Rapportcijfers van de Grand Prix van Duitsland

Door vanuit de achterhoede de thuis-Grand Prix van Sebastian Vettel te winnen, deelde Lewis Hamilton in Duitsland een ferme tik uit aan de concurrentie. Door de verrassende dubbelzege revancheerde Mercedes zich voor de mindere optredens in Oostenrijk en Engeland eerder deze maand.

Lewis Hamilton (2e)
Hoewel zijn team anders beweerde, had hij zijn vroege exit in de kwalificatie wel degelijk aan zichzelf te wijten. In de race revancheerde hij zich met een foutloos optreden. Waar de concurrentie fout op fout stapelde, reed hij stoïcijns door, wat hem een enorm belangrijke overwinning opleverde.
8

Valtteri Bottas (2e)
Deed opnieuw veel goed en eigenlijk niks fout. Heroverde de plek op Räikkönen die hij door een undercut was kwijtgeraakt, maar had lange tijd geen antwoord op Vettel. Had de race kunnen en moeten winnen als Mercedes hem niet tijdens de safetycar naar de pits had gehaald.
8

Mercedes
Na de nederlagen in Oostenrijk en Engeland smaakte de onverwachte dubbelzege voor eigen publiek extra zoet. De tactiek om beide coureurs lang door te laten rijden bracht Ferrari in verlegenheid, maar bijna vergooiden ze alles weer door Hamilton bij de safetycar naar de pits te roepen.
7

Sebastian Vettel (uitgevallen)
De zege leek als een gebraden vogel zijn mond in te vliegen, totdat hij zich in de enige bocht zonder uitloopstroken liet verrassen door een plaatselijk buitje. “Een klein foutje met grote gevolgen”, stelde hij na afloop. Slecht risicomanagement dus en tot overmaat van ramp won Hamilton.
5

Kimi Räikkönen (3e)
Maakte de hele race een matte indruk en was opnieuw van erg weinig waarde voor zijn team. De enige die hij in de weg reed was Vettel. Mede door een erg merkwaardige pitstopstrategie kon hij de Mercedes niet achter zich houden, waardoor hem slechts een derde plek restte.
6

Ferrari
Het nadeel van alles op een man inzetten is dat je gezien bent als je eerste man het verprutst. Precies zoiets overkwam Ferrari in Duitsland. Nadat Vettel van de baan vloog, bleek Räikkönens strategie te erg te zijn opgeofferd om de Mercedes voor te blijven.
5

Daniel Ricciardo (uitgevallen)
Sinds zijn overwinning in Monaco is er weinig goeds meer uit zijn handen gekomen. Een motorwissel betekende dat hij achteraan moest starten. In  de race was zijn progressie verrassend traag en uiteindelijk ging de motor alsnog stuk. Een weekend om gauw te vergeten.
6

Max Verstappen (4e)
Startte en finishte als vierde, wat vanwege de uitvallers in beide keren best of the rest was. In de kwalificatie was niet meer mogelijk, in de race wel, totdat een volslagen krankzinnige bandenwissel hem ver terugwierp. Tot dat moment lag hij nog voor de uiteindelijke racewinnaar…
7

Red Bull
Red Bull doet niet meer mee. Het gebrek aan motorvermogen wordt steeds schrijnender, terwijl het met de betrouwbaarheid treurig is gesteld. Maar wat de teamleiding bezielde om Verstappen op een opdrogende baan van intermediates te voorzien, zal wel altijd een raadsel blijven.
4

Sergio Pérez (7e)
Was zowel in de kwalificatie als in de race snel onderweg en werkte zich vanaf de tiende startplaats op naar de zesde plaats, totdat Grosjean hem in de laatste ronde naar de zevende plek verdrong. Het enige smetje op zijn weekend was zijn spin bij het dubbelen van Leclerc.
9

Esteban Ocon (8e)
Kwam er in de kwalificatie totaal niet aan te pas en was enige tijd zelfs rodelantaarndrager. Daarna ging het beter. De beslissing om tijdens het regenbuitje geen banden te wisselen bracht hem tot aan de staart van zijn teamgenoot. Met de achtste plek werd hij rijkelijk beloond voor een matig weekend.
7

Force India
Hoewel het team op het punt staat te worden overgenomen, lijken de financiële sores geen effect te hebben op de prestaties. De snelheid was er en de strategen waren goed bij de les, want als enige team sloeg Force India niet aan het experimenteren tijdens de regen.
9

Lance Stroll (uitgevallen)
In de kwalificatie bakte hij er heel weinig van en in de race ging het nauwelijks beter. Na de hele race in de achterhoede te hebben doorgebracht, braakte zijn auto tijdens de neutralisatie ineens zijn remmen uit.
6

Sergey Sirotkin (uitgevallen)
Zijn twaalfde startplaats was een lichtpuntje in het inktzwarte seizoen van zijn team. In de race viel hij al gauw terug naar de achterhoede, waarna hij zijn rokende bolide met een olielek langs de kant van de weg moest zetten.
7

Williams
In een race met wisselende weersomstandigheden valt meestal wel wat te halen, maar dan moeten de auto’s wel heel blijven! Uitgerekend in de enige regenrace van het seizoen noteerde de hekkensluiter in het kampioenschap een dubbele DNF.
4

Nico Hülkenberg (5e)
Reed opnieuw een steengoede race. Verschalkte bij de start de eerste Haas en toen het begon te regenen de tweede, zodat hij de battle of the B-teams won, ondanks dat hij een van de vele coureurs was die tijdens het tweede regenbuitje van banden wisselde.
9

Carlos Sainz (12e)
Kwalificeerde zich pal achter Hülkenberg, maar raakte zijn teammaat in de race volledig uit het oog, zodat hij vijf plaatsen lager eindigde. Een tijdstraf vanwege een onnozele inhaalactie tijdens de safetycar wierp hem terug naar de twaalfde plaats.
6

Renault
Dankzij tien puntenfinishes hebben de Fransen de vierde plek in het kampioenschap stevig in handen. In Duitsland was het een dubbeltje op zijn kant, want de beslissing om beide coureurs tijdens de regenbui van intermediates te voorzien had veel slechter uit kunnen pakken.
7

Pierre Gasly (14e)
Was nu zelf een keer aan de beurt om motoronderdelen te wisselen, waardoor hij als laatste moest vertrekken. Probeerde door een late pitstop op te rukken, maar kreeg toen regenbanden mee, waardoor hij een volle ronde verloor, zodat hij kansloos was voor punten.
6

Brendon Hartley (10e)
Had zijn tweede puntje van het seizoen aan zijn ongehoorzaamheid te danken. Waar het team van plan was om ook hem van regenbanden te voorzien toen de eerste druppels vielen, wilde hij graag nog even doorrijden. Dat was overduidelijk de beste keus.
7

Toro Rosso
Na vier vruchteloze avonturen werd er eindelijk weer een puntje gepakt, maar echt verdiend was het niet te noemen. De beslissing om beide coureurs van regenbanden te voorzien terwijl de baan op maar een paar plaatsen nat was, was zonder twijfel de blunder van het decennium.
3

Romain Grosjean (6e)
Het heeft even geduurd, maar hij is weer terug! Nadat hij in de openingsfase om onduidelijke redenen tijd verloor, revancheerde hij zich op knappe wijze in de slotfase. Na bij de pitstops plekken te hebben verloren, sneed hij in de slotfase als een mes door de boter, zodat hij eindigde waar hij begon.
9

Kevin Magnussen (11e)
Begon goed en reed lange tijd zesde, maar verzoop toen het begon te regenen. Had bovendien niet zo’n sterke eindsprint in de benen als Grosjean, waardoor hij zijn bij de pitstops verloren terrein niet meer goedmaakte en nog buiten de punten eindigde.
7

Haas
De snelheid is weer helemaal terug. In de kwalificatie waren de zwart-wit-rode bolides best of the rest met een vijfde en zesde plaats. In de race ging het wat minder. Een foute tactiek wierp beide coureurs ver terug en alleen Grosjean wist zich daarvan nog te herstellen.
7

Fernando Alonso (uitgevallen/16e)
Het was niet zijn race. Na de kwalificatie zag het er nog goed uit, maar in de race pakte zijn bandenstrategie niet goed uit, terwijl hij in de duels ook geen bijster sterke indruk maakte. Viel tot overmaat van ramp ver terug toen hij tegen zijn wil in naar de pits werd gehaald voor intermediates.
7

Stoffel Vandoorne (13e)
Zijn bedroevende snelheid in de kwalificatie deed vermoeden dat er echt iets mis was met zijn bolide. Had na een motorstoring de rode lantaarn stevig in handen, maar rukte door de onkunde van anderen nog op naar de dertiende plaats.
6

McLaren
Het seizoen wordt met de week pijnlijker voor McLaren. Het onvermogen om Vandoorne een fatsoenlijke auto aan te bieden is verbijsterend, net als de beslissing om Alonso’s advies wat betreft de te volgen strategie volkomen te negeren.
3

Marcus Ericsson (9e)
Stelde teleur in de kwalificatie, maar revancheerde zich met een puike race. Wisselde pas laat in de race banden en weerstond de verleiding om tijdens de regenbuien naar profielbanden over te stappen, zodat hij voor de derde keer dit seizoen punten pakte.
8

Charles Leclerc (15e)
Na een aantal goede races een beduidend minder optreden. Spinde in de natte omstandigheden twee keer op een manier die deed denken hoe Felipe Massa tien jaar geleden in Engeland voor de dag kwam. Tot overmaat van ramp lijkt Ferrari nog een jaar aan Räikkönen te willen vasthouden.
5

Sauber
De strategie van Ericsson klopte, die van Leclerc niet, waarmee de Zwitserse renstal een kans onbenut liet om de achtste plaats van Toro Rosso af te pakken. In ieder geval werden er weer twee punten binnengeharkt.
7

De tussenstand is als volgt:
1. Alonso 7,9
2. Leclerc 7,7
3-4. Hamilton, Hülkenberg 7,6
5. Vettel 7,5
6. Magnussen 7,4
7. Bottas 7,3
8-9. Ricciardo, Ocon 7,0
10-12. Verstappen, Pérez, Sainz 6,8
13-14. Räikkönen, Gasly 6,5
15. Ericsson 6,4
16. Stroll 6,0
17-18. Grosjean, Vandoorne 5,8
19. Sirotkin 5,7
20. Hartley 5,5

En bij de teams:
1. Ferrari 7,4
2. Haas 7,3
3. Sauber 7,1
4-5. Force India, Renault 7,0
6. Red Bull 6,7
7. Mercedes 6,6
8. Toro Rosso 5,8
9. McLaren 5,6
10. Williams 4,3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *