Lewis Hamilton heeft zich op de best mogelijke manier gerevancheerd voor de gevoelige nederlaag in Engeland door in Duitsland te winnen nadat Sebastian Vettel in leidende positie uitviel. Door de tweede plek van Valtteri Bottas voor Kimi Räikkönen en Max Verstappen maakte Mercedes er zelfs een dubbelslag van.
Aanvankelijk zag het er nog niet naar uit dat Luis zou schitteren op vijandig terrein. Waar Fattle zijn Ferrari voor eigen publiek op trots pole zette, lag Luis er al in de tweede kwalificatiesessie uit door een hydraulisch lek nadat hij te hard over de kerbstones heen was gebanjerd. Hem restte daardoor slechts de veertiende startplaats. Daarmee deed hij het overigens nog beter dan Ricciardo en Gasly, die door motorwissels als negentiende en twintigste moesten vertrekken.
Luis’ pech betekende dat Bottas in zijn eentje de Ferrari’s in toom moest zien te houden. Bij de start behoudt hij zijn tweede plaats, maar daarna moet hij toezien hoe Fattle langzaam maar zeker aan de horizon verdwijnt. Op zijn beurt loopt hij weer langzaam weg bij Rijkunnen en Max, terwijl Luis in de middenmoot de ene na de andere coureur inrekent, zodat hij binnen vijftien ronden alweer vijfde ligt. In die vijftien ronden heeft hij wel een heleboel tijd verloren, zodat Rijkunnen na zijn stop voor de deur van de Mercedes de baan op komt.
Rijkunnens vroege stop krijgt in de middenmoot navolging, wat weer tot het gebruikelijke inhaalspektakel leidt. De koplopers nemen Rijkunnens strategie echter niet over. Ferrari wacht totdat Mercedes Bottas naar de pits haalt en Mercedes wacht totdat Ferrari Fattle naar de pits haalt, dus gebeurt er lange tijd niets, behalve dat Rijkunnen op nieuwe banden steeds weer wat van zijn achterstand op de koplopers afknabbelt. Als Fattle uiteindelijk toch nieuwe banden haalt, komt hij tot zijn ontzetting achter zijn teammaat de baan op.
Door Bottas’ bandenwissel komt Max aan kop te liggen. Even lijkt hij een serieuze kanshebber op de zege als teamgenoot Ricciardo weer eens stilvalt. Het wrak kan echter op tijd worden weggeduwd, dus blijft de gedroomde safetycarfase uit en haalt Max ook maar nieuwe banden.
Door de pitstops is Luis alweer opgeklommen naar de derde plek, achter de Ferrari’s. Hij kan de Ferrari’s zelfs nog enigszins bijbenen, wat ook komt doordat Rijkunnens banden alweer behoorlijk versleten zijn. Fattle begint zich over de boordradio over het betrekkelijk langzame tempo van zijn teammaat op te winden, waarna Rijkunnen een boodschap krijgt in de trant van: “Kimi, Sebastian is faster than you. Can you confirm you understand that message?” De Fin begrijpt precies wat er van hem verlangd wordt en laat Fattle eenvoudig passeren.
Inmiddels heeft Luis teamgenoot Bottas bijna in zijn versnellingsbak zitten. De donkere wolken verraden waarom Mercedes hem zo lang op versleten banden door laat rijden, want de regendreiging wordt met de seconde groter. Opmerkelijk genoeg krijgt Luis nieuwe banden gemonteerd voordat de eerste regendruppels tegen het asfalt slaan. In de middenmoot duiken Leclerc en Alonso meteen de pits in voor intermediates, terwijl Gasly zelfs regenbanden laat monteren.
De regen zet niet door, dus blijft het grootste gedeelte van het circuit droog. Desondanks haalt Red Bull Max even later alsnog naar de pits voor intermediates. Het is een regelrechte blunder, omdat op dat moment de coureurs op regenbanden allemaal de grootste moeite hebben het hoofd boven water te houden. Meteen na Max’ stop laat Leclerc alweer droogweerbanden monteren, waarna Gasly hetzelfde doet. Max wisselt zijn intermediates gauw weer in voor slicks, waardoor hij zich terugvindt in het niemandsland tussen de kopgroep en de rest van het veld.
De omstandigheden blijven lastig, wat Leclerc meerdere keren bewijst met diverse uitstapjes. Ook Pérez gaat in de rondte als hij diezelfde Leclerc op een ronde wil zetten. Het is erg druk op het circuit en in de chaos neemt Bottas de tweede plaats over van Rijkunnen, die op een vervelend punt door een Haas wordt opgehouden.
Ineens is alles anders als er een Ferrari tegen de muur tot stilstand komt. Was het Rijkunnen die te ver was gegaan in een poging Bottas terug te pakken? Nee! Het is Fattle! De Duitser slaat woedend met zijn vuisten tegen zijn stuurwiel. Weg zege, weg leiding in het kampioenschap.
Het wordt allemaal nog erger voor hem als de safetycar uitrukt. Mercedes wordt ogenschijnlijk totaal verrast als Bottas zijn monteurs bezoekt. De banden staan al klaar, maar zitten nog in de bandenwarmers, dus verliest de Fin een hoop tijd. Luis krijgt tegenstrijdige instructies en rijdt van de pitstraat via het gras toch weer de baan op. Het bontst maakt Ferrari het door Rijkunnen een ronde na Bottas naar de pits te halen, waardoor hij terugvalt tot de derde plaats achter de Mercedes.
Bij de herstart zet Bottas zijn Mercedes nog even naast die van Luis, maar moet dan inbinden, waarna de kans verkeken is. Het is vooraan het laatste spektakel in de race. Rijkunnen komt niet meer in de buurt van Bottas en Max, die door de safetycar het door de bandengok verloren terrein weer goedmaakte, kan Rijkunnen ook niet meer bedreigen.
Achter hen is er meer spektakel. Hülkenberg onderstreepte zijn talent voor regenrijden met een fantastische vijfde plaats, voor Grosjean, die in de slotfase de ene na de andere coureur inhaalde. De overige punten waren voor de Force India’s van Pérez en Ocon, die Ericsson, Science en Hartley voorbleven. Door een tijdstraf vanwege inhalen onder geel viel Science buiten de punten. Daarmee schaarde de Spanjaard zich bij de verliezers, waarvan Alonso misschien wel de grootste was. Na veel te lang op intermediates te hebben doorgereden, gaf hij kort voor tijd maar op.
Winnaar was Luis, die met zijn volkomen onverwachte zege de leiding weer van Fattle overnam. Van acht punten in de min ging hij naar zeventien punten in de plus, waardoor hij een goede kans heeft om volgende week in Hongarije als koploper de zomerstop in te gaan. Wie had dat gisteren gedacht?