eveneens hard aan trekken omdat hem alsnog een tijdstraf boven het hoofd hangt. Je mag immers geen tijdstraf tijdens een (virtuele) safetycarfase inlossen. Voor de zekerheid rijdt hij zich in de slotronde het licht uit de ogen om Russle op meer dan 5 seconden achterstand te rijden. Het lukt net, dus mag hij voor de tweede keer op rij naar het podium.

Alonso is nog niet droog van de champagnedouche als hij toch nog een tijdstraf aan de broek krijgt. Niet omdat hij zijn straf op het verkeerde moment had uitgezeten, maar omdat een monteur de auto tijdens de pitstop te vroeg had aangeraakt, precies zoals de vorige keer bij Ocon. Het levert hem een tijdstraf van 10 seconden op, waardoor hij alsnog achter Russle wordt geklasseerd. Alonso mag nog van geluk spreken dat hij Luis net voorblijft.

Voor Ferrari eindigt de tweede race van het seizoen wederom in een deceptie. De rode bolides kunnen in de tweede helft van de race geen vuist maken en eindigen op grote achterstand als zesde (Science) en zevende (Leclerc). Achter hen komen de twee Alpines van Ocon en Gasly in formatie als achtste en negende over de streep hobbelen. Het laatste punt gaat naar Magnussen, die Tsoenoda in de slotfase de tiende plaats aftroggelt. Zodoende eindigt de driftige Japanner voor de tweede keer op rij als elfde.

Twaalfde wordt Hülkenberg, terwijl Joe door een raadselachtige strategie slechts als dertiende eindigt. Hij wordt zelfs nog opgejaagd door De Fries, die een prima racetempo had, maar lang vastzat achter de langzame Sergeant. Piastri deelt een flinke tik uit aan teammaat Norris door hem en Sergeant in de slotfase voorbij te rijden, wat Norris niet meer lukt. De olijke Brit houdt alleen Bottas, die zo traag was dat hij vermoedde dat zijn auto was beschadigd, achter zich. Albon was de tweede uitvaller van de race nadat zijn bolide halverwege de race zijn remmen had uitgebraakt.

Over twee weken gaat het seizoen verder in Australië. Pakt Max de draad daar weer op, of heeft steekt er dan weer een ander probleem de kop op? En wie worden hun naaste belagers? De mannen in het groen, die in het zwart of die in het (schaam)rood?

Eén gedachte over “Pérez wint, Verstappen tweede na tegenslag in Saoedi-Arabië”

  1. En Ricciardo zal er niet minder om lachen dat hij niet op de stoel van Piastri zit… Leuk dat RB iig toch nog iets van tegenstand lijkt te vinden. Ik hoorde Horner zeggen dat ze al sinds 2012 niet meer in Australië enig RB succes hebben gehad. Heel benieuwd of het tij gekeerd kan worden. Het is te hopen dat ze de auto vanaf de grond af opnieuw opbouwen en grondig testen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *