Winnen als er niks meer te winnen valt

Doordat de titel twee weken geleden in Mexico al was vergeven, had hij er niks meer aan, maar in Brazilië was Vettel voor het eerst in drie en een halve maand weer eens de sterkste. Bottas en Räikkönen flankeerden hem op het podium, terwijl wereldkampioen Hamilton na een inhaalrace vierde werd.

Hoewel het wereldkampioenschap van zijn spanning ontdaan was, zat de schrik er bij het team van Mercedes flink in nadat teamleden het slachtoffer waren geworden van een gewapende overval. Een dag later gingen de hartslagen opnieuw omhoog nadat Luis zijn bolide in het begin van de kwalificatie in de muur smeet.

 

De crash kende opvallende gelijkenissen met die van Michael Schumacher 13 jaar eerder. Beide coureurs hadden de titel al lang en breed gewonnen toen ze zich door diezelfde verraderlijke bocht lieten verrassen. Waren ze overmoedig geworden, of was de concentratie gewoon even weg?

In ieder geval betekende het ongeval dat Luis nog achter de Toro Rosso’s moest starten. Ook in Brazilië bliezen de blauwe bolides geregeld hun Renault-motoren op, dit tot grote woede van teambaas Franz Tost, die zich gesaboteerd voelde door de Franse motorleverancier. Een verklaring van Renault-directeur Cyril Abiteboul dat het team de problemen aan zichzelf te wijten had, schoot hem dan ook volledig in het verkeerde keelgat. Uiteindelijk moest Helmut Marko van Red Bull tussenbeide komen. In ieder geval deed het B-team van Red Bull, dat volgend jaar met Honda in zee gaat, nauwelijks meer mee.

Luis’ crash betekende ook dat Bottas vooraan op zichzelf was aangewezen. In een spannende kwalificatie wist hij de Ferrari’s van Fattle en Rijkunnen net te verslaan. Na zijn triomftochten van de afgelopen maand kwam Max er nauwelijks aan te pas. Hij moest meer dan een halve seconde toegeven. Teamgenoot Ricciardo zelfs een volle seconde. Dankzij een gridstraf mocht hij bovendien pas als veertiende starten, zodat hij, net als Luis, die vanuit de pit startte, een inhaalrace voor de boeg had.

Als de lichten doven, stormen negentien wagens op de eerste bocht af. Fattle komt beter weg dan Bottas en steekt hem binnendoor voorbij. Achter hen is het een chaos in de derde bocht, waar Magnussen Vandoorne en Ricciardo afknijpt. Eerstgenoemden liggen er meteen uit, Ricciardo kan na een spin nog met een lekke band naar de pit strompelen.

Even verderop is het weer raak. Ocon probeert Grosjean buitenom voorbij te gaan in de Hamilton-bocht. Grosjean verliest echter de controle over zijn wagen, waarna hij sullig tegen de Force India aanrijdt. Beide wagens komen op de uitloopstrook tot stilstand. Grosjean kan nog verder, in tegenstelling tot Ocon, die met twee lekke rechterbanden moet opgeven. Het was zijn eerste uitvalbeurt van het seizoen.

Door de ravage komt de safetycar de baan op. Vijf ronden lang rijdt het veld in een laag tempo over het fraaie circuit van Interlagos. Daarna probeert Fattle bij de herstart vandoor te spuiten. Waar Bottas, Rijkunnen en Max hun posities behouden, wordt Alonso op het rechte stuk met huid en haar opgevreten door publiekslieveling Massa.

In de achterhoede snijdt Luis als een warm mes door de boter. Al snel rijdt hij de punten in, waarna hij oprukt tot aan de staart van Alonso. De Spanjaard, die in Mexico nog hevig weerwerk bood, wordt nu op het rechte stuk met speels gemak geklopt. Een ronde later moet Massa er ook aan geloven, waardoor Luis alweer vijfde is. Door de pitstops in de kopgroep gaat hij zelfs even aan de leiding.

Hoewel de onderlinge verschillen vooraan slechts enkele seconden bedragen, gebeurt er weinig. Bottas weet Fattle alleen door een undercut te bedreigen. Door bandenproblemen was Max de koplopers uit het oog verloren, waardoor hij in de slotfase Luis op zijn dak krijgt. In de eerste DRS-zone wil het nog niet lukken, maar in de tweede DRS-zone blaast de viervoudig wereldkampioen hem finaal voorbij, waarna hij op jacht gaat naar Rijkunnen.

Ondertussen maakt Max, die een enorm gat had naar teamgenoot Ricciardo, een tweede stop om in de slotfase nog wat lol te maken. Dat lukt, want met een 1:11,044 verbreekt hij niet alleen Montoya’s baanrecord uit 2004, maar zet hij ook zijn eerste snelste raceronde uit zijn carrière neer.

Ondertussen zit Luis aan de staart van Rijkunnen. Die wordt er niet warm of koud van. Het beste bij Luis’ superzachte banden is er ook wel weer vanaf, waardoor de posities vooraan onveranderd blijven en het podium aan zijn neus voorbijgaat. Zodoende wint Fattle voor het eerst sinds Hongarije weer een race. Het was too little too late, maar daar maalde de Duitse viervoudig wereldkampioen even niet om.

Achter de topteams eindigden de Red Bulls wat anoniem op de vijfde en zesde plek. Achter hen waren Massa, Alonso en Pérez nog tot aan de finishvlag met elkaar in gevecht. De Braziliaan wist in zijn laatste race voor eigen publiek de zevende plek uit het vuur te slepen, waarmee hij het een stuk beter deed dan bij zijn vorige afscheidsrace. Alonso kon Pérez in de sprint naar de finish nog maar net voorblijven.

Het laatste puntje ging naar Hülkenberg, waardoor het fabrieksteam van Renault maar één puntje goedmaakte op Toro Rosso, waardoor de Fransen wel tot de verliezers van het weekend gerekend mogen worden. De kansen op de zesde plaats in het constructeurskampioenschap zijn er na Brazilië niet bepaald groter op geworden.

Door zijn overwinning kan de tweede plaats in het kampioenschap Fattle bijna niet ontgaan en dat is na de ontberingen van de afgelopen maanden al heel wat. Verder staat alleen Ricciardo’s plaats in het kampioenschap op de tocht. Acht punten moet Rijkunnen in Abu Dhabi meer scoren voor de vierde plaats in het kampioenschap. Het betekent ook dat Max het seizoen als zesde afsluit, wat zelfs nog een plekje slechter is dan vorig jaar. Volgend jaar nieuwe kansen. Zo zal Fattle er ook over denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *