Ricciardo wint, Verstappen en Hamilton botsen in Italië

Daniel Ricciardo heeft de Grand Prix van Italië gewonnen, voor teamgenoot Lando Norris en Valtteri Bottas. Titelpretendenten Max Verstappen en Lewis Hamilton reden elkaar halverwege uit de wedstrijd.

Het was het slechtst bewaarde geheim in de Formule 1 en meteen na de Grand Prix van Nederland werd dan eindelijk bekendgemaakt dat George Russell volgend jaar de plek van Valtteri Bottas bij Mercedes zou innemen. De Fin zou dan naar Alfa Romeo gaan, waar hij de plek zou innemen van zijn uitgebluste landgenoot Kimi Räikkönen, die er in Italië vanwege corona opnieuw niet bij kon zijn en wederom werd vervangen door Robert Kubica.

Net als in Engeland stond er op het hogesnelheidscircuit van Monza een sprintrace op het programma. In de kwalificatie voor de sprintrace op vrijdag eist Bottas brutaal de pole op, voor Luis. Max weet de McLarens van Norris en Ricciardo ternauwernood voor te blijven en is tevreden met de derde plaats. Hoe zwaar Red Bull het heeft, bewijst Chicko wel, die zich nog achter Gasly en de twee Ferrari’s als negende kwalificeert.

In de sprintrace verzilvert Bottas zijn pole, terwijl Luis een slechte start niet meer te boven komt en achter Max en de McLarens van Ricciardo en Norris, die in de sprintrace eveneens stuivertje hadden gewisseld, als vijfde eindigt. Voor Max, die alvast twee punten in de tas heeft vanwege de sprintrace, wordt het nog beter als Bottas zijn motor voor de hoofdrace laat vervangen en achteraan moet starten, waardoor Max in de hoofdrace van pole vertrekt.

Als de lichten op zondag doven, komt Max slecht van zijn plek, waardoor Ricciardo als koploper de eerste bocht induikt. Achter hem ontfutselt Luis Norris in de eerste chicane de derde plaats, waarna hij jacht maakt op Max. Hij zet zijn Mercedes er bij het aanremmen voor de tweede chicane buitenom naast, net als drie jaar eerder bij Fattle. Ditmaal wordt Luis de uitloopstrook op gedwongen, waardoor hij zijn plek weer aan Norris verliest, waar hij niet blij mee is.

Achter hen gaat het helemaal mis voor de wederom goed gekwalificeerde Giovinazzi, die eveneens rechtdoor gaat in de tweede chicane en in zijn ijver weer op de racelijn te komen Science afknijpt en de vangrail in verdwijnt. Meteen rukt de virtuele safetycar uit. Wonder boven wonder kan Giovinazzi nog verder, maar ligt hij na een reparatiestop en een tijdstraf voor het veroorzaken van een ongeval mijlenver achter.

Bij de herstart rijden Ricciardo en Max meteen wat weg bij Norris en Luis. Net als in de sprintrace blijken de oranje bolides onneembare hordes voor de twee titelpretendenten, dus komt het aan op strategie. In de 22e ronde sprinten zowel de monteurs van McLaren als die van Red Bull naar buiten. Even later verschijnt alleen Ricciardo’s McLaren in de pitstraat. Terwijl bij Red Bull de banden weer in de bandenwarmers gaan, krijgt Ricciardo in een mum van tijd vier harde banden gemonteerd, waardoor hij de race weer als zevende hervat.

Het is het moment voor Max om het gaspedaal nog wat dieper in te trappen. De kampioenschapsleider klaagt dat zijn banden eraan zijn en haalt tot ontzetting van iedereen al een ronde later zelf nieuwe banden. De pitstop valt vervolgens volledig in het water door een probleem met zijn rechter voorwiel, waardoor hij ineens tiende ligt.

Met zijn rivaal op achterstand is Luis wakkergeschud en gaat hij uit het niets voorbij Norris, waardoor hij zowaar aan de leiding ligt. De overwinning lijkt wederom als een gebraden duif zijn mond binnen te vliegen, maar niets is minder waar. Norris duikt meteen de pits in voor nieuwe banden. Om de een of andere reden besluit Mercedes Luis een ronde later van zijn harde banden af te helpen. Luis heeft een zeer matige stop, waardoor hij weer achter Norris terug op de baan komt en precies voor Max.

Max gaat meteen in de aanval en zet zijn Red Bull er in de eerste chicane aan de buitenkant naast. Het is een wat ambitieuze actie die in tranen eindigt als Luis hem de worstencurbs op dwingt, waardoor de Red Bull opspringt en op het dak (de halo) van de Mercedes tot stilstand komt. Beide coureurs liggen meteen uit de strijd. Vanwege de twee wrakken in de grindbak wordt de race wederom geneutraliseerd.

De neutralisatie is in het voordeel van de Ferrari’s, Chicko en Bottas, die zonder al te grote tijdsverliezen hun banden kunnen laten verwisselen. Het helpt Leclerc voorbij Norris. Bij de herstart is hij zijn tweede plek al meteen weer kwijt, waarna hij ook nog ten prooi valt aan Chicko en Bottas. Chicko haalt hem echter in door de tweede chicane een beetje af te snijden, waarvoor hij even later eveneens een tijdstraf krijgt.

In de slotfase gebeurt weinig meer, dus boekt Ricciardo zijn achtste overwinning uit zijn carrière en de eerste voor McLaren sinds Brazilië 2012. Norris maakt er zelfs de eerste dubbelzege voor McLaren sinds Canada 2010 van. Chicko komt als derde over de streep, maar wordt door zijn tijdstraf nog achter Bottas en Leclerc geklasseerd. Science wordt zesde en daarna is er een gaatje naar Stroll, die de staartgroep aanvoert. Alonso, Russle en Ocon pakken de laatste punten in de spraakmakende Italiaanse Grand Prix.

Door de punten in de sprintrace doet Max redelijk goede zaken in het kampioenschap, waarin hij zijn voorsprong op Luis uitbreidt naar vijf punten. Minder goed nieuws krijgt hij naderhand, als hij door de stewards wordt aangewezen als de veroorzaker van het ongeluk met Luis, waardoor hij evenveel WK-punten als strafpunten op zijn superlicentie uit Italië meeneemt. Tevens moet hij over twee weken in Rusland drie plaatsen inleveren op de startopstelling.

2 gedachten aan “Ricciardo wint, Verstappen en Hamilton botsen in Italië”

  1. Pfff jammer hoe zo’n pitstop zoveel roet in het eten kan gooien. Bij een ‘normale RB pitstop’ had Verstappen vermoedelijk ‘gewoon’ zijn voorsprong kunnen uitbreiden, nu echter door samenloop van omstandigheden komt het uitgerekend daar tot een clash. Verrassend hoe die ronde kerbstones nog altijd trots in die baan worden gebruikt terwijl ze al voor zoveel verschrikkelijke schade hebben gezorgd. Denken ze bij de FIA nu echt dat die dingen effectiever zijn dan gras? In het heetst van de strijd gaan de echte racers echt niet hun stijl aanpassen omdat die dingen er liggen. Volgens mij doen ze het omdat het géén gras is juist sneller omdat er nog wel grip te vinden is. Heb echter nog niet vaak zo’n stuitercrash met dergelijk gevolg in de F1 gezien. Deed me een beetje denken aan die W series crash uit Spa die ze toen steeds lieten zien. Moet toch wel beangstigend voor Lewis zijn geweest als zo’n wiel op je afkomt. Afschuwelijk gezicht iig en heel vreemd dat Max hem nog geen blik waardig gunde. Misschien omdat het leek alsof Hamilton er nog in reverse onderuit leek te proberen te komen? Ik kan me zo voorstellen dat Vettel daar wel nog even een duimpje omhoog test had gedaan…

    Wordt vervolgd in Putins achtertuin zullen we maar zeggen. Die motorwissel wordt zo wel heel aanlokkelijk daar. Het is te hopen dat hij zich met het geluk van Bottas tzt op het podium kan terugvinden. Alleen zal het heel gek moeten lopen wil Hamilton daar niet de zege pakken. Dat het rijders WK leiderschap naar Duitsland schuift lijkt me iig onvermijdelijk.

    1. Ik had eigenlijk wel verwacht dat Max Hamilton een klap tegen z’n helm zou geven of zo (wat overigens wel lastig is met een auto erop), maar dat deed hij dus niet. Het was een gekke crash en die halo heeft Hamilton gered (ik vermoed dat inmiddels de halve grid al door dat ding gered is, hoe hebben we ooit zonder gekund?) Ik kan me voorstellen dat Max vanwege de lage snelheid van het ongeluk en Hamiltons pogingen om los te komen het idee had dat er niets met Hamilton aan de hand was.

      Tja, de race was verder voor Max en Red Bull niet zo’n beste nee. Alles wat fout kon gaan, ging ook fout. Met een fatsoenlijke stop was Max tweede gebleven. Hamilton zou met een normale stop voor Norris zijn gebleven, dus dat had nog spannend kunnen worden in de slotfase. Misschien hadden ze elkaar dan alsnog uit de race gereden, maar dan met Hamilton als aanvallende partij. Wie weet had hij dan de gridstraf in Rusland gekregen…

      Mijn hoop voor Rusland is gevestigd op Bottas. Sotsji is echt een baan voor hem en zijn ontslag heeft een hele last van zijn schouders gehaald. Die rukt tijdens de race gewoon de radio eruit als James zijn stem laat horen. Wat Max in de race vanuit de achterhoede kan presteren, durf ik niet te zeggen. Een paar jaar geleden zou hij vrijwel gegarandeerd vijfde of zesde geworden zijn, maar ondertussen is het middenveld beduidend sterker geworden. Die McLarens klop je niet zomaar! Een weekendje schade beperken dus. Dat was dit weekend nog best goed gelukt. De titelstrijd blijft in ieder geval spannend en het momentum verschuift bijna iedere race. Dat hebben we ook al heel lang niet meer gehad.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *